135 km per penkias valandas…arba reidas po Širvintų rajoną
Dažnas mūsų, prakalbus apie policijos pareigūnus, o ypatingai apie eismo priežiūros pareigūnus, raukia kaktą. Na nemalonu, kai tave baudžia, labai nemalonu. Bet va, žmogau, imi ir susigriebi po tokios nemalonios akistatos, ir atidžiau laikaisi KET.
Šį kartą „Krašto naujienos” bando iš arčiau pažinti kelių eismo priežiūros pareigūno darbą. O kartu ir jų akimis pažvelgti į mūsų rajoną.
Šeštą valandą ryto jau važiuojame tuščiomis Širvintų miesto gatvėmis. Ankstų penktadienio rytą darbą pradėję pareigūnai Širvintų rajono policijos komisariato Viešosios policijos skyriaus Kelių policijos grupės vyresnysis specialistas Andrius Petrauskas ir specialistas Zilbertas Šotlandas yra žvalūs. Akivaizdu, kad jiems toks ankstyvas darbas nėra naujiena.
Važiuojant tamsiomis Širvintų gatvėmis pagalvoju, kad betikslis toks ankstyvas važiavimas – miestas dar miega. Bet kai tik tuo metu Zibalų gatvėje iš tolo pamatome du dviratininkus. Pareigūnai iškart atkreipia mano dėmesį į tai, kad abu dviratininkai su šviesą atspindinčiomis liepmenėmis ir degančiais dviračių žibintais, todėl matomi iš tolo.
Pasidžiaugę atsakingais dviratininkais pasivejame kitą dviratininką, kuris prieš nežymėtą policijos automobilį išnyra palei pat nosį. Raimundas skuba į darbą, jo dviračio lemputės neryškiai žybsėjo, bet dviratininkas be šviesą atspindinčios liemenės. Pareigūnams pradėjus rašyti protokolą, dviratininkas nervingai rūko, teisinasi, kad jam policininkas neva sakęs, kad liemenė nebūtina. dokumento neturi, net užmiršta savo asmens kodą. Išgirdęs, kad tokiu atveju gali tekti važiuoti į policijos komisariatą asmenybės nustatymui, staiga prisimena asmens kodą turįs įsirašęs telefone. Ši kelionė dviratininkui atseis vienuolika eurų. Protokolą surašę pareigūnai dar kartą primena vyriškiui, kad kitą kartą būtinai turėtų ir liemenę.
Vos pajudėję pasivejame senolį. Tiesa, jis su liemene ir šviečia iš tolo, bet jo galinis dviračio žibintas nešviečia. Pareigūnams paklausus dėl žibintų, senolis pripažįsta, kad galbūt užmiršo juos įjungti. Čia pat juos įjungia ir išklausęs pareigūnų paaiškinimą, kad kitą kartą už užmaršumą bus nubaustas, mandagiai atsisveikina ir važiuoja toliau.
Pareigūnai pripažįsta, kad kartais pakanka žmogui priminti ir jis įsimena informaciją bei laikosi taisyklių. O juk visų reidų tikslas – išmokyti žmones saugoti savo gyvybę. Pareigūnai paaiškina, kad tamsiu paros metu dviratininkui privalu vilkėti šviesą atspindinčią liemenę ir būti įjungus dviračio žibintus: priekyje baltą, gale raudoną. Dieną pakanka arba žibintų, arba liemenės.
Tuo metu sustoja sunkiasvoris automobilis. Žemaitiškai kalbantis vairuotojas teiraujasi kelio. Pareigūnai kantriai paaiškina, kaip pasiekti kelionės tikslą Širvintose.
Važiuojame toliau. Kalba pakrypsta apie neblaivius vairuotojus. Paklausti, ar dažnai gauna pranešimų apie girtus vairuotojus, pareigūnai pasakoja, kad pranešimų būna daug ir apie 90 proc. jų pasitvirtina.
Automobilyje įjungto radijo vedėjai visa rytą kalba apie atšvaitus. Pasirodo, lapkričio 6 d. minima Atšvaitų diena. Tad mūsų bendras reidas įgauna ir dar vieną pramę.
Išvažiavę už miesto traukiame Kielių pusėn. Pakeliui matome nemažai mokinukų, skubančių laukti geltonojo autobusiuko. Pareigūnai pasakoja, kad ypatingai gausiai atšvaitus nešioja pradinukai. Praktiškai nebūna jų be atšvaitų. Vyresni kiek gėdijais ir ne visi juos turi. O juk vienas mažytis atšvaitas gali išgelbėti gyvybę.
Pareigūnai pamato ir sustabdo ne ta kelio puse ir be atšvaitų einančią porą. Pamačiusi pareigūnus moteris ima ašaroti. Vyrui rašomas ATPK protokolas. Pareigūnai jį švelniai subara, kad vaikus auginti jam dar reikia ir nerizikuoti savimi. Vyriškiui neatsakingumas kainuos vienuolika eurų. Paleidę porą pareigūnai pasakoja, kad šį vyrą nuolat mato be atšvaitų ir daugiau toleruoti jo neatsakingumo negali. Ne tik dėl jo sveikatos, bet ir dėl jį sutiksiančių vairuotojų.
Pareigūnai pasakoja, kad tamsoje, esant blogam matomumui, neapšviestu keliu einančius žmones vairuotojai dažniausiai pastebi tik transporto priemonei visiškai prie jų priartėjus. Tai pavojinga situacija, galinti sukelti skaudžias pasekmes sveikatai ir gyvybei. Dar pavojingesnė situacija, kai kelyje prasilenkiantys vairuotojai, trumpam apakinti žibintų šviesų, gali nepastebėti priekyje esančių kliūčių, taip pat pėsčiųjų ar dviratininkų. Su atšvaitu ar žibintu einantį arba dviračiu važiuojantį žmogų vairuotojas gali pastebėti iš maždaug penkis kartus didesnio atstumo nei be atšvaito. To pakanka, kad vairuotojas galėtų sulėtinti važiavimo greitį ir saugiai prasilenkti su pėsčiuoju (dviratininku, vadeliotoju) ar, esant būtinybei, sustabdyti automobilį. Tamsoje ar esant blogam matomumui, palyginti su šviesiuoju paros metu, pėsčiajam, dviratininkui, vadeliotojui galimybė patekti į eismo įvykį padidėja net keletą kartų. Be to, nelaimės pasekmės būna žymiai skaudesnės.
O atšvaitų, pasak pareigūnų, Lietuvoje išdalinta tris kartus daugiau, negu yra gyventojų. Vadinasi kiekvienam piliečiui nuo gimimo iki mirties išdalinta po tris atšvaitus. Jei bent po vieną jų nešiotų, nelaimių kelyje gerokai sumažėtų.
Apvažiuojame Jauniūnus, Medžiukus, Barskūnus. Čia paprastai ramu. Transporto srautas mažas, tad ir lakstančių vairuotojų retai pasitaiko. Švinta.
Senajame Širvintos-Vilnius kelyje mūsų automobilį aplenkia VW Caddy. Nekantrus vairuotojas lenkia per ištisinę juostą taip pažeisdamas kelių eimo taisykles. Pareigūnai jį pasiveja ir sustabdo. Automobilis pilnas statybininkų, važiuojančių dirbti, Vairuotojas Baltarusijos pilietis, registruotas Vilniaus rajone. Kol tikrinami vairuotojo dokumentai, patikrinamas ir jo blaivumas. Alkotesteris rodo nulius. Vairuotojui surašomas protokolas už horizontalaus ženklinimo linijos “siaura ištisinė linija” reikalavimų pažeidimą su keturiolikos eurų bauda.
Įsukame į Bartkuškį ir čia iškart pastebimas Audi vairuotojas neužsisegęs saugos diržų. Apsisukama ir vejamasi. Rašydami protokolą pareigūnai paaiškina, kad bauda už vairavimą be saugos diržo yra 28-57 eurų, o užfiksavus pakartotinį pažeidimą bauda kyla iki 57-86 eurų. Kadangi vairuotojas per paskutinius dvylika mėnesių neturi pažeidimų, jam skiriama pusė baudos – 14 eurų.
Pravažiuojame Viršuliškių kaimą. Musninkuose netoli mokyklos pamatome rūkantį jaunimą. Vos pareigūnui išlipus iš automobilio trys jaunuoliai ima bėgti ir pasislepia. Pareigūnai juokiasi, kad norint galima būtų jų palaukti mokykloje. Tačiau tikisi, kad pats įvykis ir dar nuotrauka žiniasklaidoje juos sudrausmins.
Važiuojame link Čiobiškio. Kelyje išgirstame pranešimą per raciją, kad Gelvonų seniūnijoje vakar paauglė išėjo iš namų ir negrįžo. Apibūdinama jos išvaizda ir pranešama, kad tai ne pirmas merginos paklaidžiojimas ir kad ji dažniausiai randama Širvintose pas draugą.
Vos įsukus į Lapelių kaimą nudžiugina gatvės pakaraščiu einanti moteris. Ji džiaugsmingai pamojuoja pareigūnams. Čia pat pastebimas dujas vežantis VW Transporter vairuotojas be saugos diržo. Jis sustabdomas. Jonavos rajone gyvenamą vietą deklaravęs vairuotojas teisinasi, kad jis važiuoja vos “ant dvidešimt” ir kad greitkelyje visada segasi diržą. Deja, rašomas protokolas su 14 eurų bauda.
Važiuojame per Čiobiškį, Astruvką, Liukonis, Sabališkius, Gelvonus, Zubelius. Gelvonuose sustabdomas Mersedes automobilis, kurio vairuotojas taip pat neprisisegęs diržų. Šis vairuotojas nustemba, pamatęs, kad su pareigūnais dirba ir žinaisklaida.
Pareigūnai tvirtina, kad tai eilinė jų darbo diena. Jie dažnai taip apvažiuoja visą rajoną. Policijos tikslas ne bausti. Pagrindinis jų tikslas auklėti vairuotojus ir pėsčiuosius, kad šie atidžiau laikytųsi KET ir saugotų savo gyvybes. Ypatingai atsipalaidavimas jaučiamas kaimuose. Čia mažesnis eismas, todėl vairuotojai mažiau kreipia dėmesį į saugos priemones. O juk niekada nežinai, už kurio kampo nelaimė tyko. Savo patikrinimais pareigūnai siekia priminti eismo dalyviams apie KET ir jų laikymosi svarbą. Nors pripažįsta, akd nerealu tikėtis, jog jų būtų laikomasi šimtu procentų, bet situacija sparčiai gerėja.
Pareigūnai pasakoja, kad be reikalo automobilių nestabdo. Jie stabdomi tik turint įtarimą dėl pažeidimo. Kartu atleikami penki patikrinimai: vairuotojo blaivumo, technikinė automobilio būklė, draudimo galiojimas, kitų dokumentų galiojimas, bendraujant apžiūrimi salone esantys daiktai, ypatingą dėmesį atkreipiant į akcizines prekes – kontrabandą.
Mums važinėjant, tarnybine racija nuolat plūsta pranešimai iš visos Vilniaus apskrities: vienur automobilis apvirto, kitus mato pro langą greičiausiai nualpusią kaimynę, dar kitur daiktai dingo… Tokia policijos pareigūnų kasdienybė.
Bagaslaviškyje tylu ir ramu. Grįžtame į Širvintas. Čia vėl fiksuojamas pažeidimas – VW Transporter vairuotojas iš Ukmergės neprisisegęs diržų. Jam taip pat skiriama bauda.
Kalnalaukio gatvėje sudrausminami vairuotojai, sustatę sunkiasvorius automobilius abiejose gatvės pusėse ir patys kalbantys gatvės viduryje, kad netrukdytų eismo. Dėl šalia rekonstruojamo pastato čia gyventojai susiduria su pravažiavimo problem air jau skundėsi “Krašto naujienoms”.
Policijos pareigūnai atkreipė dėmesį, kad šiandien visi sustabdyti vairuotojai per dvylika mėnesių nebuvo padarę KET pažeidimų, todėl jiems išrašytos minimalios baudos. Jei per dešimt dienų sumokės, suma bus tik pusė baudos. Jei ne – suma augs. Pparastai automobilių vairuotojai tvarkingai susimoka baudas. Kiek daugiau rūpesčių kelia dviratininkai. Dalis jų niekur nedirba ir baudų mokėti vengia.
Penkios darbo valandos prabėga greitai. Pareigūnai dar grįžę į komisariatą pildys dokumentus. O aš, sėdusi už savo automobilio vairo, pirmiausia užsisegu saugos diržą. Grįžusi namo būtinai dar kartą patikrinisu, ar mnao vaikai turi atšvaitus. Juk kaip rusų patarlė sako: ‘Kai pats saugosies, tai ir Dievas apsaugos”…
Gero ir saugaus kelio visiems.