2017-ųjų „Poezijos pavasario“ laureatas – Tomas Venclova
Gegužės 14-ąją prasidėsiantis 53-iasis Tarptautinis poezijos festivalis „Poezijos pavasaris“ jau turi naują laureatą. Kauno miesto savivaldybės skiriama Maironio premija festivalio metu bus įteikta poetui, publicistui, vertėjui, Jeilio universiteto profesoriui Tomui Venclovai už eilėraščių knygą „Eumenidžių giraitė“, išleistą leidykloje „Versus aureus“.
3000 eurų siekiančios Maironio premijos prizininką renka komisija, kurią sudaro penkių paskutinių „Poezijos pavasarių“ laureatai. Šiemet tai buvo poetai Eugenijus Ališanka, Tautvyda Marcinkevičiūtė, Kęstutis Navakas, Vladas Braziūnas ir Ramutė Skučaitė.
Rašytojų sąjunga šiam apdovanojimui šiemet siūlė penkis autorius, per praėjusius kalendorinius metus išleidusius įsimintiniausius ir ryškiausius eilėraščių rinkinius: Dainių Dirgėlą („Re: plikos / Stebėto jo užrašai“), Dainių Gintalą („Adatos“), Stasį Eidrigevičių („Giedanti gaidžio galva“), Giedrę Kazlauskaitę („Singerstraum“) ir Tomą Venclovą („Eumenidžių giraitė“). Būtent pastarasis originalių eilėraščių ir garsių pasaulio poetų vertimų rinkinys komisijai pasirodė verčiausias „Poezijos pavasario“ laurų. Ši knyga anksčiau įtraukta į Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto mokslininkų renkamą „2016-ųjų kūrybiškiausių knygų dvyliktuką“.
Tomas Venclova – seniai yra konstanta Lietuvos, ir ne tik Lietuvos literatūros, kultūros, viešojo gyvenimo pasaulyje. Jeilio universiteto profesorius, Nacionalinės kultūros ir meno bei kitų garbingų premijų laureatas, literatūros mokslininkas, aktyvus ir atviras visuomenės kritikas. Bet pirmiausiai – poetas.
Rašydamas apie naujausią T. Venclovos knygą, poetas ir literatūros kritikas Arnas Ališauskas teigia, kad rinkinyje „Eumenidžių giraitė“ autorius lieka ištikimas savo poetinei mokyklai, dar kartą pateisindamas neoklasikinio kūrėjo reputaciją.
„Ir šioje knygoje Tomo Venclovos naujoji klasika gimsta iš senosios – autorius juvelyriškai tiksliai laikosi ritmo ir rimo taisyklių, šio rinkinio poezija – muzikali ir šalia įtaigios semantikos grįsta harmoninga kalbos muzika, kurią išgirsti ir užrašyti – autentiškas ir nesupainiojamas T. Venclovos meninis stilius“ (Arnas Ališauskas)
„T. Venclova savo knygoje aktualizuoja senovės graikų mitus ir biblinius siužetus. Atrodytų, kas gi čia nauja? Tai savo tekstuose bandė net sovietinių laikų lietuvių poetai Janina Degutytė, Judita Vaičiūnaitė ir daugelis kitų. Naujas ir novatoriškas T. Venclovos žingsnis šios tradicijos akivaizdoje yra paties savo eilėraščio pavertimas mitu: „Eumenidžių giraitės“ eilėraščiai yra siužetiniai, tai – pirmoji eilėraščio ir mito suartėjimo sąlyga. Antrasis ir pats svarbiausias eilėraščio virsmo mitu katalizatorius yra laiko dimensijos išnykimas poetiniame tekste.“ (Ramūnas Čičelis, LRT.lt, 2016 11 14)
„Esu daugmaž tikras, kad parašiau ir teberašau šį tą, kas turi išliekamąją vertę, taigi ko daugiau reikia? Kova dėl premijų (kurios dažniausiai yra tik paguoda ar finansinės paramos būdas), taip pat dėl kitokių pagerbimų manęs nedomina: guostis nematau priežasčių, finansinės paramos bent tuo tarpu nesu reikalingas – tegu visa tai rūpi ambicingiems jaunesniesiems.“, – išlaikydamas atstumą yra išsitaręs Tomas Venclova („Literatūra ir menas“, 2014-01-24 Nr. 3458).
Premija bus įteikta „Poezijos pavasario“ festivalio, kuris vyks gegužės 14–28 dienomis, metu. Festivalį rengia Lietuvos rašytojų sąjunga, Rašytojų klubas.