59,7 proc. Lietuvos mokinių mokyklinės kuprinės svoris optimalus
Lietuvos savivaldybių visuomenės sveikatos biurų visuomenės sveikatos specialistai jau trečius metus iš eilės 2014 m. sverė mokinių kuprines. Mokinių kuprinių svėrimo akcijos tikslas – atkreipti mokinių ir jų tėvų dėmesį į mokyklinių kuprinių svorį ir turinį bei galimą sunkios kuprinės poveikį vaiko sveikatai.
Iš viso akcijoje įvertintas 45988 (1 klasių – 5218, 2 klasių – 4861, 3 klasių – 7311, 4 klasių – 7919, 5 klasių – 9032, 6 klasių – 8499, 7 klasių – 744, 8 klasių – 1106, 9 klasių – 904, 10 klasių – 292, 11 klasių – 67, 12 klasių – 35) mokinių kuprinių svoris. Taip pat vertinti kuprinių tipai bei kuprinės nešiojimo būdas. Akcijoje dalyvavo 22365 mergaitės ir 23592 berniukai.
Akcijos duomenis apibendrinti iš Alytaus miesto, Alytaus, Anykščių rajonų, Birštono miesto, Biržų rajono, Druskininkų miesto, Jonavos, Joniškio, Jurbarko, Kaišiadorių rajonų, Kauno miesto, Kauno, Kelmės rajonų, Klaipėdos miesto, Kretingos, Kupiškio, Mažeikių, Neringos, Pakruojo rajonų, Palangos ir Panevėžio miestų, Panevėžio, Pasvalio, Plungės, Prienų, Radviliškio, Raseinių, Rokiškio, Šakių rajonų, Šiaulių miesto ir Šiaulių rajono, Šilalės, Širvintų, Švenčionių, Tauragės, Telšių, Ukmergės, Utenos, Varėnos, Vilkaviškio rajonų, Visagino savivaldybių.
Visuomenės sveikatos biurų specialistai savarankiškai rinkosi, kokias klases ir kokį mokinių kuprinių skaičių vertinti.
Išanalizavus gautus duomenis nustatyta, kad tikrinimo dieną 59,7 proc. mokinių mokyklinė kuprinė svėrė iki 10 proc. mokinio svorio, t. y. tiek, kiek rekomenduoja gydytojai. 34 proc. mokinių kuprinių svėrė nuo 11 iki 15 proc. jų svorio, o 6,3 proc. mokinių kuprinė svėrė daugiau kaip 15 proc. jų svorio.
Mokinių kuprinės lengvėja, bet nepakankamai
Palyginti su 2013 m. duomenimis, mokinių, kurių mokyklinė kuprinė svėrė iki 10 proc. jų kūno svorio, skaičius sumažėjo 0,6 proc. (60,3 proc.), labai nežymiai – 0,4 proc. – padaugėjo mokinių, kurių kuprinė svėrė nuo 11 iki 15 proc. (33,6), taip pat 0,2 proc. padaugėjo mokinių, kurių kuprinė svėrė daugiau kaip 15 proc. jų svorio (6,1 proc.).
Apibendrinus duomenis pagal klases paaiškėjo, kad kuprines, kurių svoris sudaro iki 10 proc. kūno masės, daugiausia nešioja vyresnių klasių mokiniai (76–78 proc.). Labai sunkias kuprines (>15 proc. kūno masės) nešioja antrų (11,8 proc.) ir trečių (7,2 proc.) klasių mokiniai (2 grafikas). Dažnai kuprinės yra per sunkios dėl jose esamų nereikalingų daiktų, visos savaitės knygų ar pratybų, kelių dailės reikmenų rinkinių ir kt.
Įvairių šalių gydytojai vaikams rekomenduoja nešioti ne sunkesnę kaip 10 proc. savo svorio kuprinę, kuri turi būti su dviem diržais ir nešama taisyklingai užsidėjus ant pečių. Kai kurių šalių mokslininkų duomenimis, kasdienis sunkesnės kaip 15 proc. savo svorio kuprinės nešiojimas gali būti traktuojamas kaip rizikos veiksnys, darantis įtaką moksleivio nugaros skausmų atsiradimui.
11–12 metų (5–6 klasių) vaikams aktyviai formuojasi kaulų bei raumenų sistemos, nuo 5 klasės mokymo disciplinas dėsto keli mokytojai, pamokos vyksta vis kitame kabinete, tad labai svarbu, kad kuprinės neviršytų rekomenduojamo svorio. Visgi akcijos rezultatai parodė, kad 34 proc. penktokų ir 29,2 proc. šeštokų nešioja sunkias (nuo 11 iki 15 proc. kūno masės) kuprines, o labai sunkias kuprines (>15 proc. kūno masės) nešioja 7 proc. penktokų ir 4,3 proc. šeštokų.
Palyginti su 2013 m. duomenimis, sunkias (nuo 11 iki 15 proc. kūno masės) kuprines nešiojančių penktokų skaičius sumažėjo 2 proc. (36 proc.), šeštokų padidėjo nežymiai – 0,4 proc. (28,8 proc.), o labai sunkias kuprines (>15 proc. kūno masės) nešiojančių 5–6 klasių mokinių padaugėjo 0,8 proc. (11,9 proc.).
Visuomenės sveikatos specialistai vertino ir kuprinės tipą
Vykdydami šią akciją visuomenės sveikatos biurų specialistai ne tik svėrė mokinius bei jų kuprines, bet ir vertino kuprinės tipą – kuprinė su vienu diržu, su dviem diržais ar tik su rankena. Akcijos metu nustatyta, kad 91 proc. kuprinių buvo su dviem diržais ir tik 61 proc. kuprinių turi atšvaitus.
Reikia pabrėžti tai, kad ne visi tyrime dalyvavę mokiniai teisingai nešiojo kuprines: 4,8 proc. kuprines nešiojo ant vieno peties ir 1,1 proc. – rankoje. Palyginti su 2013 m. duomenimis, ant vieno peties kuprinę nešiojančių mokinių sumažėjo 1,3 proc. (6,1 proc.). Pastebima, kad vyresnių klasių mokiniai dažniau kuprines nešioja ant vieno peties arba rankoje
Ką pamatome per mokinių kuprinių svėrimo akciją?
1. 59,7 proc. akcijoje dalyvavusių mokinių kuprinės svoris buvo optimalus.
2. Per 11 metų, palyginti su 2003 m. duomenimis, penktokų, kurie nešioja sunkias (nuo 11 iki 15 proc. kūno masės) kuprines, sumažėjo 15 proc. (49 proc.), o šeštokų – 17,8 proc. (47 proc.). Taip pat 14,7 proc. sumažėjo labai sunkias kuprines (>15 proc. kūno masės) nešiojančių 5–6 klasių mokinių (26 proc.).
3. Sunkias (nuo 11 iki 15 proc. kūno masės) kuprines nešioja 34 proc. penktokų ir 29,2 proc. šeštokų, o labai sunkias kuprines (>15 proc. kūno masės) nešioja 7 proc. penktokų ir 4,3 proc. šeštokų.
4. Sunkesnes nei 10 proc. kūno masės kuprines nešioja 55,8 proc. antrokų, 48,4 proc. trečiokų ir 51,4 proc. dvyliktokų.
5. Optimalaus svorio kuprinę daugiausia nešioja 6–10 klasių mokinių (66,5–78 proc.).
6. Sunkesnę kaip 15 proc. savo kūno svorio kuprinę daugiau nešioja mergaitės (52,9 proc.) nei berniukai (47,1 proc.).
8. 39 proc. kuprinių neturi atšvaito.
9. 4,8 proc. mokinių kuprines nešioja ant vieno peties ir 1,1 proc. – rankoje. Palyginti su 2013 m. duomenimis, ant vieno peties kuprinę nešiojančių mokinių sumažėjo 1,3 proc. Vyresnių klasių mokiniai dažniausiai kuprines nešioja ant vieno peties arba rankoje.
Kaip spręsti išlikusias problemas?
1. Teikti moksleiviams, mokytojams, tėvams informaciją apie saugų ir sveikatą tausojantį kuprinės nešiojimą.
2. Rekomenduoti mokyklų steigėjams, vadovams bei mokytojams naudoti tik reglamentuoto svorio vadovėlius.
3. Rekomenduoti mokyklų steigėjams ir vadovams aprūpinti mokinius antrais vadovėlių egzemplioriais.
4. Rekomenduoti mokyklose įrengti vietas, kur mokiniai galėtų palikti namų darbams nereikalingas priemones.
5. Rekomenduoti mokytojams aiškiai moksleiviams pasakyti, kokius vadovėlius ar pratybų sąsiuvinius reikia atsinešti kitai pamokai.
6. Skatinti moksleivius nešioti tik mokyklines kuprines ir jas nešioti taisyklingai.