Viešųjų pirkimų tarnyba neleido Radviliškio savivaldybei pirkti brangiausios komplektacijos „VolksWagen“
Dalis techninės specifikacijos reikalavimų nesuderinami su racionaliu lėšų panaudojimu, rašoma Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) išvadoje
LED priekiniai žibintai, elektra valdomos mikroautobuso šoninės durys bei bagažinės dangtis automobiliui suteikia saugumo – taip Radviliškio rajono savivaldybė paaiškino šiuos ir kitus reikalavimus, keliamus dviems jos perkamiems naujiems automobiliams: lengvajam automobiliui bei keleiviniam mikroautobusui. Visgi Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) toks argumentas neįtikino: atlikusi išsamų pirkimo vertimą po sutarties sudarymo, VPT konstatavo, jog pirkimas vykdytas neskaidriai, savivaldybė dirbtinai ribojo konkurenciją, o lėšas naudojo neracionaliai.
VPT rekomendavo Radviliškio savivaldybei nutraukti sutartį su tiekėju.
„Schema – tipinė, pažeidimai – chrestomatiniai. Savivaldybės administracija pirmiausiai išsirenka automobilių modelius su pageidaujama komplektacija, pagal tai parašo pirkimo techninę specifikaciją ir nusiperka automobilius iš vieno tiekėjo, – sako VPT direktorė Diana Vilytė. – Dalis techninės specifikacijos reikalavimų apskritai nesuderinami su racionaliu lėšų naudojimu, nors perkant automobilį iš mokesčių mokėtojų pinigų reikėtų kritiškiau įsivertinti pageidavimus ir galimybes“.
VPT išvadoje nurodoma, jog techninė pirkimo specifikacija buvo skirta „Volkswagen“ (VW) modeliams „Passat“ ir „Multivan“. Siūlomas lengvasis automobilis turėjo atitikti 56 privalomus reikalavimus, keleivinis – 50. Pavyzdžiui, be minėtų LED žibintų ar elektra valdomų durų, savivaldybė mikroautobuse pageidavo „tamsios spalvos iš „Alcantara“ sėdynių apmušalų. Šiuos reikalavimus atitinka tik brangiausia ir gausiausiai sukomplektuota „Multivan“ versija – „Highline“. Taip savivaldybė automatiškai užprogramavo brangiausios automobilio versijos įsigijimą. Tas pats paminėtina ir apie reikalavimų visumą lengvajam automobiliui: jo savivaldybė pageidavo su šviesios odos sėdynių apmušalais, parkavimo sistema su galinio vaizdo kamera, navigacijos sistema bei kita papildoma komforto ir saugumo įranga.
Pageidautos komplektacijos automobiliai yra maždaug 1,5 karto brangesni nei baziniai modeliai. Vienintelis pirkimo dalyvis – UAB „Transalda“ – pateikė 83 090 eurų vertės pasiūlymą, kuriame lengvasis automobilis „VW Passat“ kainuoja 29 325 eurų, o mikroautobusas „VW Multivan“– 53 765 eurų. „Transaldos“ tinklapyje nurodoma, jog paprasčiausios komplektacijos naujas „Passat“ modelis kainuoja nuo 20 799 eurų, „Multivan“ – nuo 35 244 eurų.
Dalies perteklinių reikalavimų savivaldybė tarnybai taip ir nepagrindė. Pavyzdžiui, savivaldybės manymu, elektra valdomos mikroautobuso šoninės durys bei bagažinės dangtis suteikia saugumo. Savivaldybė nurodė, kad LED priekiniai žibintai pasirinkti dėl saugumo, nes geriau apšviečia kelio dangą ir jų ilgas tarnavimo laikas. Tačiau VPT manymu, „Xenon“ lemputės taip pat gerai apšviečia kelio dangą, jų tarnavimo laikas taip pat ilgas, o kaina mažesnė.
Pirkimų vykdytojoms VPT yra parengusi automobilių pirkimo rekomendacijas bei mokomąją medžiagą. Perkant automobilius, VPT rekomenduoja techninėje specifikacijoje nustatyti tik pačius būtiniausius reikalavimus automobiliams ir susijusioms paslaugoms, jei tokios įsigyjamos (pavyzdžiui, automobilio registravimas, draudimas ir kt.), o kitas savybes vertinti lyginant pasiūlymus.
VPT ataskaitų bei Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos (CVPIS) duomenimis, 2010-2015 m. Lietuvoje įvykdyta daugiau nei 1500 motorinių transporto priemonių viešųjų pirkimų už beveik 300 mln. eurų. Ilgametė vyraujanti lengvųjų automobilių viešųjų pirkimų praktika ryškiai iliustruoja žmogiškąją silpnybę geriems ir komfortiškiems automobiliams. Dėl to daugeliu atveju lėšos naudojamos neracionaliai, o pirkimai atliekami neskaidriai: pirkimų sąlygos rašomos konkretiems automobiliams, pasiūlymai atsirenkami iš vieno tiekėjo.