Ko reikia, kad socialinio verslo idėjos virstų realiais verslais
Rugsėjo 15 d. „Rise Vilnius“ vykusioje diskusijoje socialinio verslo idėjas Lietuvoje skatinančių ir vystančių organizacijų atstovai kalbėjosi apie Vyriausybės, nevyriausybinių organizacijų ir verslo sąveikas. Buvo svarstoma, kaip skatinti socialinių verslų radimąsi ir plėtrą Lietuvoje, aptarta socialinio verslo situacija pristatant gerąsias Lietuvos ir užsienio patirtis.
Diskusijoje dalyvavęs socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis pabrėžė nevyriausybinių organizacijų svarbą socialinių verslų radimuisi. Ministras pavyzdžiais apibūdino valdžios institucijų dedamas pastangas siekiant paremti nevyriausybinių organizacijų veiklas stiprinant verslumo įgūdžius.
VšĮ „Geri norai LT“steigėja Jurgita Ribiskaitė-Glatzer teigė, kad socialinio verslo idėjoje svarbiausia yra socialinė dedamoji, reiškianti santykius tarp žmonių, kurių pagrindu vienijama bendruomenė, sprendžiamos jos problemos stiprinant narių verslumą.
Daina Kleponė, atstovaujanti VšĮ „Versli Lietuva“, pabrėžė būtinybę visuomenėje sukurti aplinką, padedančią skleisti socialines idėjas, palaikančią socialinius verslus. „Greta finansinių socialinio verslo vystymąsi ir plėtrą skatinančių įrankių turėtų rastis ir visuomenės parama, susiformuoti socialinio verslo mada, skatinanti bendruomenę naudotis socialinio verslo sukuriamais produktais“, – diskusijos metu teigė D. Kleponė.
Susitikime buvo akcentuojamas bendruomenių vaidmuo vystant socialinius verslus, siūlant skirtingus galimus scenarijus. Ministras L. Kukuraitis kalbėjo apie būtinybę stiprinti vietos bendruomenes kuriant nedideles socialinio verslo oazes, sutelkiant jose finansus, suteikiant bendruomenėms mentorių pagalbą. Bendruomenių svarbą pabrėžė ir Vyriausybės kanclerė Milda Dargužaitė, nurodydama, kad ne valstybės, o bendruomenių parama užtikrina socialinio verslo sėkmę. „Vyriausybė gali parengti socialinį verslą apibrėžiančius ir jo veikimą reguliuojančius dokumentus, tačiau empatijos visuomenėje stoka gali pakenkti socialinių idėjų sklaidai“, – teigė ji.
Renginyje dalyvavęs Britų tarybos vadovas seras Ciáran Devane teigė, kad socialinio verslo sėkmė priklauso nuo ekosistemos: Vyriausybės, bendruomenių, verslo, nevyriausybinių organizacijų sąveikos, tačiau sudėtingiausias dalykas yra paskatinti šią sistemą sustiprinti socialinį verslą. „Energija, užsidegimu ir atsidavimu yra įgyvendinamos visos socialinės idėjos, ir tai pakeis Lietuvą. Tačiau pokytis yra ilgalaikis procesas, ir jame turi dalyvauti visi ekosistemos dalyviai. Tuomet bus sukurti atitinkami įgūdžiai, skatinantys aktyvų piliečių įsitraukimą į socialinių problemų sprendimą“, – teigė Britų tarybos vadovas.
Apibendrindama vykusią diskusiją, projekto „Socifaction“ iniciatorė Andželika Rusteikienė užtvirtino, kad socialinio verslo pagrindas yra būtent stiprios bendruomenės, todėl problemų sprendimą ji siejanti su pagalba įgalinant bendruomenes, sustiprinant verslumo įgūdžius, skatinant rėmimo kultūrą.
Prieš keletą metų startavęs socialinį verslą Lietuvoje skatinantis projektas „Socifaction“ sutelkė dešimtis aktyvių, pilietiškai nusiteikusių verslių žmonių: nuo 2015 metų buvo pasiūlytos 107 socialinio verslo idėjos, 311 žmonių dalyvavo socialinio verslumo mokymuose.
Šį susitikimą inicijavo socialinio verslo idėjos sklaidą Lietuvoje vykdančios nevyriausybinės organizacijos „Geri norai LT“ ir „NVO Avilys“, palaikomos Britų tarybos Lietuvoje.