3 kovo, 2015
Kauno technologijos universiteto informacija

KTU ekonomistas Vaidas Gaidelys: „Iš „Rail Baltica 2“ projekto išloš ir Kaunas, ir Vilnius“

Kauno technologijos universiteto (KTU) Ekonomikos ir verslo fakulteto profesorius Vaidas Gaidelys tvirtina, kad plačiai aptarinėjamas projektas „Rail Baltica 2“ – Lietuvai finansiškai naudingas, o dirbtinų priešpriešų tarp dviejų didžiųjų Lietuvos miestų ieškoti nereiktų.

Tarptautinis geležinkelis „Rail Baltica“ iki 2024 m. sujungs Varšuvą, Kauną, Vilnių, Rygą, Taliną ir, pasitelkus geležinkelio keltą, – Helsinkį. Didžiausiu nepriklausomos Lietuvos istorijoje infrastruktūriniu projektu vadinamas „Rail Baltica“ yra skaidomas į dvi dalis:

„Rail Baltica 1“ – tai pirmasis europinės vėžės geležinkelio ruožas nuo Lenkijos – Lietuvos sienos iki Kauno, kurio maksimalus greitis yra iki 120 km/val. bei kuris vykdomas rekonstruojant jau esamą geležinkelio vėžę. Darbus planuojama baigti iki 2015 m. pabaigos.

„Rail Baltica 2“ – atskiras europinės vėžės greitojo (iki 240 km/val.) geležinkelio projektas, kuris ne tęs esamos geležinkelio vėžės rekonstrukciją, o ties naują. Daugiausia klausimų kelia sprendimas į projektą „Rail Baltica 2“ įtraukti Vilnių, kurį su „Rail Baltica“ sujungtų geležinkelio atšaka Kaunas-Vilnius.

Vieno iš Europos Komisijos (EK) prioritetų „Rail Baltica 2“ įgyvendinimą nuo Kauno per Vilnių, Rygą iki Talino koordinuos pernai įsteigta bendra trijų Baltijos šalių įmonė „RB Rail“. Vasario 26 d. „RB Rail“ Komisijai pateikė bendrą paraišką dėl projekto finansavimo. Pirmajam jo įgyvendinimo etapui prašoma apie 620 mln. eurų.

– Neseniai vykusioje apskritojo stalo diskusijoje Seime aptarinėjote greitosios europinės vėžės „Rail Baltica 2“ dabartį ir ateitį. Kaip apibūdintumėte dabartinę šio projekto situaciją?, – paklausėme KTU Ekonomikos katedros profesoriaus V. Gaidelio.

– Šiuo metu projektas „Rail Baltica 1“ jau eina į pabaigą, o projekte „Rail Baltica 2“ yra įsteigta bendra įmonė, kurios akcininkėmis yra visų trijų Baltijos valstybių geležinkelių bendrovių dukterinės įmonės.

Šiuo metu sprendžiamas klausimas dėl „Rail Baltica 2“ finansavimo dalies, galimybių. Bendrovės „AECOM Limited“ atliktoje studijoje yra nurodyta, kad projektas yra komerciškai atsiperkantis. Išanalizavus surinktą informaciją, sunkiai tikėtina tokių išvadų pagrįstumu.

Galime pastebėti, kad Rusijai pastačius Logistikos terminalą „Ust Luga“, Estijos geležinkeliai vietoje planuotų 9,1 mln. eurų pelno, dėl prarastų naftos produktų pervežimų, patyrė beveik pusę mln. eurų nuostolių. Tad papildomų krovinių pritraukimas iš Rusijos yra mažai tikėtinas.

Jeigu šis projektas bus traktuojamas kaip komerciškai atsiperkantis, tai reikštų, kad „Rail Baltica 2“ projekto finansavimo intensyvumas gali siekti tik 55 proc., o esant komerciškai neatsiperkančiam projektui, finansavimo intensyvumas gali siekti ir 85 proc.

Kadangi bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“ finansiškai būtų per sudėtinga finansuoti tokios apimties projektą, rekomenduojame šalies biudžete atskira eilute numatyti finansavimą „Rail Baltica 2“ projektui.

– Ar Baltijos šalių nesutarimai dėl „Rail Baltica 2“ jau baigėsi? Ar dar yra jam prieštaraujančių?

– Šiuo metu vyksta intensyvios derybos tarp partnerių ir yra tikimybė, kad pavyks susitarti dėl finansavimo nukreipimo Lietuvos teritorijoje atliekamiems darbams per Lietuvą.

Tai reiškia, kad mokesčių forma valstybės biudžetas patirs teigiamą poveikį. Kitas svarbus aspektas, tai „Lietuvos geležinkelių“ elektrifikavimo klausimas, kuris padėtų ženkliai sumažinti pervežimo kainas, o bendrovei padėtų sėkmingai konkuruoti tarptautinėse rinkose.

– Ar „Rail Baltica 2“ suteikia ekonominį saugiklį Lietuvai, šalies verslininkams, eksportuotojams? Kokią naudą iš šio projekto gaus šalis ateityje?

– Be abejonės, nes „Rail Baltica“ 2 yra strateginis valstybės projektas. Be strateginės naudos, būsime bendro Europinio geležinkelių žiedo dalis, įgysime galimybę gabenti krovinius iš Skandinavijos valstybių į Lietuvą, taip pat ženkliai prisidėsime prie ekologiškesnio (elektrifikavimo atveju) transporto plėtros.

Padidėjus tiek krovinių, tiek keleivių pervežimo greičiams padidės Lietuvos geležinkelių bendrovės  ir kitų Lietuvos ūkio subjektų konkurencingumas gabenant krovinius ir keleivius tiek į vakarų Europą, tiek iš jos.

– Dėl Vilniaus įtraukimo į europinės geležinkelio vėžės liniją piktinosi ir Kaunas. Neva laikinoji sostinė, kuri yra palankesnė transporto srautams, dėl to gali nukentėti. Ar konkurencija tarp dviejų didžiausių šalies miestų dėl „Rail Baltica 2“ projekto yra pagrįsta? Ar priešingai abu miestai dėl to gali tik išlošti?

– Kaunas pirmiausiai bus įjungtas į „Rail Baltica 2“ geležinkelio vėžę, tačiau yra logiška, jog ir Vilnius, kuriame sukuriama apie 40 proc. BVP, irgi būtų prijungtas prie „Rail Baltica 2“ vėžės. Tai numatyta padaryti kitu etapu – po 2020 metų.

Taip pat pastebėtina, kad tiek Latvija, tiek Estija ne tik sostines Rygą ir Taliną prisijungė į bendrą vėžę, bet ir minėtų valstybių uostai turi priėjimą prie bendro „Rail Baltica 2“  tinklo. Mano nuomone, abu miestai tik išloštų iš buvimo bendrame tinkle.

– Ar geležinkelio jungties su Vilniumi tiesimas yra tik Lietuvos reikalas, ar šie darbai visgi turėtų būti finansuojami ir iš ES lėšų?

– Nėra abejonės, jog darbai turi būti finansuojami iš ES lėšų, kita dalis valstybės lėšomis, o pats prijungimas turėtų būti traktuojamas kaip projekto „Rail Baltica“ dalis.

Reikėtų atkreipti dėmesį ir į bendrą konkurencinę aplinką kur Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano geležinkelių įmonės įsteigė bendrą įmonę, kurios 74 proc. priklauso Rusijos geležinkeliams.

Kadangi bendros įmonės Baltarusijos dalyje kaip įnašas yra Bresto terminalo akcijos, tokiu atveju Rusijos geležinkeliai įgavo tiesioginį išėjimą per Brestą į Lenkiją ir toliau į Vakarų Europą, o tai gali tapti tiesioginiu konkurentu „Rail Baltica 2“  projektui.


20 gruodžio, 2024

Darbuotojų perdegimas yra vienas aktualiausių šių dienų iššūkių. Ilgos darbo valandos, nepakankamas poilsis ir prasta užduočių valdymo sistema dažnai sukelia […]

19 gruodžio, 2024

Finansų ekspertė Jekaterina Govina tikina, kad SEB grupės sprendimas konsoliduoti įmones Baltijos šalyse ir jungtinę būstinę steigti Estijoje yra suprantamas, […]

19 gruodžio, 2024

Elektra varomi varikliai yra nepakeičiama šiuolaikinės technologijų pramonės dalis, naudojami įvairiose srityse – nuo transporto iki gamybos ir buitinių prietaisų. […]

19 gruodžio, 2024

Valstybės duomenų agentūra (VDA), remdamasi išankstine metine informacija, įvertino 2023 m. regioninį bendrąjį vidaus produktą (BVP). Palyginti su 2022 m., […]

18 gruodžio, 2024

Lenkijos paukščių ūkyje trečiadienį užfiksuotas 24-asis Niukaslio ligos protrūkis. Tuo metu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai ragina Lietuvos […]

18 gruodžio, 2024

Investicijos visada siejamos su noru gauti naudą ateityje – ar tai būtų finansinis pelnas, ar ilgalaikė nauda jūsų gyvenimo kokybei. […]

18 gruodžio, 2024

SEB grupė konsoliduoja savo veiklą Baltijos šalyse ir sujungia tris regione veikiančius bankus į vieną juridinį asmenį. Kaip skelbiama banko […]

18 gruodžio, 2024

Jūriniai konteineriai vis dažnesnis pasirinkimas verslui ir individualiems vartotojams, ieškantiems ekonomiškų ir lanksčių sprendimų sandėliavimo poreikiams. Jų universalumas, tvirtumas ir […]

16 gruodžio, 2024

Saulės energija tampa vis svarbesniu atsinaujinančios energijos šaltiniu, tačiau jos efektyvumas priklauso nuo daugelio veiksnių, pavyzdžiui, paros laiko, metų sezono […]

16 gruodžio, 2024

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) įpareigojo tris pagrindinius nepriklausomus elektros energijos tiekėjus buitiniams vartotojams ir smulkiausioms įmonėms grąžinti 8,3 mln. […]

16 gruodžio, 2024

Kai turimi finansiniai įsipareigojimai pradeda trukdyti siekti didesnių tikslų, refinansavimas tampa viena iš efektyviausių priemonių, leidžiančių ne tik pagerinti paskolos […]

16 gruodžio, 2024

Verslininkas Gediminas Žiemelis žada, kad jo valdoma Airijoje registruota aviacijos verslo grupė „Avia Solutions Group“ (ASG) šiemet tikisi pasiekti 3 […]

16 gruodžio, 2024

Inovacijoms, technologijoms ar kvalifikuotų specialistų poreikiui imlūs sektoriai keičia mokymo programas. Kaip rodo Užimtumo tarnybos stebėsena, šiemet sparčiau daugėja klientų, […]

15 gruodžio, 2024

Bankrutuojanti Alytaus siuvykla „Ager axis“ planuoja atleisti visus 20 įmonės darbuotojų, informuoja Užimtumo tarnyba (UŽT). Anot tarnybos, visi atleidžiami darbuotojai […]

14 gruodžio, 2024

Į Lietuvą svarstantiems grįžti emigrantams mieliau renkantis gyventi regionuose, Užimtumo tarnyba (UT) sukūrė interaktyvų Lietuvos regionų žemėlapį, kuriame pateikiama daugiau […]

13 gruodžio, 2024

Debesų technologijos jau tapo neatsiejama daugelio šiuolaikinių įmonių kasdienybės dalimi. Tai taip pat galioja buhalterijos sferai, kur automatizuoti sprendimai ir […]

Elena Leontjeva
13 gruodžio, 2024

Penktadienį naujoji Vyriausybė pristatė atnaujintą 2025 m. valstybės biudžeto projektą. Pagrindinis pakeitimas – numatyta galimybė gynybai skolintis 800 mln. eurų […]

13 gruodžio, 2024

Kaip ir buvo nusprendęs pirmosios instancijos teismas, mirusio vieno turtingiausių Lietuvos verslininkų, UAB „Marijampolės pieno konservai“ savininko Raimondo Karpavičiaus palikimas […]

13 gruodžio, 2024

Vyriausybė penktadienį ryte pritarė patikslintam 2025 m. valstybės biudžeto projektui. Ministrų kabinetas šalies pajamų ir išlaidų planą atnaujino atsižvelgęs į […]

12 gruodžio, 2024

Visagine įsikūrusi vokiško kapitalo siuvimo bendrovė „Visatex“ atleidžia visus 320 darbuotojų, praneša Užimtumo tarnyba. „Įspėta 320 darbuotojų, iš jų – daugiausiai […]