Apie tėvų ir vaikų santykius su psichologu T. Lagūnavičiumi
Kaip spręsti vienokias ar kitokias tėvų ir vaikų problemas? Kaip elgtis su savo vaiku, kiek jam leisti ir kiek drausti? Lapkričio mėnesio pabaigoje pakalbėti apie tai, kaip geriau pažinti savo vaiką ir gerinti santykius su juo, į Panevėžio „Židinio“ biblioteką atvyko psichologas, lektorius, Kauno jaunimo mokyklos bei suaugusiųjų mokymo centro direktorius Tomas Lagūnavičius.
Džiugu, jog renginiu susidomėjo ne tik pedagogai, auklėtojai, bet ir gausiai rinkosi jaunos šeimos, seneliai.
Psichologas paskaitą pradėjo išskirdamas šešis pagrindinius šeimos scenarijus. Pirmasis scenarijus – tradicinis, kai svarbiausia vertybė yra šeima; antrasis – vaikai skatinami siekti maksimalių rezultatų sporte, muzikoje ar kitur; trečiasis – vaikas turi paklusti, būti geras. Likę scenarijai orientuoti į stiprią, protestuojančią asmenybę. Tai nomadai arba klajokliai, norintys daryti ką nori, neturintys gyvenime stabilumo. Neetai – vaikai linkę niekur nesimokyti, nedirbti, pasyviai leisti laiką. Hikikomoriai – visiškai atsiriboję nuo pasaulio, priklausomi nuo interneto.
„Dažnai būna, jog mes gyvename pagal vieną, o vaikai – visai pagal kitą scenarijų. Iš to ir kyla daugybė susirinkusių įvardytų problemų (priklausomybė internetui, nenoras mokytis, žalingi įpročiai, neatvirumas, melas ir kt.), todėl šiuolaikiniams tėvams visą laiką reikia kontroliuoti savo atžalas. Gėris turi būti su raumenimis“, – teigė svečias.
Pagrindinė tėvų užduotis, pasak psichologo, padaryti vaiką patogų visiems – tiek sau, tiek ir visuomenei, kad jis būtų savarankiškas, save išlaikytų, nekonfliktuotų su artimaisiais. Tam reikia žinoti ir savo atžaloms nuolat aiškinti aukščiau įvardintus šešis gyvenimo scenarijus bei išmokti jas valdyti per silpnas vietas: nerimą, gobšumą, naujumą, unikalumą-išskirtinumą, komfortą bei prisirišimą.
„Vaikas yra didžiausia tėvų investicija, į jį sudėta begalė resursų, nervų ir investicijų. Todėl blogai besimokantis vaikas – nuostolis šeimai. Juk pigiausia mokama bakalauro studijų vieta atsieina 4336 eurų“, – pasakojo T. Lagūnavičius. Psichologo teigimu, norint, kad vaikas kuo daugiau pasiektų, pirmiausia reikia jį išmokyti mokytis: išskirti svarbią informaciją, žinoti teksto šablonus. „Taip pat svarbu ir gera mokykla, stipri klasė bei bendramokslis, su kurio jūsų atžala sėdi. Juk vaiki yra linkę kopijuoti šalia esančius“, – dalinosi patarimais svečias, nepamiršęs pademonstruoti ir paties įvaldytų bei praktiškai patikrintų alternatyvaus ugdymo metodų. Visi dalyviai išmoko struktūrizuoti teksto medžiagą ir ją perteikti naudojantis aktyviuoju išmokimo metodu „Sudėk ant kūno“, kurį vaizdžiai demonstravo lektorius, o dalyviai kartojo kartu su juo.
Įdomų susitikimą lydėjo T. Lagūnavičiaus pokštai, ironija, aštrūs pasisakymai. Vieni jam pritarė, kiti ne, tačiau abejingų svečias nepaliko. Susirinkusieji išėjo dalydamiesi įspūdžiais apie išgirstą kitokį požiūrį, netradicines idėjas ir naujus auklėjimo bei mokymosi metodus.
Šis renginys – viena bibliotekos projekto „Sveikata – išmintingųjų honoraras“, finansuoto Panevėžio miesto savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšomis, veiklų.