Valstybinių miškų urėdijai – nacionaliniam saugumui reikšmę turinčios įmonės statusas
Įgyvendinant EBPO rekomendacijas nuo 2018 m. metų sausio 1 dienos 42-iejų miškų urėdijų teisės ir pareigos perduodamos Valstybinių miškų urėdijai, todėl džiugu, kad Seime po pateikimo pritarta kolegos Sauliaus Skvernelio ir mano inicijuotam siūlymui šiai įmonei, patikėjimo teise valdysiančiai Lietuvos valstybinius miškus, suteikti strateginę reikšmę Lietuvos nacionaliniam saugumui turinčios įmonės statusą. Toks statusas reikš, jog ši įmonė nuosavybės teise galės priklausyti tik valstybei.
Manau, tokia nuostata labai svarbi, vertinant miškų, kaip vienintelio gamtinio ištekliaus, išskirtinę reikšmę mūsų šalies ekonomikai, aplinkosaugai, bioįvairovei, rekreacijai, kraštovaizdžiui. Kad valstybinius miškus valdanti įmonė gali būti tik valstybei priklausanti, apibrėžia ir Lietuvos Respublikos Konstitucijos 54 ir 47 straipsnių nuostatos, įtvirtindamos valstybinių miškų išskirtinį priklausymą tik valstybei ir prievolę jai rūpintis natūralios gamtinės aplinkos išsaugojimu,įpareigojant vykdyti saikingo miško išteklių naudojimą bei jų atkūrimo priežiūrą. Tą patvirtina ir Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo praktika, konstatavusi, jog miškas yra vienas svarbiausių Lietuvos atsinaujinančių išteklių, teikiančių įvairiapusę naudą valstybei ir visuomenei. Tad valstybė privalo užtikrinti mūsų miškų išsaugojimą ateities kartoms ir mažiausiai 50 procentų jų turi likti valstybinės reikšmės.
Be to, tarp visų valstybinių miškų nuo sausio 1 dienos veiklą pradedanti įmonė patikėjimo teise valdys ir valstybinius miškus, kuriuose yra šalies karinio mokymo (apie 14 tūkst. ha), nenukirstą mišką ir iš jo pagamintą medieną Lietuvos kariuomenės karinių poligonų (apie 7,6 tūkst. ha) teritorijos.
Visa tai ir paskatino parengti Strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių ir įrenginių bei kitų nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių įstatymo papildymą nauju punktu, kuriuo valstybės įmonei, patikėjimo teise valdančiai valstybinės reikšmės miškus, būtų suteiktas strateginės reikšmės statusas.
Tame pačiame įstatyme nurodoma, kad strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčios valstybės įmonės gali būti pertvarkytos į kitas bendroves ar reorganizuotos tik Seimui priėmus atitinkamą atskirą įstatymą. Taip siūlomos naujovės apsaugos nuo iniciatyvų Valstybinių miškų urėdiją privatizuoti. Tokiu būdu ne mažiau, kaip 50 proc. Lietuvos miškų išsaugosime valstybės nuosavybėje.
Noriu pažymėti, kad strateginę reikšmę Lietuvos nacionaliniam saugumui turinčios įmonės statuso suteikimas būtų labai reikšmingas žingsnis, o kartu ir žinia, išsklaidysianti bet kokias baimes ir dvejones dėl vykdomos valstybinių miškų valdymo reformos.
Virginija Vingrienė, Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narė
Užs. Nr. VV-19