Suteik daiktui „Antrą šansą“
Ar šiandienos bėgime sugebėtumėte išgyventi be plastiko? Be pakuočių, celofaninių maišelių, vienkartinių indų ir panašiai? Turbūt lengva nebūtų, tačiau pabandyti verta. Sau ir kitiems iššūkį atsisakyti plastiko Telšiuose metė tarptautinių jaunimo mainų dalyviai (15-17 m.) iš Vokietijos, Ispanijos ir Lietuvos. Praeiviai sunkiai pasidavė įkalbinėjami, tačiau buvo ir tokių, kurie priėmė iššūkį ir dėkojo jaunuoliams už idėją.
Pačių siūti maišeliai
Telšiuose įgyvendintas tarptautinis trijų metų trukmės projektas „Generation Europe“ (2018-2020 m.). Viena iš labiausiai dėmesio ir įvairių reakcijų sulaukusi projekto dalių – „žaliai“ mąstyti skatinanti akcija. Lietuvių komandai gimė idėja surengti akciją „Second Chance“ (antras šansas angl.), raginančią žmones einant į parduotuvę nebenaudoti jos siūlomų pakuočių, bet pasiimti savo nevienkartinę tarą sveriamoms prekėms įsigyti.
Prie trijų prekybos centrų Žemaitijos sostinėje dvi dienas jaunuoliai kalbino praeivius suteikti daiktui antrą šansą ir kvietė priimti iššūkį „Second chance“.
Projekto dalyviai atsakingai ruošėsi akcijai mieste, patys siuvo medžiaginius maišelius iš senų užuolaidų medžiagos, atnaujino stiklainius ir ant jų klijavo „Second chance“ lipdukus. Tarą jaunimas dalino praeiviams prie parduotuvių ir su ja kvietė įsigyti prekių. Tam, kad į akciją būtų sureaguota ir atkreiptas dėmesys, projekto dalyviai užsieniečiai net mokėsi žodžių junginių lietuvių kalba, kuriuos vėliau sakydami stabdė ir bandė įkalbėti praeivius su dalinamais maišeliais ar stiklainiais įsigyti produktų atsisakant plastikinių maišelių bei vienkartinių plastiko dėžučių, esančių parduotuvėje. Priėmusių iššūkį laukė dovanos – pačių jaunuolių siūti pirkinių maišeliai su projekto logotipais. Pabrėžtina ir tai, kad jaunimas akciją surengė ne tik Telšiuose, bet ir Rygoje.
Apatiški praeiviai
Vėliau, po surengtos akcijos, kalbinti jaunuoliai prisipažino patyrę emocijų audrą. Projekto dalyviai pastebėjo, kad nemaža dalis praeivių, deja, tik numodavo ranka mesteldami neturį laiko. Žmonės keitėsi, slinko ilgos minutės, kol būdavo atrastas „tinkamas“ pirkėjas, sutinkantis priimti iššūkį.
Po apsilankymo parduotuvėje jų paprašyta pasidalinti įspūdžiais: „Paprašėme maisto įdėti į stiklainį. Pardavėja šiek tiek pasimetė, klausė vadovų, ar galima sverti. Ir tik gavusi leidimą pasvėrė. Nors ir mažai, bet prisidėjome prie vandenyno išgelbėjimo“, – sakė pusamžis vyras. „Tėveliai savo vaikus turi mokyti, jog reikia saugoti gamtą. Aš ir pati rūšiuoju, tad man gėda žiūrėti į žmones, kuriems sunku mažinti atliekų kiekį. Duok Dieve, stiprybės jums, tokias akcijas įgyvendinantiems jauniems žmonėms“, – sakė akciją palaikanti telšiškė. Kita, iššūkį priėmusi jauna moteris pajuokavo, kad projekto dalyvių dalinami maišeliai per maži ir į juos nedaug kas telpa, tačiau prisipažino pasijutusi įdomiai ir džiaugėsi atsiliepusi į jaunuolių kreipimąsi nepraeiti pro šalį.
Socialiai atsakingos parduotuvės
Projekto organizatoriai Telšiuose dėl galimybės rengti akciją „Second chance“ kreipėsi į visus didžiuosius prekybos tinklus mieste, tačiau, leidimą gavo ne iš visų. „Dėkojame socialiai atsakingiems prekybos centrams „Maxima“, „Mon“ ir „Norfa“. Jie, ilgai nesvarstydami, leido prie įėjimų dalinti medžiaginius maišelius ir stiklainius“, – džiaugėsi projekto vadovė Saulena Pilitauskaitė.
Praėjusiais metais projektas „Generation Europe“ vyko Ispanijoje, šiemet – Lietuvoje, kitąmet – Vokietijoje. Tai organizacijos IBB (Internationales Bildungs und Begegnungswerks e. V.) administruojamas projektas, kurį finansuoja Vokietijos ministerijos, Mercator fondas ir ES programa Erasmus+ . Vokietijai atstovauja organizacija „Mediencooperative Steinfurt e.V.“, Ispanijai – asociacija „Opendoors“, Lietuvai – Atvirasis Telšių jaunimo centras. Šios organizacijos bendradarbiauja jau aštuntus metus, prieš tai buvo įgyvendinami kiti projektai.