Istoriniai automobiliai – galimybė prisiliesti prie senovinės technikos
Dešimties, dvidešimties metų automobilių – pilnos gatvės. Retais atvejais galima pamatyti ir vieną kitą LADĄ, dar vadinamą žiguliuku, manevruojančią rajono keliais. Bet autentiškos senovinės technikos šiandien jau ne kiekvienas gali atrasti. Tuo tarpu šilališkis Romualdas Baltutis apie senovinį statusą įgijusias transporto priemones žino daug, kadangi pats tokių turi ir yra asociacijos „Retromobile“ Žemaitijos atstovybės vadovas.
„Retromobile“ vienija senovinės technikos mylėtojus
R. Baltutis klubo „Retromobile“ nariu tapo 2010 metais, o 2013 metų pabaigoje, ataskaitinio susirinkimo metu, jis buvo išrinktas Žemaitijos atstovybės vadovu. Asociacija „Retromobile“ išvis turi tris atstovybes Lietuvoje – Vilniaus regiono, Šiaurės Lietuvos ir Žemaitijos. Pasak R. Baltučio, jau pats atstovybės pavadinimas apibrėžia jos veiklos ribas – atskirą Lietuvos regioną.
„Žemaitijos atstovybė siekia sutelkti, vienyti ir sujungti istorinių transporto priemonių savininkus, valdytojus, mylėtojus ir kitus šioms transporto priemonėms prijaučiančius asmenis. „Retromobile“ sprendžia bendrai kylančias problemas, atstovauja savo interesams, siekia populiarinti istorines transporto priemones ir visa, kas su jomis susiję“, – pasakojo atstovybės vadovas.
Restauruojant – spalva turi būti identiška!
R. Baltutis tvirtina visą gyvenimą domėjęsis technika, automobiliais, o istorinės transporto priemonės tapo jam it hobis. „Senoviniai automobiliai vieniems yra egzotika, o kitiems – sužadinti prisiminimai“, – sakė Žemaitijos atstovybės vadovas.
Šiuo metu R. Baltutis turi keletą įdomesnių transporto priemonių, tokių kaip GAZ 69 ir GAZ 66, kurios buvo traktuojamos kaip karinė technika. Oficialiai pripažįstamas istorinės motorinės transporto priemonės statusas senoviniams automobiliams, motociklams ir autobusams Lietuvoje suteikiamas nuo 2012 m. gegužės 1-osios. Kaip pasakojo R. Baltutis, istorinės transporto priemonės statusas įgyjamas, jei transporto priemonė buvo pagaminta prieš 30 ar daugiau metų ir jos modelis nebegaminamas mažiausiai 15 metų. Pasak jo, transporto priemonė turi būti originali, tinkama eksploatuoti, bet nenaudojama kasdienėms reikmėms.
„Restauruojant tokią transporto priemonę privalu identiškai atkurti tą laikotarpį, kuriuo ji buvo pagaminta. Dažų atspalvis privalo būti tiksliai atkurtas, kitaip ji jau nebus autentiška. Ir, žinoma, kalbama ne tik apie dažus – ji turi turėti autentiškus variklį, važiuoklę, pavarų dėžę, salono apdailą ir kt. Transporto priemonė privalo atrodyti taip, tarsi būtų „ištraukta“ iš to laikotarpio ir įmesta į šį amžių“, – pasakojo R. Baltutis.
Seniausiai transporto priemonei – daugiau nei šimtmetis
Istorinių motorinių transporto priemonių vertinimą atlieka istorinių motorinių transporto priemonių asociacijos. „Pirmasis oficialus istorinės motorinės priemonės statusas buvo įregistruotas 1922 m. pagamintam „Dodge Brothers“ automobiliui, kuris priklauso vienam iš asociacijos „Retromobile“ narių, o seniausia įregistruota istorinė transporto priemonė yra 1909 m. „Sears K.“, – pasakojo R. Baltutis.
Šiuo metu Lietuvoje yra oficialiai užregistruoti 269 istorinės transporto priemonės.
Išsikovojo išskirtinius numerius
2008 metais asociacijos „Retromobile“ iniciatyva buvo suorganizuota mokslinė praktinė konferencija „Senovinė technika kaip kilnojamoji kultūros vertybė“. Po šios konferencijos prasidėjo nuolatinis kruopštus darbas siekiant įteisinti istorinės transporto priemonės statusą ir turėti galimybę įsigyti valstybiniu bei tarptautiniu mastu pripažįstamus išskirtinius numerio ženklus. R. Baltutis džiaugiasi, kad nuo 2014 m. liepos mėn. yra įteisintas istorinių transporto priemonių valstybinio registracijos numerio ženklas.
„Pagaliau turime išskirtinius numerius, kurie leis iškart identifikuoti, kuri transporto priemonė yra autentiška. Numerio ženklo paviršius rudas ir gerai atspindi šviesą. Jį sudaro raidė H, kuri reiškia „History“ (angl. istorinis); du pirmi skaitmenys nurodo transporto priemonės gamybos metus (pagal du paskutiniuosius metų skaitmenis), o trys likusieji – eilės numerį (nuo 001 iki 999). Pavyzdžiui, jei pamatysite numerius „H13001“, tai reikš, kad ši transporto priemonė pagaminta 1913 m., o jos modelio numeris – pirmas“, – dėstė R. Baltutis.
Deja, motociklų istoriniuose valstybiniuose numerio ženkluose simbolio „H“ nebus, o istoriniai numeriai bus priskirti tik istorinį statusą turinčiai transporto priemonei, įrašytai į Pripažintų istorinių motorinių transporto priemonių sąrašą.
Techninė apžiūra – tik vizuali
Šiuo metu istorinėms motorinėms transporto priemonėms taikoma paprastesnė privalomosios techninės apžiūros procedūra.
„Jų niekas „nekrato“, dūmingumas taip pat nematuojamas, be to, atliekama daugiau vizuali techninė apžiūra“, – teigė R. Baltutis. Žemaitijos atstovybės vadovas paminėjo, kad yra siekiama, jog istorinių transporto priemonių techninių apžiūrų periodiškumas būtų pratęstas iki dešimties metų ir būtų panaikintas kelių mokestis krovininėms istorinėms transporto priemonėms ir autobusams.
R. Baltutis inicijavo asociacijos „Retromobile“ istorinių transporto priemonių parodą Šilalės miesto šventės metu praėjusiais metais. Tąsyk buvo galima apžiūrėti ir prisiliesti prie senovinių automobilių. Šiais metais R. Baltutis kol kas neturi planų pradžiuginti Šilalės miesto ir rajono gyventojų tokia paroda.