Alytaus Šaltinių pagrindinė mokykla – projekto „Darni mokykla“ laimėtoja
Šių metų balandžio 10 dieną Vilniuje vyko projekto „Darni mokykla“, kurį įgyvendino Lietuvos vaikų ir jaunimo centras bei elektros skirstymo bendrovė LESTO, baigiamasis renginys. Projekte dalyvavusios mokyklos turėjo sudaryti savo ekologinį pėdsaką, įvertinti, kokį poveikį jos daro supančiai aplinkai, ir per metus pasiekti kuo didesnį pokytį, skatinant darnų gyvenimo būdą. Ekologinį pėdsaką mokyklos matavo pagal elektros energijos, šiluminės energijos, vandens, maisto suvartojimo, išmetamų atliekų kiekio, mobilumo poreikių kriterijus. Įvertinus visų projekte dalyvavusių mokyklų ataskaitas, pagrindinis prizas buvo skirtas Alytaus Šaltinių pagrindinei mokyklai
Programos pradžioje 2014 m. buvo suburta komanda „Taupučiai“, kurią sudarė administracijos atstovai, mokytojai bei 2c, 4b, 7b, 7c, 9a ir 9b klasių mokiniai. Projektą koordinavo direktoriaus pavaduotoja ugdymui Jolita Petkevičienė. Komandos nariai, vadovaudamiesi ekologinio pėdsako skaičiavimo metodika, atliko ekologinio pėdsako tyrimą mokykloje. Tyrimo metu mokiniai kartu su pradinių klasių mokytojomis Asta Breidakiene, Erika Poškevičiene, fizikos mokytoja Rasa Kižiene, chemijos mokytoja Snieguole Revuckaite ir biologijos mokytoja Regina Gimbutiene surinko informaciją apie tai, kiek per metus mokykloje suvartojama elektros energijos, šiluminės energijos, vandens, koks yra mokinių ir mokytojų mobilumas, kiek per metus suvartojama maisto produktų bei kiek susidaro atliekų. Suvesti į programą duomenys parodė, kad mūsų mokyklos ekologinis pėdsakas 0.6 kartus yra didesnis nei darnų gyvenimo būdą užtikrinantis plotas vienam asmeniui. Džiugu, kad po įgyvendintų darnumą skatinančių iniciatyvų per metus mūsų mokykla, lyginant su kitomis projekte dalyvavusiomis mokyklomis, efektyviausiai sumažino ekologinį pėdsaką ir labiausiai sumažino suvartojamos elektros energijos kiekį.
Komandos nariai pasaulio pažinimo, biologijos, fizikos ir chemijos pamokų metu kitų klasių mokiniams pristatė atlikto tyrimo rezultatus, paaiškino, kaip skaičiuojamas ekologinis pėdsakas, ką jis reiškia, kodėl svarbu apie tai kalbėti. Komandos nariai kartu su mokiniais diskutavo apie darnaus gyvenimo reikšmę ir kaip kiekvienas iš mūsų galėtų prisidėti prie mokyklos ekologinio pėdsako pagerinimo. Džiaugiamės, kad pristatymų metu mokiniai ypatingai buvo susidomėję pateiktais duomenis ir teikė pasiūlymus komandos nariams, ties kuriais rodikliais reiktų sustoti ir pasiryžti juos pagerinti.
Atsižvelgusi į bendruomenės pateiktus pasiūlymus, mokyklos komanda pasirinko pagerinti du ekologinio pėdsako rodiklius: elektros energijos taupymą bei ekologišką mobilumą. Elektros energija buvo taupoma įvairiais būdais. Kiekvienoje klasėje buvo paskirti mokiniai, kurie buvo atsakingi už šviesos išjungimą koridoriuose, prasidėjus pamokai. Per adventą vyko simbolinė akcija – mokykloje nuo 8.00 val. iki 8.05 val. buvo išjungiama elektra ir mokiniai diskutavo apie tvarų gyvenimą prie žvakių šviesos. Pradinių klasių mokiniai piešė plakatus apie elektros energijos taupymą. Aštuntokai parengė mokyklos bendruomenei lankstinukus, skatinančius tausoti elektros energiją. Dešimtokai sukūrė socialinės reklamos video klipą „Taupyk“. Skatinant ekologišką mobilumą, visose 1-10 klasėse klasių valandėlių metu kalbėta apie judėjimo naudą, mokiniai buvo skatinami kuo daugiau judėti bei sveikai gyventi, vykti į mokyklą ir į įvairius renginius už mokyklos ribų pėsčiomis.
Įvertinus visus ekologinio pėdsako rodiklius, buvo sutaupyta apie 6 tūkstančiai eurų, bet svarbiausia, kad visa mokykla „šoko į darnaus gyvenimo stilių“: patys rengė medžiagą, pristatinėjo ją kitų klasių mokiniams, mokėsi dirbti komandoje, ragino darniai gyventi ne tik mokykloje, bet ir namuose, ugdėsi socialinę atsakomybę, kūrybiškumą, bendruomeniškumą, savarankiškumą ir racionalią elektros energijos naudojimo kultūrą.