Partijų programų tyrimas vartotojų akimis: pažadai abstraktūs, o dabartis – liūdnoka
Politinių partijų programų apžvalgą atlikę Lietuvos vartotojų organizacijų atstovai sako, kad politikai dažnai patys susipainioja savo teiginiuose ir nežino, kaip suderinti vartotojų teises ir verslo interesus.
Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas (LVOA) atliko devynių į Seimą kandidatuojančių partijų programų tyrimą. Siekta išsiaiškinti, ar partijos planuoja skirti dėmesio vartotojų teisėms, ar žino ir atliepia vartotojams aktualias problemas.
„Susipažinus su pagrindinių politinių partijų programomis apima jausmas, kad partijos vaikosi to, kas madinga. Dabar „žalioji kryptis“? Gerai, įsirašykime į programą, kad diegsime žiedinės ekonomikos principus, – mano politikai. Nesakome, kad tai blogai. Tačiau, jei kitame programos puslapyje sakoma, kad bus didinamas oro uostų pralaidumas, greičiausiai tai žadama nesuvokiant, jog taršiems skrydžiams lėktuvu yra alternatyvų, arba tos alternatyvos sąmoningai nutylimos“, – sako LVOA teisininkė Agnė Černiauskaitė.
Vartotojų aktyvistų teigimu, kiek daugiau dėmesio vartotojų teisėms partijų programose skiria kairiosios pakraipos partijos: socialdemokratai ir socialdarbiečiai.
„Vis dėlto džiaugiamės, kad bendra vartotojams svarbi tendencija partijų programose įrašyta: ginti žmonių teises, laikytis žaliojo kurso, šviesti vartotojus įvairiais klausimais. Visos partijos kalba apie viešųjų paslaugų kokybės gerinimą ir kuo didesnį šių paslaugų prieinamumą kuo platesnėms piliečių grupėms“, – teigia A. Černiauskaitė.
LVOA atstovė taip pat pažymėjo, kad partijas galima pagirti bent už gerus norus, nes visos jos pasisako už kuo didesnį nevyriausybinių organizacijų, bendruomenių įtraukimą sprendžiant problemas.
„Pažadėjau – patiešijau, neištesėjau – nesugriešijau“?
Vartotojų teisių gynėjai partijų programose atkreipė dėmesį į tokias temas: vartotojų švietimą, paslaugų ir produktų kokybę, maisto kokybę, ekologiją, darnų judumą, finansines paslaugas, asmens duomenų apsaugą.
„Pažiūrėsime, kaip pažadai atrodys Seimo salėje. Pavyzdžiui, partijų programose sakoma, kad bus ginamos žmogaus teisės. Gerai, tačiau tai gana deklaratyvu. O kaip su vartotojų teisėmis? Ar nebus taip, kad realybė vėl prasilenks su deklaruojamais principais? Kai reikės keisti įstatymus ir grąžinti paprastam vartotojui pinigus už neįvykusią kelionę, kuri buvo atšaukta dėl Covid-19 pandemijos, tuomet politikų valią vėl nulems verslo lobistų interesai?“, – klausia A. Černiauskaitė.
Šiuo metu Seime skinasi kelia įstatymas, įtvirtinantis nuostatą iš turizmo įmonės nebereikalauti nuosavo kapitalo, t.y. įmonė gali neturėti finansinio pamato, bet jai ir toliau bus leidžiama rinkti pinigus iš vartotojų už užsakomas keliones. Kitas pavyzdys: mes vis dar neturime receptų, kaip užtikrinti vartotojų, įsigijusių bilietų į neįvykusius renginius, teises. Jei renginių įmonė bankrutuos, niekas negrąžins vartotojams pinigų.
Vis dėlto partijoms reiktų nepamiršti, kad visi jų rinkėjai – vartotojai, tad labai svarbūs ir jų interesai, o ne tik verslo „pageidavimai“.