Autobusai važiuoja į Baltarusiją, vežėjai sako nuolat stebintys situaciją
Incidentas su „Ryanair“ kompanijos lėktuvu, opozicijos atstovų sulaikymas ir įkalinimas sukrėtė tarptautinę bendruomenę ir parodė, jog skrydžių saugai Baltarusijos oro erdvėje kyla didelė grėsmė. Kelios Europos oro linijų bendrovės nusprendė vengti skrydžių Baltarusijos oro erdvėje, nebeskrenda orlaiviai iš Vilniaus į Minską. Keleivius tarptautiniais maršrutais vežantys autobusai į kaimyninės šalies sostinę tebevažiuoja, vis dėlto vežėjai sako kasdien stebintys ir vertinantys situaciją.
Reisai neatšaukti
Nelikus susisiekimo su Baltarusija oru, tarptautiniais maršrutais keleivius vežantys autobusai, be nuosavų automobilių, liko vienintele galimybe žmonėms nuvykti į kaimyninę šalį. „Į Minską vežame keleivius du kartus per dieną, mūsų partneriai „Minsktrans“ iš Minsko – tris. Didžioji dalis mūsų keleivių – Lietuvoje dirbantys krovininių transporto priemonių vairuotojai bei kiti baltarusiai, turintys Lietuvos darbo vizas. Baltarusijos piliečiai šiuo metu gali išvykti į užsienį tik du kartus per metus, tad „apsipirkimo turistų“ jau senokai nelikę“, – dėsto Vilniaus bendrovės TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius.
Jo teigimu, jei autobusai į kaimyninę šalį nebevažiuotų, darbininkai iš Baltarusijos liktų be jokio susisiekimo. „Tai pakeistų šių žmonių gyvenimus. Baltarusiai, dirbantys Lietuvoje, niekuo dėti, nesinori, kad jie kentėtų dėl savo valdžios politikos“, – kalba TOKS vadovas.
Keleivių į Baltarusiją važiuojančiuose autobusuose kol kas nepadaugėjo – anot A. Indrašiaus, vidutiniškai kiekvienu autobusu išvyksta apie dvi dešimtis. Visi keleiviai prieš išvykdami turi atlikti koronaviruso testą, transporto priemonės salone dėvėti kaukes, laikytis numatytų saugumo reikalavimų. Patikra Baltarusijos pasienyje gerokai sugriežtinta dar prieš karantiną – kiekvienas keleivis ir jo bagažas kruopščiai tikrinami.
Pasak TOKS generalinio direktoriaus, vežėjai nuolat stebi ir vertina situaciją: „Sunku nuspėti, kas toliau vyks kaimyninėje šalyje. Ir anksčiau Baltarusijoje turėjome įvairių incidentų, o po nutupdyto lėktuvo supratome, kad tikėtis galima bet ko. Kol kas mūsų vairuotojai nesibaimina važiuoti į kaimyninę šalį, bet jei matysim, kad jiems, autobusams ar keleiviams kyla nors menkiausia grėsmė, reisų į Minską atsisakysime. Apie tokią galimybę galvojame kasdien“.
A. Indrašius sako bendravęs su kolegomis iš Baltarusijos, įmonė „Minsktrans“ nutraukti reisų į Lietuvą neplanuoja.
Apsispręsti sunku
Pasak Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) prezidento Gintaro Nakučio, keleivių vežėjams neramu. „Neaišku, ar kelionės į kaimyninę šalį saugios, ar vežėjai, autobusų keleiviai nesulauks Baltarusijos pareigūnų neteisėtų veiksmų, ar jie nebus išsodinami, ar nebus areštuojami autobusai radus bet kokį, tegu ir menkiausią, pretekstą. Suprantame, kad reisų į Baltarusiją galbūt derėtų atsisakyti, vis dėlto keleivių vežėjai lieka paskutinis šansas žmonėms, kuriems reikia susisiekimo su kaimynine šalimi“, – sako G. Nakutis.
Lietuvos Užsienio reikalų ministerijos Komunikacijos ir kultūrinės diplomatijos departamento atstovų teigimu, Lietuvos piliečiams rekomenduota nevykti į Baltarusiją: „Šiuo metu, atsižvelgdama į gegužės 23 d. įvykius, kuomet priverstiniu būdu buvo nutupdytas „Ryanair“ keleivinis lėktuvas, skridęs maršrutu Atėnai-Vilnius, ir dėl to kylančią grėsmę asmenų saugumui bei gyvybei, Užsienio reikalų ministerija primygtinai rekomenduoja Lietuvos piliečiams nevykti į Baltarusijos Respubliką, o ten esantiems Lietuvos Respublikos piliečiams palikti šią šalį“.
URM atstovai primena: priėmus sprendimą visgi vykti į kaimyninę šalį, atsakomybė dėl kelionės rizikos visų pirma tenka pačiam keliaujančiam asmeniui.