Virtualios realybės įrankiai praplečia „Aušros“ muziejaus pasiekiamumą
Išaugus virtualių paslaugų poreikiui, Šiaulių „Aušros“ muziejus daug dėmesio skyrė kultūros paveldo skaitmeninio turinio kūrimui ir jo sklaidai. Vienas iš sukurtų produktų – inovatyvus virtualios 3D / VR galerijos įrankis, leidžiantis virtualiai apsilankyti parodų salėse ir eksponatus apžiūrėti per VR akinius. Taip pat sukurtas Žaliūkių vėjo malūno virtualios realybės žaidimas, padėsiantis įsijausti į malūnininko vaidmenį.
Virtualios realybės meno erdvės – galerijos – leidžia pasijusti tarsi tikroje erdvinėje muziejaus ekspozicijoje. Joms sukurtos 3D aplinkos, po kurias galima judėti naudojant kompiuterio pelę, klaviatūrą. Siekiant pajusti realų vizitą galerijoje, ji buvo pritaikyta ir VR akiniams. Trijuose „Aušros“ muziejaus padaliniuose – Chaimo Frenkelio viloje-muziejuje, Fotografijos muziejuje, Žaliūkių malūnininko sodyboje-muziejuje – lankytojai ras naujausius VR akinius „OCULUS Quest 2“, kuriais galima naudotis ir vaikštinėti minėtoje virtualioje erdvėje.
Šiuo metu pristatomos dvi skirtingos parodinės erdvės. Vienoje jų – paroda „Susitikimai. Šiauliečiai menininkai“, išsamiai supažindinanti su muziejaus rinkiniuose ir asmeninėse šiauliečių dailininkų kolekcijose saugomais kūriniais. Paroda pristato šešis žinomus Šiaulių miesto menininkus: Sigitą Prancuitį, Bonaventūrą Šaltį, Gražiną Arlauskaitę-Vingrienę, Ričardą Garbačiauską, Vitą Žabarauskaitę (1962–2021), Vidmantą Zarėką. Šiaulių dailės galerijos direktorė menotyrininkė Ernesta Šimkienė virtualioje anotacijoje detaliai apžvelgia minėtų menininkų kūrybą, įvardija juos siejančias sąsajas. Parodoje pateikiama per 50 kūrinių iš „Aušros“ muziejaus ir asmeninių menininkų kolekcijų.
Kitoje galerijoje publikuojama virtualios realybės paroda „Gyvųjų paveikslų fotografija. Po šimtmečio“, atspindinti piktorialinės fotografijos meistro Raudondvario grafo Benedikto Henriko Tiškevičisus (1852–1935) ir šiuolaikinių Lietuvos autorių kūrybos paraleles. Paroda papildė Fotografijos muziejuje veikusią parodą „Grafo Tiškevičiaus fotografijos studija. Epochų inscenizacijos“. Galerijos pildomos nauju turiniu, tad lankytojai greitai jose išvys ir daugiau „Aušros“ muziejaus parengtų parodų.
Siekiant šiuolaikinėmis priemonėmis sudominti jaunimą ir moksleivius, buvo sukurtas inovatyvus virtualios realybės Žaliūkių vėjo malūno edukacinis modelis ir žaidimas. Istoriškai atkurto Žaliūkių malūno pastatų komplekso 3D modelis, atitinkantis realų statinį, muziejaus lankytoją perkelia iš dabarties į praeitį, į laikus, kai malūnai buvo neatsiejama gyvenimo dalis.
Muziejaus lankytojas, apžiūrėjęs Žaliūkių vėjo malūną ir susipažinęs su jo veikimo principu, gali užsidėti VR akinius ir žaisti edukacinį žaidimą, kurio metu taps malūnininku ir turės sumalti miltus. Žaidimas kupinas įvairių veiklų: reikia „užvesti“ malūną, atsinešti grūdus iš vežimo, juos kelti, pilti, malti ir pan. Visus šiuos veiksmus lydi tikroviški garsai.
Virtualios realybės galerijos ir Žaliūkių vėjo malūno edukacinis virtualios realybės modelis ir žaidimas sukurti, siekiant didinti muziejaus turinio prieinamumą įvairioms lankytojų grupėms, neįgaliesiems. Suteikiama prieiga nuotoliniu būdu kokybiškai susipažinti su muziejaus kuriamu turiniu taip pat mažina socialinę atskirtį. „Aušros“ muziejus vienas iš pirmųjų muziejų, siūlantis inovatyvų būdą tikroviškai apsilankyti galerijoje, neišeinant iš namų per interneto naršyklę ir VR akinius.