31 rugpjūčio, 2022

Laukia nelengvas apsisprendimas: ir toliau vairuoti patogius, bet taršius automobilius ar persėsti į elektromobilius ir viešąjį transportą?

Rugilė Matusevičiūtė

Dažnai nesusimąstome, kad neatsiejama patogaus gyvenimo dalimi tapusios benzinu, dujomis ar dyzeliu varomos transporto priemonės kenkia ir aplinkai, ir mūsų sveikatai. Kasmet oro užterštumas vien Lietuvoje pražudo kelis tūkstančius žmonių. Ypač su padidėjusia tarša kovoja didieji miestai. Šiandien jų gyventojai turi priimti lemtingą sprendimą – ir toliau naudotis taršiais automobiliais bei gerinti jiems skirtą infrastruktūrą ar ieškoti tvaresnių alternatyvų. Apie tai, kuriuo iš šių kelių suka Lietuva, diskusijų festivalyje „Būtent!“ rugsėjo 2–3 d. kvies pasikalbėti projektas „Tvari Lietuva“.

Tvari ateitis – neatsiejama nuo tvaraus transporto

Pasak diskusijai „Lietuvos gatvių ateitis – Amsterdamas ar Los Andželas?“ besiruošiančios projekto „Tvari Lietuva“ vadovės Rugilės Matusevičiūtės, automobiliai ir kitos transporto priemonės yra vieni iš pagrindinių klimato krizės ir oro taršos sukėlėjų.

„Jei norime kalbėti apie tvarią ateitį, privalome kalbėti ir apie darnaus judumo perspektyvas bei iššūkius. Dažnai galvojame, kad atsisakę vienkartinio plastikinio maišelio atliekame savo rolę tvarumo judėjime, tačiau daug svarbiau yra dažniau iškeisti automobilį į dviratį ar kelionę pėsčiomis“, – apie aktualią temą pasakoja pašnekovė.

Pasak jos, neatsitiktinai pasirinktas ir „Tvarios Lietuvos“ inicijuojamos diskusijos pavadinimas. R. Matusevičiūtė sako, kad Nyderlandų sostinė Amsterdamas ir didžiausias JAV vakarų pakrantės miestas Los Andželas yra du visiškai skirtingų judumo infrastruktūrų pavyzdžiai. Pasiteiravus, kuris iš jų labiau tiktų Lietuvai, ekspertė atsako neabejodama.

„Kaip aplinkosaugos aktyvistė aš labiau žaviuosi tokių miestų kaip Amsterdamas ar Kopenhaga pavyzdžiais. Juose gyventojai prioritetą teikia kelionėms dviračiais, o ne automobiliais kaip Los Andžele. Be to, keliauti tvariai šiuose Europos miestuose yra ženkliai patogiau. Čia išvystyta plati dviračių takų infrastruktūra, o kelyje vyrauja pagarbus požiūris“, – teigia festivalio „Būtent!“ dalyvė.

Atėjo laikas priimti sprendimą

Projekto „Tvari Lietuva“ vadovė R. Matusevičiūtė sako, kad šiandien stovime pasirinkimų kryžkelėje: galime skatinti automobilių su vidaus degimo varikliais pardavimus, platinti gatves arba pradėti ieškoti alternatyvų. Pavyzdžiui, ilginti dviračių takus miestuose, tobulinti viešąjį transportą, plėsti elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą ir sukurti saugią bei malonią aplinką keliauti pėsčiomis.

„Atėjo metas priimti sprendimą, kuriuo keliu eisime. Tačiau pokyčiai niekada nebūna patogūs. Matome, kad gyventojai ne visada teigiamai pasitinka drąsius sprendimus mažinti taršą. Todėl diskusijoje svarstysime, kodėl Lietuvoje prieštaringų reakcijų sulaukė automobilių taršos mokestis, miesto gatvių siaurinimas ir eismo ribojimas miestų centruose. Kartu stengsimės atkreipti dėmesį, kad ne visi sprendimai yra tobuli, o juos priimdami turime suprasti ir gyventojus bei jų poreikius“, – apie būsimą diskusiją pasakoja jos dalyvė.

Pasiteiravus, kas mūsų laukia, jei jau šiandien nesiimsime spręsti judumo ir transporto taršos iššūkių, galimas grėsmes R. Matusevičiūtė iliustruoja pasitelkdama statistinius duomenis. Pasak jos, Lietuvoje kasmet oro užterštumas sukelia apie 3000 priešlaikinių mirčių.

„Oro tarša Vilniaus ir Kauno miestų gyventojų gyvenimo trukmę sutrumpina 6 mėnesiais. Galime pastebėti, kad jau dabar dažnai sulaukiame specialistų raginimų pasilikti namuose dėl per didelio užterštumo, o ką jau kalbėti apie taršaus transporto išmetamų šiltnamio dujų emisijų mastą. Nepaisant to, miestų gatvės vis dar perpildytos taršių automobilių, o kasdien gyventojai ne vieną valandą praleidžia kamščiuose“, – pasakoja pašnekovė.

Erdvė skleisti svarbią žinią

Diskusijoje „Lietuvos gatvių ateitis – Amsterdamas ar Los Andželas?“ dalyvausiantys ekspertai ne tik aiškinsis, kas yra didžiausi teršėjai, bet ir kvies klausytojus drauge ieškoti šių problemų sprendimo būdų. Taip pat dalyviai apžvelgs, kaip ateityje atrodys transporto sektorius ir kokios darnaus judumo idėjos prigis Lietuvoje.

„Diskusijų festivalyje „Būtent!“ kviesime diskutuoti aktualiausiais ir svarbiausiais tvarumo klausimais. Mūsų tikslas – supažindinti festivalio dalyvius su temomis, kurios yra itin svarbios klimato krizės kontekste“, – mintimis dalijasi R. Matusevičiūtė.

Ji pastebi, kad daugeliui gerai žinomo festivalio formatas padeda dar plačiau skleisti žinią apie klimato iššūkius, stiprinti ekologinį raštingumą, o tuo pačiu inicijuoti realius pokyčius mūsų šalyje. „Būtent!“ – puikus renginys, suteikiantis progą įvairių sričių ekspertams susitikti kartą metuose ir gyvai aptarti aktualiausias politines ir socialines problemas. Manome, kad mūsų prisijungimas prie šio festivalio leidžia dar labiau praturtinti renginį tvarumo temomis ir suteikia galimybę pasisakyti tvarių idėjų puoselėtojams“, – teigia projekto „Tvari Lietuva“ vadovė.

Ketvirtą kartą Birštone 2022 m. vyksiantis diskusijų festivalis „Būtent!“ yra atviras, nepolitinis, nemokamas renginys, kurio tikslas – skatinti šalyje diskusijų ir įsiklausymo kultūrą, toleranciją skirtingiems požiūriams, pilietinį įsitraukimą ir gerinti priimamų visuomenei svarbių sprendimų kokybę. 

Daugiau apie šią ir kitas diskusijas išgirsk gyvai rugsėjo 2–3 d. Birštone!


Elena Leontjeva / LLRI nuotr.
6 rugsėjo, 2024

Lietuvos pensijų sistema laikosi ant trijų ramsčių, kurių du – paremti žmogaus atsakomybe už savo ateitį. Demografinės tendencijos perspėja, kad […]

5 rugsėjo, 2024

Susisiekimo, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, asociacija „Klaipėdos regionas“ bei septynios savivaldybės, šios asociacijos narės, ketvirtadienį Palangoje pasirašė bendradarbiavimo susitarimą dėl […]

5 rugsėjo, 2024

Lietuvos tvarios energetikos kompanija INIKTI Vokietijoje iki metų pabaigos pastatys 17 vėjo jėgainėms skirtų hibridinių bokštų. Tai numato pasirašytas susitarimas […]

4 rugsėjo, 2024

Švedijos telekomunikacijų operatorė „Telia“ trečiadienį pranešė, kad, mažindama sąnaudas ir siekdama sutaupyti apie 250 mln. dolerių per metus, panaikins 3 […]

3 rugsėjo, 2024

Nors nuo pernai elektromobilių skaičius Lietuvoje išaugo perpus, dar didesniam jų populiarumui koją kiša įvairios tautiečių dvejonės. Žmonės iki šiol […]

Istorinė spirito varykla ir bravoras Pakruojo dvare
3 rugsėjo, 2024

Seimas antradienį pritarė Alkoholio įstatymo pataisoms, kurios leis ūkininkams pardavinėti jų gaminamus tradicinius alkoholinius gėrimus. Už šias įstatymo pataisas priėmimo […]

3 rugsėjo, 2024

2023 m. Lietuva buvo antra didžiausia surenkamųjų medinių namų eksportuotoja pasaulyje, skelbia portalas „Verslo žinios“. Pasak portalo, pastatų, kurių apdailos […]

2 rugsėjo, 2024

Praėjusią savaitę po rekonstrukcijos oficialiai atidaryta Rokiškio katilinė. Pernai AB „Panevėžio energija“ pasirašė darbų rangos sutartį su patirtį šilumos ūkio […]

2 rugsėjo, 2024

Taivano Nacionalinės plėtros tarybos ministras Chin-Ching Liu sako, kad „Bank of Taiwan“ atėjimas į Lietuvą leis padidinti kokurenciją šalies bankų […]

2 rugsėjo, 2024

Ar Konkurencijos taryba virsta „teisingumo“ ministerija? Tokį klausimą kelia teisininkai, išvydę atnaujintas gaires verslo asociacijoms, kurių tikslas – paaiškinti asociacijoms, […]

1 rugsėjo, 2024

Žievėgraužiui tipografui pažeidus per 26 tūkst. kubinių metrų eglynų, Trakų rajono savivaldybėje skelbiama stichinė nelaimė. Kaip pranešė Aplinkos ministerija, dėl […]

30 rugpjūčio, 2024

Infliacija euro zonoje šį mėnesį nukrito iki žemiausio lygio per daugiau nei trejus metus, penktadienį parodė oficialūs duomenys. Tai sustiprino […]

30 rugpjūčio, 2024

Klaipėdos jūrų uosto direkcija ir Jurbarko rajono savivaldybė ketvirtadienį pasirašė memorandumą, kuriuo įsipareigojo bendradarbiaujant išvystyti uostą Jurbarko mieste. Klaipėdos uostas, […]

30 rugpjūčio, 2024

Kaune iškirsti 95 saugotini medžiai, o žala aplinkai siekia daugiau nei 48 tūkst. eurų, penktadienį pranešė Aplinkos apsaugos departamentas (AAD). […]

29 rugpjūčio, 2024

Kinijai ir Europos Sąjungai besikivirčijant dėl tarifų elektromobiliams, yra vienas dalykas, kuris į bręstantį prekybos karą nebus įtrauktas – tai […]

29 rugpjūčio, 2024

Saulės energija šiuo metu yra sparčiausiai augantis atsinaujinančiosios energijos šaltinis Europos Sąjungoje, tad kiekviena šalis aktyviai ieško sprendimų, kaip efektyviai […]

28 rugpjūčio, 2024

Parodyti SEO vertę savo darbdaviui ar vadovams gali būti sudėtinga užduotis, ypač jei jie nesupranta šio proceso reikšmės. Nepaisant to, […]

28 rugpjūčio, 2024

Javapjūtei artėjant prie pabaigos, jau galima aptarti jos rezultatus. Šiemetinis grūdų derlius šiek tiek didesnis nei 2023-iaisiais – kartu sudėjus […]

28 rugpjūčio, 2024

Mokslo ir žinių diena, Rugsėjo 1-oji, Lietuvoje švenčiama jau 40 metų, o į atmintinų dienų sąrašą ji įtraukta dar 1997-aisiais. […]

28 rugpjūčio, 2024

Po kiek mažiau nei po dviejų metų, 2026 m. birželį, į Lietuvos nacionalinę teisę turės būti perkelta naujoji Europos Sąjungos […]