Metinis pokalbis darbe: kokias galimybes suteikia ir kaip jas išnaudoti?
Paminėjus gražiausias metų šventes vėl tenka prisiminti darbinius susitikimus, projektus ir užduotis. Prieš pilnai pasineriant į juos daugelio darbuotojų paprastai laukia vienas svarbus momentas – metinis pokalbis su vadovais, kurio metu aptariami asmeniniai praėjusių metų pasiekimai, iššūkiai ir tikslai naujiems metams. Bendrovės „Telia Global Services Lithuania“ personalo vadovas Mindaugas Šestilo sako, kad metinis pokalbis yra reikšmingas atskaitos taškas karjeroje, todėl jam svarbu tinkamai pasiruošti ir nusiteikti.
Metinio pokalbio nereikėtų bijoti
Anot M. Šestilo, vadovams šiuolaikinėse bendrovėse su savo komandos nariais svarbu palaikyti nuolatinį ryšį, žinoti, kokie yra darbuotojų lūkesčiai, su kokiais sunkumais ar iššūkiais jie susiduria. Tam reikia bendrauti reguliariai ir tikrai dažniau nei kartą per metus. Visgi metinis pokalbis išsiskiria iš kitų susitikimų, nes leidžia kartu su darbuotoju įsivertinti jo per metus nueitą kelią, įdėtą indėlį į organizacijos sėkmę, tobulėjimo galimybes ir išsikelti naujus tikslus.
„Į metinį pokalbį neturėtų būti žiūrima kaip į gąsdinantį dalyką. Metinį pokalbį verčiau suvokti kaip galimybę darbuotojui įsivertinti savo augimą organizacijoje, identifikuoti naujas tobulėjimo galimybes ir atrasti būdus įveikti kylančius iššūkius. Vadovo funkcija šiuo atveju turėtų būti lyg mentoriaus, o ne teisėjo. Būtent vadovo atsakomybė yra užtikrinti konstruktyvaus grįžtamojo ryšio galimybes organizacijoje, įskaitant darbuotojui ir įmonei naudą duodančius metinius pokalbius“, – sako personalo vadovas.
Svarbu nepamiršti ne tik pasiekimų, bet ir iššūkių
Anot pašnekovo, metiniame pokalbyje svarbu aptarti darbuotojo tikslus ir bendresnius karjeros siekius, asmeninio augimo planą ir, savaime suprantamą, atlygį. Tam turi pasiruošti tiek vadovas, tiek darbuotojas. Pastarajam prieš darbo pokalbį reikėtų prisiminti visus – mažus ir didelius – metų pasiekimus, apgalvoti ne tik tai, kas sekėsi labiausiai, bet ir tai, kas kėlė daugiausiai iššūkių, apmąstyti, ką galbūt buvo galima daryti kitaip, ko per metus pasimokyta.
„Darbuotojui labai svarbu nebijoti kalbėti ne tik apie savo pergales, bet ir iššūkius bei sunkumus, su kuriais susidūrė, pademonstruoti norą ir pasiryžimą juos įveikti. Darbdaviai visuomet labiausiai vertina augti ir tobulėti norinčius, tad ir savo klaidų pripažinti nebijančius, specialistus. Dėl to darbuotojui metinio pokalbio metu nereikėtų stengtis situaciją piešti tik rožinėmis spalvomis. Svarbu nebijoti kalbėti atvirai, išsakyti savo lūkesčius ir abejones, pastebėjimus ir pasiūlymus“, – teigia M. Šestilo.
Tikslas – padėti darbuotojui tobulėti
„Telia Global Services Lithuania“ personalo vadovo teigimu, geras, patirties turintis vadovas metinio pokalbio metu tikrai gali padėti darbuotojui situaciją pamatyti iš naujos perspektyvos, patarti, atrasti būdų išryškinti konkretaus komandos nario stiprybes ar jomis paversti trūkumus. Tuomet metinis pokalbis bus ne paprasčiausias formalumas, o darbuotojui ir organizacijai išties naudingas procesas.
„Pavyzdžiui, darbuotojui paminėjus sritis, kuriose jis jaučia poreikį patobulėti, vadovas gali komandos narį įtraukti į atitinkamus projektus, suteikiančius galimybę ugdyti norimas kompetencijas ir savybes. Abiem pusėm svarbu bendrauti atvirai ir nebijoti aiškiai iškomunikuoti savo tikslų ir lūkesčių. Į metinį pokalbį reikėtų žiūrėti kaip į galimybę gauti naudingą grįžtamąjį ryšį ir tvirčiau žengti norimu karjeros keliu. Tuomet metinio pokalbio nereikės laukti su baime ar nerimu“, – sako M. Šestilo.