G. Jakštas nemano, kad Lietuvoje turėtų įsikurti daugiau nei 9 regioniniai specialiojo ugdymo centrai
Švietimo, mokslo ir sporto ministras Gintautas Jakštas nemano, kad Lietuvoje turėtų įsikurti daugiau nei 9 regioniniai specialiojo ugdymo centrai. Reaguodamas į opozicijos reiškiamus būgštavimus dėl galimo pagalbos trūkumo mokykloms, priimančioms vis daugiau mokinių su specialiaisiais poreikiais, ministras akcentuoja, kad resursus reikėtų koncentruoti ir neišskaidyti daugybėje institucijų.
„Neturėtume plėsti centrų skaičiaus dar labiau. Labiau klausimas, matyt, turėtų būti, ar ne per daug centrų tokiai šaliai kaip Lietuva esame nusimatę, nes turime koncentruoti savo resursus, jų neišskaidant per aibę institucijų“, – į Seimo narės Laimos Nagienės klausimą, ar nereikėtų įkurti daugiau specialiojo ugdymo centrų, atsakė G. Jakštas.
„Jeigu taip darysime, tokiu būdu centrai kaip tik praras savo esminę paskirtį – būti kompetencijos centrais, kurie geba konsultuoti mokyklas“, – pabrėžė švietimo ministras.
Jis Lietuvą lygino su Suomija, kurioje šiuo metu veikia tik 5 specialiojo ugdymo centrai, skirti padėti mokykloms mokyti vaikus su specialiaisiais poreikiais.
„Jeigu žiūrėtume į analogiškus centrus, pavyzdžiui, Suomijoje, kur gyventojų skaičius yra apie 5,5 mln., teritorija yra apie 5 kartus didesnė, tačiau ten veikia 5 centrai“, – sakė G. Jakštas.
Anot švietimo ministro, Lietuvoje šiuo metu jau veikia 8 specialiojo ugdymo centrai ir yra paskelbta atranka mokykloms tapti 9-uoju centru.
„Šiandien yra 8 centrai, visi yra pasikeitę savo nuostatus, kad atitiktų regioninių specialiojo ugdymo centrų sampratą, tačiau liko 4 savivaldybės, kurios regionų derinimu su atrinktų centrų steigėjais metu nebuvo priskirtos nei vienam centrui – tai yra Klaipėdos miesto, Klaipėdos rajono, Neringos ir Šilutės rajono savivaldybės“, – Seime antradienį kalbėjo G. Jakštas.
„Šioms savivaldybėms buvo paskelbta pakartotinė atranka. Pagal atnaujintą tvarką galima teikti savo kandidatūras iki lapkričio 30 dienos, atranką planuojama įgyvendinti iki šių metų pabaigos ir tokiu atveju pradės veikti 9 centrai“, – sakė ministras.
Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narė L. Nagienė žada diskusiją apie regioninius specialiojo ugdymo centrus pratęsti Seimo Švietimo ir mokslo komitete (ŠMK).
„Dar turėsime diskusiją. Norime į Švietimo ir mokslo komitetą sukviesti centrų vadovus ir išgirsti diskusiją tuo klausimu“, – pridūrė L. Nagienė.
Šiais mokslo metais darbą pradėjo aštuoni regioniniai specialiojo ugdymo centrai. Šiuo metu paskelbta ir 9-ojo centro atranka. Jie teikia pagalbą šalies mokykloms ir darželiams įgyvendinant įtraukties principus.
Regioninio specialiojo ugdymo centro tikslas – skatinti įtraukųjį ugdymą regione padedant jo mokyklų bendruomenėms praktikoje taikyti įtraukties švietime principą, skleisti įtraukiojo ugdymo inovacijas regiono mokyklose.
Centrai rūpinasi pedagoginių darbuotojų, mokytojų, jų padėjėjų kompetencijų stiprinimu, konsultuoja mokytojus ir tėvus dėl ugdymo metodų pritaikymo, švietimo pagalbos teikimo, mokymo(si) metodų, priemonių, aplinkos pritaikymo.
Centrai taip pat ir toliau ugdo vaikus, turinčius didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių.
Regioninių specialiojo ugdymo centrų veikla finansuojama iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų, savivaldybių biudžetų ir kitų finansavimo šaltinių.