Konstitucinis Teismas: 2 GW galios apribojimas komercinėms saulės jėgainėms prieštarauja Konstitucijai

Konstitucinis Teismas (KT) antradienį nutarė, jog 2 gigavatų (GW) suminės galios apribojimas komercinėms saulės jėgainėms prieštarauja Konstitucijai.
Anot KT, įvedant apribojimą nebuvo nustatyta, kaip reguliuoti jau pradėjusių jėgainių plėtrą subjektų ūkinės veiklos santykius, kuomet įtvirtinus tokį apribojimą elektrinės jau pradėtos statyti.
„Įstatymo 13 straipsnio 10 dalyje nenustatęs, kaip toliau bus vykdoma asmenų, kurie jau buvo pradėję (…) elektrinių įrengimo procesą, tačiau dėl šioje dalyje nustatyto (…) elektrinių suminės įrengtosios galios ribojimo nebegalėjo šio proceso tęsti, ūkinė veikla, įstatymų leidėjas nesilaikė Konstitucijos“, – rašoma antradienio KT nutartyje.
Teismas konstatavo, jog su atsinaujinančios energetikos „Proveržio paketu“ pernai vasarą įtvirtinta 2 GW suminės komercinių saulės jėgainių galios riba prieštarauja 46 Konstitucijos straipsniui. Jame pažymima, kad „Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva“.
„Ginčytu teisiniu reguliavimu nustatęs saulės šviesos energijos elektrinių suminės įrengtosios galios ribojimą tuo metu, kai saulės šviesos energijos elektrinių suminė įrengtoji galia jau viršijo jame įtvirtintą 2 GW ribą, įstatymų leidėjas (…) nuostatose nenustatė, ką daryti su (…) elektrinių suminės įrengtosios galios perviršiu, t. y. kaip toliau turi būti vykdoma asmenų, kurie jau buvo pradėję (…) elektrinių įrengimo procesą (be kita ko, buvo parengę ir suderinę plėtros projektus, jei jie reikalingi, pasirašę ketinimų protokolus, pateikę prievolių įvykdymo užtikrinimą), tačiau dėl nustatyto ribojimo nebegalėjo šio proceso tęsti, ūkinė veikla”, – pabrėžia KT.
„Pagal Konstituciją, be kita ko, jos 46 straipsnį, tai, ar asmenys, kurie jau buvo pradėję (…) elektrinių įrengimo procesą, galės jį tęsti, taip pat kokiomis sąlygomis ar kokiems apribojimams esant bus galima tai daryti, yra esminės šios energetikos srityje vykdomos specifinės ūkinės veiklos sąlygos, darančios esminį poveikį šiai ūkinei veiklai”, – dar rašoma Teismo nutartyje.
Skundą KT dar metų pradžioje pateikė 30 Seimo narių grupė. Jie kreipimąsi į KT motyvavo tuo, kad iki šios Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo nuostatos priėmimo saulės elektrinių suminė įrengtoji galia nebuvo ribojama, o ją įteisinus 2 GW riba jau buvo viršyta.
KT kartu neatitinkančiu Konstitucijos pripažino ir 2023 m. Vyriausybės nutarimą, pagal kurį komercines saulės jėgaines leista plėtoti ir viršijus 2 GW ribą, tačiau, prireikus, taikant tam tikrus gamybos apribojimus.
Pasak Teismo, šis nutarimas, kaip poįstatyminis teisės aktas, prieštarauja pačiame įstatyme numatytai nuostatai, jog „elektrinių suminė įrengtoji galia negali viršyti 2 GW, o jai pasiekus 2 GW neišduodamos išankstinės prisijungimo sąlygos, prijungimo sąlygos ir nepasirašomi ketinimų protokolai“.
„Taigi juo nepaisyta iš konstitucinio teisinės valstybės principo, kitų konstitucinių imperatyvų kylančio reikalavimo paisyti iš Konstitucijos kylančios teisės aktų hierarchijos, pagal kurią, be kita ko, poįstatyminiai teisės aktai negali prieštarauti įstatymams“, – pabrėžė KT.
Be to, pažymima, jog sąlygas, kaip viršijus 2 GW ribą turėtų būti vykdoma komercinių saulės elektrinių plėtra, nustatė ne Seimas (įstatymų leidėjas), o Vyriausybė.
„Vadinasi, Vyriausybės (…) nutarime yra įtvirtintos esminės elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių plėtros sąlygos, darančios esminį poveikį šiai ūkinei veiklai, kurios, kaip minėta, pagal Konstituciją, be kita ko, jos 46 straipsnį, turi būti nustatytos įstatymu“, – teigia KT.
Viceministrė: atsižvelgiant į KT sprendimą dėl 2 GW saulės elektrinių ribojimo, dar šiemet siūlysime taisyti įstatymą
Energetikos viceministrė Inga Žilienė sako, jog atsižvelgiant į Teismo pastabas, dar šiemet bus tobulinama teisinė bazė.
Pasak jos, į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą bus siūloma įtraukti 2023 m. vasario 1 d. Vyriausybės nutarimo nuostatą, pagal kurią komercines saulės jėgaines leista plėtoti ir viršijus 2 GW ribą, tačiau, prireikus, taikant tam tikrus gamybos apribojimus.
„Ministerija tikrai atsižvelgs į KT sprendimą ir perkels Vyriausybės nutarimo nuostatas, kurios tuo metu buvo numatytos dėl tolesnės ūkinės veiklos į įstatymo nuostatas. Tą planuojame padaryti šiais metais, nelaukdami kitų metų gegužės“, – trečiadienį Seimo Ekonomikos komitete sakė I. Žilienė.
„Šiuo klausimu dirbame, ateisime į Seimą su įstatymo pakeitimais“, – akcentavo ji.
Antradienį priimtame KT nutarime pažymima, kad 2022 m. vasarą su atsinaujinančios energetikos „Proveržio paketu“ įtvirtinta 2 GW suminės komercinių saulės jėgainių galios riba prieštarauja 46 Konstitucijos straipsniui. Straipsnyje pažymima, kad „Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva“.
Anot Teismo, įstatyme nebuvo nurodyta, kaip toliau saulės jėgainių plėtrą turėtų vykdyti asmenys, kurie pradėjo statyti elektrines, tačiau, dėl įvesto apribojimo, ūkinės veiklos tęsti nebegalėjo.
Pasak KT, vasario 1 d. Vyriausybės nutarimas, kaip poįstatyminis teisės aktas, prieštarauja pačiame įstatyme numatytai nuostatai, jog „elektrinių suminė įrengtoji galia negali viršyti 2 GW, o jai pasiekus 2 GW neišduodamos išankstinės prisijungimo sąlygos, prijungimo sąlygos ir nepasirašomi ketinimų protokolai“.
Be to, pabrėžia KT, Vyriausybės nutarimas negali būti viršesnis už įstatymą, kadangi sąlygas kaip turėtų būti vystomos saulės jėgainės viršijus 2 GW turi nustatyti Seimas (įstatymų leidėjas), o ne Vyriausybė.
Praėjusią vasarą priimtame vadinamajame „Proveržio pakete“ nustatyta, jog 2 GW iš 4,4 GW tinklo pajėgumų bus skirta komercinėms saulės jėgainėms, 2,4 GW – gaminantiems vartotojams.