6 gruodžio, 2023
ESF

STEAM erdvės Lietuvos regionų mokyklose – vizija, tampanti realybe

Kretingos Jurgio Pabrėžos universitetinės gimnazijos chemijos laboratorijoje

Kalbant apie šveitimo lauką, vis dažniau išgirstame kodinį pavadinimą „STEAM ugdymas“. Jau neretas lietuvis žino, kas slepiasi po šiomis raidėmis, o šalies mokiniai vis dažniau kviečiami tobulinti savo įgūdžius į besikuriančius STEAM centrus. Ne veltui STEAM (angl. science, technology, engineering, arts, maths) yra ir viena iš švietimo pažangos programos „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) mokyklų veiklos tobulinimo sričių – taip siekiama stiprinti šį ugdymo būdą Lietuvos savivaldybėse. 

„Kretingos mieste bus įkurtos dvi STEAM erdvės, į jas galimybę atvykti turės visi rajono mokyklų mokiniai“, – sako Kretingos rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vedėja Asta Burbienė, pabrėžusi, jog kiekvienas rajono mokinys yra vertas šiuolaikiško ir lygiaverčio ugdymo, kuris  užtikrins geresnius įvairių dalykų, o ypač – gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos – pasiekimus. 

Kretingos miestas – viena iš 22-iejų TŪM pirmojo srauto savivaldybių, kurios jau vasarą gavo pirmuosius avansus ir su didele energija kibo į darbus. Jau visai netrukus aktyviai į projektą įsilies ir 36-ios antrojo srauto savivaldybės, kurias programos lėšos, numatoma, pasieks naujųjų metų pradžioje.   

Laukiant to, su A. Burbiene kalbamės apie STEAM ugdymo svarbą jų savivaldybėje, gerąsias Kretingos miesto TŪM patirtis šioje srityje, šiuo metu kuriamas STEAM erdves ir ateities vizijas.  

STEAM – šiuolaikiškas ugdymo būdas, apjungiantis net keletą disciplinų. Kodėl jis, Jūsų nuomone, yra svarbus ugdymo procese? Kodėl, rengdami savo TŪM pažangos planą, STEAM ugdymui skyrėte išskirtinai daug dėmesio? 

Rengdami  Kretingos savivaldybės TŪM pažangos planą, pirmiausia patys sau uždavėme  klausimą: kas šiandien svarbu mokinio ugdyme, ir kas bus svarbu ateityje? Atsakymas padėjo išsigryninti veiklos kryptis ir išsikelti ne trumpalaikius, bet ilgalaikius tikslus, kurie leistų padaryti teigiamą pokytį rajono švietimo įstaigose. 

Šiandien ir ateityje bus svarbūs ne faktai (žinios), bet įgūdžiai, todėl mokymasis turi būti grindžiamas kritiniu ir kūrybiniu mąstymu, suteikiant galimybę mokiniams mokytis per savo patirtį, patiems išsiaiškinant, kaip viskas veikia iš tikrųjų. Labai svarbu mokymo procese apjungti visas disciplinas, kad suvoktume vykstančių procesų esmę – tam puikiai pasitarnauja STEAM. Tai – integruoto mokymo metodika, kuri padeda suprasti, kaip skirtingos disciplinos (matematika, informatika, fizika, biologija, menai ir kt.) veikia kartu. Todėl mūsų TŪM plane numatytas integruoto turinio kūrimas, kuriuo tinklaveikos principu galės pasinaudoti visų rajono mokyklų mokiniai.  Kiekvienas rajono mokinys yra vertas šiuolaikiško ir lygiaverčio ugdymo, kuris užtikrins geresnius įvairių dalykų, o ypač – gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos – pasiekimus. 

Kokius svarbiausius TŪM STEAM ugdymo srities momentus išskirtumėte Kretingos miesto savivaldybėje?  

Žinoma, bene svarbiausias momentas – STEAM erdvių įkūrimas. Kretingos mieste bus įkurti dvi STEAM erdvės, į jas galimybę atvykti turės visi rajono mokyklų mokiniai. Kretingos Marijono Daujoto progimnazijoje įkuriamas STEAM „IMU“ centras, kurio veiklos kryptys yra robotika, IKT programavimas, 3D technologijos ir virtuali realybė. 

Kretingos Jurgio Pabrėžos universitetinėje gimnazijoje bus įsteigtos fizikos, robotikos ir technologijų, gamtos mokslų laboratorijos, trys specializuoti kabinetai teoriniam STEAM mokymui. Šiose erdvėse  gamtos mokslų (fizikos, chemijos, biologijos) mokysis visi Kretingos miesto progimnazijų 7–8 klasių mokiniai. 

Iš viso Kretingos miesto savivaldybės TŪM pažangos plane numatytos 21 vadinamosios „kietosios“ ir 10 „minkštųjų“  STEAM veiklų. Kietosios veiklos, žinoma, yra apie infrastruktūros gerinimą, priemonių įsigijimą, o minkštosios – apie mokinių ir mokytojų įgūdžių tobulinimą, kvalifikacijos kėlimą, įvairius mokymus.  

Ar galite plačiau papasakoti apie STEAM „IMU“ centrą? Kas jau iki šiol nuveikta ir kokie ateities planai?  

Marijono Daujoto progimnazijoje įrengtame STEAM „IMU“ centre bus parengti savivaldybės 1–8 klasių mokiniams integruotų pamokų, edukacinių užsiėmimų planai su metodinėmis rekomendacijomis. Į šį centrą turės galimybę atvykti visi Kretingos rajono 1–8 klasių mokiniai. Marijono Daujoto progimnazijoje bus organizuojama ilgalaikė kvalifikacijos tobulinimo programa, siekiant patobulinti mokytojų profesines kompetencijas STEAM ir informatinio mąstymo srityse. Progimnazijos vadovai dalinsis gerąja patirtimi tema „IT sprendimai veiklos efektyvinimui“, visiems norintiems rajono bei šalies mokytojams ir vadovams. Šiuo metu vyksta „IMU“ centro patalpos projektavimo darbai. 

Kaip minėjote, Kretingos mokyklose bus galima džiaugtis net dviem STEAM erdvėmis. Kokia bus antroji? 

Kretingos J. Pabrėžos universitetinėje gimnazijoje suprojektuotos trys laboratorijos (gamtos mokslų, chemijos, fizikos ir technologijų), trys specializuoti kabinetai teoriniam STEAM mokymui. Šiuo metu ruošiami remonto darbų aprašai ir pradedami vykdyti darbai. 

Gamtos mokslų laboratorijoje vyks gamtos mokslų pamokos miesto progimnazijų mokiniams. Gabiems rajono mokiniams vyks konsultacijos ir neformalūs užsiėmimai. Viename centre bus sutelkiami gamtos mokslų mokytojai, taip išsprendžiant jų trūkumą ir etatų pasiskirstymą.  Pasibaigus projektui, toliau vykdysime veiklas: numatome gimnazijos patalpose įsteigti gabių vaikų akademiją – tam  jau turėsime įdirbį. 

STEAM sritį plėtoja visos projekte dalyvaujančios rajono mokyklos. TŪM projekto pabaigoje visose jų bus mažesnės ar didesnės laboratorijos, mokomieji kabinetai su išmaniais ekranais, lauko klasės, eksperimentiniai ūkiai. 

Tinklaveika – kertinis TŪM programos principas. Akivaizdu, jog ir Kretingoje tam skiriate daug dėmesio. Pasidalinkite, kaip planuojama tai įgyvendinti STEAM srityje. 

Kretingos J. Pabrėžos universitetinė gimnazija taps pagrindiniu traukos centru  rajono 1–4 gimnazijos klasių mokiniams STEAM srityje, pagal parengtus tvarkaraščius šiame centre gamtos mokslų mokysis visi Kretingos miesto progimnazijų 7–8 klasių mokiniai. Įrengtos laboratorijos ir visa reikalinga mokymuisi įranga leis tinkamai įgyvendinti atnaujintą ugdymo turinį ir pagerins mokinių mokymosi pasiekimus, kartu išspręs gamtos mokytojų trūkumo problemą rajone. Laboratorijose dirbantys mokytojai, bendradarbiaudami su Vilniaus Gedimino technikos universitetu (VILNIUS TECH), rengs integruoto STEAM ugdymo programas ne tik gimnazijos (pagal ugdymo lygį), bet ir atvykstantiems iš kitų mokyklų mokiniams. 

Šiuo metu renkama informacija ir žinios apie STEAM ugdymo metodus, temas, inovacijas, gerąsias praktikas. Užmezgamas bendradarbiavimas su STEAM ekspertais, įstaigomis, organizuojami pirkimai integruoto turinio pirkimui. Jurgio Pabrėžos universitetinėje gimnazijoje įkurtame STEAM centre lankysis Kretingos M. Daujoto progimnazijos, Kretingos S. Daukanto progimnazijos, Klaipėdos „Ąžuolyno“ gimnazijos, Kretingos r. Darbėnų gimnazijos, Kretingos Salantų r. gimnazijos, Kretingos r. Vydmantų gimnazijos, Kretingos miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigų ir pradinės mokyklos mokiniai.  

Laukia sunkus, iššūkių nestokojantis darbas, kurio tinklaveikos pagrindas – integruotų  mokomųjų dalykų tvarkaraščio parengimas, atsižvelgiant į ugdymo turinio įgyvendinimui būtinas sąlygas, turimus mokytojus bei infrastruktūros užimtumą. 

Kokių ilgalaikių rezultatų tikimąsi, kuriuos atneš šios investicijos į Kretingos miesto STEAM erdves ir apskritai į šią sritį? 

Tikime, kad rajone sukursime naujas ir šiuolaikiškas mokymosi bazes, naujus mokymosi modelius, leidžiančius efektyviai panaudoti finansinius ir apjungti žmogiškuosius išteklius, o svarbiausia – sudarysime galimybes kiekvienam mokiniui mokytis per savo patirtis problemų sprendimui įgalinančioje ugdymosi aplinkoje.


Visagino Žiburio pagrindinės mokyklos kupolas
5 rugsėjo, 2024

Švietimo pažangos programa „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) jau pasiekė savo vidurio tašką: įvairios veiklos, skirtos tobulinti mokymą(si) sėkmingai vykdomos visose 58-iose […]

5 rugsėjo, 2024

Susisiekimo, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, asociacija „Klaipėdos regionas“ bei septynios savivaldybės, šios asociacijos narės, ketvirtadienį Palangoje pasirašė bendradarbiavimo susitarimą dėl […]

3 rugsėjo, 2024

Pirmadienį Kretingoje oficialiai atvertas rekonstruotas Simono Daukanto progimnazijos sporto aikštynas. Beveik 1,22 mln. eurų atsiėjusios rekonstrukcijos darbus atliko įmonė „Rolana“. […]

2 rugsėjo, 2024

Šiemet Klaipėdos universitete (KU) naujų akademinių mokslo metų pradžia – išskirtinė. Priimta rekordiškai daug studentų, minimas Sveikatos mokslų fakulteto jubiliejus, […]

2 rugsėjo, 2024

Pradedant naujus mokslo metus Klaipėdoje – išskirtinis įvykis. Tauralaukyje, Senvagės gatvėje, duris atvėrė visiškai nauja mokykla. Tai pirmoji nauja mokykla, […]

2 rugsėjo, 2024

Šių mokslo metų pradžia daliai mokinių bus kitokia – jų klasėse lauks dirbtiniu intelektu (DI) „apsiginklavę“ mokytojai. DI kortą pedagogai […]

1 rugsėjo, 2024

Širvintų rajono merės Živilės Pinskuvienės siekis atskirose klasėse mokyti specialiųjų poreikių turinčius vaikus būtų beširdiškas poelgis, sako švietimo, mokslo ir […]

31 rugpjūčio, 2024

Artėjant Rugsėjo 1-ajai ir mokytojams bei tėvams diskutuojant apie dovanas, Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) sako, kad tėveliams būtina vadovautis bendromis […]

Švietimo vadovų klubas
31 rugpjūčio, 2024

Lietuvoje startuoja švietimo vadovų klubas – 16 lyderių edukacijos srityje, nuo mokyklų direktorių iki savivaldybių švietimo skyrių vedėjų, subūrė antreprenerystės […]

G. Kartano nuotr.
29 rugpjūčio, 2024

Panevėžio miesto savivaldybė siekia pritraukti daugiau kvalifikuotų pedagogų ir užtikrinti kokybišką ugdymo procesą miesto mokyklose. Todėl miesto Taryba patvirtino naują […]

29 rugpjūčio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) skyrė papildomus 2 mln. eurų mokymų platformai „Kursuok“. Todėl norintys mokytis šioje platformoje nuo […]

28 rugpjūčio, 2024

Kai tėvams reikia išvykti į kitą šalį, nuotolinis mokymas gali tapti tikru išsigelbėjimu, siekiant, kad jų atžalos tęstų ugdymą pagal […]

28 rugpjūčio, 2024

Vilniaus miesto savivaldybės taryba šiandien pritarė bendradarbiavimo susitarimui su Vokietijos Federacinės Respublikos gynybos ministerija. Juo numatyta vienoje iš sostinės ugdymo […]

ŠMSM nuotr.
27 rugpjūčio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos garbės ženklas šiandien įteiktas ilgamečiam Vilniaus Žirmūnų gimnazijos direktoriui Edmundui Grigaliūnui. Garbės ženklu įvertintas aktyvus […]

27 rugpjūčio, 2024

Šiandien oficialiai užbaigta Gargždų parko rekonstrukcija. Ji atgaivino šią išskirtinę Klaipėdos rajono centro vietą, tad parkas tapo patrauklia pasivaikščiojimų, renginių […]

27 rugpjūčio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas sako, kad 19-os savivaldybių sprendimas sumažinti finansavimą švietimo pagalbai, kai jį kasmet didina […]

26 rugpjūčio, 2024

Š.m. rugpjūčio 19–24 d. Meinuto mieste Airijoje vykusioje 20–ojoje tarptautinėje geografijos olimpiadoje Lietuvos mokiniai iškovojo 3 sidabro medalius. Lietuvai šioje […]

25 rugpjūčio, 2024

Lietuvoje populiarėja ugniagesio gelbėtojo profesija – gelbėti žmones vandenyje ir ugnyje veržiasi ne tik mokyklas baigę jaunuoliai, tačiau ir iš […]

24 rugpjūčio, 2024

„Išties sudėtinga dirbti, kuomet nesijauti saugus. Vedi paskaitą ir pradeda gausti oro antskrydžių pavojaus signalai, turi baigti darbą ir nusileisti […]

22 rugpjūčio, 2024

Prieš 37 metus – 1987 m. rugpjūčio 23 d. – disidentė Felicija Nijolė Sadūnaitė sakė kalbą mitinge prie Adomo Mickevičiaus […]