5 vasario, 2024

Finansų komunikacija: rizikų valdymas ir informacijos balansas reklamoje

Advokatė dr. Lina Aleknaitė-van der Molen

Komentuoja viešųjų ryšių agentūros „INK agency“ vyresnysis partneris Kęstutis Gečas bei teisės firmos „Sorainen“ ekspertė, advokatė Lina Aleknaitė-van der Molen

Lietuvoje mažai kalbama apie vieną ryšių su visuomene (public relations) atšaką – finansų komunikaciją, nors kapitalo teikėjai (akcininkai, bankai) yra labai svarbi interesų grupė (stakeholders) verslui. Ir ji darosi vis svarbesnė. Kodėl?

Trys keliai

Lietuvos žmonės turtėja ir nori tą turtą kažkur investuoti. Štai Lietuvos bankas nurodo, kad gyventojai Lietuvoje veikiančiose finansų įstaigose 2023 metų pabaigoje laikė daugiau kaip 21 mlrd. Eur indėlių. Dar apie 10 mlrd. Eur indėlių laiko įmonės. Iki šiol viena mėgstamiausių lietuvių investicijų krypčių buvo nekilnojamasis turtas, tačiau ši investicijų klasė turi savas ribas.

O iš kitos pusės verslas turi kapitalo poreikį, kurį gali išspręsti keletu kelių: finansuoti savo lėšomis, kreiptis į banką, išplatinti naują akcijų emisiją  arba pasiskolinti rinkoje per obligacijas.

Pirmi du keliai verslui yra pažįstami nuo seno, tačiau paskutiniu metu vis daugiau įmonių susidomi kitais dviem keliais, ypač galimybėmis, kurias suteikia viešas akcijų ar obligacijų platinimas, įskaitant platinimą per biržą.

Komunikaciniu požiūriu šie finansavimo pritraukimo keliai netgi labai skiriasi.

Tad verslas, susidomėjęs viešu savo akcijų (IPO, angl. initial public offerings) ar obligacijų išplatinimu, turi įsivertinti ne tik finansinius ar teisinius šio kelio aspektus, tačiau ir visiškai kitokį požiūrį į komunikaciją.

Auditorija

Kai įmonė kreipiasi į banką dėl paskolos, komunikacija yra sąlyginai paprasta, nes ji yra: asmeninė (su keletu asmenų), racionali (argumentai, faktai, skaičiai) ir profesionali (galima ir būtina naudoti profesinius terminus).

Su rinka yra kitaip. Nors dalis investuotojų yra instituciniai ir/ar profesionalūs, skaitlingiausia rinkos masė yra fiziniai asmenys, kurių patirtis ir pasiruošimas yra riboti. Tad komunikacija su šiais investuotojais ne tik yra labiau reglamentuota (apie tai kalbėsime vėliau), bet ir turi būti naudojamos visiškai kitokios komunikacijos priemonės, kanalai bei formos.

Pirmiausia: viešo akcijų ar obligacijų išleidimo atveju komunikacija turi būti masinė. Štai radome statistiką, kiek Baltijos šalyse yra žmonių, kurie jau investavo, planuoja investuoti per artimiausius 12 mėn. ir/ar turi aukštas pajamas – vien Lietuvoje Jūs turite galvoti apie komunikaciją su maždaug 170 tūkst. žmonių grupe. Tai daug žmonių, kuriuos reikia pasiekti, jiems prisistatyti ir juos sudominti investicijomis į įmonės akcijas ar obligacijas.

Mąstymas

Kalbant supaprastintai, priimdami investicinį (paskolos) sprendimą bankai skaito įmonės balansus ir pelno-nuostolio ataskaitas, o investuotojams svarbi ir įmonės legenda, reputacija. Mažmeninis, smulkus investuotojas yra daug labiau linkęs remtis bendru įspūdžiu, tikėjimu, o ne vien sudėtinga finansine informacija.

Tad komunikaciniu požiūriu, bankui nėra svarbu, ar ir kaip įmonė komunikavo iki paskolos prašymo ir kaip komunikuos ją gavusi. Svarbu, kad įmonės finansinės ataskaitos atitiktų lūkesius. Viešo akcijų ar obligacijų platinimo atveju komunikacija svarbi tiek prieš, tiek po įvykio.

Krizės

Žmonėms pinigai yra labai svarbūs, todėl su jais susijusi komunikacija turi būti labai atsargi ir apgalvota, nes yra labai didelė rizika sukelti komunikacijos krizę. Juolab, kad nutinka įvairių situacijų – verslas neįvykdo savo planų, nutinka nenumatytų aplinkybių, bendrovėms tenka pripažinti, kad nesugebės įgyvendinti savo įsipareigojimų arba turės atidėti obligacijų išpirkimą.

Tokių istorijų jau yra ne viena. Ir jų daugės, nes daugės viešai platinamų akcijų ir obligacijų, o rinkos nestabilumas niekur nedings.

Ką verslas gali su tuo padaryti? Valdyti ir amortizuoti rizikas ne tik iš vadybinės ar finansinės pusės, bet ir rimtą dėmesį skirti komunikacijai. Kaip jau minėta – jeigu žmonės perka ne tik balansus ir pelno-nuostolio ataskaitas, bet ir įmonių legendą bei reputaciją, tai ir paniką gali sukelti netinkama komunikacija ar jos nebuvimas.

Investuotojai yra imlesni skaičiams, faktinei su įmonės veikla ir finansais susijusiai informacijai, todėl informacinė higiena čia būtina. Investuotojai, esami ir potencialūs, neturi net suabejoti, ar visa informacija yra vieša ir ar įmonė bendrauja skaidriai ir noriai, reaguoja į užklausas ir bendradarbiauja. Atrodo kaip smulkmenos, tačiau sritis jautri, tad bet kokia klaida gali sukelti sniego gniūžtės efektą.

Reglamentavimas

Kapitalistiniame pasaulyje finansų krizės jau tampa įprastos – investuotojų euforiją keičia rinkų kritimas ir atvirkščiai. Tai sudrebina ekonomikas, valstybių stabilumą, o žmonės praranda pinigus, todėl suprantamas valstybių noras reguliuoti šią sritį, taip pat ir komunikaciją.

Komunikuoti apie akcijas, obligacijas ar kitas finansines priemones, tai ne šokoladukus reklamuoti, nes čia galioja nemažai apribojimų. Pirmiausia reikėtų perskaityti finansinių paslaugų reklamos gaires, tačiau jos užima 45 puslapius, o teisinė-finansinė kalba yra pakankamai sudėtinga, kad gaires gerai suvoktų komunikacijos specialistas.

Pirmas įspūdis būna neįkvepiantis – atrodo, kad komunikuojant apie finansines paslaugas ir investicijas nieko negalima reklamuoti ar girti. Žymiai patogiau reklamuoti investicijas į nekilnojamąjį turtą. Nors ten irgi yra apribojimų, bet NT bent jau galima reklamuoti kaip „pačius nuostabiausius namus, kuriuose norisi gyventi iki amžiaus galo“, kukliai nutylant, kad anksčiau ar vėliau jį ir remontuoti reikės, ir NT kainos galbūt taip neaugs, kaip visi tikisi, ir t.t.

Svarbiausia – geras pasiruošimas ir informacijos balansas

Kai yra reklamuojamos viešai platinamos akcijos ar obligacijos, iš principo tai galima padaryti tik po to, kai yra parengtas, patvirtintas ir paskelbtas prospektas, nebent konkreti emisija patenka į teisės aktuose nurodytas išimtis. Jeigu akcijomis prekiaujama biržoje jau ne pirmus metus, tada naujo prospekto nereikia, tačiau reikia labai atidžiai kontroliuoti pačią reklamą: reklama turi būti aiškiai atpažįstama, reklama neturi būti klaidinanti, atsižvelgiant į jos teisingumo, išsamumo ir pateikimo kriterijus, reklamoje pateikiama informacija apie galimą naudą turi būti proporcinga informacijai apie potencialią riziką.

Atkreipiame dėmesį į tai, kokius reikalavimus informacija turi atitikti, kai pristatomi akcijų ar obligacijų praeities rezultatai. Pirmiausiai, turi būti pateikiama informacija, rodanti paskutinių 5 metų veiklos rezultatus, aiškiai turi būti nurodomas ataskaitinis laikotarpis ir pateikiamos informacijos šaltinis, pateikiamas aiškiai pastebimas įspėjimas, kad pateikti duomenys rodo praėjusio laikotarpio padėtį, o praėjusio laikotarpio rezultatai nėra patikimas būsimų rezultatų rodiklis.

Jei teikiama informacija, grindžiama duomenimis, išreikštais užsienio valiuta, turi būti aiškiai įvardijama ir kartu pateikiamas įspėjimas, kad investicinė grąža gali padidėti arba sumažėti, atsižvelgiant į valiutos kursų svyravimus. Jei teikiama informacija grindžiama rezultatais, kurie gauti neatskaičius mokesčių, turi būti pateikiama informacija apie mokesčių, komisinio atlyginimo ir kitų mokėjimų įtaką šiems rezultatams.

Kreipiantis į Lietuvos banką dėl paaiškinimų, šios institucijos vyriausiasis teisininkas Rokas Daknys iš esmės viską patvirtina: „apibendrinant pažymėtina, kad rinkodaros pranešimuose apie finansines priemones turėtų būti pateikiama tik bendro pobūdžio, objektyvi, faktinė informacija, ir joje neturėtų būti pasiūlymo dėl tam tikrų veiksmų, susijusių su investicinių sprendimų priėmimu, atlikimo (skatinimo). Taip pat, rinkodaros pranešimuose skelbiamą finansinės priemonės naudą turėtų proporcingai atitikti informacijos apie galimą riziką skelbimas“.

Ką daryti galima, o ko – ne?

Komunikacija apie pačios įmonės veiklą nėra reglamentuojama, tad galima girtis apie pasiektus rezultatus ir skelbti ambicingus planus – šią informaciją investuotojai taip pat paskaitys, tad iš dalies tikslą pasieksite.

Tačiau finansų ir tiesiogiai investuotojams skirtoje komunikacijoje, kai kalba pasisuka apie investicijas į akcijas  (tiek pirminio platinimo (IPO), tiek jau seniai platinamas akcijas) ar obligacijas, reikia būti žymiai atsargesniam. Tad kokias tris išvadas galime išsinešti?

  1. Galima komunikuoti apie investicines galimybes, niekas to nedraudžia.
  2. Galima komunikuoti apie naudas, tačiau informacija apie naudą turėtų būti proporcinga informacijai apie potencialią riziką. Yra taikomas informacijos subalansuotumo reikalavimas – reklamoje neleidžiama kurti įspūdžio, kad investuotojas gali tikėtis naudos (pelno) neprisiimdamas rizikos.
  3. Nedraudžiama rinkodaros pranešimuose nurodyti konkrečių sričių, įmonių ar finansinių priemonių (investicinių fondų ir pan.) pavadinimų, taip pat nedraudžiama naudoti grafinių ar vaizdinių elementų, tačiau visuose juose turėtų būti pateikiama tik objektyvi, faktinė informacija.


20 gruodžio, 2024

Darbuotojų perdegimas yra vienas aktualiausių šių dienų iššūkių. Ilgos darbo valandos, nepakankamas poilsis ir prasta užduočių valdymo sistema dažnai sukelia […]

19 gruodžio, 2024

Finansų ekspertė Jekaterina Govina tikina, kad SEB grupės sprendimas konsoliduoti įmones Baltijos šalyse ir jungtinę būstinę steigti Estijoje yra suprantamas, […]

19 gruodžio, 2024

Elektra varomi varikliai yra nepakeičiama šiuolaikinės technologijų pramonės dalis, naudojami įvairiose srityse – nuo transporto iki gamybos ir buitinių prietaisų. […]

19 gruodžio, 2024

Valstybės duomenų agentūra (VDA), remdamasi išankstine metine informacija, įvertino 2023 m. regioninį bendrąjį vidaus produktą (BVP). Palyginti su 2022 m., […]

18 gruodžio, 2024

Lenkijos paukščių ūkyje trečiadienį užfiksuotas 24-asis Niukaslio ligos protrūkis. Tuo metu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai ragina Lietuvos […]

18 gruodžio, 2024

Investicijos visada siejamos su noru gauti naudą ateityje – ar tai būtų finansinis pelnas, ar ilgalaikė nauda jūsų gyvenimo kokybei. […]

18 gruodžio, 2024

SEB grupė konsoliduoja savo veiklą Baltijos šalyse ir sujungia tris regione veikiančius bankus į vieną juridinį asmenį. Kaip skelbiama banko […]

18 gruodžio, 2024

Jūriniai konteineriai vis dažnesnis pasirinkimas verslui ir individualiems vartotojams, ieškantiems ekonomiškų ir lanksčių sprendimų sandėliavimo poreikiams. Jų universalumas, tvirtumas ir […]

16 gruodžio, 2024

Saulės energija tampa vis svarbesniu atsinaujinančios energijos šaltiniu, tačiau jos efektyvumas priklauso nuo daugelio veiksnių, pavyzdžiui, paros laiko, metų sezono […]

16 gruodžio, 2024

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) įpareigojo tris pagrindinius nepriklausomus elektros energijos tiekėjus buitiniams vartotojams ir smulkiausioms įmonėms grąžinti 8,3 mln. […]

16 gruodžio, 2024

Kai turimi finansiniai įsipareigojimai pradeda trukdyti siekti didesnių tikslų, refinansavimas tampa viena iš efektyviausių priemonių, leidžiančių ne tik pagerinti paskolos […]

16 gruodžio, 2024

Verslininkas Gediminas Žiemelis žada, kad jo valdoma Airijoje registruota aviacijos verslo grupė „Avia Solutions Group“ (ASG) šiemet tikisi pasiekti 3 […]

16 gruodžio, 2024

Inovacijoms, technologijoms ar kvalifikuotų specialistų poreikiui imlūs sektoriai keičia mokymo programas. Kaip rodo Užimtumo tarnybos stebėsena, šiemet sparčiau daugėja klientų, […]

15 gruodžio, 2024

Bankrutuojanti Alytaus siuvykla „Ager axis“ planuoja atleisti visus 20 įmonės darbuotojų, informuoja Užimtumo tarnyba (UŽT). Anot tarnybos, visi atleidžiami darbuotojai […]

14 gruodžio, 2024

Į Lietuvą svarstantiems grįžti emigrantams mieliau renkantis gyventi regionuose, Užimtumo tarnyba (UT) sukūrė interaktyvų Lietuvos regionų žemėlapį, kuriame pateikiama daugiau […]

13 gruodžio, 2024

Debesų technologijos jau tapo neatsiejama daugelio šiuolaikinių įmonių kasdienybės dalimi. Tai taip pat galioja buhalterijos sferai, kur automatizuoti sprendimai ir […]

Elena Leontjeva
13 gruodžio, 2024

Penktadienį naujoji Vyriausybė pristatė atnaujintą 2025 m. valstybės biudžeto projektą. Pagrindinis pakeitimas – numatyta galimybė gynybai skolintis 800 mln. eurų […]

13 gruodžio, 2024

Kaip ir buvo nusprendęs pirmosios instancijos teismas, mirusio vieno turtingiausių Lietuvos verslininkų, UAB „Marijampolės pieno konservai“ savininko Raimondo Karpavičiaus palikimas […]

13 gruodžio, 2024

Vyriausybė penktadienį ryte pritarė patikslintam 2025 m. valstybės biudžeto projektui. Ministrų kabinetas šalies pajamų ir išlaidų planą atnaujino atsižvelgęs į […]

12 gruodžio, 2024

Visagine įsikūrusi vokiško kapitalo siuvimo bendrovė „Visatex“ atleidžia visus 320 darbuotojų, praneša Užimtumo tarnyba. „Įspėta 320 darbuotojų, iš jų – daugiausiai […]