19 balandžio, 2024
ŠMSM

Kaišiadorių specialiojo ugdymo centro vadovė: konsultuojame mokyklas jau dabar

Nuo šių mokslo metų pradėję veikti aštuoni regioniniai specialiojo ugdymo centrai buria švietimo pagalbos specialistų komandas ir jau gali padėti švietimo įstaigoms rengtis įtraukiajam ugdymui bei spręsti šiuo metu kylančius iššūkius. Visgi Kaišiadorių šv. Faustinos ugdymo centro vadovė Rūta Stankienė sako pasigendanti mokyklų aktyvumo, noro konsultuotis, mokytis ir priimti siūlomą nemokamą pagalbą, nors viešojoje erdvėje nuogąstaujama, kad mokyklos nėra pasiruošusios priimti „kitokių“ vaikų.

„Įtraukusis ugdymas Lietuvoje neprasidės šį rudenį. Jis jau vyksta: įtraukties principais ne viena šalies švietimo įstaiga vadovaujasi dešimtmečiais, o mokyklose, darželiuose jau ugdoma daug vaikų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais. Bet dabar mokykloms dar yra sudarytos sąlygos kreiptis ir naudotis kvalifikuota pagalba, mokytojai, švietimo pagalbos specialistai, įstaigų vadovai, administracija gali nemokamai stiprinti kvalifikaciją“, – kalba R. Stankienė.

Anot jos, nors pedagogų, mokyklų vadovų, tėvų bendruomenių nuotaikos pasitinkant „oficialų įtraukties startą“ labai įvairios, visų norai ir tikslai yra panašūs: kad vaikams sektųsi, kad švietimo įstaigose jie jaustųsi geriau ir saugiau, būtų priimti ir suprasti.

„Iššūkių mokyklose tikrai yra, tačiau labai aiškiai matome, kad juos greičiau įveikia tos įstaigos, kurios turi tvirtas vertybines nuostatas, geba suburti bendruomenę, veikia vieningai ir nuosekliai, yra atviros ir atmeta nuostatą, kad „mes viską žinome ir nieko čia nepadarysi – suprask, toks to mokinio sutrikimas“, – sako pašnekovė.

Nelaukiant rudens – konsultacijos jau dabar

„Regioninių specialiojo ugdymo centrų funkcija yra pirmiausia padėti švietimo įstaigoms atliepti pačius įvairiausius jų ugdytinių poreikius, kaip suteikti pagalbą ir sudaryti kiekvienam vaikui galimybę ugdyti savo asmenybę, talentus ir gebėjimus mokantis drauge su visais, nepatiriant atskirties“, – aiškina R. Stankienė.

Kaišiadorių šv. Faustinos ugdymo centras yra vienas iš 8 jau veikiančių regioninių specialiojo ugdymo centrų. Nuo 2024 m. rugsėjo veiklą pradeda ir devintasis regioninis specialiojo ugdymo centras. Šiems centrams pavesta priskirtuose regionuose padėti mokyklų bendruomenėms praktikoje taikyti įtraukties švietime principus.

Šv. Faustinos ugdymo centro, kaip ir kitų regioninių specialiojo ugdymo centrų, konsultavimo komandos pataria, konsultuoja mokyklas, kaip įgyvendinti pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, pritaikyti ugdymo turinį, organizuoti ir teikti švietimo pagalbą, pritaikyti mokymo(si) metodus, priemones, pasirinkti ir naudoti specialiąsias techninės pagalbos priemones, pritaikyti ugdymo aplinką.

Regioniniai specialiojo ugdymo centrai rengia seminarus, teikia praktinius patarimus į centrą atvykusioms mokyklų komandoms, vykdo mobilias konsultacijas, kai centro komanda, gavusi mokyklos prašymą, vyksta stebėti ir analizuoti situacijos mokinio mokymosi aplinkoje.

Taip pat kiekvienas centras specializuojasi ir vienoje pačių pasirinktoje srityje – Kaišiadorių ugdymo centras mokyklas konsultuoja ir dėl judesio ir padėties sutrikimus turinčių vaikų ugdymo.

„Mūsų patirtis specialiajame ugdyme nemaža ir gan plataus pobūdžio. Turime turtingą bazę pačiame centre, kviečiame mokyklas mokytis mūsų centre tiek dirbti su įvairiomis priemonėmis, tiek taikyti įvairias metodikas. O ir patys nesustojame mokytis – naujų darbo su įvairiomis negaliomis ir poreikiais metodikų randasi nuolat“, – kalba šv. Faustinos ugdymo centro direktorė.

Šv. Faustinos ugdymo centras yra specialioji mokykla, kurioje šiuo metu mokosi 65 ugdytiniai, dėl įvairių negalių ar sutrikimų turintys didelių specialiųjų ugdymosi poreikių. Dar tiek pat vaikų ir suaugusiųjų kasdien atvyksta į socialinės globos grupes ir socialines dirbtuves. Kaip pasakoja R. Stankienė, buvusi nedidelė specialioji mokykla, prieš keletą metų ėmėsi plėsti savo funkcijas: atsirado darželis, socialinės globos grupės vaikams ir suaugusiesiems su negalia, vėliau ir socialinės dirbtuvės, terapijų studija vaikams ir suaugusiesiems. Mokykla ilgainiui tapo daugiafunkciu centru, o šiais mokslo metais ėmėsi ir konsultuoti regiono švietimo įstaigas įtraukiojo ugdymo plėtros klausimais.

Visi šiais mokslo metais Lietuvoje pradėję veikti regioniniai specialiojo ugdymo centrai buvo sukurti seniau veikiančių, patirties sukaupusių specialiųjų mokyklų pagrindu. Taip siekiama sukurti konsultacinį tinklą, kad pagalba vaikui, mokytojui ir mokyklai būtų lengviau pasiekiama, nes tiek mokytojai, tiek tėvai gali konsultuotis su labiau patyrusiais ir daugiau kompetencijų turinčiais specialistais. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija regioniniams centrams konsultavimo funkcijoms pasiruošti vykdyti skyrė virš 5 mln. eurų, numatyta investuoti ir į regioninių centrų specialistų kompetencijas.

Netikėti iššūkiai

R. Stankienė pasakoja, kad, pradėję teikti konsultavimo paslaugas, susidomėjimo sulaukė ne iš švietimo įstaigų, o tėvų. Būtent iš jų sulaukia užklausų padėti savo vaikų mokytojams – pagalbos kreipiasi ir specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų, ir įprastos raidos vaikų tėvai, siekiantys užtikrinti visos klasės mokinių gerovę.

Pašnekovė sako, kad ją džiugina tėvų iniciatyva ieškoti sprendimų, kad visi mokykloje jaustųsi gerai. Džiugina, kai mokyklos girdi tėvus, atliepia vaikų poreikius ir priima pagalbą iš šalies. Visgi, pasakoja R. Stankienė, specialistams jau teko atsidurti ir kitokioje situacijoje. Sulaukę pagalbos prašymo iš tėvų, jie negali jos suteikti, nes tos mokyklos administracija pagalbos neįsileidžia, teigia, kad viską patys žino, moka ir jokios problemos čia nėra.

„Mes norim padėti, neketiname vertinti ir kritikuoti. Siūlome priimti pagalbą, kad visos mokyklos galėtų įgyvendinti įtraukties principus. Todėl mano vienintelis palinkėjimas ir prašymas švietimo bendruomenei – būkim atviri ir mokykimės“, – sako vadovė.


Visagino Žiburio pagrindinės mokyklos kupolas
5 rugsėjo, 2024

Švietimo pažangos programa „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) jau pasiekė savo vidurio tašką: įvairios veiklos, skirtos tobulinti mokymą(si) sėkmingai vykdomos visose 58-iose […]

3 rugsėjo, 2024

Pirmadienį Kretingoje oficialiai atvertas rekonstruotas Simono Daukanto progimnazijos sporto aikštynas. Beveik 1,22 mln. eurų atsiėjusios rekonstrukcijos darbus atliko įmonė „Rolana“. […]

2 rugsėjo, 2024

Šių mokslo metų pradžia daliai mokinių bus kitokia – jų klasėse lauks dirbtiniu intelektu (DI) „apsiginklavę“ mokytojai. DI kortą pedagogai […]

1 rugsėjo, 2024

Širvintų rajono merės Živilės Pinskuvienės siekis atskirose klasėse mokyti specialiųjų poreikių turinčius vaikus būtų beširdiškas poelgis, sako švietimo, mokslo ir […]

31 rugpjūčio, 2024

Artėjant Rugsėjo 1-ajai ir mokytojams bei tėvams diskutuojant apie dovanas, Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) sako, kad tėveliams būtina vadovautis bendromis […]

Švietimo vadovų klubas
31 rugpjūčio, 2024

Lietuvoje startuoja švietimo vadovų klubas – 16 lyderių edukacijos srityje, nuo mokyklų direktorių iki savivaldybių švietimo skyrių vedėjų, subūrė antreprenerystės […]

G. Kartano nuotr.
29 rugpjūčio, 2024

Panevėžio miesto savivaldybė siekia pritraukti daugiau kvalifikuotų pedagogų ir užtikrinti kokybišką ugdymo procesą miesto mokyklose. Todėl miesto Taryba patvirtino naują […]

29 rugpjūčio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) skyrė papildomus 2 mln. eurų mokymų platformai „Kursuok“. Todėl norintys mokytis šioje platformoje nuo […]

28 rugpjūčio, 2024

Kai tėvams reikia išvykti į kitą šalį, nuotolinis mokymas gali tapti tikru išsigelbėjimu, siekiant, kad jų atžalos tęstų ugdymą pagal […]

28 rugpjūčio, 2024

Vilniaus miesto savivaldybės taryba šiandien pritarė bendradarbiavimo susitarimui su Vokietijos Federacinės Respublikos gynybos ministerija. Juo numatyta vienoje iš sostinės ugdymo […]

ŠMSM nuotr.
27 rugpjūčio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos garbės ženklas šiandien įteiktas ilgamečiam Vilniaus Žirmūnų gimnazijos direktoriui Edmundui Grigaliūnui. Garbės ženklu įvertintas aktyvus […]

27 rugpjūčio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas sako, kad 19-os savivaldybių sprendimas sumažinti finansavimą švietimo pagalbai, kai jį kasmet didina […]

26 rugpjūčio, 2024

Š.m. rugpjūčio 19–24 d. Meinuto mieste Airijoje vykusioje 20–ojoje tarptautinėje geografijos olimpiadoje Lietuvos mokiniai iškovojo 3 sidabro medalius. Lietuvai šioje […]

25 rugpjūčio, 2024

Lietuvoje populiarėja ugniagesio gelbėtojo profesija – gelbėti žmones vandenyje ir ugnyje veržiasi ne tik mokyklas baigę jaunuoliai, tačiau ir iš […]

24 rugpjūčio, 2024

„Išties sudėtinga dirbti, kuomet nesijauti saugus. Vedi paskaitą ir pradeda gausti oro antskrydžių pavojaus signalai, turi baigti darbą ir nusileisti […]

22 rugpjūčio, 2024

Prieš 37 metus – 1987 m. rugpjūčio 23 d. – disidentė Felicija Nijolė Sadūnaitė sakė kalbą mitinge prie Adomo Mickevičiaus […]

20 rugpjūčio, 2024

Vaikų prie ekranų praleidžiamas laikas tapo tokia opia problema, jog kai kurios šalys ją spręsti imasi net valstybiniu lygiu. Pasaulinio […]

17 rugpjūčio, 2024

Nors Kauno ir Klaipėdos miestų savivaldybės teigia, kad artėjant naujiems mokslo metams vietas ikimokyklinio ugdymo įstaigose galėtų užtikrinti visiems vaikams, […]

14 rugpjūčio, 2024

Artėjant mokslo metams baigiasi ir šauliškų vasaros stovyklų sezonas, kuris šiais metais išsiskyrė ne tik rekordiniu dalyviu skaičiumi, užsieniečių gausa, […]

Artūras Visockas
14 rugpjūčio, 2024

Šiaulių miesto meras Artūras Visockas klausia, ar Šiauliai bus baudžiami už pastangas gerinti švietimo kokybę? Ima aiškėti, kad Šiaulių miesto […]