Vidinė karjera – darbuotojų išlaikymo sąlyga: kaip ją siekia išpildyti darbdaviai?
Naujos karjeros galimybės paprastai yra siejamos su darbovietės keitimu. Tačiau didieji šalies darbdaviai atskleidžia ypatingą dėmesį skiriantys darbuotojų ugdymui ir karjeros keliams organizacijos viduje. Ekspertų teigimu, įmonėms verta investuoti į savus žmones ir taip išsaugoti talentus, juos auginti o, svarbiausia – suteikti žmonėms laisvę rinktis jiems artimiausias bei tinkamiausias pozicijas, kuriose jie gali geriausiai atsiskleisti.
Išlošia ir darbdavys, ir darbuotojas
Anot telekomunikacijų bendrovės „Telia“ Žmonių ir kultūros Lietuvoje padalinio vadovo Ramūno Bagdono, į organizacijos vidų orientuota darbuotojų samda įmonėms suteikia daugiau stabilumo, leidžia užtikrinti kompetencijų tęstinumą ir plėtrą, padeda stiprinti organizacinę kultūrą bei mažina talentų pritraukimo resursus. Vidinės karjeros galimybės taip pat didina darbuotojų motyvaciją ir pasitenkinimą bei padeda jiems demonstruoti geresnius rezultatus. Specialistai gali likti jiems patinkančioje organizacijoje, bet nesijausti užsisėdėję ir pasiekę augimo galimybių ribas.
„Talentų pritraukimas iš išorės yra gerokai daugiau laiko pareikalaujantis ir brangesnis procesas. Net ir suradus tinkamus specialistus rinkoje, prireikia laiko jų apmokymui, apsipratimui naujoje organizacijoje. Žinoma, samdos iš išorės poreikis bet kuriuo atveju išlieka, tačiau labiau remiantis talentų ugdymu įmonės viduje tampa lengviau užtikrinti žinių perdavimą, diegti įmonės vertybes ir stiprinti jos kultūrą. Dėl to į laisvas pozicijas daugeliu atvejų pirmiausiai siūlome kandidatuoti esamiems darbuotojams. Kasmet turime apie šimtą jiems skirtų darbo skelbimų. O dabar turime tikslą 60 proc. ne pradinio lygio pozicijų užpildyti vidine atranka“, – sako R. Bagdonas.
Kiekvienas gali atrasti sau artimą poziciją
Didžiausias Lietuvoje darbdavys, prekybos tinklas „Maxima“, turintis daugiau nei 11 tūkst. darbuotojų, karjerai įmonės viduje taip pat skiria didelį dėmesį. Prekybos tinklo Komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė sako, kad kasmet karjeros laiptais įmonėje pakyla apie 770 darbuotojų, o daugiau nei pusė visų kolegų prekybos tinkle dirba daugiau nei 5 metus.
„Mūsų įmonėje veikia daugybė skirtingų departamentų – finansų, turto valdymo, rinkodaros, tiekimo, gamybos ir kiti. Juose karjeros galimybes gali atrasti labai skirtingą patirtį, kompetencijas ir prioritetus turintys žmonės. Visgi kaip darbdavį mus paprastai renkasi tie žmonės, kuriems patinka greitis, dinamika, veiklos mastas ir kuriems svarbu turėti galimybę realizuoti save, augti bei kilti karjeros laiptais. Tai padaryti tokio dydžio įmonėje yra pakankamai paprasta, o pozicijų kuriose galima įdarbinti savo patirtį ir žinias tikrai netrūksta. Visuomet skatiname darbuotojus tokiomis galimybės naudotis, nes būdamas sau tinkamiausioje pozicijoje kiekvienas gali geriausiai save realizuoti“, – sako I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
Svarbu sudaryti sąlygas augimui
Tai, kad organizacijos dėmesys darbuotojų karjerai duoda nemenką naudą, patvirtina ir pasaulinės verslo konsultacijų bendrovės „Gartner“ pernai atlikto tyrimo rezultatai. Jie rodo, kad tuomet, kai darbuotojai jaučia aktyvias įmonės pastangas prisidėti prie jų karjeros, specialistai tampa produktyvesni ir lojalesni. Tikimybė, kad darbuotojas tokiu atveju demonstruos gerus rezultatus išauga 39 proc., noras pasilikti organizacijoje 19 proc., o įsitraukimas – net 61 proc. Tiesa, tas pats tyrimas parodė, kad tik mažiau nei pusė (46 proc.) darbuotojų jaučia savo darbdavio pastangas sudaryti sąlygas kilti karjeros laiptais organizacijos viduje.
„Gertner“ ekspertai išskiria tris pagrindines sritis, kurios yra svarbios siekiant įgalinti ir paskatinti vidinę darbuotojų karjerą. Visų pirma, tai yra bandymas suprasti kiekvieno darbuotojo prioritetus ir poreikius. Atsižvelgiant į juos galima sudaryti geresnes sąlygas darbuotojo augimui ir kilimui karjeros laiptais. Ne mažiau svarbus yra ir tinkamas karjeros galimybių įmonės viduje komunikavimas ir darbuotojų supažindinimas su organizacijoje esančiomis funkcijomis bei pozicijomis, bendro suvokimo apie įmonės veiklą ir skirtingų departamentų vaidmenį didinimas.
Reikalinga vidinei karjerai palanki kultūra
Tam pritaria ir R. Bagdonas. Anot jo, dažnai manoma, kad darbuotojas pats turi stengtis ieškoti kelių kilti karjeros laiptais įmonės viduje. Ir nors tikrai labai daug priklauso nuo specialisto pasiryžimo ir motyvacijos, jei įmonė neturi aiškios darbuotojų augimo politikos, talentai daugeliu atvejų atsimuša į sieną ir nėra efektyviai nukreipiami tinkama linkme.
„Darbuotojai turi laiku sužinoti apie atviras pozicijas, į kurias gali kandidatuoti, ir būti skatinami tai daryti. Svarbus vaidmuo tenka ir tiesioginiam specialisto vadovui, kuris turėtų pastebėti komandos narių potencialią, suprasti, kada darbuotojas savo esamą poziciją jau išaugo, ir pasiūlyti galimybę kilti aukščiau. Žinoma, labai svarbu ir skaidrumas – kad visi žinotų, pagal kokius kriterijus ir kaip darbuotojai yra atrenkami į tam tikras pozicijas. Labai svarbi ir galimybė darbuotojui „pasimatuoti“ svarstomą rolę ir įvertinti, ar ji jam yra tinkama“, – pažymi R. Bagdonas.
Personalo ekspertas sako, kad „Telia“ darbuotojai prieš aplikuodami į laisvas pozicijas įmonės viduje daugeliu atveju gali jas išbandyti per šešėliavimo programas. Jos ypač aktualios, kai norima pasinaudoti horizontalios karjeros galybėmis, rinktis naują darbo sritį. „Telia“ organizacijoje tam yra itin palankios galimybės, nes įmonė iš viso turi per 500 skirtingų pozicijų daugelyje sričių – nuo klientų aptarnavimo, vadybos, pardavimų, rinkodaros iki plataus spektro IT sferų. Kiekviena šių sričių atveria ir savas vertikalios karjeros galimybes.
Naujas karjeros laiptelis ar kryptis – kas 2-3 metus
R. Bagdonas pasakoja, kad nemažos „Telia“ darbuotojų dalies karjera organizacijoje prasideda nuo klientų aptarnavimo ar pardavimų vadybininko telefonu pozicijų. Jos dažnai tampa tramplinu profesiniam augimui. Būtent tokia buvo ir „Telia“ Gedimų šalinimo padalinio Kaune vadovės Vilijos Bernatavičienės kelio organizacijoje pradžia.
„Įsidarbinusi vasarai padirbėti pardavimų vadybininke telefonu labai daug nesitikėjau ir ketinau prasidėjus naujiems mokslo metams visą savo dėmesį vėl skirti studijoms. Tačiau jau po kelių mėnesių supratau, kad organizacijos palikti nenoriu ir ėmiau ieškoti būdų suderinti darbą ir studijas. Taip vasaros darbas tapo jau 11 metų trunkančia karjera. Organizacijoje spėjau pakeisti 5 pozicijas ir kiekvieną kartą jaučiausi smarkiai paaugusi ir kaip specialistė, ir kaip asmenybė“, – pasakoja V. Bernatavičienė.
Panašia patirtimi dalijasi ir „Telia“ privačių klientų aptarnavimo vadovas Nerijus Šeputis, kurio karjera „Telia“ tęsiasi jau daugiau nei 20 metų. Per tuos metus ilgametis kompanijos darbuotojas išbandė tiek technines roles, tiek pardavimų ir klientų aptarnavimo sritį, o pradėjo nuo skambučių centro.
„Teko padirbėti ir su privačiais, ir su verslo klientais, taip pat prie specialių projektų. Nuo 2008 m. užimu vadovaujančias pozicijas, bet jos taip pat kas 2-3 metus keitėsi. Tai ir yra vienas iš darbo tokioje organizacijoje kaip „Telia“ privalumų – jei tik turi noro augti, išbandyti naujas sritis, įgyti naujų atsakomybių, tikrai gali tai padaryti. Sunku įsivaizduoti situaciją, kuomet galėtum pasakyti, kad šioje įmonėje nebėra, ką atrasti ar kur paaugti. O kadangi įmonės kultūra man yra artima, poreikio žvalgytis į kitas darbovietes kol kas tikrai nėra“, – sako N. Šeputis.
Siekia pastebėti iniciatyvą
Anot prekybos tinklo „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento vadovės Indrės Trakimaitės-Šeškuvienės, įmonėje itin vertinami augti ir tobulėti norintys žmonės, o migravimas tarp skirtingų departamentų yra vienas iš būdų tai padaryti. Prekybos tinklo atstovė pažymi, kad organizacijoje netrūksta darbuotojų, kurie atėję dirbti, pavyzdžiui, į finansų departamentą nusprendė išbandyti save tiekime ar kitose srityse. Visuomet stengiamasi tokias galimybes darbuotojams suteikti.
„Vidinė karjera yra didžiulis privalumas ir pačiai įmonei, ir darbuotojui. Matydami norą, darbuotojams siūlome išbandyti savo jėgas bei dalintis patirtimi net ir kitose mūsų grupės įmonėse. Visuomet džiaugiamės naujose pozicijose save atrandančiais ir savo talentus realizuojančiais kolegomis. Tiek parduotuvėse, tiek administracijos padaliniuose skatinama iniciatyva, o vadovai raginami ją pastebėti. Tai taip pat labai svarbus vidinės karjeros įgalinimo elementas, atveriantis kelią augimui ir jėgų išbandymui naujose pozicijose“, – įsitikinusi I. Trakimaitė-Šeškuvienė.