STT: pedagogai turi patys įvertinti, ar tėvų dovanos etiškos bei atitinka ugdymo įstaigos elgesio normas
Artėjant Rugsėjo 1-ajai ir mokytojams bei tėvams diskutuojant apie dovanas, Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) sako, kad tėveliams būtina vadovautis bendromis etikos taisyklėmis. Savo ruožtu pedagogai, pažymi institucija, turi pareigą įsivertinti, ar priimamos dovanos atitinka jo ugdymo įstaigos galiojančias etikos ir elgesio normas.
„Mokytojas už atliktą darbą gauna atlyginimą, todėl didesnės vertės dovanos įteikimą, nei leidžia ugdymo įstaigos etikos taisyklės (pvz. atitinkama pinigų suma, kelionė, turtiniai vienetai ir pan.), jau būtų galima traktuoti kaip neskaidrią veiką, pažeidžiančią ugdymo įstaigos taisykles ar Pedagogų etikos kodekso normas, o atsižvelgiant į konkrečias aplinkybes kartais galima vertinti kaip korupcinės veikos apraiškas“, – atsakyme Eltai apie dovanas pedagogams teigia STT atstovė Dovilė Andrijauskaitė.
Artėjant naujiesiems mokslo metams, dalis tėvų viešojoje erdvėje skundžiasi, kad kiti tėvai ragina bendromis visų tėvų lėšomis nupirkti klasės ar darželio auklėtojams keliones, išvykas, ekskursijas, vizitus pas grožio specialistus, įvairius dovanų čekius ir pan. Tuo metu kai kurie mokytojai patys viešai kalba apie dovanas, prašo tėvų jas padovanoti.
„Visų pirma svarbu pastebėti, kad dovanų kultūra Lietuvos viešajame sektoriuje, įskaitant ir ugdymo įstaigas, keičiasi į gerąją pusę. Dalis ugdymo įstaigų jau turi galiojančias etikos ir elgesio normas ar dovanų politikas, kuriose apibrėžta kaip turėtų elgtis darbuotojas gavęs dovaną ar neteisėtą atlygį. Vis dėlto dovanų klausimas ugdymo įstaigose išlieka aktualus, ypač jeigu apie tai nėra diskutuojama bendruomenėje, nenustatomos aiškios taisyklės arba į priimtas tvarkas nekreipiamas dėmesys“, – sako STT.
Tarnyba sako, kad gėlių ar su ugdymu susijusios atributikos dovanojimas mokytojui tradicinės šventės proga nėra korupcija.
„Tačiau konkrečiu atveju reikia atsižvelgti į gėlių puokštės vertę ir kitas aplinkybes, kad būtume tikri, ar nėra mėginimo išsiskirti, įsiteikti, ypatingai atkreipti mokytojo dėmesį į tam tikrą mokinį“, – teigia STT.
Alytaus Dzūkijos mokyklos vadovė Vilija Sušinskienė Eltai sakė, kad Alytaus miesto savivaldybė visiems mokytojams dovanoja dovanų čekį kanceliarinėms prekėms, o mokytojams buvo išaiškinta, kad šiuos čekius turės dar ir deklaruoti.
Viešai skelbiamame Alytaus Dzūkijos pagrindinės mokyklos korupcijos prevencijos įgyvendinimo plane rašoma, kad neformalaus ugdymo užsiėmimuose, naudojant informacines technologijas siekiama supažindinti mokinius su Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu ir kitais teisės aktais. Siekiama apie korupciją kalbėti per klasės valandėles, rengti pokalbius antikorupcine tema bei diskusijas įvairių klasių koncentruose apie korupcijos problemas mokykloje, siekiama visokeriopai skatinti nepakantumą korupcijos apraiškoms.
„Oi, aš tokių negirdėjau, tokios informacijos neturiu, pas mus turbūt nėra tokių turtingų tėvų. Turim kitokių rūpesčių – kaip surasti mokytojų ir t.t. “, – Eltai sakė mokyklos vadovė, paklausta ar jos vadovaujamoje ugdymo įstaigoje kalbama apie brangias tėvų dovanas pedagogams.
Klaipėdos Prano Mašioto progimnazija skelbia, kad savo veiklą grindžia krikščioniškomis vertybėmis, siekiama, kad dorinis auklėjimas būtų viso ugdymo proceso pagrindas.
„Vertybes tėvai ir žino ir mums dovanų nesiūlo, tai nėra aktualu, mes nediskutuojame. Jeigu kokią gėlę padovanoja Rugsėjo 1-ąją ar šokoladą, tai nemanom, kad dovana. Mums kelionės ir masažai nėra aktualūs. Pagarba yra didžiausia dovana mokytojui“, – Eltai sakė J. Grigienė.
Mokykla skelbia, kad informuoti apie galimas korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas ar kitus tapataus pobūdžio teisės pažeidimus galima progimnazijos elektroniniu paštu, savivaldybės anoniminiu pasitikėjimo telefonu, taip pat Specialiųjų tyrimų tarnybos kontaktais.
Pasak STT, antikorupcinis ugdymas vis dar išlieka progine veikla ir dažnokai vykdoma kartą per metus, pvz. artėjant Tarptautinei antikorupcijos dienai, tačiau pastaraisiais metais taip pat pastebimas nemenkas pedagogų noras kalbėtis apie sąžiningumą, skaidrumą švietimo bendruomenėse, formuoti mokinių sąžiningumo, pilietiškumo vertybes.
Atsižvelgdama į tai, 2022 m. STT pakvietė visus Lietuvos pedagogus į „Skaidrumo akademiją“ mokytojams. Šios programos tikslas – sudaryti erdvę, kurioje mokytojai galėtų savanoriškai tobulinti kompetencijas antikorupcinio sąmoningumo ugdymo srityje, sustiprintų įgūdžius bei vieni su kitais dalintųsi gerąja patirtimi.
Per dvejus (2022–2024 m.) mokslo metus prie „Skaidrumo akademijos“ programos mokytojams savanoriškai prisijungė daugiau nei 140 pedagogų iš visos Lietuvos, surengta 16 gerosios praktikos mainų renginių, skaityta 60 pranešimų. Seminaruose ir mokymų dirbtuvėse dalyvavo daugiau kaip 5600 Lietuvos bendrojo ugdymo ir profesinių mokyklų mokytojų. Programa bus tęsiama ir šiais mokslo metais.
Taip pat STT kasmet organizuoja ir kitus renginius mokiniams, jaunimui (pvz. jau tradiciniu tapo konkursas klasėms „Skaidrumą kuriame kartu!“), siūlomos patrauklios antikorupciniam ugdymui tinkančios priemonės (veikia e. platforma „Skaidrumo ženklelis“, sukurtas stalo žaidimas „Antikoruptika“ ir pan.), rengiamos pamokos, susitikimai su moksleiviais ir mokytojais.