Svarstomas siūlymas vartotojų ginčus su pardavėjais spręsti veiksmingiau
Seimo posėdyje po pateikimo pritarta Teisingumo ministerijos parengtoms Vartotojų teisių apsaugos įstatymo pataisoms, kuriomis tobulinama neteisminio vartotojų ginčų sprendimo tvarka.
„Priėmus šias pataisas, būtų labiau apsaugotos vartotojų teisės, ginčai tarp vartotojų ir pardavėjų ar paslaugų teikėjų būtų sprendžiami veiksmingiau. Specialių komisijų, nagrinėsiančių vartotojų skundus, sprendimai būtų privalomi, vartotojams dėl savo teisių gynimo nebereikėtų kreiptis į teismą“, – sako teisingumo ministras Juozas Bernatonis.
Įstatymo pataisose numatomas vartojimo ginčų komisijų, kaip vartojimo ginčų neteisminio sprendimo organų, sudarymas. Komisijos galės nagrinėti tuos ginčus, kai ginčo suma yra ne mažesnė nei 200 eurų. Šios komisijos bus specializuotos ir nagrinės vartojimo ginčus atskirose joms priskirtose vartojimo prekių ir paslaugų srityse (pavyzdžiui, elektronikos prekės, statybos darbai, laisvalaikio paslaugos ir pan.). Vartojimo ginčų komisija bus sudaryta iš 3 narių: Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovo, vartotojų asociacijos atstovo ir verslininkus vienijančios asociacijos paskirto atstovo. Toks socialinių partnerių įtraukimas užtikrins ginčų nagrinėjimo skaidrumą ir didesnes galimybes pasiekti taikų ginčo šalių susitarimą.
Teisingumo ministerijos parengtose pataisose numatoma, kad vartojimo ginčus nagrinėjančios institucijos sprendimas įsigalioja ir yra privalomas vykdyti, jeigu nė viena ginčo šalis per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo nepareiškia ieškinio bendrosios kompetencijos teisme Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.
Pagal šiuo metu galiojantį Vartotojų teisių apsaugos įstatymą ginčus nagrinėjančios institucijos sprendimai nėra privalomi. Vienintelė sankcija pardavėjui ar paslaugos tiekėjui, nevykdančiam rekomendacinio sprendimo, kai ginčas išnagrinėjamas vartotojo naudai – viešas paskelbimas apie tai Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) interneto tinklalapyje.
Projekte numatoma, kad vartojimo ginčus nagrinės ne tik VVTAT, bet ir kitos institucijos joms priskirtose srityse: Ryšių reguliavimo tarnyba (elektroninių ryšių ir pašto paslaugų srityje), Lietuvos bankas (dėl finansinių paslaugų), Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, Valstybinė energetikos inspekcija prie Energetikos ministerijos (energetikos srityje), Lietuvos advokatūros advokatų taryba. Be to, ginčo šalims susitarus, vartojimo ginčus galės nagrinėti ir nuolatinės arbitražo institucijos bei specialiai tam įsteigti viešieji juridiniai asmenys, kurių steigėjai vartotojų asociacijos ir verslininkus vienijančios asociacijos, taip pat civilinių ginčų taikinimo tarpininkai (mediatoriai).