Bendrajame pagalbos centre – apie operatorių darbą

Vakar Bendrajame pagalbos centre (BPC) vidaus reikalų ministro Sauliaus Skvernelio kvietimu surengtas susitikimas, per kurį žurnalistai supažindinti su šio centro darbu, problemomis ir jų sprendimo būdais.
BPC viršininkas Audrius Čiuplys informavo, jog vien pernai užregistruota per 3,8 mln. skambučių. Iš jų 768 tūkst. dėl tikrų įvykių, kurių metu buvo pasitelktos policijos, ugniagesių gelbėtojų ir medikų pajėgos.
A. Čiuplys atkreipė dėmesį, kad operatoriai turi galimybę matyti ne skambinančiojo vietos duomenis, o spindulį, kuris užmiestyje ir kaimo vietovėse kartais apima ne vienos dešimties kilometrų teritoriją. „Kad galėtume padėti, turime žinoti, kas ir kur vyksta. Todėl operatoriui būtina nurodyti tikslią vietą, nes į ją bus siunčiamos pajėgos. Būtina atsakyti į pateiktus klausimus, nes jei pajėgos bus išsiųstos ne tuo adresu, bus sugaišta kur kas daugiau laiko“, – kalbėjo BPC vadovas.
Žurnalistai domėjosi, kaip rengiami BPC operatoriai, kokie jų darbo krūviai bei atlyginimai. Pateikta informacija, kad operatoriai rengiami 3 mėnesius, o po to laukia 2 mėnesių praktika, kurios metu dirbama su patirtį turinčiu operatoriumi. Vienam operatoriui per budėjimą tenka priimti nuo 120 ir daugiau skambučių. Kalbėta ir apie motyvacijos nekeliančius atlyginimus. Šiuo metu BPC yra 50 neužimtų etatų. Dirbantys pagal darbo sutartį vidutiniškai uždirba 410 eurų, o statutiniai pareigūnai – 450 eurų.
Šiame darbe būtina išmanyti kitų tarnybų darbą, reikia daug patirties – operatoriui tenka būti policininku, gaisrininku, mediku, psichologu, aplinkosaugininku ir vertėju. Itin akcentuota šiame darbe psichologinių žinių svarba. Bandant spręsti šią problemą, artimiausiu metu BPC operatorių laukia specialūs mokymai, kuriuose jie mokysis valdyti konfliktines situacijas.
Spaudos konferencijoje žurnalistai turėjo progos įsitikinti, kaip yra kalbamasi su BPC operatoriais, paskambinus bendruoju pagalbos telefonu 112. Įrašuose apstu pykčio, pasityčiojimų ir keiksmažodžių.
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktorius Remigijus Baniulis pažymėjo, kad Lietuvoje, lyginant su Švedija, Suomija, Estija, smarkiai stokojama saugos kultūros, nes mūsų šalyje operatoriams tenka 2–3 kartus didesnis darbo krūvis.
„Paskambinus pagalbos telefonu, su operatoriumi reikia bendrauti, o ne jam diktuoti, ką jis turi daryti, informuoti, kas įvyko ir kur. Tai padėtų išgelbėti kur kas daugiau gyvybių. Bandymas dominuoti yra didžiausia klaida“, – sakė R. Baniulis.
R. Baniulis patikino, kad įsigaliojus naujam Vidaus tarnybos statutui, keliasdešimčia eurų padidės statutinių pareigūnų atlyginimai, bus daugiau mokama už darbą nakties metu. Jo nuomone, neturėtų kisti ir šio centro pareigūnų statusas, nes jie dirba labai atsakingą darbą.
BPC pamainos vadovas Dainius Vedrickas, šiame centre dirbantis vienuolika metų, kalbėjo apie nuolatinį stresą, kuris yra neatsiejamas nuo operatorių darbo. Kiekvienas jį išgyvenantis savaip. Pasak jo, ne vienas ir grįžęs namo bando vis kitaip modeliuoti įvykių situacijas, mėgindamas atsakyti, ar viską padarė taip, kaip reikia. „Kodėl dirbu šį darbą? Nes padėti žmonėms yra kilnu. Atėjau čia dirbti iš priešgaisrinės apsaugos. Vienas žmogus patikino, kad čia lauks kūrybinis darbas, – pašmaikštavo D. Vedrickas. – Ir iš tiesų kūrybinis, nes stresinėse situacijose žmogus ne visada sugeba perteikti tai, kas būtina. Tenka gebėti išgauti informaciją, kad galėtum jam padėti“.