Gyvulininkystės ūkiuose – vaikų būriai
Šviečiamosios gyvulininkystės programos įgyvendinimui įsibėgėjant švietimo įstaigų 1–4 klasių moksleiviai vyksta į ekskursijas po ūkius. Čia jiems pasakojama apie gyvulius, rodoma, kaip jie laikomi, prižiūrimi. Vyresniųjų klasių mokiniai su mokytojais organizuoja diskusijas, viktorinas ir kitus renginius gyvulininkystės tema, o mažiausieji – darželinukai glosto triušius, stebi paukščius, atvykusius pas juos tiesiai į darželius.
Svarbu pamatyti savo akimis
Rajonų mokyklos dažnai organizuoja keliones į savo mokinių tėvų ūkius. Sudeikių (Utenos r.) mokyklos-daugiafunkcio centro moksleivių pirmasis Šviečiamosios gyvulininkystės programos užsiėmimas vyko ūkininkų Artūro ir Daivos Vitkūnų ūkyje. „Jų sūnus yra mūsų mokyklos antrokas. Visi su nekantrumu vykome į klasės draugo tėvų ūkį, – pasakojo pedagogė Kristina Černiauskienė. – Berniukus itin domino technika, traktorius: galėjo į juos įlipti. Vaikai klausėsi ūkio šeimininkų pasakojimo – kuo šeriami gyvuliai, kur laikomas pašaras, kaip jie bendrauja tarpusavyje“.
Ūkyje vaikai pamatė skirtingų veislių karves, veršelius. Ypač džiaugėsi matydami neseniai atvestus veršelius. „Vaikams buvo įdomu stebėti, kaip karvės melžiamos mechanizuotai. Visus nustebino, kiek pieno duoda karvė, “ – sakė mokytoja. Aplankę fermą vaikai vyko į ūkininko namus, kur gerdami pieną, ragaudami sūrio su obuoliene aptarė, ką matė ūkyje, ką nauja sužinojo.
Kauno V. Kuprevičiaus pagrindinės mokyklos pradinukai lankėsi Kaišiadorių r. UAB „Agrolinija“. Čia auginami mėsiniai galvijai angusai, laikoma avių. Viešnagė ūkyje prasidėjo nuo paskaitos apie ūkinius gyvūnus. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Veterinarijos akademijos lektorius dr. Arūnas Rutkauskas papasakojo vaikams apie ūkiuose laikomus gyvulius – melžiamas karves, mėsinius galvijus, kiaules, avis, kitus gyvulius ir paukščius. Lektorius paaiškino, kodėl kiekvienas gyvulys laikomas skirtingomis sąlygomis, šeriamas skirtingais pašarais, atsakė į vaikų klausimus. „Vaikams viskas įdomu, jie žingeidūs, – sakė A. Rutkauksas. – Vis dėlto svarbiausia jiems pamatyti pačius gyvulius. Tą galimybę jie turi atvažiavę į ūkį“.
Ketvirtokė Justė pasakojo, kad pirmą kartą pamačiusi gyvulius šiek tiek išsigando. Tačiau greitai atskyrė, kurie iš jų „vaikai“, o kur „mamos“. „Kai aplankėm gyvulių „vaikų darželį“, man pasirodė, kad tie gyvuliai labai dideli. Bet kai pamačiau kartu veršiukus ir mamas, supratau, kad jie dar visai mažiukai, – pasakojo mergaitė. – Dabar aš suprantu, kad ūkininkauti – labai sunku. Ir labai ačiū tiems žmonėms, kurie dirbą šį sunkų darbą ir rūpinasi gyvuliais.“
Viktorinose sužinoma apie gyvulininkystę
Kėdainių r. Akademijos gimnazijos šeštokai ir septintokai, dalyvaujantys Šviečiamosios gyvulininkystės programoje, surengė renginį-diskusiją apie pieno produktus ir jų įtaką žmogaus sveikatai. „Kokie yra pieno produktai, kaip jie gaminami, kuo naudingi žmogaus sveikatai – tai buvo svarbiausios aptartos temos, – pasakojo mokytoja Daiva Barauskienė. – Kiekviena dalyvių grupė pristatė plakatus apie pasirinktus pieno produktus, pateikė daug informacijos. Buvo įdomu klausytis ir sužinojome daug naudingų dalykų.“
Vaikų darželiuose – ūkinių gyvūnų parodos
Moksleivių grupės lankosi fermose, o į darželius smulkūs gyvuliukai – triušiai, paukščiai – atvežami. Vilniaus „Coliukės“ lopšelio-darželio auklėtiniai mokėsi pažinti naminius gyvūnus ir jų naudą žmonėms. Darželio direktorė Birutė Spruogienė pasakojo, kad vykdant Šviečiamąją gyvulininkystės programą darželinukai sužinojo, kuo skiriasi pieninė ir mėsinė galvulininkystė, kokia jų nauda žmogui. „Po informatyvaus edukacinio filmo ir auklėtojos pamokėlės vaikai spalvina užduočių knygeles, ieško jose ir atpažįsta gyvuliukus. Taip įtvirtina gautas žinias, – pasakojo direktorė. – Didžiausią įspūdį vaikams paliko triušių parodėlė darželyje ir bendravimas su gyvūnais. Tai vaikams suteikė daug džiaugsmo, šilumos, pažinimo ir smagaus gyvo bendravimo su gyvūnais.“ B. Spruogienė džiagėsi, kad ne tik Šviečiamojoje gyvulininkystės programoje dalyvaujantys vaikai daug sužino apie gyvulius. Auklėtojos ir kitų grupių vaikučiams pasakoja apie juos, demonstruoja edukacinius filmus.Vaikai dalyvavo žaidimuose, galėjo paglostyti triušiuką, atsakinėjo į parodėlės kuratorių klausimus, dalinosi pastebėjimais apie triušių elgesį.
Šviečiamoji gyvulininkystės programa
Numatyta, kad 2015–2016 m. mokslo metais Šviečiamojoje gyvulininkystės programoje dalyvaus 100 švietimo ir ugdymo įstaigų: 20 ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo (po 4 iš Kauno, Klaipėdos, Šiaulių ir Vilniaus), 40 pradinio ir 40 pagrindinio ugdymo (po 4 iš apskrities: 2 iš miesto ir 2 iš kaimo). Šviečiamąja gyvulininkystės programa siekiama prisidėti prie gyvulininkystės sektoriaus plėtros Lietuvoje skatinimo. Programos tikslas – sudominti vaikus ir jaunimą gyvulininkyste. Programa skirta ikimokyklinio ir mokyklinio 1–4 bei 5–8 klasių vaikams.
Šviečiamąją gyvulininkystės programą vykdo Žemės ūkio ministerija kartu su Programos „Leader“ ir žemdirbių mokymo metodikos centru.