18 vasario, 2016
Žilvinas Pranas Smalskas

Alchemikas iš Kališkų kaimo

Anykščių menininkų asociacija tęsia projektą „Gatvės galerija”. Šių metų projektas „Gatvės galerija 16“ skirtas Vietos bendruomenių metams. Projektą remia Lietuvos kultūros taryba, Anykščių rajono savivaldybė. Informacinis rėmėjas – laikraštis „Šilelis”. Anykščių miesto centre įrengtoje vitrinoje eksponuojami anykštėnų dailininkų bei tautodailininkų darbai, kurie geriausiai atspindi regiono etnokultūrą. Parodas nemokamai gali apžiūrėti visi praeiviai. Šiais metais surengta pirmoji parodų ciklo „Gatvės galerija 16“ paroda, joje eksponuojami Andriaus Rozanovo keramikos darbai. Pirmosios personalinės parodos surengimo proga spausdiname menininko Andriaus Rozanovo pasakojimą apie save:

„Gimiau praėjusiame amžiuje, kuomet Lietuva dar priklausė  Tarybų sąjungai, gimiau name, kuris stovėjo Lenino aikštėje Nr. 7 A, Panevėžyje. Mūsų namas buvo per vieną metrą nuo Panevėžio dramos teatro. Ten prabėgo mano vaikystė. Prisimenu, kaip mama mane pastatydavo ant palangės ir aš galėjau matyti dramos teatro repeticijų salę. Tuo metu ten dirbo tokios žvaigždės, kaip Juozas Miltinis, Donatas Banionis, Bronius Babkauskas, Algimantas Masiulis, Romas Urvinis ir kiti. Ta įstaiga formavo viso miesto gyvenimą. J.Miltinio asmenybė traukė menininkus, ten rinkosi aktoriai, dailininkai, muzikantai. Su jų vaikais aš žaisdavau kieme, kalbėdavomės apie menininkų gyvenimą. Gal tai ir nulėmė, kad aš nenuėjau su nusikaltėlių gaujomis „Tulpiniais” ar „Žemaičiais”. Panevėžys tuo metu buvo pramonės ir nusikaltėlių miestas. Bet man vaikystėje suformuota pasaulėžiūra neleido tuo žavėtis. Aš norėjau būti menininku.

Vidurinėje mokykloje mokiausi vidutiniškai, dailės būrelio nelankiau. Po aštuonių klasių mama mane „nukreipė” į Panevėžio žemės ūkio mokyklą, nes čia mokėsi daugiausia kaimo vaikai, tad chuliganizmo lygis buvo mažesnis, nei visame mieste. Būdamas šešiolikos metų nuvažiavau pas tėvą Stanislovą. Pagyvenau pas jį kelias dienas ir supratau,  kad ir aš šitaip norėčiau gyventi vienkiemyje su draugais bendraminčiais. Baigęs proftechninę mokyklą, įgijau vairuotojo – suvirintojo specialybę. Mokėjau prie laukuose sulūžusio kombaino privažiuoti su elektros generatorių vežančiu sunkvežimiu ir suvirinti. Manęs toks darbas netraukė. Ačiū Landsbergiui, kad sugriovė kolūkius.

Įsidarbinau Panevėžyje keramikos dirbinių kooperatyve. Ten iš molio liedavome „servizus”. Išmokau „suvaldyti” molį ir pamilau šią medžiagą. Tik man vis norėjosi iš molio gaminti kažką kūrybiškesnio. Vis svajodavau, kad gyvensiu vienkiemyje ir kursiu molio dirbinius. Taip ir įvyko.

Kai bankrutavo mūsų kooperatyvas, aš vietoje atlyginimo gavau elektrinę krosnele. Ji buvo maža, išdegti galėdavau tik du puoduko dydžio gaminius. Pardaviau butą Panevėžyje ir nusipirkau sodybą Anykščių rajone prie Virintos upės. Galima sakyti, kad mano vaikystės svajonės išsipildė, tik mano draugai liko Panevėžyje. O aš pradėjau gaminti molio dirbinius. Jaučiausi, kaip koks alchemikas. Juk keramika sujungia pagrindines alchemijos medžiagas: žemę, orą, vandenį, ugnį ir metalą. Prisimenu, kaip sunku būdavo gauti įvairiaspalvės glazūros. Tai aš savo dirbinius įkaitindavau iki 1000 laipsnių karščio ir įkišęs į krosnelę ranką, su pincetu ištraukdavau švytintį įkaitusį molio dirbinį ir įmesdavau į pjuvenas. Įvykdavo reakcija ir molio paviršius įgaudavo įdomų dekorą. Molį kasdavau pats laukuose. Jį valydavau. Iš skalbimo mašinos pasigaminau tokį mikserį, kuriame plakdavau molį su vandeniu. Jam išskydus, perkošdavau per makaronams skirtą košti  „duršlioką”, vėliau per tankų kaprono skudurą. Dirbau primityviai, bet mane valdė jaunatviškas entuziazmas. Nuo pirmadienio iki penktadienio gaminau kumščio dydžio dirbinėlius. Didesni netilpdavo į krosnelę. Darydavau puodukus, žvakides, pakabukus ir kitokius dirbinėlius. Šeštadienį ryte susikraudavau savo dirbinius į kuprinę ir pėsčias eidavau tris su pusę  kilometro iki asfaltuoto kelio. Tada autostopu važiuodavau per Ukmergę į Vilnių. Iki pietų pasiekdavau Pilies gatvę, ten prekiaudavau. Pernakvodavau pas draugus studentų bendrabutyje, sekmadienį iki vakaro prekiaudavau, o tada, nusipirkęs duonos, aliejaus, kavos ir „Primos”, paskutiniu autobusu važiuodavau namo. Taip gyvenau daugiau nei dvejus  metus. Vedžiau, gimė du vaikai. Mano žmonai tokia romantika atsibodo ir ji su vaikais išvažiavo į Vilnių.

Išsiskyręs ilgai vienas nebuvau. Kartą Vilniuje per Kaziuko mugę viena mergina pasiprašė šalia manęs pardavinėti savo molio dirbinius. Aš sutikau. Per tris dienas ten prekiaudami susipažinome. Ji – Dangira Pyragaitė iš Anykščių. Dabar kartu gyvename ir kuriame, turime sūnų. Tik pradėjus bendrauti, mūsų darbai buvo labai skirtingi. Bet sakoma, kad gyvendami žmonės supanašėja. Taip atsitiko ir su mūsų kūryba. Daug darbų darome bendrai. Man lengviau sekasi grubūs darbai, o ji geriau glazūruoja ir atlieka kitus, daugiau kruopštumo reikalaujančius darbus.

Keramikams atėjo geresni laikai. Dabar lengvai galima įsigyti įvairaus molio, spalvotų glazūrų, atsidarė dailės salonų, kuriuose galima parduoti savo gaminius. Daugiau kaip metus bandėme dirbti Anykščių menų inkubatoriuje. Manėme, kad jie padės mums išvežti savo kūrinius plačiau į su Anykščiais draugaujančius miestus. Bet jie nieko mums nepadėjo. Paskelbė apie edukacinę programą, bet tokią daro ir muziejuje. O mums reikėjo išsipirkti leidimus individualiai veiklai, mokėti inkubatoriui už patalpas, įrangą ir už elektrą. Dar kasdien važiuodavom iš kaimo, tad išlaidos buvo nemenkos. O dieną susikaupti darbui trukdydavo ateinantys inkubatoriaus lankytojai. Nusprendėme, kad namuose bus pigiau ir ramiau.

Dabar abu su Dangira kuriame namuose. Prekiaujame mugėse ir priimame individualius užsakymus. Nuo 1997 metų dalyvaujame Anykščių tautodailininkų parodose. Mūsų dabai buvo eksponuojami Londone galerijoje „London bridge”, Alta miesto rotušėje Norvegijoje, galerijoje „Utopija” Hostebro mieste Danijoje.
Keramika – užburianti alchemija“.


Vita Daniliauskas / Dariaus Pavalkio nuotr.
21 gruodžio, 2024

Prieš 70 metų, Kūčių išvakarėse, tarsi lenktyniaudamas su Kūdikėlio Jėzaus atėjimu, Griškabūdžio parapijos narių Liudos ir Vytauto Daniliauskų šeimoje apie […]

19 gruodžio, 2024

Seimas pakoregavo buvusios kadencijos parlamentarų sudarytą 2026 metais minimų Lietuvai svarbių įvykių, asmenybių sukakčių ir kitų atmintinų datų sąrašą. Tokią […]

18 gruodžio, 2024

Sostinės taryba kompozitoriui, ilgamečiam berniukų ir jaunuolių choro „Ąžuoliukas“ vadovui prof. Vytautui Miškiniui suteikė Vilniaus garbės piliečio vardą. Toks įvertinimas […]

Gintarės Grigėnaitės nuotr
17 gruodžio, 2024

Šiandien Kultūros ministerijoje 2024 m. Bronio Savukyno premija įteikta rašytojai, eseistei, žurnalistei Gintarei Adomaitytei. Premija ji įvertinta už daugiametę ekspresyvią […]

14 gruodžio, 2024

Gruodžio 10 d. pasibaigė pusę metų trukęs dekoratyvinės skulptūros „Žygimantas ir Barbora“ idėjos sukūrimo konkursas. Lietuvos mokslų akademijos Vrublevskių biblioteka […]

Modesto Endriuškos nuotr.
13 gruodžio, 2024

„Galiausiai civilizacijos žūsta dėl to, kad klauso savo politikų, o ne savo poetų”, – sakė vienas žinomiausių pasaulyje lietuvių kino […]

12 gruodžio, 2024

Gruodžio 12 d. Šiandien Lietuvos sezono Prancūzijoje uždarymo diena. Sezoną užbaigs būgnininko, perkusininko, kompozitoriaus bei vizualiojo meno kūrėjo Vladimiro Tarasovo […]

Danutė Ardzijauskaitė / Birutės Nenėnienės nuotr.
11 gruodžio, 2024

Gyvenantieji atokiau nuo pernakt apšviestų didmiesčių ar rajono centrų metų pabaigoje kaip niekas kitas patiria metų pabaigos trumpųjų dienų ir […]

Talpūnuose gyvenanti Almutė Laučiūnienė „YouTube“ kanale paskelbė daugiau kaip pusketvirto tūkstančio savo įdainuotų liaudies dainų ir giesmių bei savo sukurtų dainų / autorės archyvo nuotr.
11 gruodžio, 2024

Talpūnų kaime, Kaišiadorių rajone, netoli Žaslių miestelio gyvenančią Almutę Laučiūnienę muzika kasdien lydi nuo vaikystės. Jos tėvelis Kazimieras buvo didelis mėgėjas dainuoti, […]

10 gruodžio, 2024

Seimas linkęs suteikti valstybės pripažinimą Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“. Antradienį už tai numatantį nutarimo projektą po svarstymo balsavo 71 […]

10 gruodžio, 2024

Biblioteka – erdvė, kur susitinka kartos, dalijamasi patirtimi ir drauge mokomasi. 2024 m. gruodžio 6 d. Pagėgių savivaldybės Vydūno viešojoje […]

9 gruodžio, 2024

Palangoje esantis Lietuvos nacionalinio muziejaus (LNM) padalinys Jono Šliūpo muziejus dabar lankytojus pasitinka ne tik atnaujintu pastatu, bet ir tvarkinga, […]

6 gruodžio, 2024

Lietuvos kultūros sostinės titulą perima Druskininkai – kurortas, garsėjantis ne tik sveikatinimu, bet ir intensyviu kultūriniu gyvenimu, kuris 2025-aisiais taps […]

6 gruodžio, 2024

Tarp keturių istorinių Lietuvos sostinių įsikūrusius Kaišiadoris anksčiau daugelis pravažiuodavo neužsukdami. Šiais metais viskas pasikeitė: į miestą traukiniais ir automobiliais […]

6 gruodžio, 2024

34-oji Lietuvos rašytojų sąjungos premija skirta literatūros tyrinėtojai, habilituotai humanitarinių mokslų daktarei, Vilniaus universiteto profesorei emeritei Viktorijai Daujotytei-Pakerienei už autobiografinių […]

3 gruodžio, 2024

Trumposios prozos skaitymų festivalis „Imbiero vakarai“, prasidėjęs prieš dvidešimt metų ir skirtas rašytojui Jurgiui Kunčinui atminti, vėl nustebino žodžio meistryste […]

D. Živelienės nuotr.
29 lapkričio, 2024

Šiandien Lietuvoje įvyko svarbus pokytis – Slow Food organizacija oficialiai patvirtino dvi naujas bendruomenes mūsų šalyje. Tai ženklas, kad visame […]

Gintarės Grigėnaitės nuotr.
28 lapkričio, 2024

Kultūros ministras Simonas Kairys Sapiegų rūmuose Vilniuje įteikė šių metų Kultūros ministerijos premijas labiausiai įvairiose srityse nusipelniusiems kultūros ir meno […]

Linos Poškevičiūtės nuotr.
28 lapkričio, 2024

Šakių rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje atidaryta Vilkaviškio rajone, Opšrūtuose, gyvenančios žurnalistės Birutės Nenėnienės žirgų fotografijų paroda.  Fotografijų autorę pristatęs jos […]

Audimas klasikinės tapiserijos technika Lietuvos nacionaliniame muziejuje / Silvestro Samsono nuotr.
28 lapkričio, 2024

Lietuvos nacionalinis muziejus ir šiais metais dalyvauja „Socialinio recepto“ iniciatyvoje. Projektu siekiama stiprinti vyresnio amžiaus žmonių psichologinę gerovę ir psichikos […]