A. Bilotaitė: situacija Kalvarijos savivaldybėje pažeidžia ir vietos bendruomenės, ir valstybės interesus
Vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė pateikė Seimui svarstyti siūlymą įvesti tiesioginį valdymą Kalvarijos savivaldybėje. Pasak ministrės, Kalvarijos savivaldybės meras ir taryba iki šiol nesugeba rasti išeities iš aklavietės ir pasiekti politinio kompromiso, tad atsiranda teisinis pagrindas įvesti tiesioginį valdymą.
Nuo 2022 m. vasario 17 d. iki šiol Kalvarijos savivaldybės taryba nėra paskyrusi administracijos direktoriaus.
„Tokia situacija pažeidžia ir vietos bendruomenės, ir valstybės interesus. Nesant savivaldybės vykdomosios institucijos neužtikrinamas tinkamas valstybės biudžeto vykdymas, tuo pačiu neužtikrinamas paslaugų gyventojams teikimas“, – sakė ministrė A. Bilotaitė.
Anot vidaus reikalų minisrės, tiesioginis valdymas Kalvarijos savivaldybėje – tai kraštutinė priemonė, kurios, deja, tektų imtis. Pagal įstatymą Vyriausybės įgaliotiniu Kalvarijos savivaldybėje taptų politinio pasitikėjimo tarnautojas, kurį Seimui pritarus paskirtų Vyriausybė.
Tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje ir Vietos savivaldos įstatymuose nustatyta, kad taryba privalo per 2 mėnesius, kai nutrūksta savivaldybės administracijos direktoriaus įgaliojimai, paskirti kitą savivaldybės administracijos direktorių. Priešingu atveju savivaldybės teritorijoje gali būti įvedamas tiesioginis valdymas, kuris negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius, jeigu įstatymuose nenustatyta kitaip.
Įsigaliojus Seimo nutarimui dėl tiesioginio valdymo įvedimo savivaldybės teritorijoje, šios savivaldybės taryba, tarybos nariai ir savivaldybės meras įgaliojimų netenka. Tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje įgyvendina Vyriausybė per Vyriausybės įgaliotinį, vykdantį savivaldybės tarybos ir mero įgaliojimus, kurie būtini įstatymų nustatytoms savivaldybių funkcijoms atlikti.
Pabrėžtina, jog pati savivaldybės administracija, savivaldybės įstaigos ir įmonės toliau tęsia savo veiklą įprastai, nors išrinkti vietos politikai (meras, administracijos direktorius ir savivaldybės tarybos nariai) bus nušalinti nuo valdymo ir sprendimų priėmimo.
Nepriklausomos Lietuvos Respublikos istorijoje tiesioginis valdymas 1991 m. buvo įvestas Vilniaus ir Šalčininkų rajonų savivaldybėse bei dalyje kitų savivaldybių.
Siūlymą dėl tiesioginio valdymo įvedimo savivaldybės teritorijoje Seimui teikia Vyriausybė, o galutinį sprendimą priima Seimas.