26 lapkričio, 2024
VILNIUS TECH

Artėjant Juodajam penktadieniui – mokslininkų įžvalgos: kodėl jis vertinamas dviprasmiškai?

Nuo pat atsiradimo JAV XX a. pr. „Juodasis penktadienis“ tapo tarptautiniu reiškiniu, pasižyminčiu masiniais išpardavimais ir ypatingais pasiūlymais. Jis leidžia stebėti ir pirkėjų džiaugsmą, ir vis besikeičiančias jų elgsenos tendencijas, kurios veikia verslo sprendimus. „Juodojo penktadienio“ fenomeną tyrinėja viso pasaulio vadybos srities mokslininkai, tad kuo jis toks įdomus?

Kodėl juodasis?

Įdomu, kad „Juodasis penktadienis“ iš pradžių neturėjo nieko bendra su didelėmis nuolaidomis ar apsipirkimo švente. 1960-aisiais Filadelfijoje policininkai taip ėmė vadinti dieną po Padėkos dienos, dėl didžiulių minių ir eismo spūsčių. Tai būdavo chaotiška diena, nes policijai tekdavo suvaldyti ne tik pirkėjų srautus, bet ir atvykėlius į futbolo rungtynes. 

Pasak VILNIUS TECH Verslo vadybos fakulteto Vadybos katedros docentės dr. Jolantos Nalivaikės,tik 1980-aisiais terminui „Juodasis penktadienis“ mažmeninėje prekyboje suteikta pozityvesnė ekonominė reikšmė. Pastebėta, kad tądien parduotuvės, visus metus balansavę „raudonojoje“ nuostolingoje zonoje, galėdavo uždirbti tiek, kad finansiniai įrašai būdavo pažymėti juoda spalva, reiškiančia pelną. Taip „Juodasis penktadienis“ daugeliui įmonių tapo galimybe pasiekti pelningumą ir sėkmingai užbaigti metus.

Kuo pasaulio mokslininkus domina „Juodasis penktadienis“?

Vadybos srities mokslininkai visame pasaulyje analizuoja vartotojų elgsenos ypatumus, taikydami įvairius tyrimo metodus – nuo apklausų iki didžiųjų duomenų analizės. Pavyzdžiui, sentimentų analizė padeda vertinti vartotojų nuotaikas, nagrinėjant komentarus internete. Pasak šių metų Gebze technikos universiteto mokslininkų analizės, vartotojų reakcijos į „Juodojo penktadienio“ pasiūlymus – nuo didelio susižavėjimo iki skepticizmo. Pastarasis susijęs su realybės neatitinkančiais teiginiais reklamoje, piktnaudžiavimu vartotojų pasitikėjimu, religiniais ir kultūriniais prieštaravimais bei reklamos pertekliumi. Vartotojai vertina skaidrias ir sąžiningas nuolaidas, jautrūs apgaulingoms akcijoms, o tai skatina verslus prisitaikyti prie didėjančio vartotojų sąmoningumo ir teikti daugiau dėmesio rinkodaros autentiškumui. 

„Minėto tyrimo duomenys taip pat rodo, kad vartotojams vėl svarbi šventinė patirtis, kuri ilgą laiką buvo pagrindine priežastimi, skatinusia dalyvauti „Juodojo penktadienio“ išpardavimuose. Jos svarba nuo 2018 m. buvo sumenkusi. Vartotojai pabrėžė sumažėjusį apsipirkimo džiaugsmą ir nusivylimą dėl „tikrų“ nuolaidų trūkumo, reklaminių akcijų pertekliaus. Tyrimas taip pat leido prisiminti „Juodojo penktadienio“ istoriją: nors smurtinių incidentų nuo 2016 m. žymiai sumažėjo, vartotojų atmintyje jie vis dar išlikę, ir kuria nepriimtiną rizikingo apsipirkimo atmosferą. Viena pagrindinių neigiamų vartotojų patirčių tuomet buvo prekių trūkumas, ypač 2018 m., tačiau vėlesniais metais ši problema vėl išryškėjo dėl netinkamai prognozuoto reklamos poveikio. Tokie atvejai didino nusivylimą ir neigiamą požiūrį į „Juodąjį penktadienį“, – pasakoja VILNIUS TECH Verslo vadybos fakulteto Verslo vadybos fakulteto mokslininkė.

Kaip „Juodasis penktadienis“ paskatino „Žaliojo penktadienio“ atsiradimą?

Pasak mokslininkų, vienas pagrindinių „Juodojo penktadienio“ iššūkių – išlaikyti skaidrumą, atitikti vartotojų lūkesčius ir nepamesti prekės ženklo vertybių, kadangi vartotojai tampa sąmoningesni ir šiandieninės technologijos jiems leidžia lengviau sekti kainų pokyčius, todėl įmonėms yra būtina užtikrinti, kad jų pasiūlymai būtų autentiški ir sąžiningi.

Moksliniai tyrimai rodo, kad vartotojų nuotaikos labai poliarizuotos: vieni džiaugiasi galimybe sutaupyti ir planuoti iš anksto, kiti skeptiškesni – įžvelgia manipuliatyvią rinkodaros strategiją, juos piktina „netikros“ nuolaidos, perteklinis vartojimas, nuvilia impulsyvus pirkimas. Pastebima, kad vis dažniau vartotojai kritikuoja „greenwashing“ ir „bluewashing“ taktikas, kai įmonės save pristato kaip ekologiškas ar socialiai atsakingas, bet iš tiesų nesiūlo jokios su tuo susijusios pridėtinės vertės. Augantis vartotojų skepticizmas skatina prekių ženklus atsargiau rinktis reklamos strategijas ir vengti klaidinančių teiginių. Vartotojų sąmoningumas paskatino tokias alternatyvas, kaip „Žaliasis penktadienis“. Tai yra tvarių apsipirkimo praktikų kampanija, kuri skatina atsakingą vartojimą, aplinkosaugą ir perdirbimą. 

„Pernai viena Lietuvos energetikos bendrovių inicijavo kampaniją, kviesdama vartotojus atsakingai rinktis prekes ir paslaugas bei vengti spontaniškų pirkinių. Iniciatyvos metu Vilniaus televizijos bokštas buvo apšviestas žalia spalva. Lauko veikloms skirtos įrangos, drabužių ir aksesuarų pardavimo įmonė REI uždarė parduotuves (net 181!) ir kvietė savo darbuotojus (apie 16 000) bei klientus laiką leisti gamtoje, siųsdami žinutę, kad laikas kartu su šeima ar draugais yra vertingesnis nei aklas pirkimas. Tokios kampanijos augina įmonės reputaciją, stiprina prekės ženklą ir skatina vartotojus susimąstyti apie vertybes. Šiandieninė „Juodojo penktadienio“ sėkmė slypi ne vien nuolaidose, bet ir gebėjime kurti vertę, atitinkančią pirkėjų lūkesčius ir principus“, – tikina doc. dr. Jolanta Nalivaikė.

Kaip skiriasi apsipirkimo įpročiai įvairiose šalyse

Vertinant praėjusių metų duomenis, matyti, kad „Juodąjį penktadienį“ JAV parduotuvėse apsipirko 76,2 mln. žmonių – 4,5 % daugiau nei 2022 m., ir tai tapo metų apsipirkimo diena. Apklausos rodo, kad ypatingai palankiai išpardavimus vertina Z karta – net 9 iš 10, nors 6 iš 10 po to pasigaili bent vieno iš pirkinių.

Vertinant pernykščius Europos „apsipirkimų lyderius“ (pagal dalyvavimą ir užsakymų skaičių), TOP 3: Vokietija, Didžioji Britanija ir Italija. Anot “FoxIntelligence by NielsenIQ” duomenų, Vokietijoje ir Didžiojoje Britanijoje net 48 % vartotojų užsisakinėjo internetu. Vokiečiai išleido vidutiniškai 251 Eur, italai – 206 Eur, o britai – 178 Eur. 

„Remiantis „Paysera“, pernai Lietuvos vartotojų vidutinis pirkinių krepšelis siekė 66 Eur ir, palyginti su 2022 m., augo. „Juodojo penktadienio“ savaitgalį apsipirkimas e. parduotuvėse išaugo 28 %, palyginti su įprasta lapkričio diena. Pernai Lietuvoje populiariu buvo mokėjimo būdas „pirk dabar, mokėk vėliau“, kurio vidutinė krepšelio vertė siekė 474 € – dažniausiai pirktos brangesnės prekės, kaip papuošalai, grožio ir sveikatos paslaugos bei sezoninė prekė – padangos.

Tačiau yra šalių, kuriose dėl tradicijų ir vartojimo kultūros „Juodasis penktadienis“ mažiau reikšmingas. Pavyzdžiui, Indijoje, bet indai turi kitą didžiausią apsipirkimo laikotarpį, susijusį su 5 dienas trunkančia šviesos švente Diwali. Afrikos, Azijos regionai taip pat neturi gilios „Juodojo penktadienio“ tradicijos“, – dalijasi Verslo vadybos fakulteto Vadybos katedros docentė dr. J. Nalivaikė.


12 kovo, 2025

Trečiadienį Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo nuo šių metų rugsėjo šalies regionuose veikiančiose gimnazijose trečias ir ketvirtas klases bus leidžiama formuoti […]

11 kovo, 2025

Antradienį minint 35-ąsias Nepriklausomybės atkūrimo metines, Vilniaus Universiteto (VU) Filologijos fakulteto dėstytojai dr. Ernestai Kazakėnaitei įteikta Valstybės Nepriklausomybės stipendija.  E. Kazakėnaitei paskirti […]

11 kovo, 2025

Duodama interviu JAV transliuotojui „Fox News“, Lietuvos krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė perspėjo dėl bet kokių pastangų konfliktą Ukrainoje išspręsti […]

11 kovo, 2025

Jeigu rengiant susitarimą dėl taikos Ukrainoje viršų paimtų ne Vakarų, o Rusijos pozicija, Kinija iš to padarytų savas išvadas ir […]

10 kovo, 2025

Lenkija ketina surengti didelio masto karines pratybas, kurių metu bus tikrinamas šalies pasirengimas galimam kariniam konfliktui. Apie tai paskelbta penktadienį, […]

9 kovo, 2025

Automobilių padangos yra vienas svarbiausių transporto priemonės elementų, užtikrinančių saugumą ir komfortą kelionės metu. Šiandien vis daugiau vairuotojų renkasi padangas […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

7 kovo, 2025

Per pastaruosius trejus metus Birštone augantis turistų srautas ir nuosekliai plėtojama apgyvendinimo, sveikatinimo bei kita turizmo infrastruktūra atnešė džiugių permainų […]

7 kovo, 2025

Jungtinės Valstijos „griauna“ nusistovėjusią pasaulio tvarką, keisdamos savo poziciją dėl Rusijos invazijos į Ukrainą, ketvirtadienį pareiškė Kyjivo ambasadorius Jungtinėje Karalystėje. […]

7 kovo, 2025

Kinijos specialusis pasiuntinys Europos reikalams Lu Shaye pareiškė, kad yra „pasibaisėjęs“ tuo, kaip prezidentas Donaldas Trumpas elgiasi  su Amerikos sąjungininkais […]

V. Zelenskis, A. Costa ir U. von der Leyen aptarė Ukrainos ir Europos gynybos stiprinimą / EPA-ELTA nuotr.
7 kovo, 2025

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis Briuselyje susitiko su Europos Komisijos (EK) pirmininke Ursula von der Leyen ir Europos Vadovų Tarybos (EVT) […]

6 kovo, 2025

Europos centrinis bankas (ECB) ketvirtadienį dar kartą sumažino palūkanų normas, kad paskatintų sunkumų kamuojamą euro zoną, tačiau leido suprasti, kad […]

EPA-ELTA nuotr.
6 kovo, 2025

1990-ųjų pradžioje buvau jaunas Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ekonomistas pagrindiniame politikos formavimo departamente. Tuo metu vykdavau į TVF misijas Bulgarijoje, […]

5 kovo, 2025

Visuomenės dėmesį patraukusi lietuvio Aurimo Mockaus gelbėjimo operacija prie Australijos krantų atskleidė svarbų aspektą – kaip teisiškai reglamentuojamos tokios gelbėjimo […]

Egiptas siūlo 53 mlrd. JAV dolerių vertės Gazos Ruožo atstatymo planą / EPA-ELTA nuotr.
4 kovo, 2025

Egiptas pasiūlė 53 mlrd. dolerių (50 mlrd. eurų) vertės Gazos Ruožo atstatymo per penkerius metus planą, kuriame didžiausias dėmesys skiriamas […]

4 kovo, 2025

Europos Komisijos vadovė Ursula von der Leyen antradienį pristatė penkių dalių planą sutelkti apie 800 mlrd. eurų Europos gynybai ir […]

4 kovo, 2025

Jungtinėms Amerikos Valstijoms (JAV) sustabdžius karinę paramą Ukrainai, prezidento patarėjas Marius Česnulevičius sako, kad toks sprendimas yra Baltųjų Rūmų vadovo […]

4 kovo, 2025

Universitetas „Vilnius Tech“ gavo 669 tūkst. eurų finansavimą Lietuvos kibernetinio saugumo specialistų ugdymui, kurį skiria tarptautinės technologijų korporacijos „Google“ įsteigta […]

3 kovo, 2025

Šiandien startuoja Telšių Karolinos Praniauskaitės viešosios bibliotekos Vaikų ir jaunimo aptarnavimo skyriaus skaitymo skatinimo iniciatyva „Biblioteka arčiau vaikų“. Skaitymo džiaugsmas […]

2 kovo, 2025

Vizitinė kortelė – tai daugiau nei tik kontaktinė informacija ant popieriaus. Ji yra pirmasis įspūdis apie jus ir jūsų verslą, […]

Regionų naujienos