23 rugpjūčio, 2024

Baltijos kelias 2.0: kaip technologijos šiandien pakeistų Baltijos šalių vienybės grandinę?

1989 metų rugpjūčio 23 dieną maždaug 2 milijonai žmonių iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos susikibo rankomis, sudarydami  600 kilometrų ilgio gyvąją grandinę, pavadintą Baltijos keliu. Titanišką idėjos autorių darbą galiausiai vainikavo net tik įrašas Gineso rekordų knygoje, bet ir šio taikaus protesto reikšmingai pastūmėtas Lietuvos nepriklausomybės atkūrimas. Šiandien minint 35-ąsias Baltijos kelio metines „Telia“ siūlo pasvarstyti, kaip tokia precedento neturinti akcija galėtų būti organizuojama šiais technologijų laikais.

„Baltijos kelias yra įkvepiantis istorinis pavyzdys, kuris įrodo, kad žmonių vienybė gali nuversti didžiausius kalnus. Net ir šiandien stebina, kaip tokio masto renginys galėjo įvykti neturint nei skaitmeninių žemėlapių, nei socialinių tinklų bei mobiliųjų telefonų. Nors tai šiai akcijai prideda papildomo žavesio, padedant modernioms technologijoms, šiandieninis Baltijos kelias galimai būtų dar masiškesnis ir sklandesnis. Šiuolaikinės medijos žinią apie renginį leistų paskleisti per visą pasaulį, supaprastinti žemėlapių sprendimai dalyviams padėtų lengviau užimti pozicijas, o virtualios realybės (VR) technologija įgalintų žmones visoje planetoje į grandinę stoti nuotoliniu būdu“, – inovatyviomis idėjomis dalinasi „Telia“ radijo tinklo vadovas Ramūnas Mikalauskas.

Ypatingas Baltijos kelio žemėlapis

Baltijos kelio organizavimas 1989-aisiais buvo didžiulis iššūkis, reikalavęs kruopštaus planavimo ir koordinacijos. 

„Pirmajame koordinaciniame pasitarime buvo nustatyta, kad kiekvienam žmogui reikės apie 80 centimetrų erdvės, o visa Lietuvos trasa, siekianti 220 kilometrų, buvo suskirstyta į 50 atkarpų, simbolizuojančių 50 sovietų okupacijos metų. Buvo apskaičiuota, kad visai grandinei reikia apie 300 000 žmonių, kad būtų galima padengti visą 600 kilometrų maršrutą“, – pasakoja viena iš Baltijos kelio organizatorių v. 

„Telia“ radijo tinklo vadovas pastebi, kad surasti reikiamą žemėlapio plotelį tiek anais, tiek šiais laikais žmonėms yra sudėtinga užduotis, tad jai spręsti galima pasitelkti išmanius įrankius. 

„Šią problemą dabartiniais laikais lengvai išspręstų startuolis „what3words“, kuris visą planetą padalino į trijų metrų kvadratukus ir kiekvieno jų pavadinimui priskyrė atsitiktinius tris žodžius iš žodyno. Tai išlaisvina žmones nuo sudėtingų koordinačių įsiminimo ir padeda atsidurti tiksliai ten, kur reikia. Baltijos kelyje tai ypač praverstų, kadangi tas 50 atkarpų būtų galima išdalinti į kvadratukus, leidžiant dalyviams vykti tiksliai į jiems priskirtą vietą, o ne į didelį plotą užimančią atkarpą“, – svarsto R. Mikalauskas.

A. Rupšytė prisimena, kad, kaip ir buvo galima tikėtis, Baltijos kelio dieną ne viskas ėjosi sklandžiai. Priešiškos jėgos renginio dieną paleido pirmyn atgal įvairiomis trasomis važinėjusius lokomotyvus, kurie sudarė spūstis ties geležinkelio pervažomis bei taip neleido Šiaulių, Panevėžio ir kai kurių kitų miestų gyventojams laiku prisijungti prie akcijos. 

Šiandien nuo stovėjimo spūstyse apsaugoti galėtų tokios programėlės, kaip „Waze“ ir neseniai pranešimų apie eismo situaciją funkcijomis pasipildžiusi „Google Maps“. Jos padėtų laiku apvažiuoti besiformuojančias spūstis ir įgalintų operatyviai pranešti apie avarijas.

Radijo ryšį keistų socialiniai tinklai

Viena įspūdingiausių Baltijos kelio akcijos detalių yra rekordiškai trumpas jos organizavimo laikas. Baltijos Tarybos posėdyje Pernu mieste akcija buvo patvirtinta tik 1989 m. liepos 15 d., likus vos kiek daugiau, nei mėnesiui iki grandinės formavimo dienos. Apie ją visuomenei turėjo pranešti estų pasiūlyta bendra radijo programa ir Sąjūdžio televizijos laida „Atgimimo banga“, o pilietiškus asmenis prisijungti prie renginio turėjo paskatinti atskirų rajonų Sąjūdžio Seimo tarybos nariai bei Sąjūdžio remti TSRS liaudies deputatai.

Šiandien minėtą darbą neabejotinai atliktų socialiniai tinklai. Vyresniosios auditorijos dvasią keltų „Facebook“ tekstai, jaunesniuosius visuomenės narius bandytų įtraukti patriotiškai nusiteikę nuomonės formuotojai, o vaikų ir paauglių susidomėjimą skatintų „TikTok“ vaizdo įrašai. Beveik nėra abejonių, kad tokia akcija patrauktų ir tarptautinės bendruomenės dėmesį, todėl užsienio lietuvių diaspora taip pat būtų informuota apie šį ypatingą įvykį.

„Socialiniai tinklai pasitarnautų ne tik dėl informacijos sklaidos, bet ir galimybės gauti atgalinį ryšį. „Eventbrite“, „vFAIRS“ ir kitos panašios paslaugos leistų prie renginio nuorodos prisegti registracijos formą, todėl organizatoriai iš anksto galėtų matyti, kiek dalyvių planuoja dalyvauti akcijoje,  kuriuose rajonuose aktyvumas yra mažiausias, o galų gale net ir sužinoti atsakymą į tokį praktišką klausimą, kiek žmonių planuoja vykti asmeniniais automobiliais, o kiek – viešuoju transportu, bei pagal tai užsakyti kiekvienam regionui reikalingą autobusų kiekį“, – mano „Telia“ radijo tinklo vadovas. 

Be to, atėjus šiandienio Baltijos kelio dienai, į paskirtą vietą atvykusius dalyvius būtų galima registruoti pagal išduotus QR kodus arba jiems patiems leisti savo atvykimą pažymėti virtualiame sąraše, todėl koordinatoriai realiu laiku galėtų stebėti, kuriose atkarpose trūksta žmonių, bei į jas operatyviai nusiųsti dalį asmenų iš kitų plotelių, kad jie užimtų neatvykusiųjų vietas. Turint socialinius tinklus ir modernias susirašinėjimo priemones, svarbią informaciją dalyviams pavyktų ištransliuoti daug sklandžiau, nei per radiją, kurio imtuvus į renginį vykstančių žmonių buvo prašoma pasiimti prieš trečdalį amžiaus.

Dalyvauti būtų galima ir nuotoliniu būdu 

Nors Baltijos kelio išskirtinumas neatsiejamas nuo dalyvių pasiryžimo vykti ir fiziškai stoti į kelių šimtų kilometrų ilgio grandinę, A. Rupšytės teigimu, akciją labai smarkiai palaikė ir joje dalyvauti negalėję užsienio valstybių gyventojai. Tą pačią dieną, nepaisydami tuometinės milicijos smurto, Maskvos Puškino aikštėje į mitingą su Lietuvos, Latvijos ir Estijos vėliavomis susirinko Demokratinės sąjungos pakviesti žmonės, o Paryžiuje iš Baltijos šalių kilę gyventojai surengė demonstraciją-eiseną nuo Triumfo arkos iki Laisvės paminklo.

„Galimybių atvykti neturintiems asmenims šiuolaikinės technologijos leistų dar labiau įsitraukti į akciją. Kadangi Baltijos šalys garsėja vienu plačiausiu 4G ir 5G tinklu, kiekvienoje atkarpoje būtų galima pastatyti po kamerą, kuri realiu laiku transliuotų už rankų susikibusius žmones. Tai užsieniečius įgalintų į grandinę stoti nuotoliniu būdu, dėvint virtualios realybės akinius, ir taip bent jau dalinai pajusti šio istorinio įvykio dvasią“, – idėja dalinasi R. Mikalauskas. 

Renginyje taip pat smarkiai galėtų pasitarnauti dronai. Be įspūdingų renginio kadrų fiksavimo ir papildomo dalyvių skaičiaus patvirtinimo rekordui, jie galėtų perimti gėlių barstymo funkciją iš senutėlių, tais laikais „kukurūznikais“ vadintų „An-2“ lėktuvų, o sutemus – susirinkusiuosius stebinti sinchroniškai judėdami ir iš LED švieselių formuodami patriotines figūras bei animacijas.

„Vis dėlto neturėtume nepamiršti, jog modernios technologijos yra tik priemonė. Turbūt ne vienas esame patekę į situaciją, kai į puikiai socialiniuose tinkluose išreklamuotą renginį ar šventę, kurios kvietimai buvo išsiųsti dideliam žmonių skaičiui, nepavyksta pakviesti net dešimtadalio dalyvių. Kitaip tariant, renginio sėkmę labiausiai lemia bendras tikslas. Tik jo svoris, o ne inovacijų gausa, šiandien leistų atkurti tą neįkainojamą vienybės jausmą, kuris prieš 35 metus apėmė milijonus žmonių ir padėjo visam pasauliui parodyti išskirtinę Baltijos šalių tautinę brandą“, – reziumuoja „Telia“ radijo tinklo vadovas Ramūnas Mikalauskas.


11 kovo, 2025

Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo dienos išvakarėse, Lietuvos nacionalinis muziejus perėmė unikalius su Baltijos šalių elektros tinklų sinchronizacija susijusius artefaktus. Juos muziejui […]

11 kovo, 2025

Minint 35-ąsias Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo metines, prezidentas Gitanas Nausėda ragina piliečius susitelkti ir išlaikyti tautos vienybę. Tai, anot šalies vadovo, […]

11 kovo, 2025

Antradienį minint 35-ąsias Nepriklausomybės atkūrimo metines, Vilniaus Universiteto (VU) Filologijos fakulteto dėstytojai dr. Ernestai Kazakėnaitei įteikta Valstybės Nepriklausomybės stipendija.  E. Kazakėnaitei paskirti […]

9 kovo, 2025

Automobilių padangos yra vienas svarbiausių transporto priemonės elementų, užtikrinančių saugumą ir komfortą kelionės metu. Šiandien vis daugiau vairuotojų renkasi padangas […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

7 kovo, 2025

Per pastaruosius trejus metus Birštone augantis turistų srautas ir nuosekliai plėtojama apgyvendinimo, sveikatinimo bei kita turizmo infrastruktūra atnešė džiugių permainų […]

6 kovo, 2025

Europos centrinis bankas (ECB) ketvirtadienį dar kartą sumažino palūkanų normas, kad paskatintų sunkumų kamuojamą euro zoną, tačiau leido suprasti, kad […]

EPA-ELTA nuotr.
6 kovo, 2025

1990-ųjų pradžioje buvau jaunas Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ekonomistas pagrindiniame politikos formavimo departamente. Tuo metu vykdavau į TVF misijas Bulgarijoje, […]

4 kovo, 2025

2025 m. kovo 4 d. Kaune ant namo K. Donelaičio g. 14 vyko atminimo lentos atidengimas skirtas lietuvybės puoselėtojai ir […]

4 kovo, 2025

Užgavėnės – tai viena smagiausių lietuviškų švenčių, kupina triukšmo, linksmybių ir, žinoma, gardžių blynų! Šią dieną reikia sočiai prisivalgyti, kad […]

3 kovo, 2025

Šiais metais Nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkybos darbų finansavimo programai skirta per 6,1 mln. eurų. Už šias lėšas ketinama spartinti jau pradėtus […]

3 kovo, 2025

2025-aisiais minime vieno ryškiausių Lietuvos kūrėjų, menininko, kuris matė garsus ir girdėjo spalvas – Mikalojaus Konstantino Čiurlionio – 150-ąsias gimimo […]

2 kovo, 2025

Vizitinė kortelė – tai daugiau nei tik kontaktinė informacija ant popieriaus. Ji yra pirmasis įspūdis apie jus ir jūsų verslą, […]

28 vasario, 2025

 Gyventojams, dėl pernai vasarą kilusios elektros neturėjusiems ilgiau nei 72 valandas, tinklus prižiūrintis „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) jau išmokėjo beveik […]

26 vasario, 2025

Pirmąjį metų mėnesį bendras krovos kiekis Klaipėdos uoste, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, augo 5 proc. Anot uosto, daugiausia […]

25 vasario, 2025

Darbo užmokesčio atotrūkis tarp vyrų ir moterų Lietuvoje 2024 m. siekė 13 proc., teigia „Sodros“ Statistikos, analizės ir prognozės skyriaus […]

25 vasario, 2025

Internetinių svetainių kūrimo platforma „Wix“ Lietuvoje Vilniuje steigia naują dizaino centrą „Vilnius Design Studio“.  Kaip rašoma pranešime, naujasis Vilniaus dizaino […]

25 vasario, 2025

Šiaulių miesto centre, ežero kranto aukštumoje, prieš maždaug 400 metų iškilo bažnyčia. Šiandien ji –architektūros paminklas, priskiriamas renesansiniam architektūros stiliui, […]

25 vasario, 2025

Renkantis tinkamas padangas automobiliui, svarbu atsižvelgti ne tik į jų dydį ir sezoniškumą, bet ir į gamintoją. Skirtingi gamintojai siūlo […]

24 vasario, 2025

Lietuvai ir kitoms Baltijos šalims kiek daugiau nei prieš dvi savaites prisijungus prie Vakarų tinklų, Vilkaviškio rajone pirmadienį pradėtos demontuoti […]

Regionų naujienos