13 birželio, 2017
„Inokubas“ informacija

Bepiločiai – vis savarankiškesni

Pirmoji bepiločių orlaivių technologijos banga kiek nuvylė entuziastus ir laukto perversmo pasaulyje nesukėlė. Nors bepiločių mėgėjų atsirado aibės, jų įsigalėjimą verslo aplinkoje pristabdė įstatyminė aplinka, sudėtingas valdymas, aukšta kaina, profesionalių pilotų trūkumas ir nesuskaičiuojamos bepiločių „avarijos“. Ekspertai teigia, kad perversmui trūko vieno esminio elemento – dirbtinio intelekto valdomų visiškai autonominių skrydžių.

„Panašu, kad jau žengiame į naują erą. Ilgai planuotas ir tiek diskusijų sulaukęs picos ar siuntinio pristatymas į namus bepiločiu jau yra labai realus: dėl pertvarkomų įstatymų ir pažangaus dirbtinio intelekto. Įsivaizduokite, kad einate judria gatve. Natūraliai išvengiate susidūrimo su kitais einančiais pėsčiaisiais, netikėtai praūžusiu dviratininku, apsidairote prieš eidami per perėją. Bepiločiai taip pat turi mokėti savarankiškai orientuotis aplinkoje, atskirti objektą nuo šėšėlio, numatyti galimas kliūtis, jeigu norima skrydį vykdyti per atstumą, apgyvendintose teritorijose“, – aiškino Lietuvos bepiločių orlaivių naudotojų asociacijos (LBONA) atstovas Antanas Gedvilas.

Artėja protingų, bet nebrangių bepiločių banga

Nors žmogui atpažinti objektus ir numatyti jų poveikį yra paprasta ir natūralu, išmokyti to dirbtinį intelektą – sudėtinga užduotis. Nors ir sudėtinga, tačiau įmanoma: jau keletą metų egzistuojanti technologija, leidžianti bepiločiams skristi į paskirtą vietą savarankiškai, patobulėjo ir žymiai atpigo.

„Dabar mėgėjišką autonominius skrydžius vykdantį bepilotį galima įsigyti ir vos už kelis šimtus eurų, o šių metų pradžioje kompanija „Microsoft“ netgi pristatė nemokamą Aeroinformatikos ir robotikos platformą autonominių bepiločių kūrėjams, kad be vargo galima būtų kurti operacines sistemas ir apmokyti dirbtinį intelektą virtualiame simuliatoriuje. Tai reiškia, kad daugės gamintojų, didės konkurencija, dar labiau mažės kaina, kas skatins jų paplitimą ne tik megėjų tarpe, bet tikriausiai ir verslo sektoriuje“, – prognozavo A. Gedvilas.

Lietuvos bepiločių megėjai ir įmonės gaminančios bepiločius stengiasi žengti koja kojon su naujausiomis tendencijomis. Ūkio ministerijos, Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) ir LBONA š.m. birželio 7 d. organizuotoje praktinėje konferencijoje-parodoje „Autonominiai bepiločių orlaivių skrydžiai“ buvo aptarti ir praktiškai pademonstruoti svarbiausi pasiekimai, pristatytos galimybės, apžvelgta bepiločių panaudojimo Lietuvoje ir pasaulyje situacija, vyko bepiločių orlaivių paroda.

Prasiplėtė bepiločių panaudojimo galimybės

Vienas iš svarbiausių konferencijoje išryškėjusių aspektų – bepiločių orlaivių panaudojimas naujose srityse. Bepiločiai orlaiviai panaudojami ne tik karo, kino, televizijos ir fotografijos industrijoje, bet ir žemės ūkyje, pavyzdžiui, pasėlių stebėjimui, archeologiniams tyrinėjimams, kartografijoje, pasienio apsaugai.

Vilniaus universiteto Gamtos fakulteto Geografijos katedros docentas Ričardas Skorupskas praktinėje konferencijoje „Autonominių bepiločių orlaivių skrydžiai“ akcentavo augančią bepiločių svarbą žemės paviršiaus tyrimams tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. Anot jo, ultralengvus ir lengvus bepiločius bei fiksuoto sparno orlaivius vien žemės paviršiaus tyrimų srityje galima naudoti tokiems tikslams kaip medžių inventorizavimas, gyvūnijos padarytos žalos pasėliams analizė, vandens telkinių būklės analizė, pelkių augalijos kartografavimas ir galimų pokyčių identifikavimas, dirvožemio dangos tyrimai ir kt.

Pasaulyje bepiločiai pritaikomi viešųjų erdvių stebėsenai, pavyzdžiui, komunikacijos tinklo gedimų aptikimui, medikamentų pristatymui į nuošalias vietoves ar karo paveiktas zonas, floros ir faunos stebėjimui, stichinių nelaimių monitoringui, transporto spūsčių kontrolei ir daugelyje kitų sferų. Vien policijos pareigūnai juos gali pasitelkti vogtų automobilių paieškai, kelių eismo taisyklių pažeidėjų aptikimui ir sekimui, žuvų brakonieriavimo vietų paieškai, nelegalių miško kirtimų kontrolei, saugumo užtikrinimui masinių renginių metu, visuomenės informavimui (per garsiakalbius).

Artėjame prie robotų karų?

 Pasieniečių mokyklos Profesinių dalykų skyriaus viršininkas Giedrius Bakša konferencijoje aptarė bepiločių orlaivių naudojimo sienos apsaugoje galimybes ir naudas, o Ukrainos atstovas, Konstantin Melnik, praktinėje konferencijoje plėtojo ir kitą saugumo aspektą – karinių bepiločių orlaivių panaudojimo karo veiksmuose temą. Anot jo, bepiločiai naudojami fronto linijos stebėsenai realiu laiku, priešo teritorijos žvalgybai. Jie pasitelkiami radijo signalo retransliacijai ar radijo trukdžių skleidimui, žvalgybos, diversinių ir kitų priešo grupuočių demaskavimui, sausumos pajėgų koordinavimui, vykdant sulaikymo ar sunaikinimo operacijas.

Abu pranešimai leidžia daryti išvadą, kad situacija keičiasi kartu su tobulėjančiomis technologijomis ir į jas būtina atsižvelgi, priimant saugumo sprendimus.

Lietuvos Krašto apsaugos ministerija taip pat naudoja bepiločius orlaivius specialioms operacijoms užsienyje ir Lietuvoje. Vienas jų, „Scan Eagle“, netgi demonstruotas visuomenei neseniai vykusio, minėtos konferencijos organizatorių globojamo, renginio „Gero skrydžio diena“ metu. Šis bepilotis gali būti valdomas 100 km atstumu ir ore išbūti ypač ilgą laiką, t.y. net 24 val. Nors skamba įspūdingai, tačiau naujausi JAV tyrimai šioje srityje žymiai pranoksta paprastą bepiločių panaudojimo kariniams veiksmams koncepciją. Pavyzdžiui, Pentagonas dar šių metų pradžioje paskelbė apie visiškai autonominių „bepiločių spiečiaus“ testavimą, kurie veikia kartu, lyg kolektyvinis organizmas, turintis bendras smegenis ir sugebantis adaptuoti savo sprendimus, kai reikia. Tai – žingsnis naujo lygio dirbtinio intelekto savarankiškumo link.


5 kovo, 2025

2024-25 m. Eurolygos reguliariajame sezone komandoms lieka sužaisti po septynerias rungtynes. Skaičiuojama, jog norint patekti į įkrintamąsias, reikia turėti bent […]

4 kovo, 2025

Užgavėnės – tai viena smagiausių lietuviškų švenčių, kupina triukšmo, linksmybių ir, žinoma, gardžių blynų! Šią dieną reikia sočiai prisivalgyti, kad […]

26 vasario, 2025

Vasario 25 d. trečiajame integraciniame futbolo turnyre „Visi esame lygūs“ jėgas išmėgino Socialinių paslaugų skyriaus, „Automatikos biuro“, „GOBall“, FC „Hegelmann“, […]

24 vasario, 2025

Tradicinė kultūros paveldo šventė ,,Trauk stintelę“ garsi ne tik Ignalinos krašte, ji pritraukia svečių iš visos Lietuvos. Vasario 22–ąją gausybė […]

20 vasario, 2025

Rytoj, vasario 21 d., pasaulis švęs Tarptautinę gido dieną. Tai puiki progą padėkoti mūsų krašto gidams, be kurių neįsivaizduojama Šiaulių […]

12 vasario, 2025

Simboline kapsulės ceremonija Alytuje trečiadienį pažymėta naujojo sporto komplekso „Go Padel“ statybų pradžia. Apie 4 tūkst. kv. metrų ploto kompleksas […]

30 sausio, 2025

Netrukus negalią turintys uostamiesčio gyventojai ir juos lydintys asmenys galės nemokamai lankytis Klaipėdos miesto kultūros įstaigose ir jų renginiuose. Šiems […]

Futbolo turnyro dalyviai / Valdo Knyzelio nuotr.
29 sausio, 2025

„Visi esame lygūs“ su tokiu pavadinimu ir šūkiu turnyro dalyviai sausio 28 dieną žengė į Kauno technologijų mokymo centro Socialinių […]

28 sausio, 2025

Tamsius ir pilkus vasario savaitgalius kasmet praskaidrinanti šiuolaikinio meno iniciatyva „SU-MENĖK” šiemet pristatys ne tik įspūdingą meno maršrutą, bet ir […]

27 sausio, 2025

Ewgeny Boogie – vardas, kurį šiandien žino ir girdi visi, neabejotinai tapo elektroninės muzikos scena skambančiu fenomenu. Kiekvienas jo pasirodymas […]

23 sausio, 2025

Savęs pažinimas yra kelionė, kuri trunka visą gyvenimą. Suprasti savo stipriąsias puses, silpnybes, troškimus ir baimes yra labai svarbu, norint […]

23 sausio, 2025

Šeštadienio (sausio 25-osios) vidurdienį, pasitinkant miesto gimtadienį, Rotušės aikštėje tradiciškai vyks Vilniaus vėliavų pakėlimo ceremonija. Vilniečiai ir miesto svečiai kviečiami […]

22 sausio, 2025

Praėjusių metų birželį Kaune įrengtos pirmosios inventoriaus pasiskolinimo stotelės tapo itin dažna kauniečių laisvalaikio pramoga. Per pusmetį visuose aštuoniuose mieste […]

16 sausio, 2025

Startavus 2025-iems metams Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos „Kauno atžalyno“ padalinys (Kauno g. 49) įkūrė du naujus klubus, […]

11 sausio, 2025

Vilniuje, prie Pilaitės prospekto ir Spaudos bei J. Rutkausko gatvių, ketinama įrengti naują skverą. Vilniaus vystymo kompanijos teigimu, rangos darbai […]

10 sausio, 2025

Virtualių pramogų technologijos sparčiai tobulėja, o tai skatina diskusijas apie jų poveikį tradicinėms laisvalaikio formoms. Šiuolaikinės galimybės leidžia patirti unikalių […]

10 sausio, 2025

Panevėžio miesto savivaldybė skelbia tarptautinį atvirą architektūrinių idėjų konkursą „Molainių filtracijos laukų ir šalia esančių teritorijų konversija, pritaikant daugiatiksliam naudojimui“. […]

10 sausio, 2025

Regionų jaunimo įtraukimas į skaitmeninių pramogų kūrimą tampa vis aktualesnis. Skaitmeninių technologijų plėtra suteikia galimybę kiekvienam jaunuoliui dalyvauti šioje srityje, […]

8 sausio, 2025

Po mokinių atostogų tiesiai į futbolo aikštelę – mokiniai su didžiausiu noru metus pradėjo futbolo turnyru. Sausio 7 dieną Kauno […]

31 gruodžio, 2024

Per 20 metų laikotarpį iš ES fondų į Lietuvą buvo investuota daugiau kaip 16 mlrd. Eur, kurie padėjo plėtoti bene […]

Regionų naujienos