Bibliotekos projektas „3D: Domėkis. Dalyvauk. Dalinkis“ suteikė naujas galimybes panevėžiečiams
Atsižvelgdama į tai, kad miesto ugdymo įstaigose per mažai taikomos inovacijos neskatina mokymosi motyvacijos, popamokinės veiklos mieste trūkumas riboja moksleivių formalaus ugdymo galimybes, o vyresnio amžiaus žmonės stokoja saviraiškos ir menkai save vertina dėl nepakankamo gebėjimo naudotis informacinėmis technologijomis, Panevėžio miesto savivaldybės viešoji biblioteka nuo 2015 spalio iki 2016 m. rugsėjo vykdė informacinėmis technologijomis paremtą edukacinę veiklą, didinant formalaus mokymo efektyvumą bei suteikiant naujas galimybes jaunimo laisvalaikiui ir senjorų savirealizacijai.
Projekto „3D: Domėkis. Dalyvauk. Dalinkis“ dėka buvo ne tik praplėstos bibliotekos teikiamas paslaugos, bet ir mieste atsirado naujų nemokamų užsiėmimų plačiam gyventojų ratui.
Siūlomų nemokamų veiklų miestiečiams spektras įvairus: nuo kompiuterinio raštingumo ir interneto pradžiamokslio kursų vyresnio amžiaus žmonėms, skaitmeninių vaizdų kūrimo ir redagavimo užsiėmimų, sustabdyto kadro animacinių filmukų kūrimo dirbtuvių vaikams ir jaunimui, „Jaunojo informatiko mokyklėlės“ užsiėmimų pradinukams, iki integruotų pamokų bei 3D modeliavimo užsiėmimų moksleiviams. Pastarosios dvi mieste buvo vykdomos pirmąkart.
Projekto veiklos, glaudžiai bendradarbiaujant su Kauno technologijos universiteto Panevėžio technologijų ir verslo fakultetu, „Ąžuolo“ ir „Rožyno“ progimnazijos bei talkinant savanoriams, vyko 7-ose miesto bibliotekose – Viešojoje, Smėlynės, „Židinio“, Šiaurinėje, „Žiburėlio“ ir vaikų literatūros skyriuje „Žalioji pelėda“.
Plačiau apie visas bibliotekose vykusias projekto veiklas:
Smėlynės bibliotekoje vyko integruotos matematikos, biologijos, dailės ir technologijų + 3D technologijų pamokos. Jose dalyvavo ir pamokų paįvairinimu džiaugėsi apie 170 Panevėžio „Rožyno“ progimnazijos 5-8-tų klasių mokinių. Pamokų metu moksleiviai turėjo galimybę atsispausdinti tam tikras jų einamas temas iliustruojančius trimačius pavyzdžius (augalo sandaros, rankos plaštakos maketai, įvairios geometrinės figūros ir kt.) ir pritaikyti juos praktiškai. Pavyzdžiui, per matematiką skaičiavo įvairių figūrų plotus. Biologijos pamokose tyrinėjo ląstelės bei žiedo sandarą. Dailės pamokose mokėsi didinti vaizdus esančius plokštumoje. Technologijų pamokose moksleiviai kūrė įdomios formos domino figūrėles. Tokios netradicinės pamokos buvo ne tik galimybė praturtinti ugdymo procesą, bet ir per praktinius užsiėmimus skatinti didesnį susidomėjimą matematikos, gamtos mokslų ir technologijų dalykais. Projekte dalyvavę mokytojai teigia, jog šios netradicinėje vietoje, panaudojant inovatyvias priemones, vykstančios pamokos pasiteisina. „Vaikai smarkiau įsitraukę, susidomėję, labiau motyvuoti atlikti užduotis“. Patys mokiniai tokias pamokas vertina taip pat teigiamai: „padėjo greičiau įsisavinti medžiagą, todėl mažiau laiko reikia skirti pamokų ruošai,“, „mokymasis tapo įdomesnis“, „aiškiau suprantu matematiką, kai viskas pateikiama vizualiai“.
Smėlynės bibliotekoje taip pat vyko ir 3D modeliavimo užsiėmimai, kurių metu dalyviai eksperimentavo, mokydamiesi projektuoti trimačius daiktų modelius, o vėliau juos atsispausdinti 3D spausdintuvu. Kūrybinėse dirbtuvėse, padedant kompetentingam KTU Panevėžio technologijų ir verslo fakulteto studentui bei bibliotekos savanoriui Gvidui, buvo sukurta ir pagaminta keliolika originalių trimačių daiktų: įvairūs knygų skirtukai, vardiniai raktų pakabukai, mobilaus telefono dėkliukas, domino kaladėlės, „Rožyno“ progimnazijos logotipas ir kt. „Veikla yra įdomi, suprantama ir aiški“, „pradėjau programuot“, „ėmiau daugiau domėtis 3D technologijomis, 3D modeliavimu“ – taip užsiėmimų dalyviai apibūdino bibliotekoje vykusius užsiėmimus ir jų poveikį savo laisvalaikiui.
Viešojoje bibliotekoje, vėliau „Žaliojoje pelėdoje“, vyko patiems mažiausiems – „Ąžuolo“ progimnazijos pirmokams skirti „Jaunojo informatiko mokyklėlės“ užsiėmimai. Čia 30 pradinukų, vadovaujamų mokytojos Daivos Stefanavičienes, žengė pirmuosius žingsnius kompiuterio pažinimo link: susipažino su kompiuterio sudėtinėmis dalimis, valdymu, tinkamu ir saugiu darbu kompiuteriu. Tuomet savo kūrybiškumą, pelės bei klaviatūros valdymo įgūdžius, demonstravo mokydamiesi dirbti su teksto (MS Word), grafinėmis („Piešimo“, „Mano darbelių“, „Weavesilk“ ir „Crayola“ piešimo studijos), pateikčių kūrimo (MS „Power Point“) programomis. O kad nepervargtų, atsipalaidavimui žaidė lavinamuosius edukacinius žaidimus. „Išmokau ne tik žaisti, bet ir kurti, dirbti“, „jau moku piešti, naudotis internetu, susirasti reikalingas svetaines“, „išmokau naudotis kompiuteriu ir jo programomis. Kuriu atvirukus artimiesiems“, „drąsiau elgiuosi prie kompiuterio“ – taip bibliotekoje vykusius užsiėmimus įvertino pirmokai.
Kompiuterinio raštingumo ir interneto pradžiamokslio kursai, vykę Parko, „Židinio“ ir Viešojoje bibliotekose, sulaukė daugiau nei 190 vyresnio amžiaus panevėžiečių, pasiryžusių atrasti kompiuterio ir interneto teikiamas galimybes. Per 10 dienų trunkančius mokymus jie palengva perprato ne tik naudojimosi asmeniniu kompiuteriu pagrindus, bet ir tapo labiau įgudusiais interneto vartotojais. Mokymų metu atidžiai nagrinėtos įvairios temos: pažintis su kompiuteriu, darbas su teksto ir pateikčių rengimo programa, e-sveikata, e-bendravimas, e-bankininkystė, e-paštas, e-paieška, e-valdžia, e-kultūra, e-komercija bei skaitmeninė fotografija. Džiugina puiki dalyvių nuomonė apie kursus – „jaučiuosi daug gudresnė. Ačiū už išsamias ir įdomias pamokas“, „po šių mokymų pasijutau labiau šiuolaikiška“, „išmokus daugiau naudotis kompiuteriu – sutaupau daugiau laiko, greičiau sutvarkau įvairius reikalus“, „gyvenimas pasidarė šviesesnis, įdomesnis“, „nebereikia laukti eilėje, mokesčius susimoku internetu, pavedimus darau internetu, užsisakau bilietus į teatrą internetu, pas daktarą taip pat registruotis ėmiau internetu“. Norime pasidžiaugti ir didžiausios pasaulyje programinės įrangos gamintojos „Microsoft“ dovana – 6424 dolerių vertės naujausia programinė įranga, kuria mokėsi dirbti kursų dalyviai.
Sustabdyto kadro animacinių filmukų kūrimo dirbtuvės, veikusios „Žiburėlio“ bibliotekoje bei vaikų literatūros skyriuje „Žalioji pelėda“, subūrė 3 grupės vaikų nuo 7 iki 16 metų amžiaus. Susipažinę su šiuo filmukų žanru, kūrimo principais, 16 moksleivių sukūrė net 12 įvairių, nuotaikingų bei žaismingų sustabdyto kadro vaizdelių. Juose – linksmas gyvenimas mokykloje, magiškos istorijos, gyvoji gamta, lego figūrėlių nuotykiai, knygos pristatymas ir kt. Užsiėmimų metu vaikai perėjo visą filmo kūrybos procesą: galvojo siužetą, kūrė veikėjus, dialogus, personažus su ryškiais charakterio bruožais, gamino dekoracijas ir užrašus, fotografavo, rūpinosi muzikos paieška ir scenografijos panaudojimo galimybėmis, montažo su „Windows Movie Maker“ programa darbais. Paįvairinti informacinių technologijų pamokas ir išmokti kurti sustabdyto kadro filmukus panoro ir „Minties“ gimnazijos 10-okai su mokytoja Rasa Žuliene. Vaikų literatūros skyriuje „Žalioji pelėda“ jiems buvo suorganizuoti papildomi užsiėmimai, kurių metu sukurti dar keli nuotaikingi filmukai. „Nesitikėjau, kad bus taip gerai“, „gerai praleidau laisvalaikį“, „išmokau naudotis fotoaparatu, įvairiomis programomis“, „kuriu filmukus namuose ir keliu į internetą“, „susiradau naujų draugų“, „sustabdyto kadro filmukų kūrimą pritaikysiu mokykloje, įvairiems pristatymams, mokinių tarybos veikloje, ruošiantis įvairioms šventėms“ – džiaugėsi užsiėmimų dalyviai.
Skaitmeninių vaizdų kūrimo ir redagavimo dirbtuves, organizuotas „Židinio“ ir Šiaurinėje bibliotekose, lankė tiek vaikai, jaunimas, tiek ir suaugusieji. Čia jų laukė praktinė pažintis su įvairiapusiu skaitmeninės fotografijos pasauliu. Dvi grupės dalyvių, baigusių mokymus, susipažino su kompiuterine grafika, daugiau sužinojo apie fotoaparatų nustatymus, fotografijos tipus, pagrindines fotografijos kompozicijos taisykles. Susipažinę su fototechnika, praktiškai išbandė fotografavimo patarimus, išmoko apdoroti nufotografuotus kadrus ar internete surastus paveiksliukus laisvai prieinamomis nuotraukų redagavimo bei skaitmeninių vaizdų kūrimo programomis („Adobe Photoshop“, „PhotoScape“, „Picasa“ ir kt.). Užsiėmimus lankiusieji kūrė šventinius atvirukus, mini komiksą, nuotraukų koliažą, fotomanipuliaciją. Atsiradus bendruomenės poreikiui, papildomi mokymai tema „Fotografija ir skaitmeninių vaizdų redagavimas“ buvo organizuoti Panevėžio miesto visuomenės sveikatos biuro darbuotojams jų patalpose. „Išmokau redaguoti nuotraukas ir kurti atvirukus, manipuliacijas“, „laisvalaikiu pradėjau kurti atvirukus, sveikinimus, įvairius vaizdelius, redaguoti nuotraukas programomis, kuriomis mokėmės dirbti“ – įgyta naudinga patirtimi dalinosi kūrybinių dirbtuvių dalyviai.
Minėtų užsiėmimų dėka, didinome formalaus mokymosi efektyvumą, gerinome senjorų e-raštingumo įgūdžius ir žinias, suteikėme naujas galimybes vaikų ir jaunimo laisvalaikiui.
Susidomėjimas projektu jaučiamas ne tik miesto, bet ir visos šalies mastu, todėl nuolat organizuojami įvairūs projekto pristatymai. Projekto idėja – domėkis naujomis technologijomis, dalyvauk kūrybiškoje veikloje, dalinkis įgytomis žiniomis bei veiklos buvo pristatytos ne tik Panevėžio bendruomenei – projekto dalyviams, mokykloms, kultūros įstaigoms, savivaldybės atstovams, bet ir vasaros renginių ciklo „Susitikime penktadienį“ metu, 17-oje Tarptautinėje Vilniaus knygų mugėje. Su edukacine programa pasirodysime ir tarptautinėje verslo ir pasiekimų parodoje „Expo Aukštaitija 2016“ bei mokyklų įrangos, mokymo priemonių ir technologijų parodoje „Mokykla 2016“ Vilniuje „Litexpo“ parodų rūmuose.
Projektas „3D: Domėkis. Dalyvauk. Dalinkis“ dalinai finansuotas projekto „Bibliotekos pažangai 2“ lėšomis.