Dėmesys telkiamas darbo rinkai subalansuoti
Akmenės rajono savivaldybės meras Vitalijus Mitrofanovas surengė pasitarimą nedarbo klausimams rajone gvildenti. Pasitarime dalyvavo Savivaldybės, seniūnijų vadovai, Akmenės rajono verslininkų asociacijos prezidentas Alis Valinčius, Šiaulių teritorinės darbo biržos Akmenės skyriaus vedėjas Algis Rudys, Telšių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Akmenės rajono policijos komisariato viršininkas Egidijus Meižys.
Šiaulių teritorinės darbo biržos Akmenės skyriaus vedėjas A. Rudys pateikė įvairios informacijos apie situaciją darbo rinkoje. Darbo birža įgyvendina darbo rinkos ir užimtumo rėmimo politiką. Jos pagrindinis tikslas – padėti greičiau įsidarbinti darbo ieškantiems asmenims, suteikti jiems galimybių įgyti reikiamą kvalifikaciją ir sėkmingai integruotis į darbo rinką, o darbdaviams padėti susirasti kvalifikuotų darbuotojų.
Akmenės rajonas nebėra tarp labiausiai kenčiančių nuo nedarbo rajonų šalyje – esame šešti iš galo su 15,22 procento nedarbo lygiu. Bedarbių skaičius, vidutiniškai 2000 žmonių, svyruoja priklausomai nuo metų laiko. Kaskart pavasarį apie 400 akmeniškių išvyksta į darbą komandiruotėse ne tik Vilniuje, Klaipėdoje, Šiauliuose, bet ir užsienyje. Skirtingo amžiaus, įgūdžių, kvalifikacijos bedarbiams siūloma keletas jiems tinkamiausių įdarbinimo programų. Deja, pastebima, kad dalis bedarbių, panašu, nė nenori susirasti darbo – mieliau tik registruojasi Darbo biržoje, vengia viešųjų darbų. Remiamų darbo vietų siūloma ir darbdaviams, jie tuo aktyviai naudojasi, tačiau susiduria ir su paradoksu – neranda norinčiųjų dirbti. Rajone užregistruota keli šimtai laisvų darbo vietų, tačiau neretai į jas gali pretenduoti tik tam tikros profesijos ar kvalifikacijos žmonės.
Tai, kad darbdaviams, ypač – ekonomiškai stiprėjantiems, pageidaujantiems plėsti savo verslą, trūksta paprastų profesijų atstovų patvirtino ir Akmenės rajono verslininkų asociacijos prezidentas A.Valinčius. Akmenės krašte, kaip ir kitur šalyje, labai stinga statybų srities specialistų, stalių, elektrikų, dailidžių, santechnikų. Tie, kas metai iš metų registruojasi Darbo biržoje, dažniausiai yra praradę motyvaciją dirbti: tenori gauti pašalpas, o dirbti, tobulėti, daugiau uždirbti – vengia.
Pasak Savivaldybės mero V.Mitrofanovo, nebegalima taikstytis su tarsi iškreiptais nedarbą atspindinčiais skaičiais. Būtina ieškoti priežasčių, kodėl bedarbių yra daugybė, o darbdaviai – ir stambiųjų, ir smulkių įmonių valdytojai – neranda žmonių dirbti. Savivaldybė ketina ne tik ieškoti, bet ir rasti priemonių tai pakeisti. Juolab, kad kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas gali imti trukdyti investuotojams ateiti į Akmenės kraštą.
Savivaldybės vadovo nuomone, situaciją reikia pradėti gerinti keliais būdais iškart. Pirmiausia, atskleisti nelegaliai dirbančius bedarbius ir juos legalizuoti. Tam turės pagelbėti Darbo biržos duomenys, seniūnijų darbuotojai ir socialinės komisijos, nelegalų kaimynai ir pažįstami. Antra, pageidaujantiems mokytis jauniems žmonėms bus sudarytos sąlygos mokymosi laiku gauti ir socialines išmokas. Trečia, svarstoma galimybė kelių profesijų darbininkus rengti rajone, juos čia ir įdarbinti. Ketvirta, ketinama su kitomis pažangiai mąstančiomis savivaldybėmis siekti, kad Darbo biržos pereitų savivaldybių žinion ir būtų galima planuoti situaciją darbo rinkoje, kurti ir įgyvendinti bendras programas, drauge su darbdaviais iš anksto pasiruošti darbuotojų poreikiui tenkinti. Aptartas ir dar vienas konkretus novatoriškas būdas – Savivaldybė pasirengusi išlaikyti iki dešimties darbo vietų, į kurias bus pasitelkti ilgalaikiai bedarbiai (Darbo biržoje registruojami daugiau nei metus), ne pačios aukščiausios kvalifikacijos specialistai. Kadangi siekiant mažinti nedarbą ir užtikrinti, kad darbdaviai nepritrūktų gerų darbininkų susiduriama su įstatymų spragomis, sudarančiomis sąlygas daliai žmonių gauti neteisėtas socialines išmokas, nelegaliai dirbti ar gauti pajamų už nusikalstamą veiką ir kitaip piktnaudžiauti, Savivaldybė yra pasirengusi įvairioms institucijoms pateikti paketą pasiūlymų teisinei bazei tobulinti.