16 rugsėjo, 2016

Doc. Dr. Gintautas Cibulskas: mokytojo profesija yra neįtikėtinai galinga

Šiandien dažnai vartojamas žodis „lyderis” turi įvairiausių atspalvių. Štai komandos lyderis krepšinio aikštelėje dažniausiai įsivaizduojamas ne tik kaip daugiausiai taškų renkantis žaidėjas, bet ir emocinis ramstis, vedantis komandą į priekį sunkiausiu metu. Verslo organizacijoje šis žodis dažniausiai taikomas vadovams, užtikrinantiems produktyvų darbą ir generuojantiems didžiulius pelnus. Specialistų teigimu, lyderio vaidmens turėtų imtis ir pedagogai mokyklose, nes būtent jie gali padėti vaikams būti sėkmingiems gyvenime.

Apie šiuolaikinį mokytoją ir jam reikalingas lyderio savybes „Samsung Mokykla ateičiai” kalbasi su edukologu, doc. dr. Gintautu Cibulsku.

Ar kiekvienas  dirbantis  ugdymo įstaigoje būti lyderiu?

Esu įsitikinęs, kad kiekvienas pedagogas ar mokyklos personalo darbuotojas gali tapti lyderiu. Svarbu pabrėžti, kad lyderis yra nebūtinai tas, kuris užima vadovaujančias pozicijas. Čia kalbama apie lyderį asmeniniame lygmenyje. Lyderystė, visų pirma, yra menas daryti įtaką. Pedagogai lyderiai yra tie, kurie sugeba mokinius įkvėpti, ir, visų svarbiausia, parodyti prasmę net ir menkiausiose detalėse.

Ar tai yra paprasta?

Mokytojo profesija yra neįtikėtinai galinga – net ir patį nuobodžiausią dalyką jis gali paversti įdomiu. Todėl esminė pedagogo pareiga – įkvėpti ir sudominti, o vėliau jau viskas priklauso nuo paties jaunuolio. Jaunimas mokyklose dažnai nemato mokymosi prasmės, jų protai pamokų metu paprasčiausiai užsiblokuoja, todėl mokytojas turi padėti tą prasmę atrasti.

Tai padaryti nėra lengva, todėl, visų pirma, pedagogams reikia užduoti svarbų klausimą sau: koks yra mano tikslas ir kodėl aš esu čia? Ar todėl, kad jaučiu elementariausią pareigą ir tai yra mano darbas, ar todėl, kad jaučiu atsakomybę bei noriu, jog mano mokiniai gyvenime būtų sėkmingi? Tie, kurie siekia išugdyti motyvuotą ir ambicingą jaunimą, tikiu, ieškos ir atras efektyviausius būdus, siekiant įgyvendinti savo profesinę viziją ir išugdyti kiek įmanoma daugiau ateities lyderių.

Ar mokytojo vaidmuo nėra sumenkęs šiuolaikinių technologijų kontekste?

Informacinės technologijos yra nuostabus dalykas, kuris ženkliai palengvina ugdymo procesą, padaro jį įdomiu, padeda moksleivius įtraukti ir sudominti – jos suteikia fantastiškų galimybių. Dabar nereikia nuobodžiai „pyškinti“ elementarios mokomosios medžiagos įprastu būdu prie lentos. Įvaldęs naujausias technologijas, pedagogas gali organizuoti įdomų ugdymo procesą, sugalvoti įtraukiančias užduotis, kurių metu patys mokiniai ieškotų informacijos, o mokytojui beliktų tik ją apibendrinti. Mokinys pats gali viską sėkmingai susirasti „Google“, „Youtube“ ar kitose platformose.

Giliu mano įsitikinimu, individualių užduočių formulavimas pamokų metu yra labai reikšmingas efektyvaus ugdymo proceso veiksnys. Džiugu matyti, kad Lietuvoje vis daugiau mokytojų šiuolaikines inovacijas naudoja pamokų metu.

Kokios yra svarbiausios šiuolaikinio pedagogo savybės?

Svarbiausia mokytojo savybė – būti geru savo srities specialistu. Vis dėlto, to neužtenka. Šiandien, kaip ir minėjau, labai svarbu turėti viziją, kuriai reikia suteikti prasmę, o tą prasmę perduoti savo mokiniams. Taip pat, šiandieniniame ir greitai besisukančiame pasaulyje reikia būtų šiuolaikišku.

Mokytojai pirmosioms naujųjų mokslo metų pamokoms turėtų teikti išskirtinį dėmesį. Pavyzdžiui aš, pirmųjų paskaitų metu kalbuosi su studentais, bandau išsiaiškinti jų gyvenimo vizijas, ko jie siekia. Geriau pažinus savo auditoriją, mokytojai ar dėstytojai gali lengviau padėti išpildyti jaunuolių profesines svajones, padėti jiems suformuoti bei išryškinti tikslus ir  jų siekti. Tokie mokytojai tampa autoritetu savo mokiniams – jie noriai lanko pamokas, semiasi ne tik mokslinės, bet ir gyvenimiškos patirties.

Kalbate apie sėkmingą moksleivių ateitį. Ar mokymosi rezultatai šiuo klausimu yra reikšmingi?

Geri pažymiai yra viena iš siekiamybių, tačiau mokyklose tai neturėtų būti svarbiausias dalykas. Juk jūs eidami pas kirpėją ar gydytoją neklausėte, kokius pažymius jis gaudavo mokykloje. Jums rūpi tai, kad tam tikra paslauga būtų atlikta kokybiškai. Todėl mokytojai turėtų labiau koncentruotis į mokinių sėkmę ateityje, o ne į pažymį dienyne. Sėkminga vaikų ateitis priklauso nuo vertybinio stuburo ir gebėjimo socializuotis – šiems dalykams ir turėtų būti skiriamas didžiausias dėmesys.

Aš su savo studentais, ypač pirmakursiais, bendrauju daug. Dažnai klausiu, apie jų įsimintiniausią ir geriausią mokytoją. Žinote, dauguma jų, mylimiausią savo mokytoją įvardija tą, kuris skatino siekti tam tikrų tikslų, nukreipė tinkama gyvenimo kryptimi, parekomendavo tam tikras studijas. Tai įrodymas, kad vien  geresnio pažymio reikalavimas, nepakankama priemonė.


Artūras Makselis / Jono Karolio nuotr.
28 kovo, 2025

Kovo 28 d., penktadienį, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje paskelbti ES jaunųjų mokslininkų konkurso nacionalinio etapo rezultatai. Pirmosios vietos laimėtoju […]

Ineta Dabašinskienė
27 kovo, 2025

Kovo 27 d., Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Taryba išrinko naująjį vadovą. Universiteto rektore tapo profesorė dr. Ineta Dabašinskienė. Ji – […]

Vilniaus kolegijos direktorė dr. Žymantė Jankauskienė
24 kovo, 2025

LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) informavo, kad LR Vyriausybė patvirtino 2025 m. valstybės finansuojamų studijų vietų skaičių, kuriame […]

23 kovo, 2025

Lietuvos moksleivių sąjunga sako (LMS) palaikanti šią savaitę pasirodžiusį Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos (LŠDPS) siūlymą trumpinti mokslo metus. Vis […]

20 kovo, 2025

Tvarumas – viena iš Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) vertybių. Pasaulinė Žemė diena – puiki proga pasidomėti, kokius klimato […]

19 kovo, 2025

„Architektūrą mieste reikėtų suvokti kaip orkestrą. Jei visi gros savo partiją be dirigento, gausis kakofonija”, – įsitikinęs VILNIUS TECH Architektūros […]

18 kovo, 2025

Pirmadienį duris atvėrė naujasis Lazdijų sporto centras, praneša Lazdijų rajono savivaldybė. „Lazdijų krašto vaikai, jaunimas ir visi sportuojantys tinkamų sąlygų […]

18 kovo, 2025

Keturiuose Lietuvos miestuose – Kaune, Jonavoje, Vilniuje ir Panevėžyje – planuojama įrengti naujus maniežus. Tam Švietimo, mokslo ir sporto ministerija […]

18 kovo, 2025

Devintus metus Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) organizuojamas, kartu su rajonų vietos savivaldos ir / ar verslo […]

17 kovo, 2025

Siekiant pagerinti mokinių pasiekimus ir ugdymo kokybę, siūloma uždrausti jiems mokyklose naudotis mobiliaisiais telefonais ir planšetėmis. Tai numatančias Švietimo įstatymo […]

LSU nuotr.
15 kovo, 2025

Lietuvos sporto universitetas (LSU) naujausiame Šanchajaus sporto mokslo institucijų reitinge (angl. Shanghai Ranking’s Global Ranking of Sport Science Schools and […]

12 kovo, 2025

Penktadienį Kaune, pasibaigus švietimo forumui „Švietimo kodas“, surengtoje ceremonijoje išdalinti penktieji „Metų mokytojo“ apdovanojimai. Naujienų portalo Lrytas rengiamų apdovanojimų metu […]

12 kovo, 2025

Trečiadienį Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo nuo šių metų rugsėjo šalies regionuose veikiančiose gimnazijose trečias ir ketvirtas klases bus leidžiama formuoti […]

11 kovo, 2025

Antradienį minint 35-ąsias Nepriklausomybės atkūrimo metines, Vilniaus Universiteto (VU) Filologijos fakulteto dėstytojai dr. Ernestai Kazakėnaitei įteikta Valstybės Nepriklausomybės stipendija.  E. Kazakėnaitei paskirti […]

4 kovo, 2025

Universitetas „Vilnius Tech“ gavo 669 tūkst. eurų finansavimą Lietuvos kibernetinio saugumo specialistų ugdymui, kurį skiria tarptautinės technologijų korporacijos „Google“ įsteigta […]

3 kovo, 2025

Šiandien startuoja Telšių Karolinos Praniauskaitės viešosios bibliotekos Vaikų ir jaunimo aptarnavimo skyriaus skaitymo skatinimo iniciatyva „Biblioteka arčiau vaikų“. Skaitymo džiaugsmas […]

27 vasario, 2025

Vilniuje, Pilaitės mikrorajone duris atveria vienas moderniausių lopšelis-darželis „Vydūnėlis”, turintis baseiną ir pasižymintis išskirtiniais sprendiniais dar efektyvesniam vaikų ugdymui, jų […]

24 vasario, 2025

Vilniaus universitetas ir Šiaulių rajono savivaldybė pasirašė bendradarbiavimo sutartį dėl vardinės Romualdo Ozolo stipendijos įsteigimo. Stipendijos tikslas – skatinti Universiteto pirmosios ir antrosios pakopos studijų studentus, […]

15 vasario, 2025

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda ir pirmoji ponia Diana Nausėdienė šeštadienį Vokietijoje lankėsi Vasario 16-osios gimnazijoje Hiutenfelde. Tai – vienintelė […]

14 vasario, 2025

Vyriausybei užsimojus švelninti esamą reikalavimą ir leisti formuoti vienuoliktokų klases nuo 12-os moksleivių, Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas Audrius Klišonis tikina – dėl šių sprendimų kylančią […]

Regionų naujienos