13 kovo, 2015
Nacionalinio transplantacijos biuro informacija

Donoro širdelės kelionė iš Vilniaus oro uosto į Santariškes – VSAT sraigtasparniu

Kai Vilniaus oro uoste leidosi privačios aviakompanijos lėktuvas, iš Prancūzijos atskraidinęs itin brangų krovinį – donoro širdelę vienerių metų lietuvaitei Estrėjai,  čia jo jau laukė Valstybės sienos apsaugos tarnybos (toliau – VSAT) sraigtasparnis „Eurocopter  EC135“. Šiuo sraigtasparniu kovo 5-osios pavakarę širdutė buvo atskraidinta prie Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų ir, perdavus medikams, sėkmingai persodinta sunkiai sergančiai recipientei, o VSAT sraigtasparnių pilotai dar kartą įrodė, kad yra patikimi pagalbininkai oro keliu gabenant donorinius organus.

Išskirtinis skrydis – dėl dviejų priežasčių

Nuo 2011-ųjų, kai Nacionalinis transplantacijos biuras prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Biuras) pasirašė su VSAT bendradarbiavimo sutartį, donorinius organus pilotai iš donorinių ligoninių į transplantacijos centrus Vilniuje ir Kaune skraidino jau penkiolika kartų.

Tačiau pastarasis kovo 5-osios skrydis VSAT pilotams 55 metų Vytautui Šveikauskui ir 50 metų Raimondui Jaudzemui buvo ypatingas dėl kelių priežasčių.

Pirma – iš Paluknyje (Trakų r.) esančios aviacijos bazės pakilęs sraigtasparnis leidosi Vilniaus oro uoste, ir tik tada, perėmęs brangų krovinį, kilo skrydžiui į Santariškes. Kiekviena minutė buvo aukso vertės, nes VSAT pilotai buvo pirmą kartą Lietuvoje vykusio tarptautinio donorystės ir transplantacijos proceso, kai iš tolimos Prancūzijos gabenama donoro širdis į recipientės kūną turėjo būti perkelta ne vėliau kaip per penkias valandas, dalyviai.

Antra – lyg tyčia tądien, paties kalendorinio pavasario pradžioje, į Lietuvą buvo grįžusi tikra žiema: smarkiai pustė, snigo, atšalo.

Neramiai žvelgė į dangų

Todėl tą ketvirtadienio rytą apie pusę dešimtos sulaukus Biuro prašymo popiet iš Vilniaus oro uosto į Santariškes nuskraidinti donoro širdį, Paluknyje buvo neramiai žvelgiama į gausų snygį, žemus švininius debesis ir nieko gero nelemiančias meteorologines prognozes. Jei oro sąlygos nebūtų leidusios sraigtasparniui pakilti į Vilniaus pusę, iš oro uosto donoro širdelę, policijos ekipažų lydimas, būtų pergabenęs greitosios pagalbos automobilis.

Kaip papasakojo tądien orlaivį pilotavęs V. Šveikauskas ir antrasis pilotas R. Jaudzemas, tądien oro sąlygos kaip tik ir buvo tokios, kokių prieš skrydį labiausiai baiminasi lakūnai – buvo pavojus, kad pakilęs sraigtasparnis gali apledėti. Be to, skristi dėl prasto matomumo, baiminantis kliudyti medžių viršūnes ar stulpus, irgi būtų buvę pavojinga. „Jei būtų reikėję skristi iš ryto, nebūtume to darę – būtų nesaugu, negalėtume rizikuoti žmonių gyvybe“, – sakė V.Šveikauskas.

Brangus krovinys svėrė apie 25 kilogramus

Laimė, artėjant skrydžio laikui (preliminariai buvo sutarta, kad tai bus po pietų) tapo aišku, kad kilti bus galima.

Ruošdamiesi suplanuotam skrydžiui, pilotai papildė kuro atsargas, laikinai išmontavo FLIR stebėjimo kameras ir prožektorių, sveriančius apie 120 kilogramų – kad nebūtų bereikalingo svorio. Pritaikė orlaivį gabenti kelis žmones.

„Žinojome, kad, be mūsų, dviejų pilotų, iš oro uosto skris keturi žmonės – du vyrai ir dvi moterys (gydytojai transplantologai Vilius Janušauskas, Virginijus Jakutis, Biuro koordinatorė Miglė Gudynaitė ir operacinės slaugytoja Asta Juozėnienė – Biuro past.). Taip ir apskaičiavome svorį“, – pasakojo R. Jaudzemas.

Maksimalus leistinas svoris, kurį gali gabenti sraigtasparnis „Eurocopter EC135“ – 2910 kilogramų. Šįkart bendras svoris (žmonių, bagažo, degalų) buvo 2810 kilogramų.

Iš jų maždaug 25 kilogramus svėrė brangiausias krovinys – konteineris su donoro širdele, kurį gydytojai tarpusavyje švelniai vadina „Life Bag“ („Gyvybės krepšys“). Kad gabenamas krovinys neviršytų leistino svorio, dėžės su gydytojų chirurginiais instrumentais iš oro uosto į ligoninę buvo sugrąžintos greitosios pagalbos automobiliu.

Į Santariškes – per penkias minutes

Iš Paluknio Vilniaus oro uosto link sraigtasparnis pakilo, kai mažoji recipientė Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų operacinėje jau buvo paruošta skubiai donoro organo transplantacijai, o iš Paryžiaus Vilniaus link su neįkainojama dovana jau skrido privačios aviakompanijos lėktuvas.

Gavę leidimą, VSAT pilotai orlaivį nutupdė Vilniaus oro uoste šalia pakilimo tako. „Kol atskrido lėktuvas iš Paryžiaus, laukėme apie 20 minučių“, – prisimena pašnekovai.  Todėl buvo išjungti orlaivio varikliai. „Taip padaryta ne tik taupumo sumetimais – kad be reikalo neeikvotume kuro, bet ir dėl saugumo“, – pasakojo pilotai.

Kai į sraigtasparnį sulipo donoro širdelę parskraidinę Lietuvos medikai, orlaivis išriedėjo į pakilimo taką, gavo dispečerio leidimą kilti ir skristi Santariškių pusėn. Pasak pilotų, jei bendras sraigtasparnio svoris būtų buvęs mažesnis, jam būtų buvę leista kilti iškart – ne nuo pakilimo tako.

Skrydis į Santariškes (gatvėmis tai būtų kelionė iš vieno miesto galo į kitą) truko vos 5 minutes. Kadangi prie Santariškių klinikų vis dar nėra aikštelės donorinius organus atskraidinantiems sraigtasparniams nutūpti, šis orlaivis ir vėl, kaip visada, leidosi prie ligoninės esančiame transporto žiede.

Įrengtų aikštelių Lietuvoje nėra

Ar nebuvo sunku nutupdyti sraigtasparnį, kai aplink – automobiliai, medžiai, elektros stulpai? „Et, mes jau įpratę“, – ir šio skrydžio nesureikšmino  pilotai, matyt, jau praradę viltį sulaukti laikų, kai ir prie Lietuvos ligoninių sraigtasparniai galės leistis, kaip visame civilizuotame pasaulyje – specialiai įrengtose aikštelėse, o ne bet kur – laukymėje, transporto žiede, pažliugusioje pievoje, stadione –  kaip yra dabar.

Pasak Santariškių transporto žiede sraigtasparnį tupdžiusio piloto V. Šveikausko, sunkiausia buvo, kai, priartėjus prie žemės, į viršų pakilo šviežio sniego sūkurys. „Kelias akimirkas teko palaukti, kol sniegas „nusės“, nes nebuvo įmanoma įžiūrėti žemės. O kol jos nematai, sraigtasparnio tupdyti negali“, – sakė pilotas.

Pilotuoti – lengviau, nei duoti interviu

Beje, kai gydytojai su donoro širdele iš VSAT sraigtasparnio persėdo į čia pat laukusį greitosios pagalbos automobilį ir orlaivis pakilo, oro sąlygos vėl subjuro. Bet ne tiek, kad skristi būtų buvę pavojinga.

Beje, kai gydytojai su donoro širdele iš VSAT sraigtasparnio persėdo į čia pat laukusį greitosios pagalbos automobilį ir orlaivis pakilo, oro sąlygos vėl subjuro. Bet ne tiek, kad skristi būtų buvę pavojinga.

Beje, kai gydytojai su donoro širdele iš VSAT sraigtasparnio persėdo į čia pat laukusį greitosios pagalbos automobilį ir orlaivis pakilo, oro sąlygos vėl subjuro. Bet ne tiek, kad skristi būtų buvę pavojinga.

„Eurocopter EC135“ skrydis iš Paluknio į oro uostą, iš ten – į Santariškes ir atgal į Paluknį užtruko 48 minutes. „Tiek laiko išbuvome ore“, – patikslino mažakalbiai pilotai, neslepiantys, kad pilotuoti sraigtasparnį jiems kur kas lengviau, nei duoti interviu.

Abiems pašnekovams tai – maždaug 4-5 kartas, kai skrendama su donoriniais organais. Tikslios statistikos jiedu nė nežino – o ir kam ji? Juk kiekvienam, ne tik tokiam, skrydžiui rengiamasi ypač atsakingai. „Žinoma, skraidinant donorinį organą norisi viską atlikti kuo greičiau, čia atsakomybės jaučiame dar daugiau“, – pripažino V.Šveikauskas ir R.Jaudzemas.


Raseinių ligoninės nuotr.
20 gruodžio, 2024

Besibaigiant metams Raseinių rajono savivaldybės taryba ligoninei skyrė beveik 400 tūkst. eurų, kurie bus panaudoti Intensyvios terapijos skyriui, kuriam priklauso […]

20 gruodžio, 2024

Kasdienė odos priežiūra, kokybiška kosmetika ir sveiki gyvenimo įpročiai yra svarbūs norint puoselėti grožį. Tačiau išorinės priemonės – tik dalis […]

20 gruodžio, 2024

Cheminės plaukų procedūros, tokios kaip dažymas, tiesinimas ar garbanojimas, dažnai suteikia norimų rezultatų – ryškesnės spalvos, švelnesnių tekstūrų ar ilgiau […]

20 gruodžio, 2024

Šventinis laikotarpis Jonavos ligoninės gimdymo skyriuje alsuoja ypatinga šiluma – kiekvienas čia gimęs kūdikis tampa tikru stebuklu. Kalėdinė nuotaika šiuo […]

17 gruodžio, 2024

Antradienį ant sostinėje esančio Vingio parko pėsčiųjų tilto atidaryta menininko Algio Kriščiūno kurta instaliacija „100 priežasčių tiltas“. Šiuo socialiniu projektu, anot Vilniaus […]

17 gruodžio, 2024

Pirmaisiais kūdikio gyvenimo mėnesiais tėvams dažnai tenka susidurti su didžiuliu iššūkiu – kūdikio dienotvarkės suderinimu ir tinkamo miego užtikrinimu. Šis […]

4 gruodžio, 2024

Antradienį, gruodžio 3 dieną, Pikeliškėse, Vilniaus rajone, atidaryti pirmieji šios savivaldybės įsteigti grupinio gyvenimo namai (GGN), skirti asmenims, turintiems intelekto […]

27 lapkričio, 2024

Gimdymas yra nuostabi ir gyvenimą keičianti akimirka, tačiau jis taip pat gali palikti žymių ant moters kūno. Daugelis moterų po […]

16 lapkričio, 2024

Ar kada nors jaučiate, kad spaudimas darbe, nesibaigiantys terminai ar asmeniniai iššūkiai niekada nesibaigia? Jei taip, jūs nesate vieni. Lėtinis […]

4 lapkričio, 2024

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) ir devynios medikus vienijančios profesinių sąjungų organizacijos pirmadienį pasirašė naują Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (LNSS) šakos […]

29 spalio, 2024

Nosies operacija yra viena iš populiariausių estetinių chirurginių procedūrų pasaulyje, tačiau su šia procedūra yra susiję įvairūs susiję mitai ir […]

28 spalio, 2024

Ar žinote, kad tinkama odos priežiūra yra vienas svarbiausių veiksnių slaugant šlapimo nelaikantį artimąjį? Asmenims, patiriantiems šlapimo nelaikymą, yra didesnė […]

28 spalio, 2024

Gydomasis masažas yra viena iš efektyviausių natūralių priemonių, padedančių kovoti su įvairiais sveikatos sutrikimais. Vilniuje yra daug specialistų ir klinikų, […]

28 spalio, 2024

Renkantis veido kaukes, svarbu atsižvelgti į savo odos tipą, nes tik tinkamai parinktos priemonės gali suteikti norimą poveikį. Skirtingi odos […]

25 spalio, 2024

Lygiai prieš metus simboliškai pasodintas medelis Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų Vaiko raidos centro kiemelyje šiandien išaugo į sensorinį sodą, […]

24 spalio, 2024

Sportas ir fizinis aktyvumas yra neatsiejami nuo sveikos gyvensenos. Moksliniai tyrimai nuolat pabrėžia, kad reguliarios treniruotės teigiamai veikia ne tik […]

22 spalio, 2024

Kaip yra žinoma, veido valymas yra būtina geros odos būklės palaikymo procedūra. Jos metu per poras iš organizmo pašalinamos jam […]

11 spalio, 2024

Cukrus – tai viena iš pagrindinių dantų problemų priežasčių, ypač jei jo suvartojama per daug. Tačiau ar tikrai žinome, kokią […]

11 spalio, 2024

Technologijos tapo neatsiejama kasdienio gyvenimo dalimi, tačiau jų poveikis sveikatai kelia nemažai diskusijų. Nors daugelis inovacijų pristatomos kaip sveikatos gerinimo […]

11 spalio, 2024

Kovojant su spuogais, daugelis žmonių susiduria su įvairių priemonių testavimu ir frustracija, kai produktai neduoda norimo rezultato. Tačiau rinkoje atsiranda […]