Druska „ėda“ ir batus, ir ratus
Nors žiema šiemet dar neparodė savo galios, tačiau dėmės ant batų rodo, kad keliai ir šaligatviai barstomi aktyviai. Dažnas plikledis ar sniegas sulėtina ir vairuotojus, ir pėsčiuosius, o kelininkus išgena į gatves barstyti smėlio ir druskos mišinių. Kad sniegas nuo neaiškių druskų pavirsta į košę – žinome ir matome, tačiau koks jo poveikis ne tik batams, bet ir visai aplinkai – bandome išsiaiškinti.
Tiltai nuo druskų „braška“
VĮ „Tauragės regiono keliai“ direktoriaus pavaduotojas kelių priežiūrai Arvydas Andriejauskas tvirtina, kad šiuo metu, kaip priimta visoje Europoje, mūsų šalyje daugiausia naudojami techniniai natrio ir kalcio chloridai bei šių techninių druskų mišiniai su smėliu. Kitaip tariant, natrio chloridas – tai paprasta druska, kurią beriame į sriubą, o kalcio chloridas jau šiek tiek mažiau žinomas chemikalas. Nors UAB „Eksparas“ (viena seniausių cheminių medžiagų prekybos įmonių) savo tinklalapyje skelbia, kad kalcio druska yra nekenksminga ir puikiai tirpdo ledą bei sniegą, tačiau šios druskos neleidžiama barstyti arti geriamojo vandens šaltinių. O juk pro kaimelius kelius prižiūrintys seniūnijų darbuotojai taip pat pravažiuoja, o sodybos ir šuliniai labai arti pagrindinių kelių…
Pasak A. Andriejausko, žiemos sezono metu kelininkai yra tiesiog priversti naudoti slidumą mažinančias priemones, siekdami užtikrinti eismo saugumą bei sudaryti kuo palankesnes eismui sąlygas: „Techninės druskos naudojimas ne tik mažina slidumą, bet ir tirpdo sniegą bei ledą, kas labai aktualu miestų gatvėse, kai nėra kur dėti nuvalyto sniego.“ VĮ „Tauragės regiono kelių“ atstovas pripažįsta, kad šios medžiagos nėra draugiškos aplinkai, bet žmonių sveikatai, anot jo, natrio ir kalcio druskos – nekenkia. A. Andriejauskas sako, kad barstoma techninė druska (NaCl) didina metalų koroziją: „Kadangi tiltų konstrukcijos daugiausiai gelžbetoninės ir metalinės, druskų poveikis tikrai jaučiamas, nors asfalto dangoms jos šiek tiek mažiau pavojingos.“
Gal užtektų vien smėlio?
A. Andriejauskas sako, kad smėlis, kaip slidumą mažinanti priemonė, nėra efektyvi, nes sausas smėlis tiesiog neprilimpa prie ledo, jo ir sniego netirpdo, o esant žemai temperatūrai pravažiuojantis transportas jį tiesiog „nupučia“ nuo kelio dangos paviršiaus. Be to, Lietuvos meteorologinės sąlygos labai permainingos – tai sninga, tai lyja, tai lijundra ar plikledis, todėl kelių priežiūros specialistas teigia, kad norint pagerinti rato sukibimą su danga, užtikrinti saugias eismo sąlygas, vien smėlio nepakanka. „Efektyviausiai veikia šlapia techninė natrio chlorido druska – tai natrio chlorido druskos ir natrio arba kalcio chlorido 23 proc. koncentracijos tirpalo mišinys. O druskos ir smėlio mišinių sudėtis gali būti įvairi: dažniausiai naudojama 30 proc. druskos ir 70 proc. smėlio“, – aiškina A. Andriejauskas. Pasak jo, šiais mišiniais barstomi mažesnio intensyvumo krašto ir pavojingi rajoninių kelių ruožai.
Viskas atsiremia į kainą
Aplinkosauginėms problemoms spręsti yra pasitelkta mokslininkų komanda, kuri ieško naujų, gamtai draugiškesnių ir efektyvių druskų alternatyvų. Jų žinoma yra – tai melasos pagrindo medžiagos, kurios aplinkai yra draugiškesnės, tačiau jų kaina ženkliai didesnė. Techninė natrio chlorido druska kainuoja vos 58 eurus už toną, o melasos pagrindo medžiagų kaina siekia apie 600 eurų. A. Andriejauskas pritaria, kad medžiagų pasirinkimą vis tik nulemia kaina. „Susidaro lyg užburtas ratas: gerindami eismo saugumą, mes kartu kenkiame ir aplinkai, kurioje patys gyvename“, – sako A. Andriejauskas.
Barstytuvo išvykimo kaina – vidutinės algos dydžio
Tauragės apskrityje per sezoną vidutiniškai išbarstoma apie 2000 tonų druskos ir 4500 tonų druskos-smėlio mišinio. Šilalės rajone atitinkamai – 600 tonų druskos ir 1500 tonų druskos-smėlio mišinio. „Kad laukuose nedaug sniego, dar nereiškia, kad žiema lengva. Dažnos orų permainos priverčia pagrindinius kelius barstyti per parą po du ir daugiau kartų, o tai jau papildomos išlaidos“, – sako A. Andriejauskas. Pasak jo, kelius reikia ne tik barstyti, bet ir valyti, o vieno druskos barstymo automobilio išvažiavimas įmonei kainuoja apie 580 Eur. Barstytuvo su druskos-smėlio mišiniu – perpus pigiau. Kelių priežiūros specialistas teigia, kad žiema kasmet kainuoja skirtingai. Ir ne tik pinigine prasme…