28 liepos, 2018
Lina Jakučionienė

Eksperimentas Vilniaus gatvėse – ar keisime KET nuostatas dėl dviračių lenkimo?

Važiavimas Lietuvos miestų gatvėmis dviračiu gali tapti nemenku iššūkiu, o viena pagrindinių to priežasčių – nepakankamas atstumas, kuriuo automobiliai lenkia dviratininkus. Tuo ketvirtadienį galėjo įsitikinti iniciatyvos „Pusantro metro“ renginio ir praktinio eksperimento dalyviai.

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys, „Velomaratono“ iniciatorius, lenktynininkas Benediktas Vanagas ir „ERGO Insurance SE“ Lietuvoje generalinis direktorius Tadas Dovbyšas realiose eismo situacijose patys galėjo patirti minantiems pedalus gerai pažįstamą jausmą, kai važiuojant dviračiu pro šalį praskrieja automobilis.

Taisyklėse trūksta konkretumo

Lietuvos Kelių eismo taisyklėse (KET) konkretus dviratininkų lenkimo arba apvažiavimo atstumas nėra įvardintas – čia yra tik nurodymas, jog prieš pradėdamas lenkti, vairuotojas privalo įsitikinti, jog bus užtikrintas saugus atstumas nuo lenkiamos transporto priemonės. Socialine iniciatyva „Pusantro metro“, sekant užsienio valstybių pavyzdžiu, siekiama KET įtvirtinti nuostatą, kad dviratininkai keliuose turėtų būt lenkiami mažiausiai 1,5 metro atstumu.

Konkretaus atstumo, kuriuo būtų lenkiami arba apvažiuojami dviratininkai, įtvirtinimui KET pritaria ir transporto priemonių vairuotojai. ERGO Lietuvoje atlikta reprezentatyvi vairuotojų nuomonės apklausa rodo, kad 75 proc. respondentų pritaria, jog transporto priemonės vairuotojas lenkiantis ar apvažiuojantis dviratininką turėtų laikytis konkretaus atstumo. Likusioji dalis – 25 proc. – apklaustųjų nurodė, kad kiekvienas vairuotojas turėtų įsivertinti individualiai pagal konkrečią situaciją. Pats populiariausias atsakymas į klausimą, kokio atstumo turėtų laikytis dviratininką lenkiantis ar apvažiuojantis automobilio vairuotojas, buvo 1,5 metro – jį įvardino 30 proc. respondentų.

Iniciatyvą pristatančiame renginyje ir eksperimente ketvirtadienį dalyvavę svečiai sutinka, kad dviratininkų lenkimas yra opi problema, o vairuotojų bendruomenės švietimas ir susijusių KET nuostatų koregavimas gali lemti teigiamus pokyčius.

Siekia įtvirtinti „pusantro metro“ taisyklę

„Dar praėjusiais metais organizavome susitikimus su dviratininkų ir automobilininkų atstovais, kurių metu priėjome išvados, kad dviratininkų lenkimas ar apvažiavimas keliuose yra viena svarbiausių šių eismo dalyvių patiriamų problemų. Šiemet su partneriais ėmėmės veiksmų, kad situacija keistųsi ir būtų priimti taisyklių pakeitimai – jose būtų įtvirtintas 1,5 metro dviratininkų keliuose lenkimo atstumas. Būtent pusantro metro atstumui, kaip rodo mūsų užsakymu atlikta apklausa, pritaria ir patys šalies vairuotojai“, – sakė „ERGO Insurance SE“ Lietuvoje generalinis direktorius Tadas Dovbyšas.

T. Dovbyšas, kaip ir kiti iniciatyvą palaikantys renginio svečiai, pats sėdo prie dviračio vairo ir realią eismo situaciją išbandė įveikdamas atkarpą sostinės Geležinio Vilko gatve ir Savanorių prospektu. Visi eksperimento dalyviai sostinės gatvėmis išviso nuvažiavo daugiau nei 4 kilometrus.

Lenkia pavojingai, tačiau KET nepažeidžia

Dviratininkų duonos ketvirtadienio rytą taip pat paragavęs Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys sakė, kad važiuojant intensyvaus eismo gatve pasijusti nejaukiai teko ne kartą, o pro šalį, neretai vos kelių dešimčių centimetrų atstumu praskriejantys automobiliai neleido visapusiškai mėgautis kelione.

„Šiandien pedalus teko minti 25 minutes, per kurias įtampos tikrai netrūko. Pačiam nesusidūrus su tokiomis situacijomis, turbūt, sunku įsivaizduoti, ką reiškia justi pro šalį pravažiuojančių automobilių keliamus vėjo gūsius ir didelių transporto priemonių sukeliamą vibraciją. Galiu pasakyti, kad žmogus tuomet jaučiasi tikrai nesaugiai. Tiesa, pagal dabar galiojančias taisykles, važiuodami, kaip teko matyti, automobilių vairuotojai kelių taisyklių daugeliu atvejų nepažeidžia, dėl to pusantro metro taisyklė yra tikrai reikalinga. Be jos, žinoma, taip pat yra būtina ir dviračių takų plėtra bei tinkama jų priežiūra darant juos patraukliais dviratininkams“, – sakė V. Grašys.

Užsienyje pasiteisino

„Velomaratono“ iniciatorius, lenktynininkas Benediktas Vanagas pažymėjo, kad konkretus dviratininkams aplenkti būtinas atstumas yra įtvirtintas ne vienoje Europos šalyje ir tokios praktikos pasiteisina.

„Ne vienoje dviračių kultūra garsėjančioje Europos šalyje lenkiant dviratininkus yra numatyti minimalaus atstumo reikalavimai. Pusantro metro taisyklė galioja Portugalijoje ir Ispanijoje. Prancūzijoje dviratininkus tokiu atstumu privalu lenkti užmiesčio keliuose. Lietuvoje, kur vakarietiška dviračių kultūra dar tik formuojasi, tokia taisyklė yra dar reikalingesnė – tiek patiems dviratininkams, tiek automobilių vairuotojams. Juk pastariesiems taip pat būtų paprasčiau vadovautis nedviprasmiškomis taisyklių nuostatomis“, – sakė B. Vanagas.

Netrūko pavojingų situacijų

Dviračių mokyklos treneris Vaidas Rimkus atkreipė dėmesį į tai, kad dviratininkams ir taip jau tenka važiuoti ne pačios geriausios būklės kelkraščiais, todėl nelaimę prišaukti gali tiek kelio danga, tiek kitos įvairios nenumatytos aplinkybės.

„Eksperimento dalyviai galėjo įsitikinti, kokios realios yra problemos. Per dvidešimt penkias minutes buvo galima suskaičiuoti nemažai situacijų, kuomet dviratininkams kilo pavojus. Nereikėtų pamiršti, kad dviratis pagal kelių eismo taisykles yra lygiai tokia pati transporto priemonė kaip ir automobilis. Be to, ji gali važiuoti panašiu greičiu kaip, pavyzdžiui, traktorius, kurį kelyje lenkiame įprastai ir prie kelio krašto „nespaudžiame“. Būtent tokios situacijos, kuomet dviratininkai yra lenkiami netinkamai iššaukia daugiausia nelaimių, kurios kartais pasibaigia itin skaudžiai“,– sako V. Rimkus.

Jam antrina ir Lietuvos dviratininkų bendrijos vadovas Eduardas Kriščiūnas, kurio teigimu, važiavimo sąlygos tampa itin sudėtingos, kai dviratininkams grėsmę kelia per mažu atstumu juos lenkiančios transporto priemonės.

„Pusmetrio ar metro tikrai nepakanka – ką jau kalbėti apie dar mažesnius atstumus, kuomet dviratininkai tiesiog prispaudžiami prie kelio krašto. Tokiais atvejais dviratininkai netgi neturi galimybių apvažiuoti jų kelyje atsiradusių kliūčių – duobių, akmenų ar kanalizacijos dangčių. Visa tai ne tik apsunkina eismo sąlygas, bet ir kelia pavojų jo dalyviams“, – sako E. Kriščiūnas.

Išbandę dviratininko duonos lenkia atsargiau

Automobilininkas, žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius renginio metu pripažino, kad automobilių vairuotojams išties verta pamėginti atsidurti dviratininkų kailyje.

„Dažnai tik pats išvažiavęs į gatves dviračiu imi suprasti dviratininkų problemas. Esu įsitikinęs, kad dauguma automobilių vairuotojų tikrai ne piktybiškai lenkia dviratininkus per mažu atstumu, o tiesiog nenumanydami, kad tai kelią pavojų ir diskomfortą minantiems pedalus. Tam ir reikia keisti taisykles įtvirtinant pusantro metro atstumą, kad net ir nevažinėjantys dviračiu būtų įpareigoti apvažiuoti dviračių transporto priemonių vairuotojus saugiai“, – sakė V. Milius.

Socialinę iniciatyvą „Pusantro metro“ vykdo draudimo bendrovė ERGO Lietuvoje vykdo kartu su Lietuvos policija, Dviračių mokykla, Lietuvos dviratininkų bendrija, žurnalu „Auto Bild Lietuva“, Kauno miesto savivaldybe ir „Velomaratonu“.

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, vien birželį šalies keliuose ir gatvėse šiemet buvo užregistruoti 39 automobilių ir dviratininkų susidūrimai. Nuo metų pradžios tokių eismo įvykių užfiksuota 111 – beveik 10 proc. daugiau nei pernai. Iš viso šiemet Lietuvoje registruoti 149 dviratininkų sužalojimo ir 3 mirties atvejai.

 

ERGO Baltijos šalyse

ERGO yra viena pirmaujančių draudimo grupių Baltijos šalyse, siūlanti ne gyvybės, gyvybės bei sveikatos draudimą. 2017 m. įmokų suma ERGO Baltijos šalyse sudaro 242 mln. eurų. Praėjusiais metais ERGO Baltijos šalyse klientams apmokėjo žalų už beveik 143 mln. eurų. ERGO veikia ir Baltarusijoje, teikdama paslaugas klientams ne gyvybės draudimo srityje. Daugiau nei 650 tūkst. klientų Baltijos šalyse pasitiki ERGO grupės paslaugomis, patirtimi bei finansiniu stabilumu.

Baltijos šalyse veikiančios ERGO bendrovės yra tarptautinės ERGO grupės dalis. Tai viena didžiausių draudimo grupių Europoje. ERGO atstovaujama daugiau nei 30 šalių Europoje bei Azijoje.

Pagrindinis ERGO akcininkas yra viena didžiausių pasaulyje perdraudimo grupių „Munich Re“. Plačiau: www.ergo.lt 


14 kovo, 2025

Lietuvos nacionalinis muziejus šiais metais mini 170-ąsias įkūrimo metines. Šia proga kiekvienas iš padalinių rengia vieno eksponato parodas. Kaip savo […]

vrsa.lt nuotr.
11 kovo, 2025

Kovo 10 d. Rudaminos kultūros centre vyko konferencija-diskusija „35 metai laisvėje – saugumas ir visuomenės atsparumas“, skirta aptarti vidinio saugumo […]

Sauliaus Žiūros nuotr.
10 kovo, 2025

Vilniuje netrukus prasidės intensyvūs želdinimo darbai – šį pavasarį miesto gatvėse ir viešosiose erdvėse bus pasodinta daugiau nei tūkstantis medžių, […]

9 kovo, 2025

Vilniuje prie Baltarusijos ambasados sekmadienio vidurdienį kelios dešimtys žmonių protestavo prieš Aliaksandro Lukašenkos režimo vykdomą opozicijos atstovų įkalinimą ir kankinimą […]

9 kovo, 2025

Siekdama išsaugoti į UNESCO paveldą įtrauktus sostinėje esančius objektus, Vilniaus valdžia jų tvarkymui skirs 8 mln. eurų. Dar 1,6 mln. […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

4 kovo, 2025

Universitetas „Vilnius Tech“ gavo 669 tūkst. eurų finansavimą Lietuvos kibernetinio saugumo specialistų ugdymui, kurį skiria tarptautinės technologijų korporacijos „Google“ įsteigta […]

3 kovo, 2025

Klaipėdoje ugniagesiai ir policija daugiabučio kieme stūmė automobilį, kad galėtų užgesinti 8 namo aukšte kilusį gaisrą, o pačią ugnį malšino […]

2 kovo, 2025

Ketvirtadienį prasidėjusios Knygų mugės metu apdovanoti 33-iojo Knygos meno konkurso nugalėtojai – knygų dailininkai, maketuotojai, iliustratoriai, leidėjai ir spaustuvininkai, praneša […]

28 vasario, 2025

Sukčiai Vilniuje, Kaune, Marijampolės ir Jurbarko savivaldybėse iš žmonių įvairias būdais išviliojo apie 132,7 tūkst. eurų, pranešė policija. Kaip pranešė […]

27 vasario, 2025

Vilniuje, Pilaitės mikrorajone duris atveria vienas moderniausių lopšelis-darželis „Vydūnėlis”, turintis baseiną ir pasižymintis išskirtiniais sprendiniais dar efektyvesniam vaikų ugdymui, jų […]

25 vasario, 2025

Vilniaus krašto tautodailininkų-meno kūrėjų bendrija ir Lietuvos tautodailininkų sąjungos Vilniaus bendrija nuo 2010 m. kas trejus metus rengia respublikinę konkursinę […]

25 vasario, 2025

Internetinių svetainių kūrimo platforma „Wix“ Lietuvoje Vilniuje steigia naują dizaino centrą „Vilnius Design Studio“.  Kaip rašoma pranešime, naujasis Vilniaus dizaino […]

25 vasario, 2025

Vilniaus rajono meras Robert Duchnevič susitiko su Turkijos ambasadoriumi Lietuvoje Gorkemu Barišu Tantekinu, siekiant aptarti ekonominio, kultūrinio ir švietimo bendradarbiavimo […]

23 vasario, 2025

Minint trečiąsias karo Ukrainoje metines, Vilniuje surengtas paramos koncertas „Laisvė šviečia. Radarom“ ir solidarumo eisena, pritraukusi tūkstančius žmonių. Solidarumo eisenos […]

13 vasario, 2025

Reaguodama į aplinkosaugos aktyvistų protestą prieš perteklinį druskos barstymą, žiemą prižiūrint Vilniaus gatves, sostinės savivaldybė tvirtina – šiemet gatvių ir […]

Sauliaus Žiūros nuotr.
13 vasario, 2025

Vilniaus regiono buitines ir maisto atliekas tvarkanti UAB „Energesman” pradėjo musių lervų auginimo bandymus. Nyderlanduose pagaminta musių lervų įranga kainavo […]

13 vasario, 2025

Vasario 5-oji – duonos globėjos Šv. Agotos diena. Nuo seno tikima, kad tądien bažnyčioje pašventinta duona gali apsaugoti nuo ligų, […]

10 vasario, 2025

2025 m. vasario 8 d. Vilniuje, Signatarų rūmuose menotyrininkei, dailės istorikei Giedrei Jankevičiūtei ir žurnalistui Jonui Malinauskui buvo įteikta Lietuvos […]

7 vasario, 2025

Vasario 6 d. Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos Didžiojoje salėje vyko Liucijos Citovičiūtės knygos „Pirmoji lietuvių kalba parašyta istorijos […]

Regionų naujienos