24 lapkričio, 2015

Elektrobuso kūrėjai iš Klaipėdos tikisi užkariauti Lietuvą ir Europą

Klaipėdos gatvėse jau kone pusmetį galima išvysti riedant netradicinį autobusą – baltą, dideliais langais ir važiuojantį itin tyliai. Jo kūrėjai jau ruošiasi tokių elektrobusų gamybos linijai ir tikisi, kad tokie autobusai po miestą vežios Klaipėdos ir kitų miestų keleivius. Klaipėdos autobusų parko vadovė sako, jog idėja puiki, tačiau autobusai labai jau brangūs.

Šis elektrobusas yra Klaipėdos universiteto ir bendrovės „Vėjo projektai“ bendradarbiavimo vaisius. Jis sukurtas per dvejus metus – tiek laiko prireikė ištirti medžiagoms, dalyvavimui konferencijose, analizuojant ir įgyvendinant sumanymą. Penkerius metus šis autobusas negalės būti naudojamas komerciniais tikslais, mat jo įgyvendinimui 40 procentų lėšų skyrė Verslo paramos agentūra. Viso projekto vertė siekė apie 4 mln. litų.

Autobuse yra projektoriai, tamsiu paros metu jie gali projektuoti į plokštes vaizdus ir pakeisti kėbulo spalvą. Anot inžinierių, baltas kėbulas yra tarsi baltas lapas, kuris važiavimo metu gali tapti interaktyvus.

„Šitas autobusas nevažinės mieste, čia reikėtų dar daug ką padaryti, kad jis būtų pritaikytas. Tam bus skirti būsimieji autobusai – Klaipėdos autobusų parkui ir kitiems parkams įsigyti. Gamyba prasideda, dirbame ta linkme ir projektuojame masinei gamybai“, – atskleidė „Vėjo projektai“ inžinierius Olegas Lyanas.

Pirmieji tokio autobuso prototipai bus sukurti Klaipėdos universiteto miestelyje esančiame verslo inkubatoriuje, darbams jau ruošiami angarai.

„Įsivaizduoju, kad nors vienas toks autobusas galėtų pasirodyti kitais metais, – sakė KU elektros magistrantūros studijas baigęs O.Lyanas. – Kiti autobusai bus skirti linijai, keleiviams vežti, komercinei panaudai. Klaipėdos autobusų parkas skelbs konkursą 20-čiai elektrinių, supergreitai pakraunamų autobusų. Nieko nebus be Europos pinigų, žinoma.

Darysime konkurencingą kainą. Rinkoje elektra varomi autobusai kainuoja apie 400-450 tūkstančių eurų. Jie dvigubai brangesni už dujinius ir dyzelinius, tačiau tarnavimo laiko ir įsigijimo kaštai atsiperka dvigubai, tad parkams elektrinius autobusus yra naudingiau pirkti nei dujinius ar dyzelinius. Garantiją tikimės padaryti 12 metų. Išoriškai jie tikrai bus kitokie“.

Autobuso veikimą O.Lyanas prilygino pulteliu valdomam žaisliniam automobiliui.

„Jis būtinai turi bateriją, varikliuką ir radijo imtuvėlį, kad valdytų. Tokiu pat principu ir autobuse – stovi varikliukas, jo valdikliukas, baterija ir valdymo pultas. Dėl krovimo – turės stovėti 1,5 megavato didžiulės stotys, kurios per 6 minutes pakraus transporto priemonę ir ji galės nuvažiuoti 50 km. Miesto gale, kol vairuotojas atsipūs, autobusas pasikraus. Stengsimės laimėti tą konkursą. Nesame garantuoti, kad miestas išvis pirks, tačiau pirmieji mūsų klientai būtų Klaipėda ir kiti miestai, o paskui Europa“, – idėjos sėkme tiki inžinierius.

Dėl brangių pirkinių sprendžia politikai

Bendrovės „Klaipėdos autobusų parkas“ direktorė Jelizaveta Daugininkienė teigė dar vasarą sulaukusi siūlymo įsigyti 30 elektra varomų autobusų. Moteris tikina, kad projektas gražus, tausojantis gamtą ir ji ne prieš, tačiau autobusai brangūs ir dėl jų pirkimo turės spręsti miesto politikai. Kol kas bendrovė konkurso jiems įsigyti neketina skelbti.

„Tas klausimas dar nebuvo svarstomas stebėtojų taryboje, tačiau svarstysime. Kai gavome pasiūlymą, parašėme raštą savivaldybei. Mes išanalizavome situaciją ir pasakėme, kad tokio sprendimo negalime priimti. Jį turi priimti politikai, nes užsakovas yra savivaldybė, o mūsų bendrovė tokių galimybių pirkti autobusus po pusę milijono eurų neturi. Gražiai siūlyme išvardinta, suprantu, kad tai ekologija, tačiau savikaina kilometro žymiai brangesnė, visas aptarnavimas kainuoja brangiau“, – kalbėjo J.Daugininkienė. Iš savivaldybės bendrovė atsakymo kol kas negavo.

Anot vadovės, jau vien dujinių autobusų aptarnavimas jų įmonei atsieina brangiau, nes draudimas skaičiuojamas nuo transporto priemonės savikainos.

„O šitos keletą kartų brangesnės, tai ir mokesčiai didesni. Mes iš jų daugiau neuždirbsime, vadinasi, tarifai turėtų būti padidinti. Kalbėjome su banku, jis nemato galimybės mums duoti 13 mln. eurų, nes mes papildomų pinigų neuždirbsime. Ekologinį privalumą bankas supranta, tačiau kreditą gi reikės grąžinti. Taip pat labai svarbus infrastruktūros kūrimas, kur tie autobusai būtų pakraunami, kas jų tiekimą atliktų“, – kalbėjo direktorė.

Elektra varomus autobusus moteris matė Švedijoje, Geteborge. Jų aptarnavimą vykdo „Volvo“ gamykla.

Šiuo metu keleivius Klaipėdoje vežioja vienas hibridinis autobusas – varomas dujomis ir elektra. Jį bendrovė labai tausoja. Jei kiti autobusai atidirba dvi pamainas, tai šis tik vieną. Kiekvieną naktį autobusas yra pakraunamas.

Klaipėdos autobusų parkas turi ir 35 dujinius autobusus. Jų kaina siekia apie 160-200 tūkst. eurų.

J.Daugininkienė prisiminė kelis sąlyčius su bendrovėmis, kūrusiomis elektrobusus. Dar prieš penkerius metus ji bendravo su lenkų kompanija, kuri sukūrė elektrobusą. Iki šiol tokių autobusų linija nebuvo paleista.

Prieš kurį laiką tokių autobusų idėją „Linavoje“ pristatė bendrovė iš sostinės, tačiau daugiau žinių ir nebepasigirdo.

„Tai labai sunkus klausimas, didelė konkurencija. Svarbiausia, jog nė vienas vežėjas jų nenupirks, jei nepritars miestas, kuris yra užsakovas“, – sakė J.Daugininkienė.


20 gruodžio, 2024

Uostamiestyje sukčiai iš žmonių išviliojo 9,2 tūkst. eurų, pranešė policija. Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato duomenimis, ketvirtadienį pradėtas tyrimas pagal […]

20 gruodžio, 2024

Metai eina į pabaigą ir man asmeniškai vienas didžiausių 2024-ųjų pasiekimų – prasidėjusios naujos mokyklos ir darželio statybos Sendvaryje, Trušeliuose. […]

19 gruodžio, 2024

Ketvirtadienį Gargžduose užsidegė elektra varomas autobusas. Kaip Eltai teigė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD), transporto priemonė užsiliepsnojo popietę, įkrovimo […]

16 gruodžio, 2024

Stiprus vėjas pastarąją parą išvertė kai kurių miestų pagrindines kalėdines egles. Alytaus miesto meras Nerijus Cesiulis pirmadienio rytą pasidalino vaizdo […]

13 gruodžio, 2024

Pernai pavasarį miško paklotę Mažučių kaime sunaikinusiam Klaipėdos rajono gyventojui, teismo sprendimu, teks atlyginti beveik 28 750 eurų siekiančią padarytą […]

13 gruodžio, 2024

Klaipėdiečiai ir miesto svečiai jau gali pasidžiaugti atsinaujinusia Danės krantine šalia burlaivio „Meridianas“. Baigti remonto darbai, po kurių krantinė tapo […]

6 gruodžio, 2024

Klaipėdos rajono centras Gargždai šiandien prisipildė stebuklų ir gražiausių emocijų. Po ilgos pertraukos aikštėje įžiebta gyva, maždaug 12 metrų aukščio […]

6 gruodžio, 2024

Suskystintų gamtinių dujų (SGD) laivas-saugykla „Independence“ (angl. „Nepriklausomybė“), prieš dešimtmetį atplaukęs į Klaipėdos uostą, penktadienį tapo Lietuvos valstybės nuosavybe. Terminalo […]

6 gruodžio, 2024

Klaipėdos kraštas – augantis regionas tiek demografiškai, tiek ekonomiškai. Nuo 2019 m. gyventojų skaičius uostamiestyje ir jo prieigose stabiliai auga, […]

30 lapkričio, 2024

Penktadienį Klaipėdos piliavietėje vyko iškilminga ceremonija, pažyminti svarbų Klaipėdos pilies bokšto atkūrimo projekto etapą – rekonstruoto bokšto viršūnėje įtvirtinta simbolinė […]

30 lapkričio, 2024

Lietuvos jūrų muziejuje atidaryta Madeleine Grace Popkin – tarpdisciplininės menininkės iš JAV paroda „Apakinti triukšmo: nematoma vandenyno krizė“. Joje pristatoma […]

29 lapkričio, 2024

Penkatdienį, šviečiant švelniai rudens saulei, atgal į gimtąją Baltiją sugrįžo spalio pradžioje gydymui į Lietuvos jūrų muziejų atgabentas ruonis. Per […]

22 lapkričio, 2024

LTG grupės keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ jau ketvirtus metus tęsia tradiciją ir šventiniu laikotarpiu kviečia keliauti šventiškai dekoruotais traukiniais. […]

20 lapkričio, 2024

Šią savaitę uostamiesčio Atgimimo aikštėje Lietuvos kariuomenės Sprogmenų neutralizavimo kuopai pradėjus žvalgybos darbus, rastas dar vienas sprogmuo, pranešė Klaipėdos savivaldybė. […]

17 lapkričio, 2024

Kalėdų laikotarpiui besiruošiantys didieji šalies miestai jau suplanavo, kada įžiebs švenčių simboliu tapusias miesto egles. Brangiausia kalėdinė puošmena šiemet stovės […]

12 lapkričio, 2024

Pietrytinėje Klaipėdos dalyje, palei Šilutės plentą, netoli Jūrininkų prospekto per artimiausius kelerius metus bus įrengtas naujas parkas. Siekiama, kad šis […]

Remigijus Žemaitaitis. Andriaus Ufarto (ELTA) nuotr.
12 lapkričio, 2024

Klaipėdos žydų bendruomenės pirmininkas Feliksas Puzemskis viešai pasmerkė į valdančiąją koaliciją patekusios „Nemuno aušros“ lyderio Remigijaus Žemaitaičio antisemitinius pasisakymus. Nors […]

7 lapkričio, 2024

Ketvirtadienį posėdžiavęs Klaipėdos miesto savivaldybės Ekstremalių situacijų operacijų centras dėl 20 sprogmenų, aptiktų Atgimimo aikštėje, rekomendavo skelbti ekstremalią situaciją. Tikimasi, […]

2 lapkričio, 2024

Lietuvoje praūžus galingam vėjui, ugniagesiai gelbėtojai per praėjusią parą sulaukė 284 gyventojų iškvietimų, o iš jų 185 kartus – būtent […]

1 lapkričio, 2024

Nuo gruodžio 1 d. rūkyti bus draudžiama dar 25-iose viešose Klaipėdos rajono vietose. Daugiau nerūkymo zonų nustatyta siekiant ne tik […]