24 lapkričio, 2015

Elektrobuso kūrėjai iš Klaipėdos tikisi užkariauti Lietuvą ir Europą

Klaipėdos gatvėse jau kone pusmetį galima išvysti riedant netradicinį autobusą – baltą, dideliais langais ir važiuojantį itin tyliai. Jo kūrėjai jau ruošiasi tokių elektrobusų gamybos linijai ir tikisi, kad tokie autobusai po miestą vežios Klaipėdos ir kitų miestų keleivius. Klaipėdos autobusų parko vadovė sako, jog idėja puiki, tačiau autobusai labai jau brangūs.

Šis elektrobusas yra Klaipėdos universiteto ir bendrovės „Vėjo projektai“ bendradarbiavimo vaisius. Jis sukurtas per dvejus metus – tiek laiko prireikė ištirti medžiagoms, dalyvavimui konferencijose, analizuojant ir įgyvendinant sumanymą. Penkerius metus šis autobusas negalės būti naudojamas komerciniais tikslais, mat jo įgyvendinimui 40 procentų lėšų skyrė Verslo paramos agentūra. Viso projekto vertė siekė apie 4 mln. litų.

Autobuse yra projektoriai, tamsiu paros metu jie gali projektuoti į plokštes vaizdus ir pakeisti kėbulo spalvą. Anot inžinierių, baltas kėbulas yra tarsi baltas lapas, kuris važiavimo metu gali tapti interaktyvus.

„Šitas autobusas nevažinės mieste, čia reikėtų dar daug ką padaryti, kad jis būtų pritaikytas. Tam bus skirti būsimieji autobusai – Klaipėdos autobusų parkui ir kitiems parkams įsigyti. Gamyba prasideda, dirbame ta linkme ir projektuojame masinei gamybai“, – atskleidė „Vėjo projektai“ inžinierius Olegas Lyanas.

Pirmieji tokio autobuso prototipai bus sukurti Klaipėdos universiteto miestelyje esančiame verslo inkubatoriuje, darbams jau ruošiami angarai.

„Įsivaizduoju, kad nors vienas toks autobusas galėtų pasirodyti kitais metais, – sakė KU elektros magistrantūros studijas baigęs O.Lyanas. – Kiti autobusai bus skirti linijai, keleiviams vežti, komercinei panaudai. Klaipėdos autobusų parkas skelbs konkursą 20-čiai elektrinių, supergreitai pakraunamų autobusų. Nieko nebus be Europos pinigų, žinoma.

Darysime konkurencingą kainą. Rinkoje elektra varomi autobusai kainuoja apie 400-450 tūkstančių eurų. Jie dvigubai brangesni už dujinius ir dyzelinius, tačiau tarnavimo laiko ir įsigijimo kaštai atsiperka dvigubai, tad parkams elektrinius autobusus yra naudingiau pirkti nei dujinius ar dyzelinius. Garantiją tikimės padaryti 12 metų. Išoriškai jie tikrai bus kitokie“.

Autobuso veikimą O.Lyanas prilygino pulteliu valdomam žaisliniam automobiliui.

„Jis būtinai turi bateriją, varikliuką ir radijo imtuvėlį, kad valdytų. Tokiu pat principu ir autobuse – stovi varikliukas, jo valdikliukas, baterija ir valdymo pultas. Dėl krovimo – turės stovėti 1,5 megavato didžiulės stotys, kurios per 6 minutes pakraus transporto priemonę ir ji galės nuvažiuoti 50 km. Miesto gale, kol vairuotojas atsipūs, autobusas pasikraus. Stengsimės laimėti tą konkursą. Nesame garantuoti, kad miestas išvis pirks, tačiau pirmieji mūsų klientai būtų Klaipėda ir kiti miestai, o paskui Europa“, – idėjos sėkme tiki inžinierius.

Dėl brangių pirkinių sprendžia politikai

Bendrovės „Klaipėdos autobusų parkas“ direktorė Jelizaveta Daugininkienė teigė dar vasarą sulaukusi siūlymo įsigyti 30 elektra varomų autobusų. Moteris tikina, kad projektas gražus, tausojantis gamtą ir ji ne prieš, tačiau autobusai brangūs ir dėl jų pirkimo turės spręsti miesto politikai. Kol kas bendrovė konkurso jiems įsigyti neketina skelbti.

„Tas klausimas dar nebuvo svarstomas stebėtojų taryboje, tačiau svarstysime. Kai gavome pasiūlymą, parašėme raštą savivaldybei. Mes išanalizavome situaciją ir pasakėme, kad tokio sprendimo negalime priimti. Jį turi priimti politikai, nes užsakovas yra savivaldybė, o mūsų bendrovė tokių galimybių pirkti autobusus po pusę milijono eurų neturi. Gražiai siūlyme išvardinta, suprantu, kad tai ekologija, tačiau savikaina kilometro žymiai brangesnė, visas aptarnavimas kainuoja brangiau“, – kalbėjo J.Daugininkienė. Iš savivaldybės bendrovė atsakymo kol kas negavo.

Anot vadovės, jau vien dujinių autobusų aptarnavimas jų įmonei atsieina brangiau, nes draudimas skaičiuojamas nuo transporto priemonės savikainos.

„O šitos keletą kartų brangesnės, tai ir mokesčiai didesni. Mes iš jų daugiau neuždirbsime, vadinasi, tarifai turėtų būti padidinti. Kalbėjome su banku, jis nemato galimybės mums duoti 13 mln. eurų, nes mes papildomų pinigų neuždirbsime. Ekologinį privalumą bankas supranta, tačiau kreditą gi reikės grąžinti. Taip pat labai svarbus infrastruktūros kūrimas, kur tie autobusai būtų pakraunami, kas jų tiekimą atliktų“, – kalbėjo direktorė.

Elektra varomus autobusus moteris matė Švedijoje, Geteborge. Jų aptarnavimą vykdo „Volvo“ gamykla.

Šiuo metu keleivius Klaipėdoje vežioja vienas hibridinis autobusas – varomas dujomis ir elektra. Jį bendrovė labai tausoja. Jei kiti autobusai atidirba dvi pamainas, tai šis tik vieną. Kiekvieną naktį autobusas yra pakraunamas.

Klaipėdos autobusų parkas turi ir 35 dujinius autobusus. Jų kaina siekia apie 160-200 tūkst. eurų.

J.Daugininkienė prisiminė kelis sąlyčius su bendrovėmis, kūrusiomis elektrobusus. Dar prieš penkerius metus ji bendravo su lenkų kompanija, kuri sukūrė elektrobusą. Iki šiol tokių autobusų linija nebuvo paleista.

Prieš kurį laiką tokių autobusų idėją „Linavoje“ pristatė bendrovė iš sostinės, tačiau daugiau žinių ir nebepasigirdo.

„Tai labai sunkus klausimas, didelė konkurencija. Svarbiausia, jog nė vienas vežėjas jų nenupirks, jei nepritars miestas, kuris yra užsakovas“, – sakė J.Daugininkienė.


31 sausio, 2025

Netolimoje perspektyvoje Klaipėdos rajone planuojama statyti tris naujas ugdymo įstaigas. Skaičiuojama, kad jose atsiras papildomos 330 vietų rajono vaikams.  Kaip […]

30 sausio, 2025

Klaipėdos miesto savivaldybės taryba pritarė 2025 metus paskelbti Simono Dacho metais. Tokiu būdu bus pažymėtos 420-tosios poeto gimimo metinės, siekiant […]

30 sausio, 2025

Netrukus negalią turintys uostamiesčio gyventojai ir juos lydintys asmenys galės nemokamai lankytis Klaipėdos miesto kultūros įstaigose ir jų renginiuose. Šiems […]

28 sausio, 2025

Pastaraisiais metais Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešoji biblioteka itin aktyviai prisidėjo prie neįgaliųjų gerovės kūrimo rengdama įvairius projektus. Šiais […]

23 sausio, 2025

Š. m. sausio 22 d. Klaipėdos universitete (KU) apsilankė ypatingas svečias – Neringos savivaldybės meras Darius Jasaitis. Susitikime su Universiteto […]

23 sausio, 2025

Klaipėdos uostas pernai perkrovė 35,5 mln. tonų krovinių – 8 proc. daugiau nei 2023 metais.  Anot Klaipėdos valstybinio jūrų uosto […]

22 sausio, 2025

Klaipėdos uoste į vandenį nuleistas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos užsakymu statomas žaliuoju vandeniliu ir elektra varomas laivas. Jūrų uosto […]

20 sausio, 2025

Klaipėdos konteinerių terminalas (KKT) tapo krovos lyderiu Baltijos šalyse. Skaičiuojama, jog per praėjusius metus jame buvo perkrauta beveik 7 mln. […]

Kalėdų eglučių kiemelio popietė
16 sausio, 2025

Sausio 16 d. Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje surengta tradicinė Padėkos popietė, kurios metu apdovanoti kūrėjai, dalyvavę kasmet organizuojamoje […]

Raimundo Kaminsko nuotr.
16 sausio, 2025

2025 m. sausio 15 d. Kaune prie Mažosios Lietuvos visuomenės kultūros ir politikos veikėjo, laikraštininko, šaulio, Tilžės akto signataro Jono […]

15 sausio, 2025

Klaipėdos gyventojams pristatytas 2025–2027 metų Strateginio veiklos plano projektas. Planuojama, kad programoms įgyvendinti kasmet prireiks po daugiau kaip 500 mln. […]

13 sausio, 2025

Tarp „Nord Steel“ ir „MT Group“ pasirašyta 1,4 mln. eurų vertės sutartis dėl žaliojo vandenilio saugyklų gamybos ir tiekimo Klaipėdoje. […]

9 sausio, 2025

2025 metais Dreverna, oficialiai tapusi Mažąja Lietuvos kultūros sostine, pakvies į dar daugiau įdomių ir prasmingų renginių. Startas jiems bus […]

7 sausio, 2025

Praėjusiais metais Klaipėdos rajone gimė bemaž pusė tūkstančio naujagimių. Tėvai ir toliau nestokoja originalumo vaikams suteikdami išskirtinius vardus, pavyzdžiui, Mozės, […]

7 sausio, 2025

Iškritus gausiam sniegui pietinėje Klaipėdos miesto dalyje pagrindiniai pėsčiųjų ir dviračių takai nebuvo tinkamai valomi. Už susidariusią situaciją ir įsipareigojimų […]

5 sausio, 2025

Sausio 1 d. Lietuvių literatūros mėgėjai, visuomenininkai, šauliai, miestiečiai  ir miesto svečiai  tradiciškai susitiko Klaipėdoje, Liepų gatvėje   prie paminklo kun. […]

4 sausio, 2025

Viešojo saugumo tarnyba (VST) pradeda saugoti „Litgrid“ Lietuvos elektros energetikos sistemos valdymo ir duomenų centrą bei Elektrėnų kompleksą. Kaip pranešė […]

3 sausio, 2025

Nuo šių metų kiekvienas Klaipėdos miesto gyventojas, sulaukęs šimto metų, gaus ir papildomą piniginę išmoką. Vienkartinė materialinė parama siekia 700 […]

29 gruodžio, 2024

Sutinkant 2025-uosius, sostinėje penktus metus iš eilės nebus šaudomi naujametiniai fejerverkai. Nors Kaune ir Klaipėdoje pirotechninių šou neatsisakoma, tačiau šių […]

28 gruodžio, 2024

Klaipėdos miesto savivaldybė pradeda ambicingus darbus, kurių tikslas – Stariškių pietinio pocentrio urbanistinė plėtra. Planuojama teritorija apima apie 100 hektarų […]