Kaip apsaugoti Neveronis nuo geležinkelio plėtros padarinių?
„Rail Baltica“ projektas yra svarbus, tačiau nauja infrastruktūra turėtų būti kuriama įstatymų nustatyta tvarka ir nepažeisti Neveronių gyventojų interesų. Tokios pozicijos laikosi ir Kauno rajono savivaldybė, ir vietos bendruomenė.
Jaučiasi įvaryti į kampą
Trečiadienį vykusiame savivaldybės ir Neveronių bendruomenės atstovų susitikime seniūnė Aldona Petkevičienė informavo, kad jau surinkta beveik pusantro tūkstančio gyventojų parašų. Žmonės labiausiai pasigenda viešumo ir konstruktyvaus dialogo su projekto vykdytojais.
„Visą laiką manėme, kad šalia senosios geležinkelio vėžės bus tiesiama europinė. Tik atsitiktinai sužinojome, kad gyvenvietėje atsiras 10-12 vėžių kelynas su perkrovimo stotimi, didžiulis lokomotyvų ir vagonų aptarnavimo centras (LVAC), plovykla, kiti objektai. Jaučiamės įvaryti į kampą“, – teigė Neveronių bendruomenės centro narė Oksana Šukaitienė.
Gyventojai norėtų, kad planuojami geležinkelio infrastruktūros objektai būtų perkelti į Jonavos rajoną arbą Sergeičikų miško pusę, kur beveik nėra gyventojų. „Galėtų paslinkti tą LVAC bent kilometru į šalį, juk laisvos vietos aplink gyvenvietę apstu. Kodėl jie braunasi į miestelio vidurį, šalia gimnazijos, vaikų darželio?“, – piktinosi neveroniškiai.
Geležinkelininkai turi savo argumentų. Jų nuomone, pakeitus vietą, Viešasis logistikos centras taptų mažiau konkurencingas. Gyventojai tuo netiki ir yra pasiryžę kviesti nepriklausomus vertintojus iš ES struktūrų.
Pastebėjo daug pažeidimų
Kauno rajono savivaldybės mero pavaduotojo Jono Gursko vadovaujama darbo grupė parengė ir išsiuntė raštą LR Susisiekimo ministerijai, LR Aplinkos ministerijai, AB „Lietuvos geležinkeliai“, projekto rengėjai „AECOM Infrastructure & Environment UK Limited“ ir kitoms su šiuo projekto rengimu susijusioms institucijoms. Jame pateiktos pastabos dėl Poveikio vertinimo aplinkai (PAV) ataskaitos ir išdėstyti siūlymai dėl tolesnės projekto eigos.
Kauno rajono savivaldybės Urbanistikos skyriaus vedėjas Marius Torrau pastebėjo, kad buvo pažeistos PAV ataskaitos viešinimo procedūros. Svarstymas vyko ne Kauno rajono savivaldybės, o kitoje teritorijoje (Kauno miesto savivaldybėje), todėl Neveronių gyventojai neturėjo galimybių su ja susipažinti. Svarstymo laikas ir vieta taip pat nebuvo derinti su Kauno rajono savivaldybės administracija, kaip to reikalauja įstatymas.
Kilo abejonių ir dėl PAV ataskaitoje pateiktos informacijos teisingumo. Pavyzdžiui, dokumente pateikta klaidinga informacija, kad geležinkelis yra nutolęs daugiau nei 200 m atstumu nuo gyvenamosios ir visuomeninės paskirties pastatų. „Paviešinta ataskaita buvo parengta ne pagal PAV programą ir nepilna. Ataskaitoje turi būti nagrinėjamos bent kelios alternatyvos“- tvirtino M. Torrau.
Siūlo alternatyvas
Susitikime dalyvavusi Seimo narė Raminta Popovienė sakė, kad šia tema jau kalbėjosi su susisiekimo ministru Rimantu Sinkevičiumi, kuris pažadėjo surengti visų suinteresuotų pusių susitikimą. „Ministras kviečia siūlyti motyvuotas projekto alternatyvas“, – teigė politikė.
Kauno rajono savivaldybės administracija siūlo du projekto įgyvendinimo variantus. Pirmas – kelyną ir LVAC įrengti ne arčiau kaip 8-tame geležinkelio vėžės kilometre, atstumą skaičiuojant nuo Palemono stoties.
Antrasis – geležinkelio kelyną ir LVAC atitraukti ne mažiau kaip 400 metrų atstumu į šiaurę nuo planuojamos vėžės sankasos, išdėstant šiuos du objektus lygiagrečiai geležinkelio trasai, vieną už kito, tarp jų ir geležinkelio trasos įrengiant triukšmo mažinimo priemonę – sankasą, kurios tikslius dydžius nustatyti akustiniais skaičiavimais.