Geografijos mokytojas Mantas Karanauskas: „Mokydamas ir pats vis ką nors naujo išmokstu“
Vilniaus Balsių progimnazijoje į pamokas mokinius ir mokytojus kviečia skambutis. Geografijos mokytoju čia trečius metus dirbantis Mantas Karanauskas prismena, jog pradėjus studijuoti Lietuvos edukologijos universitete (LEU) buvo gana neįprasta, kad į paskaitas skambutis nekviečia. Studentai tampa savarankiškesni. „Mano pirmieji kambario draugai bendrabutyje neišlaikė išbandymų ir po pirmo pusmečio teko užverti universiteto duris“, – prisimena jis. Po mokyklos atėjus į universitetą nelengva išlaikyti dėmesį per visą paskaitą, pusantros valandos. Tačiau vienas iš didžiausių džiaugsmų, kuriuos prisimena mokytojas, – studentavimas. „Apie tai netgi knygą būtų galima parašyti“, – šypsosi jis.
Studentavimas neatsiejamas nuo studijų, kurias jaunas mokytojas rekomenduoja rinktis tikrai atsakingai. „Būna, kad studentai universitetą renkasi vien dėl patogios strateginės vietos ar pan. O po studijų diplomas yra padedamas giliai į stalčių ir išvažiuojama dirbti į Vakarų Europą ne pagal specialybę. Rinktis pedagogines studijas reikėtų tik tuo atveju, jei įsivaizduojate savo ateitį mokykloje“, – sako pedagogas, 2013 m. baigęs geografijos studijas su turizmo vadybos specializacija. Po to M. Karanauskas tęsė studijas gamtinės geografijos magistrantūroje.
Stojantiesiems į švietimo ir ugdymo studijų krypčių grupės studijų programas, kurias baigus suteikiama pedagogo kvalifikacija, būtina laikyti motyvacijos įvertinimo egzaminą, kad būtų atrinkti labiausiai motyvuoti absolventai ir į mokyklas ateitų dirbti tik mėgstantys savo darbą mokytojai, turintys žinių ir gebantys jas perteikti mokiniams.
Geografijos mokantis jaunas pedagogas siekia būti tokiu mokytoju, kuris būtų ne tik savo srities specialistas, bet ir draugas mokiniui. „Mokiausi mokykloje, kurioje man mokytojai buvo ir išliks autoritetai. Pats didžiausias autoritetas man – anglų kalbos mokytoja dirbanti mano mama. Taip pat labai vertinu savo pradinių klasių mokytoją, gimnazijoje mokiusią klasės auklėtoją – tie žmonės mano atminty išliks visada“, – sako M. Karanauskas.
Mokytojai ugdo jaunimą, kuris kuria Lietuvos ateitį. Labai svarbu, kad mokytojais dirbtų tinkami asmenys. Neužtenka norėti dirbti mokykloje, labai svarbu rasti su moksleiviais ryšį, tada mokymo procesas tampa sėkmingesnis ir paprastesnis. Pedagogas įsitikinęs, kad mokiniai visada vertina tą mokytoją, kuris ruošdamasis pamokai jaučia atsakomybę, yra kūrybingas, dirba iš meilės mokiniams, mėgsta savo mokomą dalyką. „Mokiniai labai greitai supranta, kurie mokytojai mėgsta savo darbą, o kuriems mokykla – tik laikinas gyvenimo etapas“, – sako jis.
Pats tapti mokytoju LEU absolventas nusprendė studijuodamas, tačiau tik IV kurse. „Būtent tada atlikau praktiką mokykloje. Vesdamas pirmąsias savo gyvenime geografijos pamokas supratau, kad sugebu užmegzti ryšį su mokiniais, pavyksta juos sudominti mokomu dalyku. Galėčiau išskirti dvi beveik lygiaverčias priežastis, kodėl dirbu mokykloje: mane domina geografijos mokslas, o darbas mokykloje yra kūrybiškas. Vaikus mokau ir pats vis ką nors naujo išmokstu“, – sako jis.
M. Karanauskas džiaugiasi, kad studijų metu pavyko išnaudoti daug galimybių. „Kurį laiką buvau Studentų atstovybės nariu, vėliau studentų buvau išrinktas į Senatą. Tai buvo išties įdomi ir vertinga patirtis. Dalyvavau 3 savaites vykusiame trumpalaikiame Erasmus+ projekte Austrijoje. Ten ne tik pagilinome žinias, bet ir susibendravome su studentais iš kitų Europos valstybių. Studijos mane išmokė ne tik būti savarankiškam. Išmokau geriau planuoti veiklas“, – teigia jis.
Mokytojus rengiantį LEU M. Karanauskas rinkosi neatsitiktinai. Universitetas turi ilgametes tradicijas, puikius dėstytojus ir materialinę bazę. „Apie universitetą buvau girdėjęs daug gerų atsiliepimų, taip pat norėjau išvykti gyventi ir studijuoti į sostinę. Kai sėkmingai išlaikiau geografijos egzaminą, abejonių visiškai neliko. Studijos suteikė daug žinių, patirties. Džiaugiuosi, kad čia studijavau. Su kai kuriais kurso draugais, kurie tapo puikiais draugais, ir dabar bendraujame. Manau, kad nesuklysčiau, jei pasakyčiau, kad studijos universitete tiesiog paruošia žmogų gyvenimui“, – įsitikinęs Vilniaus Balsių progimnazijos geografijos mokytojas M. Karanauskas.