2 rugpjūčio, 2018
Genovaitė Paulikaitė

Ilgai kurta sistema: vietoj supaprastinimo – problemos

Tikriausiai daugelis dar prisimena džiaugsmingą Kulverstuko šūksnį: mes statėme, statėme ir pagaliau… Na, Kulverstukas su draugais pastatė, o Aplinkos ministerija, užsimojusi sukurti vieningą gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinę sistemą (GPAIS) kol kas, atrodo, tik imituoja galutinį rezultatą. Nuo Naujųjų metų startavusi ir pusės metų bandomąjį laikotarpį praėjusį sistema, kaip teigia verslininkai, vietoj žadėto skaidrumo ir paprastumo, įneša daugiau painiavos ir apsunkina darbą.

Kreipėsi į Seimą

Padangų importuotojų organizacija (PIO) ir Autogamintojų ir importuotojų asociacija (AGIA), nebematydami galimybių susikalbėti su Aplinkos ministerija, kreipėsi į Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narę Virginiją  Vingrienę. „Tai ne vieninteliai atliekų tvarkytojai, besiskundžiantys Aplinkos ministerijos diegiama gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinę sistema. Sulaukiame labai daug nusiskundimų, tiek į komitetą, tiek ir į mane, kaip Seimo narę asmeniškai nuolat raštu ir telefonu su didžiausiu pluoštu pastabų ir nusiskundimų kreipiasi įvairūs tvarkytojai.  Aplinkos apsaugos komiteto vykdytos parlametinės kontrolės metu Aplinkos ministerijos Atliekų departamento direktorė išdidžiai Agnė Bagočiūtė pareiškė, kad su sistema viskas gerai, o visi nusiskundimai atsiranda todėl, kad verslininkai nenori jungtis prie GPAIS. Verslininkai, gi kelia labai daug problemų, su kuriomis dabar jiems tenka susidurti, tvarkant atliekų apskaitą. Ir tai jiems ne tik papildoma administracinė našta, bet ir laiko gaišimas mokantis ir bandant susidoroti su įvairiais trikdžiais, nesklandumais, netobulumais. Daug nusiskundimų ir dėl mokymų, kaip naudotis sistema, organizavimo. O labiausiai jie pasipiktinę arogantiška ministerijos pozicija, ką pastebėjome ir mes, vengiant atsakyti į pateiktus raštus arba atsakant praėjus pusmečiui nuo pirmojo rašto gavimo“, – susidariusią situaciją apibūdina Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narė Virginija Vingrienė.

„Iš 25 tūkstančių darbuotojų buvo apmokyta tik 500, – patikslina susitikime su Seimo nare dalyvaujanti PIO vadovė Danguolė Butkienė ir pažymi, kad verslininkai nesiregistruoja ne todėl, kad jie būtų prieš vieningą apskaitą, bet todėl, kad sistema apsunkina verslą.  –Yra susiformavusi tvarka, kad atliekas galima tvarkyti kolektyviai, individualiai arba sumokėti taršos mokestį. Tad verslininkai varijuodavo. Tarkime, įmonė importuoja padangas ir akumuliatorius. Padangas jis tvarko individualiai, o už akumuliatorių atliekų sutvarkymą sumoka taršos mokestį. Įvesta sistema leidžia tik vieną pasirinkimą. Įmonė gali arba tvarkyti atliekas kolektyviai, arba – individualiai, arba susimokėti taršos mokestį.“

Tai, kaip pastebėjo susitikime dalyvavęs, teisininkas Tomas Šliogeris, toks apribojimas veda prie atliekų tvarkytojų skaičius dirbtinio mažinimo, o tuo pačiu ir prie atliekų tvarkymo kainos didinimo, kas, be abejo, persikels ant vartotojo pečių. „Kodėl dirbtinai branginti atliekų tvarkymą, jei šį procesą galima atpiginti, – svarsto Danguolė Butkienė ir dalijasi prieš kelis mėnesius PIO padėta iniciatyva – organizacija pakvietė servisus nemokamai  priimti ne tik senas padangas, pakeitus jas naujomis, bet ir atvežtas užsigulėjusias sandėliukuose, o padangų gamintojai-importuotojai jas iš servisų nemokamai paima ir sutvarko. – Dabar 4–5 senas padangas galima nemokamai palikti didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėje. Daugeliui vartotojų nėra palankus nei aikštelių darbo laikas, nei vieta. O svarbiausia, skatinant gyventojus senas padangas vežti į šias aikšteles, nutylima, kad joms sutvarkyti bus naudojamos lėšos. Jų nereikėtų, jei aplinkos ministras parašytų įsakymą, įpareigojantį servisus priimti vartotojų atvežtas senas padangas, o padangų gamintojus-importuotojus – jas išvežti ir sutvarkyti. Ir tada autoservisams nereikėtų mokėti už paslaugą, ką šiuo metu daro daugelis jų, nors įstatyme yra nurodyta, kad už šių atliekų išvežimą yra atsakingi gamintojai-importuotojai. Deja, dėl kažkokių priežasčių, šio fakto stengiamasi net nepastebėti.“

Be to, kaip pažymi Danguolė Butkienė, daugelis padangų montavimo paslaugas teikiančių verslininkų yra smulkūs. Jie nelabai supranta, kaip registruotis  GPAIS, ar net neturi galimybių to daryti. Tvarkytojai gali surinkti tik GPAIS registruotas atliekas. Tokių būdų sistema išaugina nelegalų verslą ir grėsmę padaugėti bešeimininkių padangų.

Akibrokštas verslininkams, kaip  pabrėžė AGIA vadovė Rita Zdanevičienė, Aplinkos ministerijos kaltinimas, kad jie nenori naudotis GPAIS. Priešingai. Atsakingi ministerijos specialistai net nesiteikia atsakyti į verslininkų paklausimus. Konkretus pavyzdys, AGIA dėl GPAIS į ministeriją kreipėsi vasario, bet po kelių pakartotinų laiškų ir telefono skambučių atsakymo sulaukė tik liepos viduryje.

 Sistemos sukeliamos problemos

PIO direktorė Danguolė Butkienė Seimo narei Virginijai Vingrienei pateikė  raštą, kuriame išdėstytos GPAIS sukeliamas problemas. PIO vadovė nurodo kad sistema atliks tik paviršutinę kontrolę, nes gamintojai importuotojai į ją suveda tik išleistus į Lietuvos rinką gaminius, sistemoje neatsispindi nei gaminių likučiai, nei įvežami kiekiai. Verslui užkraunama dar viena besikartojanti, bet nesusijusi su kitomis sistemomis biurokratinė  prievolė. Sistema grubiai pažeidžiama verslo laisvė. „Apmokestinamųjų gaminių srautai yra skirtingi, todėl atliekos turi būti surenkamos, apskaitomos ir tvarkomos atskirai. Sujungus visus šiuos srautus į vieną, išauga tvarkymo kaštai, nes kartu surinkus šias atliekas būtina perskirstymas, papildomos atliekų laikymo ir paskirstymo aikštelės,– komentuoja D. Butkienė. – Manau, GPAIS yra dar vienas būdas pasipinigauti. Į nemokamus mokymus praktiškai papulti buvo neįmanoma. Dabar mokymai organizuojami tiems, kurie patys susimoka. Nėra galimybės nemokamai  pasikonsultuoti net telefonu. Smulkus ir vidutinis verslas yra priverstas  rinktis neišsamius ir brangiai kainuojančius mokymu, o po to vis tiek ieško tarpininkų, kurie už nemažą atlygį teiktų duomenis GPAIS. Taip mažinamas verslininko pelnas, o tuo pačiu mažiau pelno mokesčio patenka ir į šalies biudžetą.“

D. Butkienė atkreipia dėmesį ir į tai, kad nebuvo jokių sistemos pristatymų organizacijoms. Sistemoje nėra jokio ryšio su pavedimo davėjais. Visus duomenis organizacijos gauna senuoju būdu teikiant informaciją tiesiogiai.

„Susidaro nuomonė, kad legalus, socialiai atsakingas verslas valdžios institucijoms yra vergas, visais sprendimais valdžia palaiko netvarką. Ignoruojama ir kovojama tik su legaliai dirbančiais verslininkais“, – valdžios ir verslo santykius apibūdina PIO vadovė Danguolė Butkienė.

Užs. Nr. VV-43


Kodėl verta investuoti laiką į kokybišką sporto projektų rašymą
23 balandžio, 2025

Norint gauti finansavimą sporto ar sveikatingumo iniciatyvai, vien geros idėjos nepakanka. Svarbiausia – gebėti šią idėją tiksliai ir įtaigiai perteikti […]

Į ką atkreipti dėmesį perkant malkų skaldyklę internetu
23 balandžio, 2025

Malkų skaldymas – tai ne tik rutina, bet ir nemažai fizinių pastangų reikalaujantis darbas. Ypač tai aktualu tiems, kurie gyvena […]

Ką būtina žinoti prieš nuomojantis automobilį Vilniuje
23 balandžio, 2025

Automobilių nuoma Vilniaus mieste – vis dažnesnis pasirinkimas tiek vietinių gyventojų, tiek miesto svečių tarpe. Nesvarbu, ar automobilio prireikia verslo […]

21 balandžio, 2025

Šešios Lietuvos vietovės: Niūronys, Marcinkonys, Merkinė, Palūšė, Plateliai ir Žagarė pretenduoja tapti geriausiais turizmo kaimais pasaulyje. Jos pateikė savo kandidatūras […]

18 balandžio, 2025

„Lidl Lietuva“ pelnė patraukliausio darbdavio apdovanojimą prekybos ir pardavimų srityje bei pateko tarp 50-ies geriausių šalies darbdavių bendrame reitinge. Nugalėtojai […]

15 balandžio, 2025

Startuolis – tai ne tik naujas verslas, bet ir nauja idėja, drąsūs sprendimai bei inovatyvus požiūris į rinką. Būtent todėl […]

8 balandžio, 2025

Balandžio 8 d. Ignalinos rajono savivaldybėje vyko Verslo forumas, kurį organizavo Panevėžio prekybos, pramonės ir amatų rūmai. Rūmų generalinis direktorius […]

Kiek galite sutaupyti įsirengę saulės elektrinę su APVA parama / pexels.com nuotr.
7 balandžio, 2025

Įsirengti saulės elektrinę su APVA (Aplinkos projektų valdymo agentūros) parama – tai ne tik puiki galimybė sumažinti elektros sąskaitas, bet […]

5 balandžio, 2025

Pirmasis šių metų ketvirtis pažymėtas išaugusiu įvykusių viešųjų Turto banko aukcionų skaičiumi, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu. Per […]

3 balandžio, 2025

Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ tapo pirmąją aviakompanija Europoje, per metus skraidinusia 200 mln. keleivių. Per finansinius metus, kurie baigėsi […]

31 kovo, 2025

Kasmet technologijų entuziastai laukia naujausių išmaniųjų telefonų modelių, o Apple iPhone serija išlieka viena populiariausių pasirinkimų rinkoje. Vienas naujausių modelių […]

31 kovo, 2025

Geros naujienos šiauliečiams. „Kavos Draugas“ plečiasi ir atidaro jau šeštąją fizinę parduotuvę Lietuvoje – šįkart Šiauliuose. Nuo šiol bus dar […]

27 kovo, 2025

Lietuvos oro uostai (LTOU) praneša, kad oficialiai baigtas Kauno oro uosto šiaurinio perono plėtros projektas, kuris pradėtas 2023 metų pabaigoje. […]

26 kovo, 2025

Vyriausybei pritarus, keturi ministrai pasirašė susitarimą su bendrove „ORLEN Lietuva“. Susitarimas numato Lietuvos įsipareigojimų investiciniam projektui vykdymą, kurių praėjusi Vyriausybė […]

26 kovo, 2025

Pirmoji tokia krovimo stotelė bus pastatyta Varėnoje, kurią, pagal su „LTG Infra” pasirašytą sutartį, suprojektuos ir įrengs UAB „Fima”. Tai […]

25 kovo, 2025

2025 metai žada reikšmingus pokyčius rinkodaros pasaulyje, kuriuos lemia spartus technologijų vystymasis, vartotojų elgsenos transformacija ir stiprėjantis dėmesys tvarumui. Šiame […]

25 kovo, 2025

Ką pirmiausia įsivaizduojate išgirdę žodį „sandėliukas“? Galbūt močiutės uogienių prikrautas lentynas, senas padangas, dėžes su žaislais ar laikraščiais ir specifinį […]

25 kovo, 2025

Spartūs technologiniai pokyčiai ir negailestinga globali konkurencija kelia didelių iššūkių Europos Sąjungos automobilių pramonei. Todėl kovo pradžioje Europos Komisija pristatė […]

24 kovo, 2025

Kovo 21 d. Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacijos Ignalinos skyriaus iniciatyva Ignalinos rajono savivaldybės konferencijų salėje surengta Aukštaitijos miško […]

21 kovo, 2025

Taigi, koks turi būti interneto greitis? Lietuvos interneto greitis yra vienas greičiausių pasaulyje, ypač kai kalbama apie šviesolaidinį internetą. Štai […]

Regionų naujienos