7 gegužės, 2021
LLRI

Išsaugokime žmonėms galimybę kaupti senatvei

Elena Leontjeva / LLRI nuotr.

Privačiam pensijų kaupimui ir gyvybės draudimui vėl iškilo pavojus. Mokesčių atskaitymai į privačius pensijų fondus ir gyvybės draudimo instrumentus vėl vadinami lengvatomis, o jas žadama panaikinti. Finansų ministerijos suburta mokestinių lengvatų peržiūros grupė kitą savaitę rinksis svarstyti investavimo ir ilgalaikio taupymo instrumentų modelio apmokestinimą, o iš esmės bus naujai sprendžiamas mūsų pensijų sistemos likimas. Todėl verta prisiminti, kokiomis aplinkybėmis ir kodėl Lietuvoje buvo einama link privataus senatvės aprūpinimo ir kokį vaidmenį čia vaidina mokesčių sistema.

Nepriklausyti nuo valdžios, sulaukus pensijos

Reformas Lietuvos laisvosios rinkos institutas inicijavo dar 1994 m., parengęs pirmąjį Pensijų fondų įstatymo projektą. Nors daugelis žmonių jau dirbo privačius darbus, o pajamos, įvedus Lito patikimumo įstatymą, ėmė realiai augti, sulaukę senatvės žmonės tapdavo visiškais valstybės įkaitais. Žmonės ne kartą prarado santaupas, o pensijos buvo žeminančiai mažos, todėl ėmėmės iniciatyvos, kad žmonės (tie, kurie dar dirba) galėtų laipsniškai pereiti prie privataus pensijų kaupimo ir valstybiniam pensijų draudimui atsirastų svarus papildymas – privačiai sukauptos lėšos.

Perėjimo logika buvo tokia – pradžioje į privačius pensijų fondus žmonės skyrė 2,5 proc. draudžiamųjų pajamų, o kaupiamosios įmokos tarifas kasmet turėjo būti didinamas po 1 procentinį punktą iki 5,5 proc. 2007 m. Jau per pirmąjį pensijų sistemos reformos etapą pensijų kaupimo sutartis pasirašė bemaž pusė milijono žmonių, arba 36,6 proc. visų apdraustųjų valstybiniu socialiniu draudimu. Laipsniškai didėjant įmokoms į privačius fondus dydžiui, įmokos į valstybinės „Sodros“ sistemą mažėjo.

Privačioms pensijoms – Trojos arklys 

Vieną dalyką reikia pabrėžti išskirtinai, nes jis vėliau atliko Trojos arklio vaidmenį. Kai įstatymas jau buvo parengtas, iškilo klausimas, kaip techniškai aprašyti įmokos išskyrimą į du skirtingus kelius – valstybinį ir privatų. Juk privačių pensijų fondų dar nėra, jie tik pradėtų steigtis priėmus įstatymą. Buvo pasiūlytas variantas, kad įmoka kaip ir seniau patenka į „Sodros“ biudžetą, o ten jau yra atskiriama dalis privačiam pensijų draudimui ir pervedama į privatų fondą. Visi teisėkūros proceso dalyviai drauge su įstatymų leidėju suprato, kad įmoka, skirta privačiam draudimui, nėra „Sodros“ dispozicijoje. „Sodra“ buvo tik laikinas tarpininkas. Būtent toks įstatymas ir buvo priimtas. Ir kas gi nutiko? 

Priėmus įstatymą ir 2004 m. pradėjus veikti privatiems pensijų fondams, vis daugiau žmonių pradėjo vis daugiau kaupti būsimajai senatvei.

Tačiau kai per 2009 m. krizę „Sodra“ pradėjo dėl objektyvių priežasčių stokoti pinigų, pradėta viešai piktintis, kad privatūs pensijų fondai neva grobsto „Sodros“ pinigus (suprask – tuometinių pensininkų pensijas). Visa reformos esmė, perėjimo laipsniškumas – viskas buvo pamiršta. Reforma buvo atgręžta atgal: vos tik pasiekus 5,5 proc. atskaitymų į privačius fondus tikslą, „dėl sunkios ekonominės situacijos“ imta mažinti pervedamų kaupiamųjų įmokų į pensijų fondus dydžius. Nuo 2009 m. liepos kaupiamosios įmokos dydis buvo sumažintas – 2 proc. asmens draudžiamųjų pajamų, nuo 2012 m. – 1,5 proc., 2013 m. – 2,5 proc. asmens draudžiamųjų pajamų. Visa tai buvo daroma „laikinai“. 

Privačios pensijos pagrindas – paties žmogaus pajamos

Neminėsiu visų privačios kaupimo sistemos karpymų, siaurinimų ir jos prasmės iškraipymų etapų. Didžiausią apmaudą turbūt kelia tai, kad užuot padarę žmogų sąmoningai besirūpinantį savo senatve, pasirenkantį skirti dalį lėšų privačiam pensijų arba gyvybės draudimui, politikai jį pavertė valdžios įkaitu, valdžios subsidijuojamu subjektu. 

Orumą žemina paaiškinimai, kad naudinga draustis vien todėl, kad gali gauti subsidiją iš biudžeto. O ne, tai nėra subsidija. Tai yra žmogaus uždirbtos lėšos, kurias jis, besirūpindamas savo ir šeimos ateitimi, iš uždirbtų pajamų atideda privačiam kaupimui. 

Nemažiau žeminantys ir pasakymai, kad privatūs pensijų fondai yra valstybės išlaikomi, subsidijuojami, ir kad visa privataus kaupimo sistema yra veiksminga tik mokesčių lengvatų ir valdžios subsidijų dėka. Laikas priminti, kad visos tos lėšos, kurias vadina subsidijomis ir valstybės parama, yra uždirbtos paties dirbančiojo žmogaus. Po trijų dešimtmečių laisvės atgavimo mes jau galėtume pasikliauti tuo, kad laisvas žmogus gali ir turi būti atsakingas ir už savo senatvę. 

Naujas smūgis – per pinigų kokybę 

Papildomą smūgį privačiam draudimui ir kaupimui sudavė nauja Europos centrinio banko (ECB) politika, dėl kurios pinigai laipsniškai praranda savo funkciją būti išteklių ribotumo ženklu. Paradoksalu: kai pinigai nustoja būti pinigais, visoms rinkoms, pradedant nuo nekilnojamo turto, akcijų, žaliavų ir baigiant draudimo ir pensijų kaupimo rinka, yra suduodamas smūgis. Žmonėms reikia žaibiškai ieškoti sprendimų, kaip išsaugoti sukauptą vertę ir apsisaugoti nuo nuvertėjimo. 

ECB ir kitų centrinių bankų pradėtas pinigų esmės devalvavimas jokiu būdu negali tapti pretekstu rezignacijai, kurios dvasioje būtų skelbiama: „nuo šiol esame visiškai priklausomi nuo centrinės valdžios leidžiamų pinigų kokybės ir jos gebėjimo aprūpinti mus senatvėje“. Rezignacija būtų klaida. Turime siekti ir sugrįžimo prie sveikos pinigų politikos, ir tvaraus, nevalstybinio pensijų kaupimo ir gyvybės draudimo. 

Mažesnė našta ateities kartoms

Tai, kad žmogus neturi būti papildomai apmokestinamas už tas savo pajamas, kurios yra skirtos jo senatvei užtikrinti, byloja pati šio modelio logika ir prasmė – kad mes vis mažesnę naštą krautume valstybei ir jaunesnėms kartoms ir tuo pačiu laipsniškai mažėtų mūsų įmoka į perskirstomą pensijų sistemą ir didėtų mūsų galimybė be papildomos mokesčių naštos prisidėti prie savo privačios pensijos ateityje. Tai – subsidiarumo esmė.  

Taigi visos priemonės, kurios yra skirtos šiam subsidiarumui užtikrinti, turi būti įstatymų leidėjo įtvirtintos. Pagaliau, reikia grįžti prie nuolat didėjančio privačių kaupimo instrumentų vaidmens ir prie realaus žmogaus gebėjimo kaupti privačiai ir vis mažiau likti valdiškos sistemos įkaitu.

Žmogus turi teisę būti laisvas ir nepriklausomas, rinkdamasis savo darbą, profesiją, ūkinės veiklos pobūdį. Nemažiau svarbu, kad senatvėje jis taip pat nebūtų valstybės įkaitu. 


9 kovo, 2025

Automobilių padangos yra vienas svarbiausių transporto priemonės elementų, užtikrinančių saugumą ir komfortą kelionės metu. Šiandien vis daugiau vairuotojų renkasi padangas […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

7 kovo, 2025

Per pastaruosius trejus metus Birštone augantis turistų srautas ir nuosekliai plėtojama apgyvendinimo, sveikatinimo bei kita turizmo infrastruktūra atnešė džiugių permainų […]

6 kovo, 2025

Europos centrinis bankas (ECB) ketvirtadienį dar kartą sumažino palūkanų normas, kad paskatintų sunkumų kamuojamą euro zoną, tačiau leido suprasti, kad […]

EPA-ELTA nuotr.
6 kovo, 2025

1990-ųjų pradžioje buvau jaunas Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ekonomistas pagrindiniame politikos formavimo departamente. Tuo metu vykdavau į TVF misijas Bulgarijoje, […]

2 kovo, 2025

Vizitinė kortelė – tai daugiau nei tik kontaktinė informacija ant popieriaus. Ji yra pirmasis įspūdis apie jus ir jūsų verslą, […]

28 vasario, 2025

 Gyventojams, dėl pernai vasarą kilusios elektros neturėjusiems ilgiau nei 72 valandas, tinklus prižiūrintis „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) jau išmokėjo beveik […]

26 vasario, 2025

Pirmąjį metų mėnesį bendras krovos kiekis Klaipėdos uoste, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, augo 5 proc. Anot uosto, daugiausia […]

25 vasario, 2025

Darbo užmokesčio atotrūkis tarp vyrų ir moterų Lietuvoje 2024 m. siekė 13 proc., teigia „Sodros“ Statistikos, analizės ir prognozės skyriaus […]

25 vasario, 2025

Internetinių svetainių kūrimo platforma „Wix“ Lietuvoje Vilniuje steigia naują dizaino centrą „Vilnius Design Studio“.  Kaip rašoma pranešime, naujasis Vilniaus dizaino […]

25 vasario, 2025

Renkantis tinkamas padangas automobiliui, svarbu atsižvelgti ne tik į jų dydį ir sezoniškumą, bet ir į gamintoją. Skirtingi gamintojai siūlo […]

24 vasario, 2025

Lietuvai ir kitoms Baltijos šalims kiek daugiau nei prieš dvi savaites prisijungus prie Vakarų tinklų, Vilkaviškio rajone pirmadienį pradėtos demontuoti […]

Leonardas Marcinkevičius
21 vasario, 2025

Pirmajame Vyriausybės inicijuotos Maisto tarybos posėdyje be procedūrinių diskusijų, suskubta analizuoti maisto tiekimo grandinę. Prieš užsiimant kaštų ar konkrečių prekių […]

21 vasario, 2025

Penktadienį, prieš pirmąjį naujai sukurtos Maisto tarybos posėdį, jai vadovaujantis žemės ūkio ministras Ignas Hofmanas teigia, kad siekiant rasti greito […]

Kurtuvėnų žirgynas. 2023 m. L. Bimbirienės nuotr.
20 vasario, 2025

Žemės ūkio ministerijai (ŽŪM) ketvirtadienį pranešus, kad atsistatydina abu jos deleguoti „Lietuvos žirgyno“ valdybos nariai, šios pirmininkas Juozas Rimkevičius Eltai […]

20 vasario, 2025

Pagrindinėje šalies automagistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda trečiadienį atidarytas pirmasis elektromobilių įkrovimo parkas Raseinių rajone, pranešė savivaldybė. Naujajame įkrovimo parke vienu metu galės […]

19 vasario, 2025

Vyriausybė nusprendė steigti specialią komisiją biurokratijai verslo sektoriuje mažinti. Tai numatyta Vyriausybės trečiadienį priimtame nutarime. Naujoji Perteklinių reikalavimų verslui šalinimo […]

19 vasario, 2025

2025-01-24 UAB „Lerenta“ ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA) pasirašė finansavimo sutartį dėl tikslinės […]

19 vasario, 2025

Elektronikos atliekų tvarkymo įmonė „Supportive Electronic Service“ šiemet planuoja statyti naują gamyklą Širvintų rajone, praneša „Verslo žinios“.  Gamybiniai pastatai bus […]

Panevėžio centras
19 vasario, 2025

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) šiemet savivaldybių infrastruktūros projektams paskirstys daugiau kaip 16,27 mln. eurų. „Regionų stiprinimas – tai vienas […]

Regionų naujienos