Karantino mūzos: pristatomas lietuviškas baletas vaikams „Kai atbunda žaislai“
Dėl pandemijos nukeliama dar gruodžio 13 dieną turėjusi pasirodyti baleto „Kai atbunda žaislai“ premjera. Nors kalėdinį stebuklą vaikams žadėjęs Neli Beliakaitės Baltijos baleto akademijos statomas baletas žiūrovus pasieks tik vasario 28 dieną, baleto autoriai nenusimena ir kviečia atsisakyti apie baleto meną ir kūrybą vaikams susidariusių stereotipų. Autoriai pripažįsta, jog vaikai gali būti ne mažiau akyli meno kritikai, o juos sudominti – nemenkas iššūkis. Apie tai, kuo ypatingi baletai vaikams ir kuo skyrėsi kūrybinis procesas pandemijos metu, pasakoja baleto autoriai: kompozitorė Silvija Miliūnaitė-Bliūdžiuvienė, režisierė-choreografė Agnė Steponkevičiūtė, dirigentas Egidijus Kaveckas bei garso režisierius Gediminas Sudnikavičius.
Kviečia atsisakyti klasikinio meno etikečių
Paklausta, ar kartais nesusiduria su įvairiais visuomenėje tvyrančiais stereotipais, jog klasikinis menas skirtas tik labai siaurai, specifinį išsilavinimą turinčiai kategorijai žmonių, „Kai atbunda žaislai“ muzikos autorė, kompozitorė Silvija Miliūnaitė-Bliūdžiuvienė neslėpė, jog jų sukurtas baletas tikrai nėra „sunkiosios muzikos žanras“, tačiau pripažino, jog kartais stereotipinis mąstymas „pakiša koją” potencialiems klausytojams. Kompozitorė nedvejodama įvardijo esminį šiuolaikinio baleto privalumą klasikos besibaiminantiems melomanams:
„Manau, kad šiuolaikiniai baletai turi didelį pranašumą prieš klasikinius, jeigu kalbėsime apie auditoriją ir kaip ji priima meną. Šiuolaikinis baletas yra kurtas šiuolaikiniam žmogui, kalba apie šiuolaikinį žmogų, jo pasaulį”. Tuo tarpu garso režisierius Gediminas Sudnikavičius įvardijo ir kitus baleto žanro privalumus: „Manau, kad baletas yra gana universalus žanras, kurio neriboja kalbos barjeras, kaip pavyzdžiui opera. Be to, kūryba vaikams yra lengvai klausoma ir nenuobodi.”
Vaikai – akyli meno kritikai
„Šokis yra tarptautinė kalba, kurią supranta ir maži, ir dideli“ – kalbėdama apie kūrybą vaikams komentavo režisierė-choreografė Agnė Steponkevičiūtė. Nors baleto autoriams teko pripažinti, jog pasaulyje populiarūs baletai vaikams Lietuvoje statomi pakankamai retai, vis dėlto kvietė atkreipti dėmesį į visas tokių pastatymų teikiamas naudas mažiesiems klausytojams.
„Manau vaikam stebėti spektaklį, kuriame dalyvauja jų bendraamžiai yra daug įdomiau. Vaikai vienas kitą geriau suprantą ir labiau įsijaučia į vienas kito emocijas. Šiame balete bus daug įvairiausių emocijų kaip ir kasdieniame mūsų gyvenime. Nuo nepasitenkinimo ir pykčio, iki begalinės laimės ir dėkingumo“ – pasakojo režisierė-choreografė Agnė Steponkevičiūtė.
Tuo tarpu dirigentas Egidijus Kaveckas išskyrė ir tėvų atsakomybės elementą mažųjų asmenybių ugdyme: „Tam, kad užaugtų įvairiapusė ir kūrybinga asmenybė, būtina patirti viską: koncertą, teatrą, spektaklį, kino filmą, operą, o taip pat ir baletą. Čia tėvų atsakomybė, kokią atžalą jie išaugins.” Dirigentas pripažino, jog vaikai ne tik puikiai atskiria kokybišką nuo nekokybiško atlikimo, bet ir atlikėjų perduodamą emociją. Antrindamas dirigento minčiai, garso režisierius Gediminas Sudnikavičius neatmetė ir kūrėjų atsakomybės, pabrėždamas, jog kurti muziką vaikams anaiptol nėra lengva, dar didesnis iššūkis – sukurti malonią muzikinę patirtį visai šeimai: „Maži vaikai yra gan stiprūs kritikai ir reikia sugebėti juos sudominti.“- pasakojo garso režisierius, pridurdamas, jog tuo tarpu mažųjų klausytojų tėvai į spektaklius atvyksta turėdami jau susiformavusį, individualų muzikinį skonį.
„Manau, jog sudėtingiausia yra sukurti kūrinį, kuris sudomintų visas amžiaus grupes, nuo vaikų iki suaugusiųjų. Tai pasiekiama įvairiomis technikomis (pasikartojančiomis įsimintinomis melodijomis, įdomiais ritmais, bandant integruoti dalį dabartinės popkultūros elementų). Visa kūryba vaikams, turėtų būti labai nuoširdi, tiek iš kūrėjų tiek iš atlikėjų pusės. Manau yra ypatingai svarbu vaikams duoti viską kas geriausia nuo mažens, kad jų skonis tobulėtų.” – pasakojo garso režisierius Gediminas Sudnikavičius.
Gyvas repeticijas teko iškeisti į nuotolines
Nei vienos srities neaplenkusi pasaulinė pandemija išimties tikrai nesuteikė ir menininkams. Optimistiškai į dinamišką kūrybinį procesą žvelgiantys baleto „Kai atbunda žaislai” kūrėjai pripažino, jog bene didžiausi iššūkiai teko šokėjams.
„Pandemija tikrai sukelia papildomų trukdžių. Spektaklyje šoka „Neli Beliakaitės baleto akademijos“ vaikai. Kaip žinome vaikų užsiėmimai pandemijos metu stipriai ribojami, tai gi ribojamos ir repeticijos.”- pasakojo režisierė-choreografė Agnė Steponkevičiūtė.
Tuo tarpu kompozitorė Silvija Miliūnaitė-Bliūdžiuvienė džiaugėsi, jog muzikos įrašais pasirūpinta dar vasara, tad didesnių trukdžių pavyko išvengti. Vis dėlto, šiuo metu jauniesiems šokėjams repetuojant iš dalies nuotoliniu būdu, nuspręsta nukelti ir baleto premjerą, kuri, vietoj gruodžio vidurio, žiūrovams bus pristatyta vasario 28 dieną.
Tad nors vizualinių baleto sprendimų dar teks palaukti, nemažiau svarbaus baleto elemento – muzikos – pasaulinė pandemija tikrai nesustabdė. Baleto muziką nuspręsta platinti įvairiose muzikos platinimo platformose, tokiose kaip Spotify, Deezer, Apple Music, Itunes, Shazam ir kt. taip šią priartinant ne tik Lietuvos, bet ir viso pasaulio klausytojams.
„Rašyti sau, tikrai nėra mano siekiamybė. Manau, kad lietuviška šiuolaikinė muzika vis dažniau yra išgirsta pasauliniu mastu.”- teigė kompozitorė Silvija Miliūnaitė-Bliūdžiuvienė.
Paklaustas, ar lietuvių kompozitorių muzikai jau pavyksta atrasti savo auditoriją pasaulinėse rinkose, dirigentas Egidijus Kaveckas pastebėjo iki šiol šalyje vyravusį originalumo siekį, kuris ne visuomet atitinka tuometines pasaulines tendencijas: „Šiuo metu ryškesnių ir žinomesnių pasaulio kompozitorių muzikoje dominuoja grįžimas į melodizmą, aiškią, bemaž klasikinę harmoniją bei muzikinę formą. Mūsų kompozitoriai ilgą laiką buvo labai susidomėję modernizmu, išskirtinėmis, savitomis raiškos priemonėmis, tad turime pakankamai daug muzikos, skambančios tik lokaliai būtent dėl per didelių ieškojimų, pamirštant turinį ir mintį.”
Neli Beliakaitės Baltijos baleto akademijos statomo baleto „Kai atbunda žaislai“ premjera įvyks vasario 28 dieną, „Šokio teatre“, Vilniuje. Projektas iš dalies finansuojamas asociacijos LATGA Socialinio Kultūrinio fondo bei Lietuvos Kultūros Tarybos lėšomis.