Karo laivas M52 „Sūduvis“ pradeda muziejinę tarnybą
Klaipėdos centre, prie Karališkosios krantinės Dangės upėje, prišvartuotame karo laive-muziejuje M52 „Sūduvis“ – paskutiniai paruošiamieji atidarymui darbai.
Liepos 29-ąją – pirmąją Jūros šventės dieną 15 val. rengiama šio, dabar jau – Lietuvos jūrų muziejaus eksponato atidarymo – ceremonija. Liepą ir rugpjūtį jis priims lankytojus trečiadieniais-šeštadieniais nuo 12 iki 19 val., sekmadieniais – iki 17 val.
Muziejaus direktorė Olga Žalienė neslepia džiugesio, kad šis eksponatas užpildys muziejaus pristatomos Lietuvos jūrinės istorijos spragą – visuomenė susipažins ir su kariniu laivynu. Direktorės teigimu, šis laivas nuo šiol tarnaus patriotiniam ugdymui, šiuolaikinės Lietuvos istorijos pažinimui, taip pat leis praplėsti žinias ir jūrinės inžinerijos, technologijų srityse.
– Nors laivas pastatytas daugiau nei prieš 60 metų, – sakė Olga Žalienė, – tačiau yra puikiai išsilaikęs, tiesiog unikalus: jis yra medinis, nepritraukia metalo, tai jį apsaugo nuo minų. Tai gana retas ir ypatingas inžinerinis statinys.
Muziejaus vadovė pabrėžė, kad itin džiugu ir simboliška, kad laivas-muziejus duris atveria Lietuvos Karinėms jūrų pajėgoms minint 30-metį.
– Pagaliau Lietuva sužinos, kad šalis turi karinį jūrų laivyną, – sakė ji.
2021 metais karo laivas M52 „Sūduvis“ baigė tarnybą ir buvo perduotas muziejui, kuris šį eksponatą atveria pritaikytą muziejinei ir edukacinei veiklai.
– Siekiame pristatyti laivo istoriją, misiją ir svarbą Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų tarnyboje, – teigė muziejaus direktorė. – Devynis mėnesius laivas buvo tvarkomas ir rengiamas naujai – muziejinei – funkcijai.
Pasak už laivo įmuziejinimą atsakingo muziejaus Laivybos istorijos ir rinkinių apskaitos skyriaus vedėjo Dr. Edvino Ubio, laive išlikusios autentiškos detalės – žalvarinės rankenos, raudonmedžio detalės, šešių dešimtmečių senumo įranga, interjeras. Istorikas teigia, kad šis laivas, statytas 1956-1958 Vokietijoje yra išskirtinis savo technologijomis, yra medinis, o visos jo detalės iš nemagnetinio metalo, nes laivo paskirtis buvo po Antrojo pasaulinio karo Baltijos jūroje ieškoti paliktų minų, o pastarosios reaguoja į metalus. Šiuo metu panašaus tipo laivai statomi iš plastiko arba anglies pluošto.
– Šių laivų buvo pagaminta apie dvi dešimtys, dauguma jų sunaikinta, – pasakojo Edvinas Ubis. – Vienas eksponuojamas Vokietijoje, irgi virtęs muziejumi, yra ir Latvijoje, atviras lankymui tik išskirtiniais atvejais.
Karo laivas M52 „Sūduvis“ nuo pat tarnybos pradžios 1999 metais tapo vienu iš pagrindinių Lietuvos karinių jūrų pajėgų minų paieškos laivų. Laivas tarnavo Priešmininiame laivų divizione ir jame yra likusi visa su šia funkcija susijusi įranga: povandeniniai robotai, imitacinės minos, tralavimo įranga. Karo laivas M52 „Sūduvis“ nuo 2004 metų tapo nuolatiniu NATO pratybų dalyviu. Jis taip pat patruliavo Lietuvos teritoriniuose jūros vandenyse ir išskirtinėje ekonominėje zonoje, vykdė laivų-pažeidėjų sulaikymo, konvojavimo, paieškos, gelbėjimo ir kitas operacijas. Minų paieškos operacijų metu 1997–2000 metais būdavo aptinkama 60–80 sprogmenų, šiuo metu per metus aptinkami tik vienetai. Vien Lietuvos teritoriniuose ir ekonominiuose vandenyse 1997–2018 metais buvo sunaikinta daugiau nei 170 sprogmenų. Tai rodo, kad M52 „Sūduvis“ Priešmininių laivų divizione svariai prisidėjo naikinant karų palikimą Baltijos jūroje ir užtikrino Lietuvos bei kitų valstybių laivų saugumą. Dėl M52 „Sūduvio“ šiandien Baltijos jūra yra saugesnė laivams ir žmonėms.