Kas neramina lietuvių kalbos mokytojus
Spalio 22 d. mūsų rajono lietuvių kalbos mokytojai rinkosi Šalčininkų ,,Santarvės“ gimnazijoje ir aptarė opiausias lietuvių kalbos mokymo problemas.
Šįkart seminare dalyvavo ir naudinga informacija pasidalino Lietuvių kalbos instituto Bendrinės kalbos skyriaus specialistai. Bendrinės kalbos skyriaus vyresnysis laborantas Saulius Vasiliauskas išsamiai seminaro dalyvius supažindino su naujomis mokymo priemonėmis. Viena iš jų yra šiuolaikiška 6-9 m. vaikams mokyti skirta priemonė ,,Kelionė į Lietuvą“, kurią sudaro literatūrinių tekstų knyga su garso įrašais, kūrybinio rašymo knygelė, pratybų sąsiuvinis, mokytojo knyga. Lektorius ir priemonės bendraautoris paaiškino, kad šioje mokymo priemonėje pateikiama kelių lygių medžiaga. Priemonės rengėjų didžiausias siekis buvo sudominti mokinius ir patraukliai pristatyti Lietuvos istoriją, kultūrą ir ypač stengiamasi susieti istorinį pasakojimą ir žinias apie (post)modernią Lietuvą. Antroji mokymo priemonė ,,Laiškai iš Lietuvos“ yra skirta 9 – 13 metų vaikams. Rengėjai tęsia pirmosios 6-9 m. vaikams skirtos priemonės mokymo idėjas, tik pateikiami sudėtingesni klausimai, pasitelkiami komiksai, formuojant kalbos vartojimo įgūdžius orientuojamasi į Europos kalbų aprašus.
S. Vasiliauskas supažindino ne tik su pačiais naujausiais leidiniais, bet ir pademonstravo kitas LKI iniciatyva sukurtas priemones, kurios skirtos lietuvių kalbos mokymuisi bei turimų įgūdžių tobulinimui. Mokytojai stebėjo kompiuterinių žaidimų ,,Barbora Radvilaitė. Kalbos turtai“ ir ,,Kristijonas Donelaitis. Rašyba“ mokomąsias versijas.
Terminologijos centro jaunesnioji mokslo darbuotoja Solvita Labanauskienė pasidalino įžvalgomis, kurios atsirado išanalizavus kelis šimtus moksleivių rašinių. LKI darbuotojos susistemino BE kandidatų rašinių dažniausias klaidas ir šią klasifikaciją pateikė mokytojams. Lektorė akcentavo, kad ypač gausu ilgųjų ir trumpųjų balsių, balsių ir dvibalsių, nosinių balsių, žodžių rašymo kartu ir atskirai rašybos klaidų. Lektorę domino ne tik rašybos, bet būdingiausios sintaksės klaidos, kurios taip pat buvo analizuojamos ir sisteminamos. Paaiškėjo, kad moksleivių rašiniuose gausu linksnių vartojimo klaidų, dažnai netinkamai vartojami prielinksniai ir polinksniai. Lektorė paakino lietuvių kalbos mokytojus skirti daugiau pratybų, kad aptartų klaidų mokinių rašto darbuose būtų kuo mažiau.
Lietuvių kalbos instituto darbuotojai ne tik skaitė mokytojams pranešimus, bet ir suteikė galimybę įsigyti lituanistams jų tiesioginiame darbe reikalingų leidinių.
Šiame spalio mėnesio seminare lietuvių kalbos mokytojai analizavo 8 klasės mokinių pasiekimus atliekant standartizuotų testų užduotis. 2015 m. pavasarį visi Šalčininkų rajono savivaldybės mokyklų aštuntokai galėjo pasitikrinti savo žinias ir gebėjimus atlikdami standartizuotus testus.
Kiekviena mokykla gavo ataskaitą, kurioje pateikta objektyvi informacija apie mokymosi pasiekimus, mokyklos testų rezultatus galima palyginti su kitų šalies tos pačios klasės mokinių testų rezultatais. Tokio pobūdžio ir apimties testavimas savivaldybės mokyklose vyko pirmą kartą, todėl nekantriai buvo laukiama apibendrintų rezultatų, kurie, deja, nenudžiugino nei mokinių, nei mokytojų. Mokytojai itin dalykiškai aptarė sėkmes ir nesėkmes, diskutavo ir tarėsi, kokie mokinių gebėjimai turėtų būti tobulintini, ką ir kaip ugdymo procese reikėtų daryti, kad gerėtų mokinių skaitymo suvokimo ir rišlaus teksto kūrimo gebėjimai.
Seminarui baigiantis aptartas 2015-2016 m. m. metodinių renginių planas, mokytojai paraginti aktyviau mokiniams siūlyti idėjas ir kviesti mokinius dalyvauti įvairiuose kūrybiniuose konkursuose, akcijose.