17 sausio, 2024
ELTA

Kritikuojama keleivių vežimo autobusais reforma: dalis maršrutų „numirs“

Jau pusę metų vykdoma keleivių vežimo autobusais reforma kelia asociacijų ir savivaldybių atstovų nepasitenkinimą. Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis tvirtina, kad tolimesnis reformos įgyvendinimas gali sunaikinti atokesnius maršrutus, nes jų neapsimoka įgyvendinti dėl ekonominių priežasčių.

„Iš praktinės, įgyvendinamosios pusės matome, kaip yra įgyvendinama, kas gali būti. (…) Gali būti taip, kad tolimasis susisiekimas liks tik Centrinėje Lietuvoje, o atokesni, regioniniai tolimojo susisiekimo maršrutai numirs. Ne dėl kažkokių sprendimų, o dėl ekonominės logikos“, – trečiadienį Seimo Ekonomikos komitete surengtų klausymų metu kalbėjo G. Nakutis.

„Naujai ateinantys vežėjai akivaizdžiai rinksis tuos maršrutus, kur yra daugiau keleivių, tarp didžiųjų miestų. Vežėjai dabartiniai dirba ir pelninguose, ir nuostolinguose maršrutuose, atėjus naujiems vežėjams į pelningus maršrutus, keleivių skaičius pasidalins tarp vežėjų, pelningumas sumažės“, – aiškino jis.

Kritikos reformai negailėjo ir Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja ekonomikos ir susisiekimo klausimais Dovilė Sujetaitė, aiškinusi, kad daliai regionų pokyčiai sukėlė „nemažai neigiamų pasekmių“.

„Ruošdamiesi posėdžiui apklausėme visas savivaldybes, kad sužinotume realią situaciją, kaip ši reforma palietė konkrečiai kiekvieną savivaldybę. Noriu pažymėti, kad daliai savivaldybių jokios naudos neatnešė, jokio pokyčio neįvyko, tačiau kitai daliai savivaldybių sukėlė nemažai neigiamų pasekmių“, – sakė D. Sujetaitė.

„Matome, kad įsigaliojus pertvarkai, vežėjai turėjo galimybę optimizuoti maršrutus. Buvo atsisakyta nepelningų maršrutų arba dalis nesugebėjo atitikti keliamų reikalavimų autobusams, dėl transporto amžiaus ir pan.“, – teigė ji.

D. Sujetaitė pažymėjo, kad nemaža dalis maršrutų sumažėjo Rytų Lietuvoje, maršrutuose į Visaginą, Ignaliną, kitus miestus Vilniaus rajone, tačiau problemų patiria ir Vakarų Lietuvoje esantys miestai.

Tai patvirtino Šilalės rajono meras Tadas Bartkus, kalbėjęs, kad per pastaruosius metus beveik dviem trečdaliais sumažėjo vykdomų maršrutų skaičius.

„Situacija Vakarų Lietuvoje yra liūdnai tragiška. Per pastaruosius trejus metus, (…) iš 17 maršrutų netekome 11, liko 6 maršrutai. Pagal naujausius duomenis, nuo šių metų pabaigos neteksime ir maršruto į Vilnių, liks 5 maršrutai, praktiškai liekame be jokio susisiekimo su didžiaisiais miestais“, – tikino jis.

LTSA: dėl reisų mažėjimo kalta ne reforma

Vis tik Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) direktorius Genius Lukošius akcentavo, kad dėl reisų mažėjimo yra kalta ne reforma, o vežėjai maršrutų skaičių mažinti pradėjo dar iki įsigaliojant pokyčiams praeitų metų viduryje.

„Girdėjome, kad dėl reisų mažėjimo kalta reforma, tai noriu paneigti šį gandą. Ne reforma kalta ir tai ne jos pasekmė. 2021 m. gruodį turime 320 maršrutų ir 925 reisus, per 2022 m. visi vežėjai sistemingai mažino maršrutų skaičių ir pačių reisų skaičių. Iki 2023 m. liepos mėnesio vežėjai visiškai susimažino maršrutų ir reisų skaičių“, – pabrėžė G. Lukošius.

„Tai buvo visiškai teisinis pagrindas. Tuo metu kodeksas negaliojo, bet galiojo reguliuojamos susisiekimo ministro taisyklės, kurios nedraudė vežėjams patiems, savo iniciatyva, mažinti reisų ir maršrutų skaičius“, – sakė jis.

Praeitais metais priimtomis Kelių transporto kodekso pataisomis įtvirtintas laisvas reguliuojamas verslo modelis vežėjams, vežantiems keleivius tarpmiestiniais autobusais reguliaraus susisiekimo maršrutais.

Esamiems vežėjams sklandžiai pereiti prie naujo verslo modelio buvo numatytas 18 mėnesių pereinamasis laikotarpis.

Tarpmiestinio susisiekimo autobusais reforma, anot Susisiekimo ministerijos, suteikia privalumų keleiviams – reguliarių maršrutų autobusais bus galima pasiekti visus Lietuvos regionus. Teikiant viešąją paslaugą, turi būti užtikrinti autobusų reisai ir tais maršrutais, kurie vežėjams yra nepatrauklūs ar nepelningi.

Tarpmiestinių autobusų maršrutai turi atitikti nustatytus reikalavimus dėl minimalaus maršruto ilgio ir autobusų reisų dažnumo, priklausomai nuo gyventojų skaičiaus maršruto pradžios ir pabaigos miestuose. Siekiant užtikrinti patogesnes jungtis, autobusų maršrutai gali prasidėti ir baigtis ne tik autobusų stotyje, bet ir oro uoste. Tarpmiestinių autobusų maršrutus nustato, keičia ar panaikina LTSA.

Pagal nustatytus reikalavimus tolimojo susisiekimo autobusai turi būti ne senesni nei 14 metų (nuo 2026 m. – ne senesni kaip 10 metų), autobusų stotys turi tapti modernesnės ir patogesnės keleiviams.

Reformuojant tarpmiestinio susisiekimo autobusais sistemą įgyvendinamas 2020 m. Konkurencijos tarybos reikalavimas užtikrinti vežėjų konkurenciją šių paslaugų rinkoje.

Nuo šių metų liepos 1 d. įsigaliojusio Kelių transporto kodekso nuostatos turėjo reikšmingos įtakos vežėjams priimant sprendimus dėl tolimesnės veiklos vykdymo. Dalis vežėjų analizavo tolimojo susisiekimo maršrutus ir jų reisus, o nuostolingų maršrutų savo iniciatyva atsisakė. Per 7 šių metų mėnesius iš tolimojo susisiekimo autobusais rinkos pasitraukė 5 įmonės, palikdamos rinkoje veikti 28 keleivių vežėjus. Visi šie veiksmai turėjo neigiamos įtakos keleiviams. 

Paskelbtame sąraše – 189 unikalūs maršrutai. Tai yra esamas maršrutų tinklas, kuris nusistovėjęs per 30 metų ir prie kurio keleiviai jau yra pripratę. Tačiau keleri metai iš eilės maršrutų ir reisų skaičius Lietuvoje sparčiai mažėjo, informavo LTSA.

Nuo 2022 m. sausio 1 d. iki šios dienos trečdaliu sumažėjo galimybės keliauti tolimojo susisiekimo autobusais: 33 proc. sumažėjo reisų skaičius ir 28 proc. – maršrutų. Nauji ir esami rinkos dalyviai turi visas galimybes atnaujinti keleivių vežimą šiais maršrutais, susigrąžinti buvusius keleivius ir iš naujo formuoti keleivių keliavimo įpročius renkantis viešąjį transportą. Grįžus keleiviams vežėjai, anot LTSA, dar labiau galėtų praplėsti keliavimo galimybes ir išspręsti dalies miestų susisiekimo problemas.

M. Skuodis: autobusų maršrutų skaičius sumažėjo ne dėl reformos

Susisiekimo ministras Marius Skuodis nepritaria kritikai dėl keleivių vežimo autobusais reformos. Pasak jo, maršrutų skaičius sumažėjo dar po pandemijos, o dabar teisinė bazė užtikrina maksimalias galimybes susisiekimui.

„Labai norėčiau pabrėžti vieną dalyką, jeigu pažiūrėtumėte į statistiką, maršrutų sumažėjimas įvyko po pandemijos, dar iki Seimui priimant sprendimus. Kai aš kartais išgirstu kritiką, kad tariama reforma sumažino maršrutus, tai yra netiesa, nes statistika rodo ką kitą“, – trečiadienį prieš Vyriausybės posėdį žurnalistams teigė M. Skuodis.

„Mūsų bendras tikslas ir su vežėjais, ir su visomis suinteresuotomis pusėmis – užtikrinti, kad susisiekimas visoje Lietuvoje būtų maksimaliai užtikrintas. Ir vežėjai to nori. Dabar teisinė bazė sudėliota taip, kad galimybė būtų ir man atrodo čia yra svarbiausias dalykas“, – kalbėjo jis, pabrėždamas, kad šiuo metu reikia susikoncentruoti ne į kritiką, o į klientų poreikius.

 

.

 

 


5 vasario, 2025

28-ąsias įkūrimo metines neseniai paminėjusi Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) trečiadienį pristatė naująsias patalpas Vilniuje, Sporto gatvėje. „Tikimės, kad naujose […]

4 vasario, 2025

Europos šalys turi didinti išlaidas gynybai ir geriau koordinuoti ginkluotės gamybą, kad galėtų ir toliau teikti Ukrainai reikiamą karinę pagalbą. […]

Lazdijų merė Ausma Miškinienė
4 vasario, 2025

Kauno apygardos prokuratūra daugiau nei 564 eurais sumažino ieškinį Lazdijų rajono merei Ausmai Miškinienei, ieškinys sumažintas civilinėje byloje, susijusioje su […]

4 vasario, 2025

Seimo „aušriečiai“ paruošė įstatymo pataisas, kuriomis siūloma išslaptinti KGB bendradarbių sąrašus, numatant išimtis politikams, valstybės pareigūnams ir tarnautojams. Projekto iniciatoriai […]

4 vasario, 2025

Antradienio ryte Vilniaus oro uoste iškilmingai atidarytas naujasis keleivių išvykimo terminalas, atveriantis naujas galimybes aptarnauti augančius keliautojų srautus ir gerinti […]

Saulės grąžos nuotr.
4 vasario, 2025

Seimo socialdemokratai Ilona Gelažnikienė  ir Linas Jonauskas siūlo dvigubai – nuo 20 proc. iki 40 proc. – padidinti savivaldybėms tenkančią […]

3 vasario, 2025

Europos Sąjunga (ES) turi atsižvelgti į Jungtinių Valstijų interesus, jei tikisi jų pagalbos užbaigiant karą Europoje, pirmadienį Briuselyje surengtoje ES […]

3 vasario, 2025

SBA grupė parėmė iniciatyvą „RADAROM!“, kuri skirta suvienyti šalies gyventojus ir verslus bei aukoti už laisvę kovojančios Ukrainos gynybai. Į […]

3 vasario, 2025

Į „čekiukų“ skandalą patekusiam ir dabar teisiamam buvusiam Seimo nariui ir buvusiam Marijampolės tarybos nariui Andriui Vyšniauskui nuo savo baudžiamosios […]

3 vasario, 2025

Šiandien Ministras Pirmininkas Gintautas Paluckas susitiko su Lietuvos moksleivių robotikos bendruomene, jungiančia beveik 50 komandų, kurias sudaro įvairaus amžiaus ir […]

Kęstutis Tubis. ELTA / Dainius Labutis
3 vasario, 2025

Šeštadienį Anykščių rajone vyko automobilių lenktynės „Rat Race“, kurios, kaip paaiškėjo, buvo suorganizuotos nelegaliai. Pasak Anykščių rajono savivaldybės mero Kęstučio […]

3 vasario, 2025

Regionų administracinis teismas priėmė nagrinėti nepriklausomų elektros tiekėjų „Enefit“ ir „Elektrum“ skundus, bendrovėms reikalaujant panaikinti Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) […]

2 vasario, 2025

Sekmadienį dešimtys tūkstančių žmonių susirinko Berlyne protestuoti prieš Vokietijos konservatorių bendradarbiavimą su kraštutiniais dešiniaisiais. Policija pranešė, kad kai 15.45 val. […]

2 vasario, 2025

NATO generalinis sekretorius Markas Ruttė paragino Vokietiją smarkiai padidinti savo gynybos išlaidas, taip pat didinti savo ginklų gamybą. Vokietija turi […]

2 vasario, 2025

Šilumos rekordais pasižyminti žiema Lietuvoje auginamoms grūdinėms kultūroms gali turėti tiek įvairių pasekmių, sako žemės ūkio specialistai. Anot jų, nors […]

1 vasario, 2025

Šeštadienio paryčiais Kauno rajone esančios atliekų tvarkymo bendrovės „Ekobazė“ teritorijoje buvo kilęs gaisras. Kaip pranešė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento […]

1 vasario, 2025

Siekdama sustiprinti pasirengimą galimoms krizėms ir ekstremalioms situacijoms, Panevėžio rajono savivaldybė planuoja atnaujinti šešias rajone esančias priedangas, rašo portalas „Jūsų […]

31 sausio, 2025

Vengrijos ministras pirmininkas Viktoras Orbanas penktadienį pagrasino blokuoti tolesnes ES sankcijas Rusijai, nebent Briuselis padės pasiekti, kad būtų atnaujintas sausio […]

Laukinių paukčių platinamas paukčių gripas gali sunaikinti visą naminių paukščių ūkį
31 sausio, 2025

Šilutėje, „Vilkyčių paukštyne“ užfiksavus pirmąjį paukščio gripo protrūkį, Žemės ūkio ministerija (ŽŪM) primena, kad gyvulių savininkams, tinkamai besilaikantiems saugos priemonių, […]

31 sausio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybė ketina dar šiais metais paskelbti konkursą dėl paminklo pirmajam Lietuvos prezidentui Antanui Smetonai įamžinti. „Šiuo metu vyksta […]