27 vasario, 2023

Kuru varomų automobilių ateitis: iki kada galėsime juos pirkti?

Ką darote, kai sugenda jūsų automobilis? Tikriausiai vykstate į autoservisą. O jei nebeišeina arba neapsimoka jo remontuoti, pakeičiate nauju. Tik ateityje įsigyti naują benzinu ar dyzelinu varomą automobilį gali nebebūti taip paprasta. Kadangi šios transporto priemonės išskiria daug anglies dvideginio, siekiama sumažinti jų skaičių keliuose, pašalinant juos iš automobilių rinkos. Kaip visa tai atrodys ir kiek laiko dar galėsime pirkti naujus kuru varomus automobilius?

ES draudimas prekiauti anglies dvideginį išskiriančiais automobiliais

Greitu metu tokius vairuotojų galvos skausmus kaip, ką reikia turėti techninei apžiūrai ar kur galima ją atlikti, nurungs dilema, kur įsigyti naują benzinu arba dyzelinu varomą automobilį. 2022 m. birželį Europos Parlamentas pritarė Europos Komisijos siūlymui uždrausti prekiauti anglies dvideginį išskiriančiais automobiliais. Draudimas įsigalios nuo 2035 m.

Šis draudimas yra viena iš priemonių, kuriomis siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos tikslą iki 2050 m. transporto sektoriuje iki nulio sumažinti išmetamo anglies dioksido kiekį. Tai labai smarkiai prisidėtų prie kovos su klimato kaita, nes transporto sektorius sudaro net penktadalį visos ES išskiriamų taršos. Dėl to ir buvo nutarta, kad nuo 2035 m. visi nauji į rinką patenkantys automobiliai privalo būti netaršūs, bei priimti tarpiniai tikslai jau 2030 m. perpus sumažinti automobilių išskiriamą taršą.

Kas nutiks jau pagamintiems automobiliams?

Šis nutarimas nereiškia, kad bus draudžiama važiuoti benzinu ar dyzelinu varomais automobiliais. Vairuotojai ir toliau galės eksplotuoti savo turimas transporto priemones, kol baigsis jų tarnavimo laikas. Tiesiog nuo 2035 m. nebebus leidžiama prekiauti naujai pagamintais tokio tipo automobiliais.

Tad jei įsigysite kuru varomą automobilį iki šios datos, laisvai galėsite juo važinėti, kol jis bus tinkamas eksplotuoti. O kai ateis laikas jį keisti, jau teks rinktis alternatyvą. Tiesa, draudimas netaikomas naudotiems automobiliams. Jais prekiauti ir juos įsigyti nebus draudžiama. Tačiau gali smarkiai išaugti jų eksplotavimo išlaidos.  

2035 m. data pasirinkta neatsitiktinai, o pagal vidutinę automobilio tinkamumo eksplotacijai trukmę. Paprastai ji siekia 15 m. Todėl įgyvendinus draudimą nuo 2035 m. nebegaminti taršių automobilių, iki 2050 m. keliuose turėtų visiškai nelikti anglies dvideginį išskiriančių lengvųjų transporto priemonių.

Benzinu ir dyzelinu varomų automobilių alternatyvos

Yra keli anglies dvideginio neišskiriančių automobilių tipai. Tai elektromobiliai ir vandeniliu bei alternatyviu kuru varomos transporto priemonės. Kadangi alternatyvaus kuro gamyba vis dar yra brangesnė, šiuo metu prieinamesni yra akumuliatoriais varomi automobiliai.

Tačiau tikėtina, kad ateityje bus plėtojamos abi technologijos, nes kai kurioms stambiagabaritėms transporto priemonėms, pvz., laivams, lėktuvams ir kt., akumuliatoriai yra netinkami dėl savo svorio. Todėl nemanoma, jog elektriniai automobiliai visiškai išstums kuru varomas transporto priemones. Tiesiog taršų kurą ilgainiui pakeis alternatyvūs, anglies dvideginio neišskiriantys sprendimai.

Ar elektromobiliai yra pritaikyti šiems pokyčiams?

Nors elektromobiliai yra draugiškesni aplinkai ir ekonomiškesni, savo populiarumu jie dar neprilygsta kuru varomiems automobiliams. Yra keletas niuansų, kurie atbaido vairuotojus nuo šios alternatyvos. Elektromobiliai vis dar yra brangūs, nėra pilnai išvystyta jiems pritaikyta infrastruktūra ir jie nėra praktiški ilgesniems atstumams.

Todėl reikia dar nemažai nuveikti, kad iki draudimo įsigaliojimo elektromobiliai būtų visiškai pritaikyti europiečių poreikiams. Tikimasi, kad naujasis draudimas paskatins automobilių gamintojus daugiau investuoti į elektrinių transporto priemonių technologijas ir jas pagerinti, taip išsprendžiant dabartinius jų trūkumus.

Dirbama ties vienu įkrovimu didesnį atstumą galinčiais nuvažiuoti automobiliais, ieškoma būdų, kaip pritaikyti elektromobilius įprastiems kištukams, kad būtų galima juos įkrauti namuose, didinamas elektros įkrovimo stotelių skaičius miestuose ir už jų ribų.

Taip pat tikimasi, kad didėjant elektromobilių paklausai, didės ir konkurencija, kuri sumažins jų kainas. Be to, ilgainiui turėtų išsivystyti ir naudotų elektromobilių rinka, tad jie taptų prieinami visiems.

Ar reikia skubėti atsisakyti kuru varomo automobilio?

Dar nėra pagrindo skubėti atsisakyti savo turimo benzinu ar dyzelinu varomo automobilio, jei jis tinkamas eksplotuoti. Nors ES dirba ties naujo draudimo įgyvendinimu, iki jo dar reikia nueiti ilgą kelią. 2022 m. spalį ES narės susitarė dėl galutinės taisyklių formos ir 2023 m. vasarį Europos Parlamentas jas patvirtino, tačiau dar laukiama ir formalaus Europos Tarybos patvirtinimo.

Todėl kol kas geriausia paprasčiausiai tinkamai rūpintis savo turimu ir pamėgtu kuru varomu automobiliu, kad jis kuo ilgiau ir geriau tarnautų. Juk gerai prižiūrimas automobilis išskiria ir mažiau taršos. Tad pravartu prisiminti, kiek tepalo pilasi į variklį, kad jo nepažeistumėte, arba ką daryti, kai cypia stabdžių kaladėlės, kad stabdžiai išliktų efektyvūs, o automobilis saugus vairuoti.

Draudimo prekiauti naujais taršiais automobiliais įsigaliojimas numatomas po 10 m. ir nepalies jau pagamintų transporto priemonių. Dėl to perėjimas nuo bezininių ir dyzelinių automobilių nebus staigus, o laipsniškas. Tad jam pasiruošti bus lengviau.

 


12 kovo, 2025

Sulaikytas krovininio laivo, kuris Šiaurės jūroje atsitrenkė į stovintį tanklaivį ir sukėlė didelį gaisrą, kapitonas yra Rusijos pilietis, trečiadienį agentūrai […]

12 kovo, 2025

Trečiadienį Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo nuo šių metų rugsėjo šalies regionuose veikiančiose gimnazijose trečias ir ketvirtas klases bus leidžiama formuoti […]

12 kovo, 2025

Medienos perdirbimo įmonėje Šilalės rajone trečiadienį įvyko sprogimas, pranešė Bendrasis pagalbos centras (BPC). Anot BPC, 12 val. 25 min. Bendrajame […]

11 kovo, 2025

Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo dienos išvakarėse, Lietuvos nacionalinis muziejus perėmė unikalius su Baltijos šalių elektros tinklų sinchronizacija susijusius artefaktus. Juos muziejui […]

10 kovo, 2025

Vidaus reikalų ministerija (VRM) pirmadienį pristatė pasirengimui ekstremalioms situacijoms skirtą mobiliąją programėlę LT72. Joje gyventojams pateikiami algoritmai, kaip reikėtų elgtis […]

10 kovo, 2025

2023 m. Europos Sąjungoje (ES) gimusių kūdikių skaičius sumažėjo 5,4 proc., iki 3,67 mln. mažylių, o tai yra didžiausias nuosmukis […]

9 kovo, 2025

Vilniuje prie Baltarusijos ambasados sekmadienio vidurdienį kelios dešimtys žmonių protestavo prieš Aliaksandro Lukašenkos režimo vykdomą opozicijos atstovų įkalinimą ir kankinimą […]

9 kovo, 2025

Panevėžio rajone, automobilyje ir garaže, pasieniečiai aptiko daugiau nei 200 tūkst. eurų vertės nelegalių cigarečių krovinį, pranešė Valstybės sienos apsaugos tarnyba […]

9 kovo, 2025

Automobilių padangos yra vienas svarbiausių transporto priemonės elementų, užtikrinančių saugumą ir komfortą kelionės metu. Šiandien vis daugiau vairuotojų renkasi padangas […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

7 kovo, 2025

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda ir pirmoji ponia Diana Nausėdienė, šią savaitę buvę vizito Vatikane ir Romoje, parašė padėkos laišką […]

7 kovo, 2025

Valstybės saugumo departamentas (VSD) ir AOTD visuomenei pristatė jau dešimtąjį Grėsmių nacionaliniam saugumui vertinimą. Kaip ir kasmet, šiame dokumente apžvelgiami […]

7 kovo, 2025

Per pastaruosius trejus metus Birštone augantis turistų srautas ir nuosekliai plėtojama apgyvendinimo, sveikatinimo bei kita turizmo infrastruktūra atnešė džiugių permainų […]

6 kovo, 2025

Europos centrinis bankas (ECB) ketvirtadienį dar kartą sumažino palūkanų normas, kad paskatintų sunkumų kamuojamą euro zoną, tačiau leido suprasti, kad […]

6 kovo, 2025

Ketvirtadienį Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) atšaukė savo sprendimą dėl trečiadienį Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) išteisinto Mindaugo Sinkevičiaus Jonavos mero mandato […]

EPA-ELTA nuotr.
6 kovo, 2025

1990-ųjų pradžioje buvau jaunas Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ekonomistas pagrindiniame politikos formavimo departamente. Tuo metu vykdavau į TVF misijas Bulgarijoje, […]

5 kovo, 2025

Vilnius teiks paraišką tapti Europos jaunimo sostine 2028 m. – tam šiandien pritarė sostinės Taryba. Skiriant šį titulą, vertinamas jaunimo […]

Mindaugas Sinkevičus
5 kovo, 2025

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) trečiadienį nutraukė „čekiukų” byloje nuteisto buvusio Jonavos mero Mindaugo Sinkevičiaus bylą. Kasacinis teismas konstatavo, kad tuomečio […]

5 kovo, 2025

Visuomenės dėmesį patraukusi lietuvio Aurimo Mockaus gelbėjimo operacija prie Australijos krantų atskleidė svarbų aspektą – kaip teisiškai reglamentuojamos tokios gelbėjimo […]

4 kovo, 2025

Universitetas „Vilnius Tech“ gavo 669 tūkst. eurų finansavimą Lietuvos kibernetinio saugumo specialistų ugdymui, kurį skiria tarptautinės technologijų korporacijos „Google“ įsteigta […]

Regionų naujienos