26 spalio, 2023

Laikinosios sostinės centre kylantis „Matau Kauną“ kvartalas kuria naujus ir tvarius judumo įpročius

Kauno Aleksoto rajone, šalia miesto centro bei Nemuno salos, tvarios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovės „YIT Lietuva“ aktyviai plėtojamas vienas didžiausių projektų – „Matau Kauną“ – ryškiai keičia laikinosios sostinės veidą. Tačiau naująjį gyvenamųjų namų kvartalą lydi ne tik urbanistiniai pokyčiai. Šiuo projektu siekiama kurti aplinkai draugiškesnį, tvariam judumui atviresnį miestą, kuriame automobiliams skirtos gatvės grįžta pėstiesiems ir dviratininkams. Nors kvartalo jungtys suprojektuotos ir galvojant apie vairuotojų poreikius, „Matau Kauną“ pagrindinis moderatorius, urbanistas Tadas Jonauskis pasakoja – didžiausiais rajono prioritetas yra vystyti naujakuriams saugias, žalias ir alternatyviam transportui draugiškas erdves.

Siekė laisvės ir kokybės

Ryškiais urbanistiniais pokyčiais gyvenantis Kauno Aleksoto rajonas aktyviai ruošiasi tapti verslo, inovacijų ir kultūros slėniu. Šiame sparčiai besivystančiame miesto rajone šiandien suplanuoti svarbūs laikinosios sostinės projektai. Aleksote iškils Inovacijų pramonės parkas, M. K. Čiurlionio koncertų salė, kiti viešosios ir komercinės paskirties objektai.

Tačiau dar visai neseniai ši Kauno dalis buvo atiduota industrijai bei pramonei. Todėl tvaraus judumo poreikiai tokioje aplinkoje nesvarstyti. Patogiai pėsčiomis ar dviračiais keliauti po Aleksotą galimybių nebuvo, tačiau dabar, sako T. Jonauskis, situacija kardinaliai keičiasi.

„Projektuodami „Matau Kauną“ kvartalą, išsikėlėme tikslą sukurti žalią, tvarų, bendruomenėms skirtą rajoną. Drauge užsibrėžėme neretai tik automobiliams skirtas erdves grąžinti pėstiesiems. Naujasis kvartalas kyla miesto centre, jį supa visas pagrindinis Kauno funkcionalumas. Pastarąjį be automobilio galima lengvai pasiekti vos per keletą minučių. Tad kodėl nesėsti ant dviračio ar neišeiti pėsčiomis?“, – klausia urbanistas.

Norėdami paskatinti naujakurius tai padaryti, projekto autoriai daug dėmesio skyrė tvarioms kvartalo jungtims. Anot T. Jonauskio, buvo suprojektuotas viešųjų erdvių tinklas, kurio prioritetais tapo bemotoris transportas bei judėjimas pėsčiomis. 

Kvartalo „Matau Kauną“ ramios gatvelės rajono viduje užtikrina saugią aplinką vaikščioti, vaikams važinėti dviračiais. „Jos jungia skirtingo charakterio viešąsias erdves, per kurias patogu judėti senamiesčio link. Kvartalą norėjome kurti kuo saugesnį, kad vaikai čia galėtų bėgioti laisvai, o pėsčiųjų gyvenimo kokybė būtų tikrai aukšta“, – sako pašnekovas.

Priešpriešos išvengė

Visgi, galvodami apie pėsčiųjų, dviratininkų bei kitą bemotorį transportą besirenkančiųjų poreikius, projekto autoriai nepamiršo ir vairuotojų. Pasak T. Jonauskio, projektuojant visą kvartalo teritoriją, pasitelkti specialistai, kurie suskaičiavo būsimą automobilių srautą ir padėjo įvertinti didžiausius iššūkius.

„Šie duomenys leido sukurti apgalvotą gatvių dizainą, pasirinkti reikiamus parametrus. Taip išvystėme gatvių hierarchiją – pagrindines ir šalutines jungtis, bei tas, kurios skirtos tik pėstiesiems. Automobilių stovėjimo vietas numatėme požeminėse aikštelėse. O įvažiavimus į jas orientavome pagrindinių gatvių link. Todėl atsirado galimybė sukurti kitas jungtis, kurios yra saugios ir su minimaliu automobilių eismu“, – teigia T. Jonauskis.

Jis priduria – taip išvengta priešpriešos su vairuotojais. Tai padaryti, anot T. Jonauskio, būtina, nes sukurti kvartalą visiškai be automobilių šiandien būtų utopiškas planas.

„Juolab, kad projekto lokacija yra labai gera miesto atžvilgiu. Todėl natūralu, jog kvartalas jungiasi su pagrindinėmis Kauno gatvėmis – Veiverių gatve bei Europos prospektu per naujai statomą Svirbygalos gatvę. Išnaudodami šį lokacinį patogumą, apgalvojome tiek transporto judėjimą, tiek automobilių stovėjimo vietas. Jos bus pagrindinėse rajono gatvėse, pastarųjų lygyje. Taip bus sudaromos sąlygos atvykti trumpam ar sutalpinti svečių automobilius. Visos šios priemonės leidžia sukurti miestietišką, skirtingiems judėjimo būdams pritaikytą, netranzitinę kvartalo gatvę“, – pasakoja urbanistas.

Laukia ryškūs pokyčiai

Tai, kad Kauno centre būtina plėtoti tvarias, aplinkai draugiškas judumo jungtis, rodo ir miesto savivaldybės užmojai. Šiuo metu projekto „Matau Kauną“ lopšys – Aleksoto rajonas – ruošiasi Kėdainių tilto statyboms.

Jis suteiks galimybę vairuotojams iš šios miesto vietos lengviau patekti link Šilainių bei autostrados, taip išvengiant senamiesčio kirtimo. Be to, anot T. Jonauskio, planuojamas statinys sumažins automobilių eismą Kauno centre, užtikrins daugiau erdvių pėstiesiems, pagerins mikroklimato, užterštumo bei triukšmo rodiklius.

„Taip pat naujasis pėsčiųjų tiltas per Nemuną sukurs ypač patogias sąlygas greitai pasiekti Senamiestį bei Naujamiestį pėsčiomis ar dviračiu. Tokiu būdu drastiškai priartės miesto centras. O nuvykimas į Nemuno salą ar Laisvės alėją bus tik keliolikos minučių klausimas. Visi šie pokyčiai yra Europos miestų žaliojo kurso dalis. Siekiama, kad iki 2050-ųjų, mažinant neigiamą poveikį klimatui, nauji projektai diegtų priemones, keičiančias būsimųjų gyventojų įpročius. Todėl mes norime kurti aplinką, kurioje įsikūrę žmonės mėgautųsi ir vertintų suteikimą kokybę gyventi tvariai“, – pažymi T. Jonauskis.


21 lapkričio, 2024

Lietuvos ir Taivano gynybos pramonė žengia dar vieną žingsnį bendradarbiavimo link – ketvirtadienį buvo pasirašyti du partnerystę gynybos ir saugumo […]

20 lapkričio, 2024

JAV informacinių technologijų įmonė „Rocket Software“ pristatė „NextGen Academy“ iniciatyvą skirtą rengti rinkoje paklausius IT talentus. Nuo pirmadienio pusės metų […]

20 lapkričio, 2024

Trečiadienį Ministrų kabinetas nutarė investuoti beveik 11,2 mln. eurų Finansų ministerijos lėšų į Giraitės ginkluotės gamyklą. Tikimasi, kad tai leis […]

20 lapkričio, 2024

Vakar pasaulio lyderiai tarptautinėje klimato kaitos konferencijoje COP29 aptarinėjo su žemės ūkiu, maistu ir vandenimi susijusius klausimus. Šioms temoms skirta […]

18 lapkričio, 2024

„Teltonikos“ vadovas Arvydas Paukštys tikina pajutęs, kad visi jo projektai „ėmė lėtėti“ po to, kai jis finansiškai parėmė šalies vadovą […]

18 lapkričio, 2024

Logistiškai vienu patraukliausių regiono miestu dažnai vadinamas Panevėžys po kelerių metų gali tapti dar didesniu verslo, darbuotojų ir keliautojų traukos […]

16 lapkričio, 2024

Inžinerijos mokslai ilgai buvo laikomi išskirtinai vyriškais, tačiau tai – tik pasenęs stereotipas, kurį sėkmingai griauna VILNIUS TECH Elektros inžinerijos […]

16 lapkričio, 2024

Kauno apylinkės teismo Kauno rūmai iš Kauno miesto mero Visvaldo Matijošaičio ir Kačiūniškės dvaro rekonstrukciją vykdžiusio darbų vadovo paveldosaugininkams priteisė […]

16 lapkričio, 2024

Grupei „Teltonika“ stabdant aukštųjų technologijų parko Vilniuje statybas, Taivanas skelbia tęsiantis bendradarbiavimą su Lietuva puslaidininkių lustų gamybos srityje. Tai šeštadienį […]

Valdas Benkunskas. ELTA / Dainius Labutis
15 lapkričio, 2024

Aukštųjų technologijų grupės „Teltonika“ įmonės vadovui Arvydui Paukščiui pranešus apie sunkumus Vilniuje statant Taivano puslaidininkių lustų gamyklą, sostinės meras Valdas Benkunskas […]

15 lapkričio, 2024

Į ateitį reikia žvelgti ambicingai ir daug dirbti, – tokia sutartinė išvada buvo padaryta Anykščiuose vykusiame forume „Necentriniai miestai 2024: […]

15 lapkričio, 2024

Šalyje trūkstant elektros pajėgumų, Ekonomikos ir inovacijų ministerijai (EIM) stabdant žemės paskirties keitimą į skirtą pramonei, aukštųjų technologijų įmonė „Teltonika“ […]

15 lapkričio, 2024

Labanoro regioniniame parke įsikūręs ūkis „Wildfarm Labanoras“ valdo 70 ha žemės. Čia ganosi įvairūs gyvuliai ir paukščiai: mėsiniai galvijai, arklys, […]

Vidmantas Janulevičius. ELTA / Dainius Labutis
15 lapkričio, 2024

Lietuvos pramoninkų konfederacijos (LPK) prezidentas Vidmantas Janulevičius mano, kad naujasis Seimas savo kadencijos metu turėtų daugiau dėmesio skirti ekonomikos auginimui, […]

Laužėnų ūkis
14 lapkričio, 2024

Švenčionių rajone, Laužėnų kaime įsikūręs nedidelis ūkis gamina išskirtinius, apdovanojimus pelnančius ožkų pieno sūrius. Jų pirkėjams tenka laukti eilėse. Ūkio […]

13 lapkričio, 2024

Laukiant Vokietijos karinės pramonės milžinės „Rheinmetall“ gamyklos Lietuvoje statybų, Ministrų kabinetas leido 155 mm kalibro savaeiges haubicas PZh2000 ir artilerijos […]

12 lapkričio, 2024

Antradienio popietę daugybė kauniečių tapo neeilinės kelionės liudininkais. Į Vienybės aikštę iš Šilainių atgabenta Kalėdų eglė. Beveik keturis dešimtmečius skaičiuojanti žaliaskarė […]

Remigijus Žemaitaitis. Andriaus Ufarto (ELTA) nuotr.
12 lapkričio, 2024

Klaipėdos žydų bendruomenės pirmininkas Feliksas Puzemskis viešai pasmerkė į valdančiąją koaliciją patekusios „Nemuno aušros“ lyderio Remigijaus Žemaitaičio antisemitinius pasisakymus. Nors […]

12 lapkričio, 2024

Kauno Rotušės aikštėje mažės rinkliava už automobilių parkavimą, o pavežėjai ir maistą pristatantys kurjeriai bus atleisti nuo Sumažintos taršos zonos […]

Edmundo H. Jastramsko šeima
12 lapkričio, 2024

Lazdijų rajone, Šventežerio kaime įsikūrę penki nedideli giminaičių ūkiai veikia darniai, kaip vienas avilys. Šeima savo spaudykloje jau daugiau kaip […]