22 gruodžio, 2021

Laisvūnas Vaičiūnas: „Programos mokyklų neuždarinėja, mokyklas uždarinėja natūralūs visuomenės procesai“

2022-aisiais metais startuoja „Tūkstantmečio mokyklų“ programa. Jos pagrindinis tikslas – iki 2030 metų kiekvienoje savivaldybėje sukurti tokias ugdymo sąlygas, kurios reikšmingai sumažintų mokinių pasiekimų atotrūkį, sudarytų visiems vienodai kokybiškas sąlygas mokytis. Apie tai, ko tikimasi iš „Tūkstantmečio mokyklų“ programos, ar ji atitinka savivaldybės lūkesčius, kalbamės su Radviliškio rajono švietimo ir sporto skyriaus vedėju Laisvūnu Vaičiūnu.

Gerbiamas vedėjau, jau paskelbtas „Tūkstantmečio mokyklų“ programos aprašo projektas. Kokius šios programos privalumus įžvelgiate ir kas kelia susirūpinimą?

Į „Tūkstantmečio mokyklų“ programą žiūriu labai pozityviai. Ir pozityviai žiūriu dėl kelių priežasčių. Pirmas dalykas – programai įgyvendinti numatyta 210 milijonų eurų ir ES struktūrinių fondų ir 44 milijonai eurų iš valstybės biudžeto. Tokia investicija į švietimą yra tikrai didelis privalumas. Ir atrodo, kad ta investicija bus labai naudinga, nes programos tikslai ir uždaviniai labai kilnūs. Net ir labai norėdamas negalėčiau kritikuoti programos apraše numatytų tikslų – stiprinti esamas mokyklas, gerinti mokinių pasiekimus, diegti naujas socialines inovacijas, modernizuoti infrastruktūrą, priartinti švietimo paslaugas arčiau namų. Tai ar begali būti geresni tikslai?

Taigi, kai skaitau programos aprašą, matau vien tik programos privalumus. Susirūpinimą kelia  tik vienas klausimas: ar Radviliškio rajono savivaldybė pateks į pirmąjį etapą. Visą kitą būtų galima padaryti.

Mokyklų galinčių pretenduoti į „Tūkstantmečio mokyklų“ programą rajone turite ne vieną?

Taip, mokyklų, atitinkančių šios programos reikalavimus, turime ne vieną, bet tik viena Radviliškio rajono savivaldybės mokykla galės pretenduoti dalyvauti programoje. Tačiau, manau, ir ta viena „Tūkstantmečio mokykla“ atliks svarbų vaidmenį stiprinant rajono švietimo įstaigas. Programoje numatyta švietimo įstaigų tinklaveika. Jei būtų pasirinkta viena Radviliškyje esanti mokykla, ji galėtų skleisti savo patirtį ir dalytis kadrais su bet kuria rajono mokykla.

Tai programos aprašas pranoko Jūsų lūkesčius ar tokio ir tikėjotės?

Apie „Tūkstantmečio mokyklų“ programą kalbama beveik metus laiko, tai kažką apie ją žinojome, kažką skaitėme. Taigi aprašas nei pranoko lūkesčių, nei kažkuo nustebino, nei nuvylė. Aš asmeniškai, kaip ir sakiau, labai pozityviai ją vertinu, labai laukiu jos pradžios ir norėčiau, kad Radviliškio rajonas būtų pirmame programos įgyvendinimo etape.

Galbūt teikėte pasiūlymų rengiant šią programą?

Rugsėjo mėnesį švietimo, mokslo ir sporto ministrei Jurgitai Šiugždinienei lankantis Radviliškyje ir pristatinėjant „Tūkstantmečio mokyklų“ programą, mes papasakojome apie rajone esančius gan sėkmingo įtraukiojo ugdymo pavyzdžius ir pasiūlėme savo pagalbą dalijantis patirtimi. Ministrė užsirašė mūsų pasiūlymą, pasidomėjo mūsų pavyzdžiais.

Ir kokie tie pavyzdžiai?

Turime dvi ugdymo įstaigas – tai Šeduvos gimnazijos skyrius ir kelios klasės Radviliškio Gražinos pagrindinėje mokykloje, kur ugdomi vaikai, turintys specialiųjų poreikių. Šiems vaikams organizuotas atskiras ugdymo procesas, bet jie sėkmingai dalyvauja mokyklos gyvenime, neformaliojo švietimo užsiėmimuose, taip pat ir kai kuriuose formaliojo ugdymo procesuose. Tad šių vaikų integracijoje  dalyvauja visa mokyklos bendruomenė, įtraukdama kiek galima plačiau į visas veiklas.

Tų mokyklų mokytojai, dirbantys su vaikais, turinčiais  specialiųjų poreikių, turi daugiau įgūdžių ir žinių negu kiti pedagogai.

Žinoma, 2024-aisiais įvedant įtraukųjį ugdymą bendrojo lavinimo mokyklose, manau, vyks ir mokytojų, ir švietimo įstaigų vadovų mokymai. Taigi laukia nauji uždaviniai, nauji darbai.

Grįžkime prie „Tūkstantmečio mokyklų“ programos. Kaip ši programa atsilieps rajono mokyklų tinklui?

Nors socialiniuose tinkluose, žiniasklaidoje perskaitau nemažai skambių antraščių, kad dėl „Tūkstantmečio mokyklų“ programos bus naikinamos gimnazijos, pagrindinės mokyklos, bet aš su tokiais teiginiais kategoriškai nesutinku, nes visiškai neįžvelgiu tokių sąsajų ir vadinu tai demagogija tiesiogine  to žodžio prasme. Mokyklų tinklas keitėsi, keičiasi ir keisis visai dėl kitų priežasčių. Visuose Lietuvos kaimuose mažėja gyventojų, mažėja mokinių, dalis kaimuose esančių mokyklų nėra patrauklios nei vaikams, nei jų tėvams, nei mokytojams. Prie tokių rezultatų atvedė įvairios priežastys. Programos mokyklų neuždarinėja, mokyklas uždarinėja  natūralūs visuomenės procesai, kai žmonės migruoja, keičia darbą, ieško, kur geriau, kur platesnė rinka.

Tad „Tūkstantmečio mokyklų“ programa tikrai neatsilieps švietimo įstaigų tinklui, nes jo pokyčiai susiję su visai kitais gyvenimo reiškiniais.

Ministerijos mokyklų tinklų pertvarkos projekte numatyta, kad mokyklos, kuriose mokosi 60 ir mažiau vaikų turi būti reorganizuojamos arba likviduojamos. Kaip tai atsilieps rajono mokykloms?

Jeigu dešimtmetėje mokykloje mokosi mažiau nei 60 vaikų, vadinasi, klasėje vidutiniškai mokosi tik šeši vaikai. Logiška, kad tos klasės jungiamos. Mano įsitikinu, jungtinės klasės yra visiškas vaikų žalojimas. Iš tiesų tai yra blogis. Ir aš asmeniškai mažų mokyklų išsaugojimo idėjos nepalaikau, nepaisant, koks švietimo korifėjus tą idėją iškelia. Saugodami mažas mokyklas, mes tik didiname mokinių pasiekimų atotrūkį. Juk neinvestuojama nei į mažų mokyklų laboratorijas, nei į technologijas, nei į priemones. Tokių mokyklų vaikai lieka tarsi kokiame rezervate.

Radviliškio rajone šiuo metu tokios problemos neturime, bet yra mokyklų, kurios po kelerių metų gali susidurti su tokiu iššūkiu. Tose mokyklose yra ir aikštynai, ir sporto salės, ir laboratorijos, bet, jei ir toliau mažės vaikų skaičius, vadinasi, jos neturės ir galimybių įdiegti sparčiai besikeičiančių naujausių šių laikų vaikų ugdymui reikalingų technologijų ir priemonių. Pagaliau didesnės klasės ir didesnė mokyklos bendruomenė reikalinga ir vaikų socializacijai. Juk vėliau jie negyvens mažutėse bendruomenėlėse.

Ir netiesa, kad mažose mokyklose geresni rezultatai. Lietuvoje nėra nė vieno moksliškai pagrįsto tyrimo, parodančio, kad jose pasiekimai yra didesni.

Be to, į mokyklų tinklo optimizavimą reikėtų pasižiūrėti ir dar vienu kampu: kasmet vis labiau trūksta mokytojų. Po kokių penkerių metų pajusime katastrofišką šių specialistų stygių. Tad mokytojai, nuogąstaujantys, kad neteks darbo, yra visiškai neteisūs. Jei jie turi šiek tiek laiko ir galimybių, jiems vertėtų pagalvoti apie savo profesinių kompetencijų praplėtimą ir jie bus labai patrauklūs švietimo rinkoje. Yra grėsmė, kad stengdamiesi išlaikyti mažas mokyklas, mes jas išlaikysime, bet neturėsime jose dirbančių mokytojų.

Tai su kokiomis nuotaikomis pasitinkate ateinančius metus ir kas laukia Radviliškio rajono švietimo 2022-aisiais?

Kadangi esu optimistas, pirmiausia labai tikiuosi, kad mūsų rajonas jau kitais metais dalyvaus „Tūkstantmečio mokyklų“ programoje. Tai būtų labai didelis žingsnis į priekį gerinant rajono švietimą.

Labai tikiuosi, kad rajono taryba patvirtins lėšas dar kelių STEAM laboratorijų steigimui rajono mokyklose. Šias laboratorijas turime Lizdeikos, Baisogalos ir Šeduvos gimnazijose, Kudirkos ir Vaižganto progimnazijose bei Gražinos pagrindinėje mokykloje. Tad tikiuosi, kad šias laboratorijas galėsime įsteigti ir kitose mokyklose.

Dėkoju už pokalbį.


20 gruodžio, 2024

Lietuvos universitetų rektorių konferencija (LURK) visuotiniame susirinkime prezidentu antrai kadencijai perrinko Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) rektorių, kardiochirurgą, profesorių Rimantą […]

20 gruodžio, 2024

Kas iš tiesų yra AI mokymai ir kodėl jie aktualūs šiandien Technologijų amžiuje, kai dirbtinis intelektas sparčiai keičia darbo rinką, […]

19 gruodžio, 2024

Kiekvienais metais šv. Kalėdos atneša ne tik šventinį laukimą, bet ir kvietimą dalintis šiluma, bendryste bei kūrybingumu. Šiais metais Kalvarijos […]

I vietos laimėtojai_komanda S&D Basketball Skills Academy / Viktorijos Makovskajos ir Tautvydo Juknevičiaus nuotr.
18 gruodžio, 2024

Daugiau nei 1000 jaunųjų verslininkų „Litexpo“ parodų rūmuose sukūrė tikrą idėjų, ambicijų ir antreprenerystės festivalį. „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojamos Kalėdinės […]

15 gruodžio, 2024

Buvęs Radviliškio rajono savivaldybės tarybos narys Justinas Kvėglys sutiko per maždaug pusantrų metų į savivaldybės biudžetą grąžinti 13,7 tūkst. eurų, […]

Alfredo Pliadžio nuotr.
13 gruodžio, 2024

Pirmoji ponia Diana Nausėdienė penktadienį Prezidentūroje apdovanojo geriausius Lietuvos fizinio ugdymo pedagogus. Ceremonija, kurioje pagerbiami mokytojai, daug laiko ir pastangų […]

13 gruodžio, 2024

Užbaigus remonto darbus Tauragėje duris atvėrė lopšelio-darželio „Pušelė“ II korpusas. Šiame korpuse iš viso atnaujintos šešios grupės, iš kurių dvi […]

13 gruodžio, 2024

Aštuoniolikos iš beveik dviejų dešimčių Lietuvoje veikiančių technikos mokyklų ir kolegijų studentai susigrūmė tradiciniu tapusiame konkurse „Jaunasis sunkvežimių mechanikas 2024“. […]

Bibliotekos nuotr.
13 gruodžio, 2024

Gruodžio 12 d. prie Radviliškio Švenčiausios Mergelės Marijos Gimimo bažnyčios susirinko Trečiojo amžiaus universiteto Turizmo fakulteto nariai, norėdami geriau susipažinti […]

12 gruodžio, 2024

Vaiko raida ankstyvaisiais metais yra itin svarbi, nes per šį laikotarpį formuojasi pagrindiniai gebėjimai, socialiniai įgūdžiai ir emocinis intelektas. Todėl […]

12 gruodžio, 2024

Stalo žaidimai suaugusiems tampa vis populiaresniu pasirinkimu organizacijose, rengiančiose komandos formavimo veiklas. Jie ne tik sukuria smagią ir atsipalaidavusią atmosferą, […]

11 gruodžio, 2024

Daugyvenės kultūros istorijos muziejaus-draustinio Burbiškio dvaro istorijos muziejuje (Radviliškio r.) iki sausio 18 dienos veikia šventinė paroda „Senoviniai Kalėdų eglutės […]

10 gruodžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija skelbia neformaliojo lituanistinio švietimo ir sporto projektų konkursą. Lituanistines mokyklas, užsienio lietuvių organizacijas kviečiame teikti […]

9 gruodžio, 2024

Naujų mokyklų ir darželių statyboms Vilniaus bei Šalčininkų rajonuose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) ketina skirti 113 mln. eurų. […]

8 gruodžio, 2024

Per dvejus pastaruosius metus lietuvių kalbos pradėjo mokytis daugiau nei 4,8 tūkst. šalyje gyvenančių ukrainiečių, praneša Užimtumo tarnyba (UT). Jų […]

7 gruodžio, 2024

Šiemet Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistai Kauno mieste ir rajone patikrino 14 viešųjų vaikų žaidimų aikštelių ir visose iš […]

7 gruodžio, 2024

Vilniaus rajone, Didžiojoje Riešėje, gruodžio 6 d. iškilmingai įkasta simbolinė kapsulė, žyminti naujos Šiaurės licėjaus statybų etapo pradžią. Ši inovatyvi […]

Susitikimas su Giedriumi Savicku
5 gruodžio, 2024

Klaipėdos karalienės Luizės jaunimo centro padalinys Atviras jaunimo centras šiemet vykdė projektą „Pažink save“, kurio tikslas – sukurti jaunimui draugiškų […]

5 gruodžio, 2024

Lietuva pagal ketvirtokų ir aštuntokų matematikos ir gamtos mokslų gebėjimus gerokai lenkia tarptautinį vidurkį ir yra tarp sėkmingiausiai pasirodžiusių pasaulio […]

Verslo efektyvumo alchemija
30 lapkričio, 2024

Neretai apie verslo sėkmę sprendžiama pagal įmonės uždirbamą pelną, tačiau šiuolaikinėje verslo aplinkoje vis dažniau kalbama apie tai, kaip optimizuoti […]