13 gruodžio, 2024

Lietuviškas sunkvežimių mechanikų rinkos fenomenas

Aštuoniolikos iš beveik dviejų dešimčių Lietuvoje veikiančių technikos mokyklų ir kolegijų studentai susigrūmė tradiciniu tapusiame konkurse „Jaunasis sunkvežimių mechanikas 2024“. Jį surengė nepriklausomų lietuviškų įmonių – sunkvežimių dalių prekybos ir servisų – tinklas „NexusTruck“ bei detalių sunkvežimiams tiekėjas UAB „Jupojos technika“. 

Metus vykstančio renginio finalo dalyviai  šįkart susirinko Šiaulių valstybinės kolegijos Versqlo ir technologijų rūmuose. Konkursinė dalis praėjo tarsi iš natų: per 45 minutes visi geriausiai atrankinėse kovose pasirodę vaikinukai atsakė į 40 klausimų, parengtų drauge su sunkvežimių dalių gamybos specialistais, o kol buvo skaičiuojami individualios ir komandinės įskaitos rezultatai, turėjo puikią galimybę pabendrauti tarpusavyje bei susipažinti su svarbiausiomis technikos pasaulio naujienomis, kurias pristatinėjo renginio partneriai iš „Febi“, „ZF Aftermarket“, „Roadwin“ ir „GS Yuasa“. Iš 54 finalo dalyvių į visus klausimus, turėjusius aiškiai apčiuopiamą mokomąjį-pažintinį užtaisą (pasibaigus atsakymų pateikimui skirtam laikui konkurso vedėjas detaliai pakomentuoja koks atsakymas ir kodėl yra teisingas), tiksliausiai ir greičiausiai atsakė Vilniaus kolegijos Technikos fakulteto trijulė – Mantas Lazarkevičius, Lukas Saldauskas ir Mykolas Mankus – užėmusi pirmąsias tris vietas asmeninėje įskaitoje ir užtikrinusi komandinę pergalę. Antra liko Klaipėdos valstybinės kolegijos rinktinė, o treti – Kauno technologijų mokymo centro vaikinai.

„Mums klausimai pasirodė įdomūs, aiškiai suformuluoti ir parinkti logiškai, o pati užduočių sistema labai tinkanti tokio tipo konkursui, nes reikalauja ne tik žinių, bet ir atsakymų pateikimo greičio (geresnė reakcija lemia didesnį balų skaičių) bei varžybinio streso suvaldymo. Būtent taip yra ir realiame gyvenime – kuo trumpiau ieškai teisingo sprendimo, tuo daugiau darbų gali padaryti. Mūsų kolegijos dėstytojai šią užduočių sistemą kartais net per eilines paskaitas naudoja“, – atviravo konkurso nugalėtojai.

Kompetencijos svarbą akcentavo konkurso stebėti bei jo dalyvių pasveikinti atvykęs Lietuvos vežėjų sąjungos prezidentas Stasys Ugianskis.

„Sunkiajai technikai sudėtingėjant ir panašėjant į kompiuterius su ratais, meistrų kvalifikacija tapo nepervertinamai svarbi. Nuo jų žinių ir įgūdžių priklauso ne tik tai, ar automobilis po remonto nebus dar mažiau tinkamas eksploatuoti, ar „meistras“ nesugeneruos nuostolių jam vartus atvėrusioms dirbtuvėms, bet ir ar remontuotas automobilis nekels pavojaus kitiems eismo dalyviams. Tarptautiniais maršrutais krovinius gabenanti technika kainuoja šešiaženkles sumas, o sąstato vienos dienos prastova vežėjų įmonei atsieina nuo maždaug 300 iki beveik 400 eurų. Absoliučia dauguma atvejų, kiek tie vizitai į servisą užtrunka, priklauso nuo mechaniko profesionalumo, todėl patyrę, gerai dirbantys meistrai yra didžiulis deficitas“, – atviravo S. Ugianskis.

Tačiau nepaisant visko, iš minėtų dviejų dešimčių automobilių mechanikų kalvių tik viena turi parengusi programą bei atitinkamą mokymo bazę, reikalingą būsimiems sunkvežimių remontininkams. Dar keisčiau, kad į šią programą pritraukti studentų sekasi išskirtinai sunkiai, nors sunkiojo transporto „ligas“ diagnozuoti ir gydyti galintys specialistai daugeliu atvejų uždirba gerokai daugiau nei lengvųjų automobilių servisų meistrai.

„Nors vežėjai daugiausia kalba apie nuolatinį vilkikų vairuotojų trūkumą, serviso meistrų deficitas tikrai yra didelė bėda. Šiam darbui reikia labai rimtų kompetencijų. Net gabiausi mechanikai, ateinantys iš lengvųjų automobilių srities, aukštos prabos specialistais tampa maždaug po penkerių metų“, – pastebi „Trelo“ direktorius Donatas Mockus.

UAB „Jupojos technika“ Plėtros ir inovacijų direktorius Remigijus Vaitkus, koordinuojantis „Jaunojo sunkvežimių mechaniko“ konkursą, pasakoja, kad penktus metus ieškodami bendradarbiavimo galimybių su technikos specialistus ruošiančiomis profesinėmis mokyklomis, padarė stebinantį „atradimą“ – nėra netgi vadovėlio, kuriuo naudotis galėtų būsimieji sunkvežimių mechanikai. 

„Akivaizdu, kad rinkai to reikia, tačiau specialistų niekas neruošia. Teoriškai situacija pradėjo keistis pernai, kai Vilniaus automechanikos ir verslo mokykla pasiūlė atitinkamą programą, tačiau bent jau kol kas realių pokyčių beveik nėra. Atsakymų į klausimą „kodėl yra taip kaip yra?“, kol kas neradome. Panašu, kad verslas ir akademinė bendruomenė nesusikalba, nėra aiškaus lyderio, o koordinuoti šiuos dalykus  turinčios valdžios institucijos nieko nedaro. Tai labai stebina, nes transporto ir logistikos sektorius sukuria daugiau nei 8 proc. šalies BVP (palyginimui – Europos Sąjungoje tik 2-4 proc. BVP )“, – konstatuoja R. Vaitkus.

Konkurso užduotis parengti padėjusios „Febi“ verslo plėtros vadovas Giedrius Matulevičius, komentuodamas paradoksalią situaciją taip pat akcentavo komunikacijos svarbą. 

„Tiesmukai lyginti transporto disciplinų studijų derinimo su transportininkų poreikiais bei  technikos remonto – atsarginių detalių tiekimo – garantinių įsipareigojimų procesai negalima, bet mūsų kompanijos praktika galėtų būti laikoma pavyzdžiu, kaip sprendžiamos kartais kylančios problemos. Mes aktyviai dalyvaujame panašiuose socialiniuose projektuose ir dalinamės gerąja patirtimi. Manyčiau, kad jei mokslo bei verslo žmonės taip pat atvirai ir aiškiai deklaruotų ką ir kodėl jiems „skauda“, sprendimus pavyktų rasti greičiau“, – samprotauja G. Matulevičius.

UAB „Jupojos technika“ vadovas Raimundas Vaišvilas savo ruožtu pastebi, kad kol kas didieji sunkvežimių servisai ar didžiosios transporto įmonės pačios kuria savo mokymo centrus, kuriuose padeda iš lengvųjų automobilių pasaulio ateinantiems meistrams perprasti sunkiasvorių specifiką. 

„Bet reikia pabrėžti, kad ir verslas vis dar itin mažai įsitraukia į jaunų žmonių sudominimą šia specialybe ir pagalba švietimo įstaigoms profesionaliau ruošti šios krypties remontininkus. Šiuo konkursu stengiamės suartinti šiuos du pasaulius ir padėti rasti bendradarbiavimo sinergiją“, –  svarsto R. Vaišvilas.

Komentarai (0)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


21 sausio, 2025

„Nuo 2024-ųjų sausio iki rugsėjo skaudžiausia rajono švietimo problema buvo klausimas, ar visos šešios mūsų gimnazijos suformuos vienuoliktas klases. Susitikinėjome […]

ŠMSM nuotr.
16 sausio, 2025

Sausio 14 d. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje lankėsi Europos branduolinių tyrimų organizacijos (CERN) atstovai Christoph Schaefer ir Maxim Titov. […]

10 sausio, 2025

1991-ųjų Sausio įvykių metu daugelis jautėsi privalą būti Vilniuje prie Seimo ar Televizijos bokšto, esantys Kaune važiavo budėti į Sitkūnus […]

7 sausio, 2025

VILNIUS TECH Lietuvos jūreivystės akademijoje (LJA) pradedama vystyti šalyje visiškai nauja povandeninės robotikos sritis, atversianti plačias galimybes jūrinės pramonės, energetikos […]

intautas Jakštas. ELTA / Andrius Ufartas
7 sausio, 2025

Švietimo, mokslo ir sporto ministro pareigas iki praėjusių metų balandžio ėjęs Gintautas Jakštas sako, kad dabartinės ministerijos vadovybės užmojis sumažinti […]

4 sausio, 2025

Regionų administracinis teismas priėmė nagrinėti Vyriausybės atstovo prašymą ištirti, ar teisėtas buvo Šilutės rajono savivaldybės tarybos sprendimas Vainuto gimnazijoje nustatyti […]

31 gruodžio, 2024

Lituanistinio švietimo mokytojo premija šiemet paskirta Briuselio II Europos mokyklos lietuvių kalbos ir filosofijos mokytojai Audronei Anulienei. Audronė Anulienė Briuselio II […]

29 gruodžio, 2024

Nuo 2025 metų įsigalios kadenciją baigusio Seimo pirmininkės Viktorijos Čmilytės-Nielsen inicijuotos įstatymo pataisos, leisiančios tėvams už auklių prižiūrimus vaikus gauti […]

27 gruodžio, 2024

Prieš savaitę prie vairo neblaivus sulaikytas kandidatu į švietimo, mokslo ir sporto viceministrus įvardytas Gintaras Jasiūnas šių pareigų atsisakė, praneša […]

20 gruodžio, 2024

Lietuvos universitetų rektorių konferencija (LURK) visuotiniame susirinkime prezidentu antrai kadencijai perrinko Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) rektorių, kardiochirurgą, profesorių Rimantą […]

20 gruodžio, 2024

Kas iš tiesų yra AI mokymai ir kodėl jie aktualūs šiandien Technologijų amžiuje, kai dirbtinis intelektas sparčiai keičia darbo rinką, […]

19 gruodžio, 2024

Kiekvienais metais šv. Kalėdos atneša ne tik šventinį laukimą, bet ir kvietimą dalintis šiluma, bendryste bei kūrybingumu. Šiais metais Kalvarijos […]

I vietos laimėtojai_komanda S&D Basketball Skills Academy / Viktorijos Makovskajos ir Tautvydo Juknevičiaus nuotr.
18 gruodžio, 2024

Daugiau nei 1000 jaunųjų verslininkų „Litexpo“ parodų rūmuose sukūrė tikrą idėjų, ambicijų ir antreprenerystės festivalį. „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojamos Kalėdinės […]

Alfredo Pliadžio nuotr.
13 gruodžio, 2024

Pirmoji ponia Diana Nausėdienė penktadienį Prezidentūroje apdovanojo geriausius Lietuvos fizinio ugdymo pedagogus. Ceremonija, kurioje pagerbiami mokytojai, daug laiko ir pastangų […]

13 gruodžio, 2024

Užbaigus remonto darbus Tauragėje duris atvėrė lopšelio-darželio „Pušelė“ II korpusas. Šiame korpuse iš viso atnaujintos šešios grupės, iš kurių dvi […]

12 gruodžio, 2024

Vaiko raida ankstyvaisiais metais yra itin svarbi, nes per šį laikotarpį formuojasi pagrindiniai gebėjimai, socialiniai įgūdžiai ir emocinis intelektas. Todėl […]

12 gruodžio, 2024

Stalo žaidimai suaugusiems tampa vis populiaresniu pasirinkimu organizacijose, rengiančiose komandos formavimo veiklas. Jie ne tik sukuria smagią ir atsipalaidavusią atmosferą, […]

10 gruodžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija skelbia neformaliojo lituanistinio švietimo ir sporto projektų konkursą. Lituanistines mokyklas, užsienio lietuvių organizacijas kviečiame teikti […]

9 gruodžio, 2024

Naujų mokyklų ir darželių statyboms Vilniaus bei Šalčininkų rajonuose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) ketina skirti 113 mln. eurų. […]

8 gruodžio, 2024

Per dvejus pastaruosius metus lietuvių kalbos pradėjo mokytis daugiau nei 4,8 tūkst. šalyje gyvenančių ukrainiečių, praneša Užimtumo tarnyba (UT). Jų […]